Amsterdammer misbruikte paarden en wurgde bijna beheerder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Amsterdammer misbruikte paarden en wurgde bijna beheerder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:05

Citaat:
Tbs betekent terbeschikkingstelling. Tbs is een behandelmaatregel die de rechter oplegt aan mensen die zware delicten hebben gepleegd en lijden aan een psychiatrische ziekte of stoornis. Deze stoornis beïnvloedt in meerdere of mindere mate hun gedrag.

De rechter stelt hen daarom niet geheel verantwoordelijk voor hun daden. Voor het deel van het delict dat de daders wel kan worden aangerekend, kan de rechter hen gevangenisstraf opleggen; het zogenaamde combinatievonnis (bijv. acht jaar gevangenisstraf + tbs). Om de stoornis te behandelen en herhaling (recidive) te voorkomen wordt mede tbs opgelegd. Dit alles met als doel de samenleving te beveiligen.

Twee soorten tbs
Er zijn twee varianten tbs: de tbs met bevel tot verpleging (vrijheidsbenemende maatregel (ofwel de persoon zit vast)) en de tbs met voorwaarden.
Over het algemeen wordt het meest gesproken over de tbs met bevel tot verpleging, officieel ‘tbs met bevel tot verpleging van overheidswege’ genoemd. De tbs-gestelde wordt in dit geval in een tbs-kliniek geplaatst en behandeld. En zit dus vast voor onbepaalde tijd, noot van mij
Bij een tbs met voorwaarden wordt de persoon niet onder dwang in een kliniek opgenomen, maar stelt de rechter voorwaarden aan het gedrag. De persoon moet dan bijvoorbeeld een verplichte behandeling ondergaan, of mag geen alcohol of drugs gebruiken. Als men zich niet houdt aan die voorwaarden, kan de rechter de tbs omzetten in een tbs met bevel tot verpleging. De rechter legt de tbs met voorwaarden op als poliklinische behandeling volstaat om het recidivegevaar te beteugelen.

Klinische behandeling = in een kliniek, dus op een plek waar de persoon altijd is, zo iemand mag niet de samenleving in, woont in de kliniek.

Poliklinisch: iemand moet naar de behandelaar toe, en woont dus wel gewoon in een huis, en niet in een kliniek. Als de kans heel klein is dat de persoon het weer zal doen, wordt deze vorm van TBS opgelegd.

De meeste gevallen van TBS zijn klinisch.

De verhalen over dat zo'n persoon weer wordt losgelaten in de maatschappij, zijn dus totale nonsens.

Mensen: lees je eerst in voor dat je iets roept, het voorkomt een hoop fabels en indianenverhalen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:11

detour schreef:
Da's waar, maar wordt er totaal niet gekeken dan naar de psychische problematiek van de dader?

Vind NL ook erg mild hoor, in die zin, begrijp me niet verkeerd..

Wat ik hier noem is een geval wat ik in mijn omgeving heb meegemaakt, man is met voorbedachte rade vermoord, de dader was niets mis mee maar had wel een reden (iemand bedreigd) en diegene die vermoord werd was ook niet zo'n fris type maar dan nog.
3 jaar voor moord??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:19

Ik neem aan dat die er TBS bijkreeg, anders is het idd erg weinig.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:29

Nee hoor, geen TBS, was geestelijk niets met hem aan de hand, hij wilde alleen degene die bedreigd was beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:50

Dan is het een belachelijk lage straf. Dat het slachtoffer niet sympathiek was, maakt het niet minder moord....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:54

Vind ik dus ook vreemd en idioot. Hij komt ook deze winter vrij wegens goed gedrag, ik meen dat hij dan in totaal iets meer dan 1,5 jaar heeft gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:09

Da's een lekker idee zeg....

Ik denk eigenlijk dat iemand die het 1 keer (blijkbaar) niet zo'n probleem vond, misschien niet zo'n heel veilig persoon is in de maatschappij (en ik druk me voorzichtig uit) Ach gut

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:19

detour schreef:
Als deze jongen alleen autistisch is ben ik een broodplank. Clown
Waar is professionale begeleiding? Diagnostisering? Etc.. Het is afschuwelijk wat hij heeft gedaan maar niet minder dat hij totaal geen goede begeleiding krijgt kennelijk, althans, ik haal het nergens uit. Clown

Als ouders of belangenbehartigers preventief handelen was het misschien nooit zover gekomen.
Vind een gevangenisstraf totaal geen zin hebben in dit geval, vrees dat dat eerdr therapie ondermijnt dan ondersteunt. Koe

Helemaal mee eens met bovenstaande bericht......ik denk ook dat zo'n man hele goede begeleiding nodig heeft ,wij oordelen maar gauw het moet zo en zo, wie weet wat zo'n man allemaal heeft mee gemaakt, en je zal zelf maar autisch zijn en misschien nergens geen enkele warmte/liefde/steun o.i.d. ontvangen !!! Het is voor alle betrokkene heel erg wat er gebeurt is.......