Afgestaan paard stiekem doorverkocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Afgestaan paard stiekem doorverkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:50

Och, ik heb inmiddels al een aantal paarden uit het handelscircuit gehaald en kijk nergens meer van op. Er is een handelaar niet ver van hier (ik ga geen namen noemen, maar zie zijn naam ook wel eens op Bokt voorbij komen) die werkelijk de kroon spant en ongehinderd door kan gaan. Heb al allerlei instanties gebeld, maar blijkbaar kan er niks worden gedaan... Vraag me dan wel af waar die instanties voor zijn, maar goed. Het ergste geval waar ik tegen aan ben gelopen, is wel de merrie Chamee (zijn topics over hier op Bokt). Tinkermerrie die niet meer bereden kon worden wegens serieuze problemen, blind was aan één oog en wrs slaapziekte had. Lief paardje, maar kon absoluut niet worden bereden. Ik zag het paardje en kwam er toevallig achter wat ze had (zag oproep van oude eigenaar op internet waarin alles stond). Heb de handelaar opgebeld, dacht namelijk nog heel naief dat die man het misschien niet wist en aangeboden haar voor de slachtprijs van hem te kopen, kon ze bij de anderen gezelschap houden, ze had namelijk geen pijn. Woorden van de handelaar: "ik verkoop haar gewoon als rijpaard, niks mee aan de hand". Ben haar spoor blijven volgen en heb haar uiteindelijk gekocht van een handelaar in België, compleet met valse papieren, was plots 11 jaar jonger dan ze in werkelijkheid was én met een vervalste gezondheidsverklaring. Ik heb de DA gebeld wiens stempel op de papieren was gekopieerd, maar ook hij maakte zich er niet druk om. Lang verhaal kort maken: ze heeft de laatste twee jaar van haar leven grazend mogen doorbrengen en is "paardwaardig" gestorven.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:03

Echt niet eerlijk. Je wil toch weten wat er met je paard gebeurd. Ik zou het niet prettig vinden als m'n paard doorverkocht word terwijl je er net vrede me hebt als hij bv naar de slager gaat. En een goed rusthuis vinden is volgens mij ook niet zo makkelijk!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:09

jawel hoor............ ik betaal braaf elke maand een hoop geld voor een paard waar ik niks meer mee kan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:10

Als je maar betaalt is er altijd wel plek te vinden, dat is hier net zo.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:10

suleilitha schreef:

Inderdaad. niks voor niks, zo is het met alles. Mensen die uit pure goedheid andermands onbruikbare paard de kost gaan geven tot-ie sterft, die bestaan alleen in sprookjes....

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:58

scoopje schreef:
suleilitha schreef:

Inderdaad. niks voor niks, zo is het met alles. Mensen die uit pure goedheid andermands onbruikbare paard de kost gaan geven tot-ie sterft, die bestaan alleen in sprookjes....

Die bestaan echt, zij zijn raar, maar zij bestaan, lees maar even het verhaal van Marco op paardenspeurder. Uit ervaring kan ik ook praten over eigenaars die hun paardje o zo lief hadden, maar die nooit op bezoek gaan, zij zijn daar altijd welkom, paardje wordt vertroetelt, wordt behandeld als een eigen paard, paardje heeft een hemel op aarde. Dit paardje wordt niet meer bereden, heeft speciale ijzers, kortom echt gelukkig. Hij was een leeuw bij de aankomst en nu een lammetje, adoptienemer zal het heel moeilijk hebben bij afscheid, gekozen voor inslapen.
Bij plaatsing door ons, worden eerst de adoptiekandidaten bezocht, krijgen een adoptieovereenkomst zowel adoptienemer als adoptiegever wordt beschermd. Ben vrijdag op pad geweest voor adoptie, wel dan pas zie je, wie voor je staat, het kost veel tijd en geld, maar de moeite waard.
Ik wil wel zeggen dat ik de twee paardenopvangadressen in Belgie hoop te stoppen, er zijn zoveel gedupeerden, zoveel klachten, raad deze mensen aan om klacht in te dienen en door te gaan, zoals zij doen, geen angst, vechten voor de paarden.
Laatst bijgewerkt door Adri op 25-10-08 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:59

KiWiKo schreef:
maakt niet uit hoe je het doet, als je het maar doet..........

Mensen als deze kunnen hun gang gaan omdat er baasjes zijn die niet hun laatste verantwoordelijkheid nemen..........

