Renske van Diphoorn brengt CK-titel naar Drenthe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Renske van Diphoorn brengt CK-titel naar Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:51

suleilitha schreef:
"wie een merrie heeft met bloed uit de hoofdstroom (Mark, Hearke, Jochem, Wessel, Oege en Djurre) moet overwegen om éénmaal de zijstroom (Wesselvrij) te nemen, daarna kan hij terugkeren naar hengsten uit de sterke lijnen." Bron: Ta it Bihâld.
Ta it Bihâld geeft tevens even een opsomming van de beschikbare Wessel-vrije hengsten, en dat zijn: Jacob, Jillis, Olof, Ulke, Tsjerk, Abe, Fabe, Jasper, Beintse, Sape, Jorn, Beart, Jisse, Maeye en Hinne.
Dit even ter info. Onne heeft slechts twee keer Wessel in de pedigree, er zijn hengsten die dat overschrijden en komen tot drie keer, dit zijn Lutger, Meintse en Maurits. (drie keer)

Dit even ter info en om verdere speculaties te voorkomen.
Ik denk dat Horseyfries er nog wel meer over kan vertellen. Ik weet ook niet alles.

Wesselvrij zegt niet alles, omdat het defecte gen ook via de moederlijn kan worden doorgegeven. Er staat tenminste één hengst bij die ondanks zijn Wesselvrije bloedvoering al een dwergveulen heeft gegeven.
Hoe verder Wessel terug zit in de bloedlijn, hoe kleiner het risico dat de merrie drager is!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:55

suleilitha schreef:
Van horen en zeggen liegt men het meest.
Ik denk dat de merrie in kwestie, de moeder van het veulen, ook Wesselbloed voerde, net als Onne. Inteelt op Wessel kan o.a. waterhoofden en dwerggroei geven. Het is erg gemakkelijk om de hengst de schuld te geven, maar pak de stamboom van de merrie er maar eens bij en kijk of je daar ook ene Wessel op aantreft.
Momenteel zit men met het zelfde probleem als destijds met Mark, die ook vaak in de lijn van zowel de merrie als de hengst van veulens voor kwam.
Een hengst draagt echt geen waterhoofd-gen, maar het is inteelt wat dit soort zaken veroorzaakt.

Een hengst kan dus wél drager zijn van een waterhoofd-gen, maar zal alleen in combinatie met een dragermerrie in 25% van de gevallen voor een waterhoofd zorgen. Zelfs in combinatie met een dragermerrie heb je dus 75 % kans op een gezond veulen (waarvan 50 % drager is en 25 % niet drager).

suleilitha schreef:
Mee eens. Aangeboren afwijkingen als waterhoofden zijn niet erfelijk maar het gevolg van te nauwe familiebanden. Ik heb het al even uitgelegd.......

En het is dus wél een erfelijke afwijking! Het gaat niet om inteelt op Wessel, maar om drager x drager. Omdat de meeste dragers het via Wessel hebben, lijkt het dat alleen Wessel de boosdoener is, maar het kan ook via de moederlijn overgebracht worden en dan zie je dus geen Wessel in de afstamming, maar kan de merrie toch drager zijn!

xFriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:04

Ik vind dat Renske het verdiende ze liep super en is een mooie onne. Dryske is van mijn opa en oma, we hadden renske dit jaar eerder gezien bij age en toen zeiden we al als die goed gaat lopen wint ze het. wel jammer dat dryske het niet weer won, maarja renske verdiende het

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:07

Dryske is ook een supermerrie hoor, die heeft al wat gepresteerd!

xFriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:09

horseyfries schreef:

Jep ik ben trots op haar, mijn opa en oma hebben ook al bijna besloten om volgend jaar niet weer te komen dryske heeft nu haar tijd gehad en gaat misschien volgend jaar wel op CK komen voor de kar,,

xFriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:15

Een foto van dryske voor diegene die haar niet kennen Knipoog ( 0p 5 jarige leeftijd )

Afbeelding

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:18

Klopt, Onne (net als zoon Jerke en nog wat andere) is drager van het waterhoofdgen, maar dat betekent niet dat er geen schitterende paarden uitkomen.
Onne geeft hele rastypische, luxe paarden met sterke bewegingen!
En er zijn waarschijnlijk zat nakomelingen van hen die geen drager zijn van het gen!

