Wetenschappelijk onderzoek naar dodelijk Fell-pony syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Everest

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar dodelijk Fell-pony syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:03

Ik snap volledig Knipoog Ja

En het is volgens mij inderdaad een soort van niet uit te sluiten risico dat je idd meedraagt, omdat de populatie het nou eenmaal heeft.. Tis gewoon t een of het ander.. Daarom dus eerst maar eens goed onderzoek Knipoog (En daarna mss tijd voor een goede foktechnische commisie ofzo Knipoog ?)
En dat is misschien wel probleem nummer 2.. Het feit is dat jouw conclusies theoretisch harstikke goed klinken.. Maar echter daarna komen we bij de uitvoering en die moet wel correct gehandhaaft worden.. Het stamboek moet overtuigd worden van deze methode om de populatie syndroomvrij te krijgen en ook daaraan mee willen werken.. Vervolgens komen we nog bij de fokkers.. Die eveneens hun merries moeten laten testen.. en.. en.. en.. Knipoog

Maar al met al, toekomstmuziek.. Eerst goed onderzoek, en dan veel werk aan de winkel!

devon04

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar dodelijk Fell-pony syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:19

hmmm idd wel interessant...
Ik denk idd dat dat de tijd het zal leren en dat als er eenmaal een test is je pas met zekerheid ook kan zeggen of er echt zoveel dragers zijn.
Kwa fok is het bij fell pony's al moeilijk om een geschikte hengst te vinden laat staan als je ook alleen nog maar met niet dragers wil gaan fokken.
En ik denk dat er voor bepaalde fokkers een grote taboe voor staat!

Ik hoop dat er binnenkort wel iets meer duidelijk gaat worden, tot die tijd blijft het zowieso gewoon een risico met fokken.
Maar dat was het natuurlijk altijd al....

Ik denk alleen dat binnen bijna elk stamboek/ras wel een afwijking bestaat.
Nu is het Fell pony stamboek alleen een hele kleine groep.