KWPN is op zoek naar ideale persoonlijkheid van sportpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: KWPN is op zoek naar ideale persoonlijkheid van sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:54

Misschien kunnen we beter eerst eens de karakter omschrijving maken van een paard dat we beslist niet willen fokken.
Zoals div. mensen al aangeven, bij div ruiters passen div. karakters, de ene persoon houdt van heet, de andere houdt juist van een wat flegmatieker paard, maar wat willen we met z'n allen nu beslist niet, dus welke karaktereigenschappen zijn voor iedereen ongewenst?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:58

Tijdens het sypmosium over het karakter van de KWPN-paarden op het VHall begin dit jaar werd dit ook besproken. Wat is nu ideaal? Ik vind het een goede zaak dat dit onderzocht wordt. Zo wordt het straks gemakkelijker om een passend paard bij een ruiter/amazone te vinden.

Nu vind ik het wel heel jammer dat hier enorme vooroordelen worden genoemd. Ik ga er dan stiekem wat vanuit dat die uitspraken meer zeggen over degene die het post, dan over het betreffende paard.

@Shan: het is allemaal subjectief. Wat is braaf? Is bij jou braaf hetzelfde als bij mij?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:32

Over echt ongewenst kun je volgens mij nog wel wat zeggen.
Maar aan de andere kant: je kunt van ieder paard een rotzak maken. Dat is weer opvoeding.

En kon je maar zeggen dat een bepaalde groep ruiters daar het monepoli op hebben, dan kun je ook gericht die groep opleiden om een paard fatsoenlijk op te voeden en opgevoed te houden. Maar ik kom ze tegen in alle gelederen. Van sportruiters tot recreanten tot de eigenaren met grasmaaiende shetjes. Er is niet één groep die er niets van bakt.

En om maar eens een typisch paard te noemen dat veel genoemd wordt: de Jazzen staan immers zo bekend.
Ik ken een geweldige brave mooi bewegende én goed opgevoede Jazz. Geweldig dier. Ik ken er ook eentje die inderdaad voldoet aan alle vooroordelen. Dus tja.. wat is dan wijsheid.

Hoeveel is fokken, hoeveel is opvoeden, hoeveel is toeval???

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:01

Ik heb over dit onderwerp begin dit jaar een symposium georganiseerd. O.a. Edward Gall en de fokker van Sisther de Jeu gaven hierover hun mening..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:14

JulienSVU schreef:
Ik heb over dit onderwerp begin dit jaar een symposium georganiseerd. O.a. Edward Gall en de fokker van Sisther de Jeu gaven hierover hun mening..

Dat noemde ik ook in mijn post Lachen

In de IdS stond er laatst een heel stuk over geschreven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:16

Ik vind dat de gemiddelde KWPN'er een prima karakter heeft voor het doel waar het voor gefokt wordt; nl sport paard. Wil je 'voor-de-lol-eens-een-wedstrijdje-rijden-en-en-verder-alleen-wat-omhobbelen-voor-de-fun-in-het-bos', dan zijn daar andere paardenrassen geschikt voor, zoals de Gelderse paarden bijvoorbeeld, de fjorden (en daar kan je met een beetje talent en visie ook nog uitstekende resultaten mee behalen op die 'voor de lol wedstrijdjes ook'.) etc.

Als je een fiets zoekt om boodschappen mee te doen, koop je ook een stevige fets met fietstassen en geen racefiets.

Dat geld voor paarden ook zo, maar mensen willen een statussymbool dat niet bij hun ambities en mogelijkheden past en dan gaan ze klagen. Jammer. Ik kan garanderen dat veel meer dan die genoemde 2% van de ruiters het karakter van het KWPN paard prima vindt (op wedstrijden is het gros toch echt KWPN en ik hoor zelden iemand klagen over de karakters van het KWPN), dus wat is het probleem..??

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:17

Pletje123 schreef:
JulienSVU schreef:

Dat noemde ik ook in mijn post Lachen

In de IdS stond er laatst een heel stuk over geschreven.