Helemaal met je eens Kiwiko, je hoort het zo vaak tegenwoordig, je kunt er gewoon op wachten tot je tegen zulke oplichters aanloopt.
Als je geen zin hebt, of niet de mogelijkheid om voor je oude beestje te zorgen gun hem dan een dierwaardig afscheid, slachten of inslapen doet er even niet toe, zolang je er maar voor zorgt dat hij niet de handel ingaat of op een van de beruchte slachttranporten aankomt.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:26

Dat gebeurde 20 - 30 jaar geleden ook al ...toen bestond er de zgn paardenfonds bij de boeren in de dorpen , dan werd een paard afgekeurd en zgn naar de slager gebracht en op eoa manier kwam hij weer op de paarden-markt terecht, natuurlijk niet alle paarden maar ook toen gebeurde zoiets al.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:12

Wij hebben ons oude paard in een kudde staan, staan 24 uur per dag buiten met zn alle en dan als het echt kouder begint te worden gaat de hele kudde samen in een grote loopstal. Kost ongeveer 120€ per maand en daar wordt ze ook nog voor bekapt, ontwormt en ingeënd.
Ik heb in eerste instantie gezocht naar iemand die een gezelsschapspaard zocht. Ik had namelijk verwacht wel iemand te kunnen vinden die ipv een shetje een groot paard wilde als de eigenaar van dat paard maandelijkse onkostenvergoeding voor voer, smid en dierenarts zou betalen en ook onverwachte veeartskosten voor zijn rekening zou nemen. Ik heb op meerdere advertenties van mensen die een gezelschapspaard zocht gereageerd. Maar ze sloegen allemaal mijn aanbod om voor mijn paard te betalen af, ze wilde haar alleen gratis hebben. Zelfs als ik aangaf echt maar een paar keer per jaar te willen komen kijken, ik de garantie wilde geven dat mijn paard tot haar dood bij die mensen mocht zijn, ze deden het niet.
Ik denk dat al die mensen dus niet betrouwbaar waren en geen goede bedoelingen hadden. Toch gek dat je wel een gratis paard een goed tehuis wil bieden alstie van jou wordt, maar niet een paard volledig als je eigen paard mogen beschouwen en er geen kosten van hebben.

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:15

Hoi ,

Ik weet waar het artikel over gaat.. Heb al de rest niet gelezen. Maar wil alleen maar zeggen dat ik ook ben opgelicht.. Khad ook een merrie gekocht voor 750€ van 13 jaar oud..(bleek uiteindelijk 23 jaar te zijn) (eerste paardje helemaal blij natuurlijk..) zelf gespaard.. Andere kosten waren voor me moeder zei ze.. 3 Dagen later paard kreupel dierenarts erbij.. Pretnisonspuit.. Blijkt dat die aan een infuus had gehangen met pijnstillers.. Jammer genoeg in laten slapen( beestje had te veel pijn en we wouden ze niet te lang af laten zien van de pijn.) Maar ik ga zeker een klacht in dienen. Of vinden jullie dat ik dat niet moet doen?

Groetjes Radetski

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:24

Tja.. of je houdt je paard en ziet hem oud worden in je eigen wei.. of je laat hem waardig inslapen, zonder risico dat hij doorverkocht wordt.

kan dat niet.. of is hij te vitaal, betaal een boer dan een eerlijke prijs, en laat hem lekker grazen..

Mensen die weinig tot niets over hebben voor een paard kun je wel nagaan wat er dan gaat gebeuren..

Ik kijk wel uit met mijn paardjes.. blijven lekker bij me tot ze de hun oogjes voor goed dicht doen..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:12

KiWiKo schreef:
Breg Lachen Kreupel is pijn Lachen Ik ken paarden die op de foto niet eens meer slachtwaardig zijn bij wijze van........ maar niet kreupelen en dus gewoon gereden worden......

Geen pijn is niet kreupelen en dat betekend onder het zadel Lachen

Voor rijden is klinisch goed het belangrijkste Lachen

Ik ken ook zat paarden die als ze niet bereden worden maar gewoon in de wei staan niet kreupelen en dus ook geen pijn hebben. Waarom zouden die dan naar de slacht moeten? Alleen omdat ze niet meer bereden kunnen worden? Gaat me wat ver. Paard stuk, hup naar de slacht en volgende.... nee merci.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:15

scoopje schreef:
suleilitha schreef:

jawel hoor, maar ook goed zoeken. Paard van dinnetje van me is naar het noorden van het land gebracht. Dier heeft hko, kan nog jaren in de wei baggeren zolang er maar geen zadel op komt. Die mensen zijn hun beloften nagekomen en sturen zelfs nog regelmatig foto's en updates hoe ze het doet. Ze zijn er wel, alleen zoeken met een lampie. Paard is overigens gratis gegeven, en staat gratis daar.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:28

Breghje schreef:
Ik ken ook zat paarden die als ze niet bereden worden maar gewoon in de wei staan niet kreupelen en dus ook geen pijn hebben. Waarom zouden die dan naar de slacht moeten? Alleen omdat ze niet meer bereden kunnen worden? Gaat me wat ver. Paard stuk, hup naar de slacht en volgende.... nee merci.

