"Paarden worden in Roemenië op grote schaal gedumpt"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

Re: "Paarden worden in Roemenië op grote schaal gedumpt"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:36

Misschien kunnen we eens gaan brainstormen hier voor een structurele oplossing, ipv de mensen die deze paarden naar Ned hebben gehaald aan te vallen.
Het is niet zo simpel, het gaat niet alleen om respect. Het gaat om corruptie, en hele erge armoede..

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:42

Ik heb 2 hondjes uit Roemenië. En 1 uit Spanje.
Nu helpt het wel degelijk dat ik deze 3 hondjes geadopteerd heb.
Niet alleen hebben deze 3 een goed tehuis (mij maakte het namelijk niet uit of ik nu een ras-hond kreeg of niet), maar doordat ik de stichting een donatie heb gedaan (per hond iets van 150 euro geloof ik) kunnen heel veel andere honden worden gecastreerd, waardoor je het straathonden probleem bij de kern aanpakt.
Bij deze paarden is het waarschijnlijk net zo, doordat de adoptanten een donatie doen voor de paarden die zij krijgen, kunnen vele andere paarden ter plekke worden geholpen.
En aan de andere kant....
Maakt het iets uit of ik nu zelf een paard/hond/whatever fok, op de markt koop of uit Roemenië haal?

Edit: Wat veel stichtingen (ik ken alleen AAI en PAWS, maar er zijn er meer die dit doen) overigens ook doen is op scholen ter plaatse met kinderen praten over dieren. Hoe behandel je ze etc. Dus wel degelijk een structurele aanpak!
Laatst bijgewerkt door Arizona op 23-10-08 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:46

Ik had het gister ook al op hart van nederland gezien.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:01

LiNdA1986 schreef:
Het is fijn dat deze dieren nou een plek hebben, maar ik denk toch dat ze beter het probleem daar op kunnen gaan lossen, om te beginnen om die mensen respect voor dieren bij te brengen.

het is niet zozeer dat mensen geen respect hebben tuurlijk heb je die er ook bij .
maar als je zou moeten kiezen , omdat je je enigste vervoersmiddel en bron van inkomsten niet kan gebruiken ,
jij en je gezin te eten en paard dumpen of paard eten geven en zelf doodgaan van de honger .

en al zou het over respect gaan daar waren deze dieren op korte termijn niet mee gered.

het is niet zo dat ik me zozeer een held voel nu maar vind het wel fijn dat ik iets kan betekenen voor chessy en dat daar het probleem echt niet mee opgelost is ben ik me terdege zeer bewust .
maar zoals ik eerder zei je moet ergens beginnen en ik heb dat nu gedaan samen met een hoop andere .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 01:10

Leuk voor die paarden maar jammer dat ze daarvoor eerst in disputabele staat de reis naar Nederland moeten doormaken.
Ik heb respect voor de mensen die zich het lot van deze dieren aantrekken maar tegelijkertijd betreur ik het dat deze dieren wel hulp krijgen, al hebben ze niet eens een kans, als ik dat dier zie met die enorme tumor gaan de kriebels over mijn lijf.
Ook in ons eigen land staan paarden en ponies letterlijk te verrekken. Is het geen optie om die te helpen in plaats van hopeloze gevallen zoals deze dieren uit Roemenie?
Ik heb me vooral verbaasd over het hierheen halen van dat dier met die tumor. Sorry dat ik kort door de bocht ben maar die heeft gewoon kanker en is afgeschreven. Maar het dier wordt wel hier heen gehaald terwijl wij paarden met kankergezwellen van deze orde allang hadden laten inslapen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:05

er is er een van de vijf waarvan de toekomst onzeker is en dat is idd degene met de buld . Met de rest gaat het helemaal goedkomen .
De dierenartsen in roemene hebben niet zoveel kennis als hier en ze is zeker daar onderzocht alvorens ze op transport ging .
Daar had ze geen kans en zou ze een hongerdood sterven .
Hier heeft ze een kans en zijn ze nu in samenwerking met vele dierenartsen aan het kijken voor de juiste behandeling .
Buiten de buld is ze lichamelijk verder in orde en heeft ze het niet zwaar gehad op transport er zijn voldoende rustpauzes ingelast zodat ze bij konden komen .