Oh niet gelezen Haha!
Weetje welke IdS dat was? Kep et niet gelezen! Is misschien wel leuk voor mijn portfolio..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:30

Lante schreef:
Ik vind dat de gemiddelde KWPN'er een prima karakter heeft voor het doel waar het voor gefokt wordt; nl sport paard. Wil je 'voor-de-lol-eens-een-wedstrijdje-rijden-en-en-verder-alleen-wat-omhobbelen-voor-de-fun-in-het-bos', dan zijn daar andere paardenrassen geschikt voor, zoals de Gelderse paarden bijvoorbeeld, de fjorden (en daar kan je met een beetje talent en visie ook nog uitstekende resultaten mee behalen op die 'voor de lol wedstrijdjes ook'.) etc.

Het Gelders paard is geen ras. Het is een van de types die het KWPN hanteert; tuigpaard, springpaard, dressuurpaard en Gelders paard.

Ik ben het met je eens dat mensen een paard moeten selecteren op hun doel. De Geldersen passen prima als je graag eens een wedstrijd wil rijden, maar geen super sensibel paard waar je je aan vast moet houden om te zorgen dat je blijft zitten Lachen Natuurlijk zijn er ook spring- en dressuurpaarden die zo zijn, maar de Geldersen zijn er jarenlang op geselecteerd.
Daarbij komt: met een Gelderse haal je vaak een beter rijpaard in huis dan met een Fjord (sorry!).

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:00

Er word hier gezegd dat veel mensen op een ander ras overstappen, omdat de kwpn-ers te heet zijn. Maar ook in andere rassen zitten hete beesten tussen. Er zitten er genoeg tussen waar je echt geen beginner op hoeft te zetten. Dit heb je in alle soorten paarden en niet alleen in het KWPN. VInd het dus onzin om daar alleen het KWPN bij te noemen.

Ik denk niet dat het in het fokken zit, maar in het koopgedrag van de ruiter. Als je op zoek gaat naar een paard, ga je op zoek naar iets wat bij je past en koop je een paard niet op zijn papier. Op papier kan je niet rijden, dus daar heb je niks aan. Toch denk ik dat dit te vaak word gedaan en dat er daardoor mensen zitten met paarden waar ze niet mee overweg kunnen. Hier kan je niet het fokbeleid van het KWPN de schuld van geven!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:13

Tuurlijk niet!! Maar wat de fokker wil is dat hij een mooi veulen met veel elan kan fokken dat verkoopt nu eenmaal beter dan een "gewoon"veulen dat daarom bepaalde combinaties niet klikken is wel de schuld van de koper en toch ook de schuld van het fokbeleid. Dat er mensen zijn die WEL een goed paard fokken met beleid is alleen maar te prijzen en dat staat ook zo in mijn vorige bericht, maar hou wel in de gaten dat de meeste mensen wel heel graag net een 2e Anky willen zijn maar met hun beperkingen dit niet redden. Voor deze mensen zijn vaak de karakters van de paarden niet te volgen. Met alle gevolgen van dien.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:28

Pletje123 schreef:
Lante schreef:

Het Gelders paard is geen ras. Het is een van de types die het KWPN hanteert; tuigpaard, springpaard, dressuurpaard en Gelders paard.

Ik ben het met je eens dat mensen een paard moeten selecteren op hun doel. De Geldersen passen prima als je graag eens een wedstrijd wil rijden, maar geen super sensibel paard waar je je aan vast moet houden om te zorgen dat je blijft zitten Lachen Natuurlijk zijn er ook spring- en dressuurpaarden die zo zijn, maar de Geldersen zijn er jarenlang op geselecteerd.
Daarbij komt: met een Gelderse haal je vaak een beter rijpaard in huis dan met een Fjord (sorry!).

Er zijn fokkers van Gelderse paarden die het Gelderse paard liever als ras zouden kenmerken en ook zo zuiver mogelijk proberen te fokken. Lachen Het is op dit moment (onterecht vind ik) een type binnen het KWPN, maar wel een type die een duidelijke karakteromschrijving heeft en gefokt is op veelzijdigheid en daardoor geschikt zou moeten zijn voor recreatie ruiters met enige sportambitie. Ik heb met Fjord en Gelderse paarden even twee uitersten genomen als voorbeeld voor mogelijke kandidaten voor een recreatieruiter die zo nu en dan eens een wedstrijdje wil rijden en hier niet mee bedoeld om twee rassen met elkaar te vergelijken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:33