Ok, dan heb je een paar opties:

1. je hebt genoeg geld en land (want verkopen kan niet meer als het even slechter gaat) en houdt het dier tot het eind der dagen als grasmaaier en geeft elke ambitie om te rijden op voor de komende 15 jaar, afhankelijk van hoe oud het paardje wordt.

2. je hebt genoeg geld en land voor meerdere paarden en houdt je grasmaaier en rijdt op je andere paard (voor de meeste mensen simpelweg niet haalbaar)

3. je zoekt een onderkomen bij een "rusthuis" of als gezelschapspaard met alle risico´s van dien dat het paard alsnog geslacht wordt of in de handel beland. Een risico dat ik niet zou nemen. Ondanks dat het dan heel soms goed gaat zoals bij je vriendin. Dat wist ze ook niet van tevoren, voor hetzelfde geld had het niet zo goed uitgepakt.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:16

Mija schreef:
Dat gebeurde 20 - 30 jaar geleden ook al ...toen bestond er de zgn paardenfonds bij de boeren in de dorpen , dan werd een paard afgekeurd en zgn naar de slager gebracht en op eoa manier kwam hij weer op de paarden-markt terecht, natuurlijk niet alle paarden maar ook toen gebeurde zoiets al.

Gebeurd nu nog hoor!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:28

Als je zeker wilt weten wat er met je paard gebeurd dan kun je hem het beste dicht in je buurt houden. Natuurlijk zullen er goede opvangadressen zijn maar ook heel veel slechte dus een risico.

Wij hebben onze merrie een paar jaar geleden in laten slapen, je wilt niet weten wat voor een reacties wij kregen....we konden haar stokkreupel nog verkopen voor een interessant bedrag, we konden voor embryotransplantatie gaan etc. maar nee wij waren hardstikke gek en hebben haar netjes in laten slapen en hebben het financieel gewin gelaten voor wat het was.

Positieve aan bovenstaand verhaal is: er werd ons duidelijk gemeld wat de plannen waren en kregen dus de keuze, wij zijn gegaan voor rust voor het paard en ja ook onze eigen gemoedsrust, geeft wel aan dat mensen uit zijn op geldelijk gewin over de rug van een pijnlijdend paard.

Haar oudste zoon hebben we vorig jaar terug kunnen kopen en zal weer uitgebracht gaan worden in de sport, van dit paard hebben wij direct gezegd dat hij nooit of te nimmer meer verkocht zal worden {blij dat we hem terughebben}, als hij geen paardvriendelijk bestaan meer zou kunnen hebben zullen we hem ook in laten slapen.

We hebben meerdere paarden en zullen dit niet met al onze paarden kunnen garanderen maar waar nodig of gewenst dan toch zeker.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:35

krackertje schreef:
Mija schreef:

Gebeurd nu nog hoor!

Mijn paarden zitten dus bij zo'n verzekering. En daar gaat niets (meer) zogenaamd hoor. Eigenaars mogen zelf mee naar slacht als ze dat willen. Er bestaat ook de mogelijkheid je paard terug te kopen (wat ik dus gedaan heb) zodat je zelf kan beslissen hoe, wat en vooral wanneer.
Ze handelen het keurig netjes af hoor, denk vaak menselijker als de "dure" verzekeringen Knipoog

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:44

Ik heb recent nog andere zaken gezien en gehoord, fijn dat jouw verzekering het wel netjes afwikkeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:50

20 jaar geleden kreeg een door de verzekering afgekeurd paard de welbekende A op zijn schouder gebrandmerkt!!! Toen werd er nog over paardenwelzijn nagedacht!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:00

krackertje schreef:
Ik heb recent nog andere zaken gezien en gehoord, fijn dat jouw verzekering het wel netjes afwikkeld.

Denk dat de eigenaar daar zelf ook een beetje bij moet zijn hoor. Of dat nou een boeren- of een commerciele verzekering is: ik zou mijn paarden nooit en te nimmer op iemands blauwe ogen meegeven. Dat zou ik op zijn minst iemand die IK vertrouw mee laten gaan.

