Verwaarloosde Roemeense paarden aangekomen in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

montoya

Re: Verwaarloosde Roemeense paarden aangekomen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:35

dat is het dus ook een superactie. maar ik schreef het omdat er een reactie boven mij stond waar ik het niet mee eens was . wel effe lezen he? Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:36

montoya schreef:
als je het goed had gelezen

....had je gelezen dat met deze inzet van middelen méér dieren geholpen hadden kunnen worden. Zeg twee, drie keer zoveel paarden die nu in NL naar de slacht gaan.
Brainless had ook een NL paard kunnen ´redden´ wat nu wel geslacht is.
Die leeuwen daar worden ook gered en wel met ándere geslachte dieren.

Onder de streep gaat het er mij overigens niet om deze actie te bekritiseren. Ik vraag wel om even na te denken voor je er hosanna over roept.

hc

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:41

ja misschien wel maar er is gekozen voor de dieren uit roemenie .
en ik vind het top wat ze allemaal voor die beestjes doen. wat er al gezegd is denk ik dat nederland een betere bescherming heeft dan daar . dat de dieren het hier "'niet zo slecht"" leven hebben als daar . en de zwaksten help je als eerste . Pling

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:53

Vandaag een bezoekje gebracht aan Iris, Lili en Javi (horsey). Het was erg indrukwekkend... Maar je kan duidelijk zien dat er de laatste tijd in Roemenie al beter voor hen is gezorgd, ze zien er vergeleken met de foto's op de site al stukken beter uit.

We kwamen vrijwel meteen aan met de DA, dus heb meteen wat plaatjes kunnen schieten van het onderzoek.

Te beginnen met de kleine Iris,
Ze is de nacht goed doorgekomen, en heeft tot nu toe zelfs geen pijnstilling meer nodig gehad, ze loopt prima op haar aangedane beentje, deze is uiteraard nog flink dik, maar de wond is dicht !!! Volgens de dierenarts zal ze niet geschikt zijn voor de Olympische spelen, maar het komt zeker goed. Helaas loopt ze wel moeilijk op haar re- voorbeen, deze staat ook in een vreemde houding. De DA heeft foto's gemaakt, dus nu is het wachten op de uitslag. Hopelijk valt het allemaal mee
Afbeelding
Afbeelding

Lily,
Zij is er helaas wat erger aan toe, de bult is zo erorm dat ze moeite heeft met ademhaling, je hoort haar "snurken" .tevens moet ze een flinke trap hebben gehad, want haar gebit ziet er echt afschuwlijk uit. Ook van haar bult zijn foto's gemaakt... de eigenaresse heeft nu al besloten voor een operatie te gaan als dit noodzakelijk en zinvol is. Toen de DA er naar vroeg zei ze zonder erbij na te denken volmondig JAaaaa OK dan!
Afbeelding
Afbeelding

Javi,
Javi is helemaal gaaf qua wonden, uiteraard is ze nog erg mager. Het is wel een behoorlijk dominant paard (zacht uitgedrukt) Maar het is wel een teken dat ze beter in haar vel zit. Ik hoop voor stippie dat dit nog bij trekt, wens je i.i.g. veel succes met haar Knipoog
Afbeelding

Nadat alle paarden ontwormd waren zijn ze weer lekker op stal gezet, waar ze meteen weer begonnen te eten.
Lily en Iris zijn echt schatten, natuurlijk nog wat schikkerig en onwennig, maar zo zo zo ontzettend lief.
Ze staan er echt fantastisch bij, ik weet zeker dat ze het niet beter hadden kunnen treffen. Qua verzorging en liefde zal het hen aan niets ontbreken, de rest moeten de meiden toch echt zelf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:01

Huertecilla schreef:
montoya schreef:
als je het goed had gelezen

....had je gelezen dat met deze inzet van middelen méér dieren geholpen hadden kunnen worden. Zeg twee, drie keer zoveel paarden die nu in NL naar de slacht gaan.
Brainless had ook een NL paard kunnen ´redden´ wat nu wel geslacht is.
Die leeuwen daar worden ook gered en wel met ándere geslachte dieren.