macke schreef:
Tuurlijk niet!! Maar wat de fokker wil is dat hij een mooi veulen met veel elan kan fokken dat verkoopt nu eenmaal beter dan een "gewoon"veulen dat daarom bepaalde combinaties niet klikken is wel de schuld van de koper en toch ook de schuld van het fokbeleid. Dat er mensen zijn die WEL een goed paard fokken met beleid is alleen maar te prijzen en dat staat ook zo in mijn vorige bericht, maar hou wel in de gaten dat de meeste mensen wel heel graag net een 2e Anky willen zijn maar met hun beperkingen dit niet redden. Voor deze mensen zijn vaak de karakters van de paarden niet te volgen. Met alle gevolgen van dien.

En dat is dan hun eigen verantwoordelijkheid en niet die van het KWPN, de fokker van het paard of Anky. Ik vind niet dat de fokkerij de dupe moet worden van mensen die niet kritisch naar zichzelf kunnen kijken. Het heeft niet veel te maken met combinaties tussen merries en hengsten die niet zouden klikken, maar met de onkunde van de ruiter die dat onder geen beding toe wil geven en dan voor het gemak het fokbeleid van KWPN fokkers dan maar onderuit proberen te schoppen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:51

Als er iemand een braaf paard wil hebben is het Anky wel. Eentje die wel sensibel is in het werk, maar braaf op de rest.

En volgens mij wil de gemiddelde amateur dat ook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:57

Denk het ook, Pipo Lachen

Overigens, Lante, ben ik het wel met je eens, dat mensen ook wat kritischer over hun eigen vaardigheden moeten zijn..... Je moet geen sensibel, pittig, en superwerklustig paard kopen, als je alleen wilt boshobbelen.... dan ben je imo heel dom bezig Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:59

Ik denk dat de gemiddelde amateur een veel braver en minder sensibel paard wil dan Anky hoor haha, heb je haar wel een paar keer live zien rijden? Haha! Krack C, Painted en Salinero zijn geen watjes waar je de gemiddelde amateur op kan zetten hoor! Haha! Haha! Ze springen als kangaroe's door de baan of gaan gigantisch aan de haal tijdens ereronden die ze al TIG keer gereden hebben, nee, daar schets je toch een verkeerd beeld Pipo! Knipoog

Die hele brave en toch sensibele mist het gouden draadje dat nodig is voor topsport. De meeste paarden om mij heen (KWPN) missen dat gouden draadje ook om onder andere die reden, maar dan zijn ze voor veel mensen tòch nog te lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:08

Lante schreef:
Ik denk dat de gemiddelde amateur een veel braver en minder sensibel paard wil dan Anky hoor haha, heb je haar wel een paar keer live zien rijden? Haha! Krack C, Painted en Salinero zijn geen watjes waar je de gemiddelde amateur op kan zetten hoor! Haha! Haha! Ze springen als kangaroe's door de baan of gaan gigantisch aan de haal tijdens ereronden die ze al TIG keer gereden hebben, nee, daar schets je toch een verkeerd beeld Pipo! Knipoog

Die hele brave en toch sensibele mist het gouden draadje dat nodig is voor topsport. De meeste paarden om mij heen (KWPN) missen dat gouden draadje ook om onder andere die reden, maar dan zijn ze voor veel mensen tòch nog te lastig.

Meer dan eens! Een paard moet zo heet te maken zijn als de ruiter wil. Een sensitief paard welke niet geprikkeld wordt, kan onder een amateur hardstikke rustig zijn en bij een Anky verschrikkelijk heet omdat zij dat wil.

Het type: Koel in de kop maar warm in het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:10

Ah. Da's mijn ideale paard Ja

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:27

Dat is het mooiste inderdaad, maar wat is koel in de kop, onder een bange ruiter zijn de meeste brave, maar sensibele paarden niet meer zo koel jammer genoeg.

Voorbeeld:

Ik heb alleen maar brave paarden gehad en een aantal om verschillende redenen moeten verkopen.
Sommige kopers werden al opgewonden of bang van het stamboekpapier en dan hadden ze mijn paard nog niet eens gezien.... Tsjah....