Ik geloof ook niet in je paard zomaar afstaan. Mijn bejaardje blijft fijn bij mij in volpension, net als mijn gezonde paard. Laat iedereen mij maar voor gek verklaren Knipoog mijn geld gaat toch wel op Haha!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:03

IKbenEllen schreef:
krackertje schreef:

Denk dat de eigenaar daar zelf ook een beetje bij moet zijn hoor. Of dat nou een boeren- of een commerciele verzekering is: ik zou mijn paarden nooit en te nimmer op iemands blauwe ogen meegeven. Dat zou ik op zijn minst iemand die IK vertrouw mee laten gaan.

Ik geloof ook niet in je paard zomaar afstaan. Mijn bejaardje blijft fijn bij mij in volpension, net als mijn gezonde paard. Laat iedereen mij maar voor gek verklaren Knipoog mijn geld gaat toch wel op Haha!

Deels waar maar niet altijd mogelijk, de regels van "boerenverzekeringen" zijn overal weer anders blijkt wel weer.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:08

KiWiKo schreef:
20 jaar geleden kreeg een door de verzekering afgekeurd paard de welbekende A op zijn schouder gebrandmerkt!!! Toen werd er nog over paardenwelzijn nagedacht!

Jaren geleden nog een triest verhaal mee mogen maken van zeer dichtbij. Iemand had een paard gekocht en was ontzettend blij met deze aankoop. Wij moesten met ons allen dat nieuwe paard bewonderen...laat dit paard nu een schitterende A als brandmerk hebben, wij wisten op dat moment even niet wat we er mee aan moesten, laat nu iemand de vraag stellen.....waarom heeft dat paard een A als brandmerk?.....nou het antwoord was....dit is de A van Arabier en wel een raszuivere hoooor.

We hebben met goed fatsoen een ruzie geriskeerd en de persoon in kwestie kort daarna toch even fijntjes uitgelegd waar die A voor stond. Paard is teruggegaan naar de verkoper en wel zonder morren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:10

maar het was wel duidelijk herkenbaar en alleen stomme, stomme zielen die voor een appel en een ei een GOED peerd wilden stonken daarin Lachen

saray1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:34

Citaat:

Breghje schreef:

Citaat:

Ok, dan heb je een paar opties:

1. je hebt genoeg geld en land (want verkopen kan niet meer als het even slechter gaat) en houdt het dier tot het eind der dagen als grasmaaier en geeft elke ambitie om te rijden op voor de komende 15 jaar, afhankelijk van hoe oud het paardje wordt.

2. je hebt genoeg geld en land voor meerdere paarden en houdt je grasmaaier en rijdt op je andere paard (voor de meeste mensen simpelweg niet haalbaar)

3. je zoekt een onderkomen bij een "rusthuis" of als gezelschapspaard met alle risico´s van dien dat het paard alsnog geslacht wordt of in de handel beland. Een risico dat ik niet zou nemen. Ondanks dat het dan heel soms goed gaat zoals bij je vriendin. Dat wist ze ook niet van tevoren, voor hetzelfde geld had het niet zo goed uitgepakt

Helemaal mee eens.
Ik vindt het behoorlijk naief om te denken dat iemand (enkeling daargelaten) gratis jouw paard wil overnemen en verzorgen.
Een paard kost best heel wat qua voer, hoefsmid, etc.
Mijn oude paard staat sinds 2 jaar bij een zeer goed rusthuis (kost me wel 135 euro per maand). Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen dit niet kunnen betalen, als het zover bij mij zou komen zou ik hem beslist in laten slapen. Ik zou hem NEVER onder het mom van gratis aan iemand afgeven. Dan maar einde verhaal.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:51

Wat er ook nog wel gebeurd is dat ze heel braaf je paard overnemen, nieuw adresje [voor een paar honderd euro met goedvinden van de oude eigenaar] regelen en datzelfde paard wordt door die nieuwe eigenaar gebruikt voor de fokkerij, erfelijkheden....wie maalt er om, problemen qua gezondheid wat betreft het veulen...ach de merrie was voor een appel en een ei en gered van een slechte toekomst, nou dat leuk gefokte veulen kan wel eens zo rot als wat zijn en een slechte toekomst tegemoet gaan.

Bovenstaande is ook geen leuk cenario, merrie leuk ondergebracht maar wat betreft de eventuele erfelijke problematiek? ......ach wie maakt zich daar druk om, redden is redden!