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:05

Hoe weet je vanaf buiten of dat paardje met de bult kanker heeft. De dierenarts is er nu mee bezig en zelfs die weet het na foto's en onderzoeken nog niet zeker. Dus ik vind het erg knap dat je dat zo vanaf tv en foto's kan constateren.

Ten tweede, natuurlijk willen we liever dat het probleem ter plekke kan worden opgelost. In dit geval was dat niet mogelijk dus hebben we gedaan wat we konden en dit was in onze ogen de beste oplossing. De paarden heb bloedonderzoeken gehad, alle entingen hebben ze gehad enz, dat moest wel anders mogen ze niet eens de grens over.

Ten derde, als je kritiek hebt op deze manier van werken, prima. En als je vind dat je beter dieren in NL kan helpen dan die in het buitenland, ook prima. Maar doe dat dan ook. Het is altijd makkelijk om het te zeggen, maar ik ben nog maar weinig mensen tegengekomen die kritiek hebben op ons die zelf een verwaarloosd paard uit NL op stal heeft staan. Of die heeft geholpen met een redding of wat dan ook. Voor je iemand anders gaan afkraken om wat zij doen, ook al is dat in het buitenland en in jou ogen zinloos. Kijk dan eerst even in de spiegel en vraag jezelf af wat jij het laatste jaar hebt gedaan om een verschil te maken in een dierenleven.

Waarom we geen stichting hebben gevormd is omdat er zoveel papieren rompslomp omheen gaat, dat we eigenlijk vonden dat al het geld wat je normaal aan een stichting kwijt bent, dat dat beter ook echt daarheen ging waar het nodig was. Dus daarom hebben we geen stichting gevormd. Bij veel goeie doelen verdwijnt een heel groot deel van het gestorte geld in de zakken van meneer de directeur.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:56

Gaan jullie nog een keer terug, of wat zijn precies de verdere plannen? hebben jullie nog iets nodig, spullen?
Hoe is het nu met de paarden die hier zijn?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:55

Ik wil wel graag nog een keer terug, we zijn nog plannen aan het verzinnen voor die andere 2 paarden. Spullen zijn volgens mij altijd wel welkom. De paarden die hier zijn worden nu supergoed verzorgd, de verhalen over ze kan ook op op mijn forum lezen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:45

weer typisch bokt...
ze hebben wat gelezen in het ander topic en beginnen allemaal wijs te schreeuwen dat dit het probleem niet oplost en dat ze beter het brooke kunne steunen. Slapen
eerst lezen....... je kutn duidleijk merken dat ze heel goed weet dat ze allemaal maar naar Nederland halen geen optie is.
maar ze geeft ze een kans....fijn toch.
heb veel bewondering voor ze en geloof dat de paarden een goed leven krijgen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:16

Ik ben zelf trouwens wel een groot voorstander van Brooke Hospital hoor, die doen superwerk.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:15

Wat mij opvalt is dat als er een artikel op bokt verschijnt over verwaarloosde paarden, iedereen om het hardst
schreeuwd dat deze daar weggehaald moeten worden....

Nu hebben deze meiden die paardjes uit Roemenie uit hun zeer schrijnende positie verlost, en heeft een groot deel van de bokkers weer een bokkepruik op omdat ze paardjes van over de grens helpen...

Je biedt toch hulp bij wat er op je pad komt?? Of moeten de ogen maar gesloten worden voor de dierwelzijns praktijken buiten Nederland?

Dit keer waren het de 5 ( eigenlijk gehoopt op de 7) Roemeense paardjes die geholpen zijn, volgende x misschien weer 1 of 10 uit
Nederland!! (denk alleen maar aan Canjer van Potverdikkie)
Maar zelfs dan struikeld meer dan de helft van bokt er zo flink over dat de meest misselijke dingen geroepen worden....

Een dier helpen/redden stopt niet bij de grens, of snap ik het nu niet meer???

Zolang de wetgeving tegenwerkt in een bepaald land, zul je misschien cordatere beslissingen moeten nemen...
En dat was in het geval van de Roemeense paardjes dus meenemen naar Nederland...
En dat dit veel tijd/geld ed met zich meebrengt is heus wel ingecalculeerd bij de beslissing om zo'n dier opvang te bieden...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:35

Bedankt Rascha, je hebt het echt superverwoord. Het mooiste is, dat de gene waar de paarden hebben overnacht, ook in NL al een hoop verwaarloosde paarden heeft geholpen. Er heeft een keer een broodmagere merrie met veulen bij haar gestaan, die was ook in beslag genomen en daar is ook alles aangedaan. Dus het is niet zo dat we alleen maar over de grens kijken. Maar we kijken naar wat er op ons pad komt en daar zetten we ons voor in. Waar dat dan ook mag zijn.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:43

Rascha schreef:
heeft een groot deel van de bokkers weer een bokkepruik op...