Onder de streep gaat het er mij overigens niet om deze actie te bekritiseren. Ik vraag wel om even na te denken voor je er hosanna over roept.

hc

Volledig mee eens. Maar wil er wel aan toevoegen dat paarden doorgaans niet voor niets naar de slacht gaan en bijna altijd ook beter af zijn met dat lot. Bij kneuzenzorg zet ik vraagtekens.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:07

Fijn die foto's, Essie. Ze laten goed zien hoe ze erbij staan.
En nu maar wachten op de uitslag van de onderzoeken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:19

Ik wil even zeggen dat ik zowiezo erg blij ben met alle hulp die we hebben gekregen om deze paarden te redden.
Ik ben zelf vanaf begin af aan hiermee bezig geweest en heb dus voor alle paarden nieuwe baasjes gezocht.
Ik snap ook heus wel dat er mensen zijn die hier niet positief tegenover staan en dat is hun goed recht. Maar ik wil er wel bij zeggen, dat de gene die deze actie gefinancierd heeft en waar de paarden die nacht hebben gestaan, ook al veel paarden in NL heeft gered.
Dit is op ons pad gekomen, en toen wij eenmaal het verhaal hadden gehoord en de foto's hadden gezien, konden wij ons, als paarden liefhebbers, niet meer omdraaien en net doen alsof we er niks aan konden doen.
Voor de mensen die het hardst roepen in NL moeten er ook paarden gered worden. Prima, waar heb jij jou geredde paarden staan dan? Wat doe je zelf om verschil te maken in het dierenleed??

En wat ik eraan toe wil voegen, er zijn ook paarden naar Ermelo en Den Bosch gegaan. En nogmaals, alle redders ontzettend bedankt. Nu die andere 2 nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:22

Essie73 schreef:
Zouden we het misschien onTopic kunnen houden, het gaat hier om de paarden die gered zijn uit Roemenie. Open lekker een topic met de vraag Paarden redden uit buitenland of binnenland

Essie, het gaat niet om of je paarden wel/niet moet redden uit het buitenland, het gaat erom of dat gedaan wordt voor het welbevinden van de paarden of van dat van het eigen ego. Het geeft natuurlijk een enorme kick om 1700 kilometer te reizen om een stel zieke paarden op te halen, maar is het ook een goede daad in het grotere geheel als je meer relevante aspecten in beschouwing neemt? HC geeft een voorbeeld van een van die relevante aspecten, namelijk het leven van de leeuwen en de economische omgeving. Lastige materie, dat begrijp ik.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:28

Als jullie echt denken dat we dit hebben gedaan voor ons eigen ego of voor de kick zit je er wel mijlenver naast. Het is wel duidelijk dat je niet weet over wie je het hebt. De mensen waarmee ik dit heb gedaan zijn allemaal mensen met een enorm hart voor dieren die echt niet gaan zoeken van goh waar kunnen we nog wat zielige stumpers redden om zelf in een goed daglicht komen te staan. Wij hebben deze paarden niet gezocht, ze kwamen op ons pad. We hadden de mogelijkheid ze te redden, en we hebben deze mogelijkheid aangegrepen. Als het in NL was geweest hadden we het ook gedaan.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:31

Uiteraard begrijp ik HC haar standpunt, ben het ook zeker met haar eens dat alle dieren evenveel waard zijn. Echter het gaat hier om paardenliefhebbers, die zich er voor hebben ingezet deze dieren te redden. Ik hoop met heel mijn hart dat ook de leeuwen en de evt andere dierentuindieren ook gered gaan worden. Maar het feit blijft wel dat je een leeuw stukken minder makkelijk opneemt dan een paard (hoewel Javi vandaag redelijk in de buurt kwam qua gedrag haha)

Verder krijg ik nou niet bepaald het idee dat deze redders het hebben gedaan om hun ego te strelen. Absoluut niet !!! Heb met eigen ogen gezien dat dit uit liefde is.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:32

jemig lovely wees blij dat deze mensen het er allemaal voor over hebben .wat denk je wat voor tijd er in gaat zitten.
ik neem mijn petje af voor deze mensen . en ook voor de mensen die deze verwaardeloze en zieke paarden een onderdak hebben gegeven . en natuurlijk de chauffeurs . dikke pluim hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:35

HC is een meneer Lachen.
Maar waarom hebben jullie niet geregeld dat de andere dieren ook opgevangen werden? Waarom zijn die leeuwen dan niet gered? Waarom maakt een dierenliefhebber een keuze tussen verschillende dieren?

Rockswitch, waarom rijd je 1700 kilometer met paarden met een onduidelijke toekomst, eentje met een enorm gezwel en een andere met een verkeerd hersteld gebroken been, waarom?

Montoya, ik ga niet plat voor dit soort initiatieven.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:36

De chauffeurs hebben een topprestatie neergezet, al lijkt het in het bericht alsof ze in 1 nacht de paarden hebben vervoerd. Ze zijn maandag uit NL vertrokken en zijn woensdag de paarden in gaan laden, dus dat is niet in 1 nachtje gebeurt. Dat was ook onmogelijk omdat Iris wat vaker rust nodig had.