En dan ziet het rijden er zo makkelijk uit zeggen ze, dus het paard is braaf (want je zit zo mooi stil Clown). Dan hoeven ze het niet te rijden, want ze hebben het wel gezien (zeggen ze) en ze kopen het paard zo zonder proeftijd (m.a.w. wat jij kan kan ik ook en beter) óf ze stappen wel op voor een proefrit, maar zijn toch stiekum wel wat zenuwachtig, want het blijft toch een Jazz, Houston, Kimberley, Amor etc etc. of hebben de smoes dat ze zenuwachtig zijn '' omdat iedereen staat te kijken", trekken de teugels wat te hard aan, drijven wat strenger dan bedoeld (dan weet het paard dat ik niet bang ben *ahum*) en zo raar, gaat het paard meteen steigeren! Hup, snel eraf springen, want straks ongelukken en dan is het fokbeleid van het KWPN opeens verkeerd, is het paard door mij verpest en niet goed opgevoed en zijn alle vossen en KWPN'ers rotzakken bij wijze van spreken...

Ik verkoop nu wegens aanfok nog wel eens een paard, maar verkoop liever voor 1000 euro minder aan een ruiter met wie het klikt dan voor 1000 euro meer aan een ruiter met wie het niet klikt, want dat krijg ik vervelende praatjes, een verprutst paard terug en een hoop ergernis. Daar heb ik geen zin meer in.

Snap je wat ik bedoel..? Het blijven wel paarden, maar de klik met de ruiter en de kundigheid van de ruiter bepaald of ze braaf zijn of niet. Ik heb graag hete paarden, maar kan echt voor geen meter rijden op wat flegamtiekere en koele paarden. Ik krijg ze gewoon niet netjes voorelkaar, daar ben ik niet handig mee gewoon. Klaar, het zij zo, maar andersom is dat blijkbaar lastig toe te geven voor veel mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:29

Ik snap wel wat je bedoeld, maar het gaat om de discussie wat het ideale karakter is. En ideaal is vrijwel onmogelijk, maar als je dan toch mag kiezen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:34

Haha, je hebt gelijk hoor, absoluut, maar koel, braaf en ideaal zijn geen meetbare begrippen, dus kunnen niet als doel gesteld worden natuurlijk. Lachen Waneer is een paard koel, maar sensibel en braaf, wanneer spreek je van een 'ideaal karakter'? Dat moet dan eerst wel duidelijk zijn voor je er ook daadwerkelijk iets mee kunt, alleen is dit alles heel persoonlijk. Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:56

Lante schreef:
Dat is het mooiste inderdaad, maar wat is koel in de kop, onder een bange ruiter zijn de meeste brave, maar sensibele paarden niet meer zo koel jammer genoeg.

Voorbeeld:

Ik heb alleen maar brave paarden gehad en een aantal om verschillende redenen moeten verkopen.
Sommige kopers werden al opgewonden of bang van het stamboekpapier en dan hadden ze mijn paard nog niet eens gezien.... Tsjah....

En dan ziet het rijden er zo makkelijk uit zeggen ze, dus het paard is braaf (want je zit zo mooi stil Clown). Dan hoeven ze het niet te rijden, want ze hebben het wel gezien (zeggen ze) en ze kopen het paard zo zonder proeftijd (m.a.w. wat jij kan kan ik ook en beter) óf ze stappen wel op voor een proefrit, maar zijn toch stiekum wel wat zenuwachtig, want het blijft toch een Jazz, Houston, Kimberley, Amor etc etc. of hebben de smoes dat ze zenuwachtig zijn '' omdat iedereen staat te kijken", trekken de teugels wat te hard aan, drijven wat strenger dan bedoeld (dan weet het paard dat ik niet bang ben *ahum*) en zo raar, gaat het paard meteen steigeren! Hup, snel eraf springen, want straks ongelukken en dan is het fokbeleid van het KWPN opeens verkeerd, is het paard door mij verpest en niet goed opgevoed en zijn alle vossen en KWPN'ers rotzakken bij wijze van spreken...

Ik verkoop nu wegens aanfok nog wel eens een paard, maar verkoop liever voor 1000 euro minder aan een ruiter met wie het klikt dan voor 1000 euro meer aan een ruiter met wie het niet klikt, want dat krijg ik vervelende praatjes, een verprutst paard terug en een hoop ergernis. Daar heb ik geen zin meer in.