Nu weet ik eindelijk hoe dit spreekwoord ontstaan is Haha!

Maar even zonder gekheid,je hebt meer dan gelijk!!!!!!!!
Natuurlijk zijn er in Nederland maar zat dieren die ook een beter tehuis zoeken maar liefdadigheid heeft geen grenzen ,niet voor mensen en ook zeker niet voor dieren.

Ik heb ontzettend veel bewondering voor de mensen die niet enkel achter hun pc "ohhhhh en aaaahhhhh"" roepen maar ook daadwerkelijk actie onder nemen.

Romhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:55

Per toeval kwam ik deze topic tegen. Ik zend jullie onderaan het persbericht dat ik heb verzonden. Het is natuurlijk niet de bedoeling om zo veel mogelijk verwaarloosde dieren naar Nederland te halen en het is ook geen oplossing. Deze reddingsactie is door mij "gebruikt" om aandacht te vragen voor een veel groter probleem. Het is de enige manier om de aandacht te krijgen van de media. Uiteraard vind ik het ook een heel prettig idee, dat er nu 5 paarden een zorgeloos leven hebben in Nederland. Ik ben inmiddels in overleg met een wereldwijde organisatie die zich met paardenwelzijn bezighoudt. Educatie is erg belangrijk en opleiding van hoefsmeden en dierenartsen bijvoorbeeld. Misschien kunnen we een kliniek opzetten waar mensen hun paarden gratis kunnen laten behandelen.

Wellicht kunnen jullie meedenken.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,

Nathalie Klinge

PERSBERICHT, 14 OKTOBER 2008

Vergeten dieren van Roemenië

In de ochtend van 18 oktober zullen zeven Roemeense paarden per luxe veewagen in Nederland in Rockanje arriveren. Alle zeven paarden werden verwaarloosd en mishandeld in hun thuisland. Roemeense dierenliefhebbers hebben de paarden weten te redden van een afschuwelijke dood en contact gezocht met de Nederlandse dierenwelzijnwerkster, Nathalie Klinge, die voor een Roemeense stichting SOSDogs actief is. Vier paarden komen uit een voor het publiek gesloten dierentuin in Buhusi in het Noordoosten van Roemenië. Voor één paard in deze dierentuin kwam de reddingsactie te laat, ze is door voedselgebrek gestorven.

Door een nauwe samenwerking tussen Roemeense, Engelse en Nederlandse dierenliefhebbers is het lot voor zeven Roemeense paarden vanaf nu gunstig gezind. Zij zullen allen geadopteerd worden door paardenliefhebbers in Nederland.

Mede door Europese wetgeving is het welzijn van Roemeense paarden ernstig in het geding. Het is in Roemenië nu verboden om met paard en wagen op hoofdwegen te rijden. Veel arme Romagezinnen in Roemenië hebben geen auto, maar paard en wagen. Paarden worden op grote schaal gedumpt. Men vindt zwervende veulens in drukke straten. Paarden worden aangereden en aan hun lot overgelaten.

Europese wetgeving zorgt er tevens voor dat Roemeense dierentuinen gedwongen worden te sluiten. Dierentuindirecteuren sluiten de poorten en laten de dieren aan hun lot over. Leeuwen worden soms in leven gehouden met salamiworsten waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is. Dieren die sterven worden gevoerd aan de nog levende achterblijvers. Een Roemeense dierentuindirecteur bood onlangs een undercover journalist van het Roemeense televisieprogramma Observator van de zender Antena 1, jaguarhuiden te koop aan voor 5000 Euro. De directeur versprak zich waardoor duidelijk werd, dat hij de jaguars had gedood.

