Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
JulienSVU schreef:Ik heb over dit onderwerp begin dit jaar een symposium georganiseerd. O.a. Edward Gall en de fokker van Sisther de Jeu gaven hierover hun mening..
Pletje123 schreef:JulienSVU schreef:Ik heb over dit onderwerp begin dit jaar een symposium georganiseerd. O.a. Edward Gall en de fokker van Sisther de Jeu gaven hierover hun mening..
Dat noemde ik ook in mijn post![]()
In de IdS stond er laatst een heel stuk over geschreven.
Lante schreef:Ik vind dat de gemiddelde KWPN'er een prima karakter heeft voor het doel waar het voor gefokt wordt; nl sport paard. Wil je 'voor-de-lol-eens-een-wedstrijdje-rijden-en-en-verder-alleen-wat-omhobbelen-voor-de-fun-in-het-bos', dan zijn daar andere paardenrassen geschikt voor, zoals de Gelderse paarden bijvoorbeeld, de fjorden (en daar kan je met een beetje talent en visie ook nog uitstekende resultaten mee behalen op die 'voor de lol wedstrijdjes ook'.) etc.
Natuurlijk zijn er ook spring- en dressuurpaarden die zo zijn, maar de Geldersen zijn er jarenlang op geselecteerd. Pletje123 schreef:Lante schreef:Ik vind dat de gemiddelde KWPN'er een prima karakter heeft voor het doel waar het voor gefokt wordt; nl sport paard. Wil je 'voor-de-lol-eens-een-wedstrijdje-rijden-en-en-verder-alleen-wat-omhobbelen-voor-de-fun-in-het-bos', dan zijn daar andere paardenrassen geschikt voor, zoals de Gelderse paarden bijvoorbeeld, de fjorden (en daar kan je met een beetje talent en visie ook nog uitstekende resultaten mee behalen op die 'voor de lol wedstrijdjes ook'.) etc.
Het Gelders paard is geen ras. Het is een van de types die het KWPN hanteert; tuigpaard, springpaard, dressuurpaard en Gelders paard.
Ik ben het met je eens dat mensen een paard moeten selecteren op hun doel. De Geldersen passen prima als je graag eens een wedstrijd wil rijden, maar geen super sensibel paard waar je je aan vast moet houden om te zorgen dat je blijft zittenNatuurlijk zijn er ook spring- en dressuurpaarden die zo zijn, maar de Geldersen zijn er jarenlang op geselecteerd.
Daarbij komt: met een Gelderse haal je vaak een beter rijpaard in huis dan met een Fjord (sorry!).
Het is op dit moment (onterecht vind ik) een type binnen het KWPN, maar wel een type die een duidelijke karakteromschrijving heeft en gefokt is op veelzijdigheid en daardoor geschikt zou moeten zijn voor recreatie ruiters met enige sportambitie. Ik heb met Fjord en Gelderse paarden even twee uitersten genomen als voorbeeld voor mogelijke kandidaten voor een recreatieruiter die zo nu en dan eens een wedstrijdje wil rijden en hier niet mee bedoeld om twee rassen met elkaar te vergelijken. macke schreef:Tuurlijk niet!! Maar wat de fokker wil is dat hij een mooi veulen met veel elan kan fokken dat verkoopt nu eenmaal beter dan een "gewoon"veulen dat daarom bepaalde combinaties niet klikken is wel de schuld van de koper en toch ook de schuld van het fokbeleid. Dat er mensen zijn die WEL een goed paard fokken met beleid is alleen maar te prijzen en dat staat ook zo in mijn vorige bericht, maar hou wel in de gaten dat de meeste mensen wel heel graag net een 2e Anky willen zijn maar met hun beperkingen dit niet redden. Voor deze mensen zijn vaak de karakters van de paarden niet te volgen. Met alle gevolgen van dien.

Krack C, Painted en Salinero zijn geen watjes waar je de gemiddelde amateur op kan zetten hoor!
Ze springen als kangaroe's door de baan of gaan gigantisch aan de haal tijdens ereronden die ze al TIG keer gereden hebben, nee, daar schets je toch een verkeerd beeld Pipo! 
Lante schreef:Ik denk dat de gemiddelde amateur een veel braver en minder sensibel paard wil dan Anky hoor haha, heb je haar wel een paar keer live zien rijden?Krack C, Painted en Salinero zijn geen watjes waar je de gemiddelde amateur op kan zetten hoor!