Snap je wat ik bedoel..? Het blijven wel paarden, maar de klik met de ruiter en de kundigheid van de ruiter bepaald of ze braaf zijn of niet. Ik heb graag hete paarden, maar kan echt voor geen meter rijden op wat flegamtiekere en koele paarden. Ik krijg ze gewoon niet netjes voorelkaar, daar ben ik niet handig mee gewoon. Klaar, het zij zo, maar andersom is dat blijkbaar lastig toe te geven voor veel mensen.

Heel verhelderend met als toevoeging dat als iemand met de zenuwen op een jong paard gaat zitten om te proberen, hoe rustig dat paard ook is, die zenuwen altijd op dat paard overslaan met alle gevolgen van dien.

Een Havidof (ik noem maar wat) die manegelessen gelopen heeft is niet te vergelijken met een Havidof van een priveruiter. Maar op dat soort onwerkelijkheden wordt een paard wel gekocht, zelfs op een kleur omdat de zwarte van de buurvrouw zon fijn paard is.

Zolang er zoveel omstandigheden zijn kan er nooit een eenduidige noemer op losgelaten worden.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:38

Maar wat is dan het ideale karakter van een paard?

De een wil juist een rustig paard en de ander iets feller!

Denk dat het om de "top" paarden gaat en niet het allerdaagse paard.

Verder denk ik dat het meer de opvoeding van een paard is in plaats van een karakter.
Ik heb een paard van Zeoliet x Obelisk.
Had hem gekocht, en de mensen om me heen begonnen al gelijk nou nou hij is zeker heet.
Maar wat is heet? Ben ervan overtuigd dat je een paard heet maakt. (hier en daar uitzonderingen)
Heb hem gekocht als "hobby'' paard. En uiteindelijk bleek hij gedrogeerd te zijn en totaal geen opvoeding te hebben genoten.
Gooide me eraf, sleurde me over de weg, dominant, kreeg totaal verkeerd voer.(ook onkunde van mij , voor het eerst een eigen paard, niet zomaar een paard gekocht)
Iedereen had zijn oordeel al klaar je kan wel zien wie zijn vader is.
Nu een jaar verder loopt ie als een hondje achter me aan, loopt hij de sterren van de hemel ,hier en daar wil hij nog iets uithalen maar ach je kan niet verwachten dat we elkaar snappen. (met profesionele hulp)
Nu op me nieuwe stekkie hoor ik niemand meer over zijn karakter en zijn bijhorende afstammeling.
Vind het allemaal maar onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:12

Moet je nou net Havidoff eruit zoeken Sarabande, nadat ik afgelopen maandag met een salto van mijn Havidoff ben gekletterd Haha! Ok vanaf dat ze zadelmak is, was dit na 3,5 jaar de eerste keer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:16

Lante schreef:
Haha, je hebt gelijk hoor, absoluut, maar koel, braaf en ideaal zijn geen meetbare begrippen, dus kunnen niet als doel gesteld worden natuurlijk. Lachen Waneer is een paard koel, maar sensibel en braaf, wanneer spreek je van een 'ideaal karakter'? Dat moet dan eerst wel duidelijk zijn voor je er ook daadwerkelijk iets mee kunt, alleen is dit alles heel persoonlijk. Lachen

Tja wanneer is een paard heet. Paarden zijn vluchtdieren dus heet en sensibel is vaak ook angst. Een echte hete hoef ik niet, die hoeft overigens bijna niemand, want daar kan je gewoon niets mee. Een sensibele die je zonder veel te hoeven doen behalve stil zitten scherp kan houden, ja heel graag zelfs!!!

Een flegmatieke...........nee dank je! Maar voor een beginnende ruiter of een wat bange ruiter zou ik nooit en te nimmer een flegmatieke adviseren. Want die flegmatieke staakt veel sneller dan die wat loperige, die laatste gaat vaak alleen hard. Maar die lamme flegmatieke die wil niet lopen en gaat veel sneller de staak in.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:02

Wat ideaal of braaf is, blijft, zoals ik eerder noemde, geheel een subjectieve beoordeling. Zoals ik het begrepen heb wil het KWPN daarom dan ook een objectieve beoordeling creeeren, door gedragskenmerken te scoren. Er is dan geen goed of fout, enkel een constatering. Daaruit volgen conclusies en dan pas kan je nader bepalen bij wat voor ruiter het paard past.