In de dierentuin in Buhusi worden de dieren die nog in leven zijn: drie leeuwen en vier dingo’s, in leven gehouden met geld dat door een Nederlands echtpaar is gedoneerd. De Roemeense accountant Alina koopt met dit geld vlees bij de plaatselijke slager. Voor en na haar werk begeeft ze zich naar de dierentuin om de leeuwen en dingo’s te voeren. De directeur van de dierentuin weigert simpelweg de dieren te voeren. Tot vorige week zaten hier ook nog honden en katten opgesloten in kooien, maar deze zijn inmiddels gered door samenwerking van de Engelse organisatie Bornfree Foundation, de Amerikaanse organisatie The Lion’s Roar en de Roemeense organisatie SOSDogs. De honden en katten zijn inmiddels bij hun adoptiegezinnen in Engeland gearriveerd.

De Nederlandse Stichting AAP heeft toegezegd te willen helpen met de herplaatsing van de vier dingo’s, maar de dieren zijn op een wachtlijst terechtgekomen. Één van de leeuwen, Bella, met staar, zal hopelijk in Roemenië aan haar oog geopereerd worden, waarna ze naar een leeuwenopvang in Zuid-Afrika kan worden gebracht. Deze kostbare operatie en de reis worden gesponsord door de Bornfree Foundation en The Lion’s Roar. Voor de overige twee leeuwen ziet de toekomst er somber uit. Een dierenarts heeft onlangs verklaard, dat de leeuwen door hun jarenlange opsluiting in een te klein onderkomen min of meer verlamd zijn geraakt, door het ontbreken van spiermassa. Jarenlang is geprobeerd hulp te krijgen van dierentuinen in West-Europa en diverse dierentuinorganisaties in de rest van de wereld. Honderden brieven en e-mails zijn er verstuurd, maar hulp voor deze leeuwen en dingo’s is tot nu toe uitgebleven.

Ook een andere Roemeense dierentuin heeft haar poorten onlangs moeten sluiten. In deze dierentuin in de stad Oradea aan de Hongaarse grens bevinden zich maar liefst zestien leeuwen waarvan vijf welpen. Leeuwen en leeuwinnen zitten bij elkaar in veel te kleine kooien. Veel leeuwinnen zijn inmiddels weer zwanger. Capabele Roemeense dierenartsen om de leeuwen onvruchtbaar te maken zijn niet beschikbaar. Buitenlandse dierenartsen en dierentuinen zijn niet bereid te helpen. In diezelfde dierentuin bevindt zich een twintigtal grijze wolven. Beide geslachten leven met elkaar in een veel te klein onderkomen. Vijf beren leven in hokken van beton van hooguit vier bij vier meter. De aapjes zitten allen solitair opgesloten, enkelen hebben schurft en hebben de moed duidelijk al lang opgegeven. Voor de vijf leeuwenwelpen is ook een opvangplek in Zuid-Afrika gevonden. De Engelsman Robert Smith, oprichter van SOSDogs, zal deze kostbare reis financieren. Echter de Roemeense bureaucratie en corruptie maken de herplaatsing op alle fronten onmogelijk.

Door het overschot aan leeuwen in de Roemeense dierentuinen kwam het tot voor kort regelmatig voor dat welpen werden verkocht aan particulieren. Zo kon het dat een leeuwin in een kooi van negen vierkante meter als attractie diende bij een restaurant in Oradea. Zo kan het dat er een leeuw nog altijd gevangen zit in een betonnen bak onder de grond op een verlaten fabrieksterrein in de provincie Bihor. De eigenaar voedt de leeuw, maar weigert afstand van hem te doen. De burgemeester heeft hem in het verleden toestemming gegeven om de leeuw op deze manier te houden.

Roemenië telt ongeveer veertig officiële dierentuinen die geen van allen voldoen aan de eisen die de EAZA (European Association of Zoos and Aquaria) stelt aan haar leden noch aan de wettelijke eisen opgesteld door de Europese Unie (1999/22/EC).

Tientallen brieven aan Roemeense ministeries en leden van het Europees Parlement hebben tot nu toe geen enkel resultaat gehad. Een lid van het Europees Parlement schreef, dat financiële steun aan gesloten Roemeense dierentuinen gezien wordt als beloning voor mismanagement.

De makers van de wetten hebben de gevolgen over het hoofd gezien. Door niet volledig op de uitvoering toe te zien verhongeren nu meer dierentuindieren binnen de grenzen van de Europese Unie dan voorheen.

Wie helpt de dieren in de gesloten Roemeense dierentuinen?