![]()
Ze springen als kangaroe's door de baan of gaan gigantisch aan de haal tijdens ereronden die ze al TIG keer gereden hebben, nee, daar schets je toch een verkeerd beeld Pipo!
Die hele brave en toch sensibele mist het gouden draadje dat nodig is voor topsport. De meeste paarden om mij heen (KWPN) missen dat gouden draadje ook om onder andere die reden, maar dan zijn ze voor veel mensen tòch nog te lastig.
). Dan hoeven ze het niet te rijden, want ze hebben het wel gezien (zeggen ze) en ze kopen het paard zo zonder proeftijd (m.a.w. wat jij kan kan ik ook en beter) óf ze stappen wel op voor een proefrit, maar zijn toch stiekum wel wat zenuwachtig, want het blijft toch een Jazz, Houston, Kimberley, Amor etc etc. of hebben de smoes dat ze zenuwachtig zijn '' omdat iedereen staat te kijken", trekken de teugels wat te hard aan, drijven wat strenger dan bedoeld (dan weet het paard dat ik niet bang ben *ahum*) en zo raar, gaat het paard meteen steigeren! Hup, snel eraf springen, want straks ongelukken en dan is het fokbeleid van het KWPN opeens verkeerd, is het paard door mij verpest en niet goed opgevoed en zijn alle vossen en KWPN'ers rotzakken bij wijze van spreken...
Waneer is een paard koel, maar sensibel en braaf, wanneer spreek je van een 'ideaal karakter'? Dat moet dan eerst wel duidelijk zijn voor je er ook daadwerkelijk iets mee kunt, alleen is dit alles heel persoonlijk.
Lante schreef:Dat is het mooiste inderdaad, maar wat is koel in de kop, onder een bange ruiter zijn de meeste brave, maar sensibele paarden niet meer zo koel jammer genoeg.
Voorbeeld:
Ik heb alleen maar brave paarden gehad en een aantal om verschillende redenen moeten verkopen.
Sommige kopers werden al opgewonden of bang van het stamboekpapier en dan hadden ze mijn paard nog niet eens gezien.... Tsjah....
En dan ziet het rijden er zo makkelijk uit zeggen ze, dus het paard is braaf (want je zit zo mooi stil). Dan hoeven ze het niet te rijden, want ze hebben het wel gezien (zeggen ze) en ze kopen het paard zo zonder proeftijd (m.a.w. wat jij kan kan ik ook en beter) óf ze stappen wel op voor een proefrit, maar zijn toch stiekum wel wat zenuwachtig, want het blijft toch een Jazz, Houston, Kimberley, Amor etc etc. of hebben de smoes dat ze zenuwachtig zijn '' omdat iedereen staat te kijken", trekken de teugels wat te hard aan, drijven wat strenger dan bedoeld (dan weet het paard dat ik niet bang ben *ahum*) en zo raar, gaat het paard meteen steigeren! Hup, snel eraf springen, want straks ongelukken en dan is het fokbeleid van het KWPN opeens verkeerd, is het paard door mij verpest en niet goed opgevoed en zijn alle vossen en KWPN'ers rotzakken bij wijze van spreken...
Ik verkoop nu wegens aanfok nog wel eens een paard, maar verkoop liever voor 1000 euro minder aan een ruiter met wie het klikt dan voor 1000 euro meer aan een ruiter met wie het niet klikt, want dat krijg ik vervelende praatjes, een verprutst paard terug en een hoop ergernis. Daar heb ik geen zin meer in.
Snap je wat ik bedoel..? Het blijven wel paarden, maar de klik met de ruiter en de kundigheid van de ruiter bepaald of ze braaf zijn of niet. Ik heb graag hete paarden, maar kan echt voor geen meter rijden op wat flegamtiekere en koele paarden. Ik krijg ze gewoon niet netjes voorelkaar, daar ben ik niet handig mee gewoon. Klaar, het zij zo, maar andersom is dat blijkbaar lastig toe te geven voor veel mensen.
Ok vanaf dat ze zadelmak is, was dit na 3,5 jaar de eerste keer
Lante schreef:Haha, je hebt gelijk hoor, absoluut, maar koel, braaf en ideaal zijn geen meetbare begrippen, dus kunnen niet als doel gesteld worden natuurlijk.Waneer is een paard koel, maar sensibel en braaf, wanneer spreek je van een 'ideaal karakter'? Dat moet dan eerst wel duidelijk zijn voor je er ook daadwerkelijk iets mee kunt, alleen is dit alles heel persoonlijk.