suleilitha: Jouw beredenering klopt niet helemaal,
Zie uitleg van Horsey: het is pure genetica!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:27

nee, ik zit er inderdaad een beetje naast. Maar het is wel zo dat zowel merrie als hengst drager moeten zijn van het waterhoofdgen.
Ik ben ook blij dat Horseyfries zich even meldt in het topic, die weet er gewoon veel meer van.
Overigens heb ik zelf een Onne, beste beweger, zo sterk als een beer en ook nog eens mooi!
Dryske is inderdaad ook een plaatje!
Mijn betoog was dus ook met name even gericht tegen de speculaties van het meisje die nogal speculatieve informatie neerzette over waterhoofden/Onne.
Een deel van mijn info heb ik van de site van Ta it Bihâld.

El_Landa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:27

ik zeg ook niet dat Onne ook geen beste paarden kan geven met een lage inteelt enz. Maar hoor nogal vaak dat hij vaak waterhoofdveulens geeft. En dat dus nu ook al zijn zoon dit doorgeeft.. Maarja als je eenmaal een goede combinatie hebt met Onne en je merrie kunnen er prachtige paarden uitkomen dat zie je ook aan Renske.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:34

Wow, Dryske is ook een mooie dame zeg Lachen !
En een super mooie foto: precies op het zweefmoment genomen OK dan! !

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:12

El_Landa schreef:
ik zeg ook niet dat Onne ook geen beste paarden kan geven met een lage inteelt enz. Maar hoor nogal vaak dat hij vaak waterhoofdveulens geeft. En dat dus nu ook al zijn zoon dit doorgeeft.. Maarja als je eenmaal een goede combinatie hebt met Onne en je merrie kunnen er prachtige paarden uitkomen dat zie je ook aan Renske.

Hoeveelheid waterhoofdveulens maakt niet uit.
Hengst is drager of niet... Hij kan niet extra drager of wat dan ook zijn.
Als hengst dus 30 waterhoofdveulens geeft heeft hij toevallig 30 merries getroffen die allemaal EN drager zijn EN beiden het gen doorgegeven hebben aan het nageslacht.
Een hengst met 1 waterhoofd in heel zn dekcarriere heeft dan gewoon geluk en is niks beter.

Zo zijn er wellicht ook zat hengsten die nog nooit waterhoofd heeft gegeven, maar wel drager is...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:10

El_Landa schreef:

Probleem is dat je niet zeker kan weten of je "een goede combinatie met Onne hebt", zoals je kunt zien in het schema kan een merrie die prachtige veulens van Onne geeft toch drager zijn en dan heb je zonder het te beseffen elke keer dat je met hem fokt het risico op een waterhoofd.
Als de moeder van Renske bijv. drager is dan had zij één kans op vier gehad dat Renske met een waterhoofd ter wereld was gekomen. Dat is gelukkig niet het geval, dus ALS de moeder van Renske drager is heeft Renske nu twee kansen op vier dat ze drager is en één kans op vier dat ze dragervrij is. Als de moeder van Renske geen drager is dan is de kans fifty fifty dat ze drager is of niet.

Of een bepaalde combinatie al goede veulens heeft gegevens zegt dus niet dat ze niet allebei drager kunnen zijn en er op een dag toch een waterhoofd of dwerg uit kan komen.

xFriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:10

Sterre schreef:
Wow, Dryske is ook een mooie dame zeg Lachen !
En een super mooie foto: precies op het zweefmoment genomen OK dan! !

is ook gemaakt door een proffesionele fotograaf Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:25

xFriezen schreef:
horseyfries schreef:

Jep ik ben trots op haar, mijn opa en oma hebben ook al bijna besloten om volgend jaar niet weer te komen dryske heeft nu haar tijd gehad en gaat misschien volgend jaar wel op CK komen voor de kar,,

Ik vraag me af wat je bedoelt met "op de CK komen voor de kar", er is namelijk maar één tuigrubriek voor merries en die is voor 3, 4 en 5 jarigen dus daar kan Dryske niet meer aan meedoen.

xFriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:26

Ik met mijn domme hoofd dat is ook zo maar in iedergeval gaat ze volgend jaar waarschijnlijk voor de kar ..