Een van de leeuwen is al weg, dat was een leeuwin met staar, die is uiteindelijk door engelse dierenartsen geopereerd en mag naar Zuid-Afrika. De 2 mannetjes leeuwen zijn door slechte voeding gehandicapt en zullen dus eigenlijk afgemaakt moeten worden. Maar er is dus geen dierenarts in Roemenie die dat kan en wil doen en buitenlandse dierenartsen ook niet, vanwege alle vergunningen en papierwerk. Het is allemaal niet zo makkelijk als dat je zou denken.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:37

je hoeft er ook niet plat voor te gaan echt niet .
en als je alles leest weet je ook wrm er de leeuwen hier niet heen kunnen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:42

Precies, en er wordt voor de leeuwen nog steeds een oplossing gezocht, maar het is echt ontzettend moeilijk, met zoiets wordt je gewoon aan alle kanten tegengewerkt, terwijl je gewoon die dieren wilt helpen, ook al is het maar door euthanasie. Maar dat wordt ons dus onmogelijk gemaakt.

Ik wil ook nog even wat kwijt over Iris haar been, want dat beentje is juist wonderbaarlijk mooi hersteld gezien de puinhoop wat het was!!
Alleen door de ravage van dat been heeft nu het andere been een probleem. En dat kan operatief hersteld worden.\
We hebben besloten dat ze alle medische zorg zal krijgen (ook lilly) wat er nodig is, dus ook operaties!!
En daar ben ik hun redder enorm dankbaar voor.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:42

super wat jullie gedaan hebben Haha!

vind dat er hier door sommige raar gereageerd word Nors opkijken je kan nu eenmaal geen leeuw mee naar huis nemen Clown gelukkig wilden jullie de paarden een thuis geven en vooral med. zorg OK dan!

waarom toch dat negatieve gel*l?

heerlijk toch dat deze dieren de hel uit zijn Ja ?
en de alle zorg krijgen die ze horen te hebben?
en hopelijk zijn er andere mensen die zich om de overgebleven dieren ontfermen Ach gut

en om een ego te strelen.........hoe verzin je het Gestoord

dit kost echt klauwen met geld en tijd, en ik begrijp dat de meeste [ incl ikzelf] daar niet aan beginnen
maar heb dan respect voor deze mensen die dat wel doen. Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:44

rockwitch schreef:
Als jullie echt denken dat we dit hebben gedaan voor ons eigen ego of voor de kick zit je er wel mijlenver naast. Het is wel duidelijk dat je niet weet over wie je het hebt. De mensen waarmee ik dit heb gedaan zijn allemaal mensen met een enorm hart voor dieren die echt niet gaan zoeken van goh waar kunnen we nog wat zielige stumpers redden om zelf in een goed daglicht komen te staan. Wij hebben deze paarden niet gezocht, ze kwamen op ons pad. We hadden de mogelijkheid ze te redden, en we hebben deze mogelijkheid aangegrepen. Als het in NL was geweest hadden we het ook gedaan.

AMEN
er zijn weer mensen die het hoogste woord willen hebben. die kunnen wat mij betrefd even een eigen topic openen, over het wellus niettusen.

ik ben trots op de mensen die dit gedaan hebben.
lekker makkelijk hoor, de gedachte aan geld, en de paarden maar laten slachten zodat er geld voor andere dingen gebruikt kan worden.
iedereen werkt voor zijn/haar geld(je komt er niet zomaar aan!) en iedereen mag zelf weten wat hij/zij daarmee doet!

ik geef mijn geld uit aan een extra hamburgertje bij de mac. ipv een leuk stel oorbellen.
zo geven deze mensen hun geld uit aan het 'een tehuis geven' aan deze dieren ipv een duur luxe sportpaard of een nieuwe breedbeeld televisie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:50

overigens TOPPIE deze actie!!!!

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:51

en de dierenarts wist ook niet zo wat die bult was????
wanneer krijg je dat te horen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:52

montoya schreef:
en de dierenarts wist ook niet zo wat die bult was????
wanneer krijg je dat te horen?

dat zal wel snel zijn.
mag het hopen iig... ziet er niet goed uit.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:52

nee idd pfff je kon nu echt zien hoe groot die was Huilen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:53

Ik zou best graag willen weten waar die bult nou eigenlijk vandaan komt. En uiteraard wat er aan gedaan kan worden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:56

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2008/10/18/A002.htm

Ik wil iedereen verzoeken om dit nieuwsbericht te lezen. Eigenlijk zegt dit alles, alleen is inmiddels duidelijk dat die ene leeuwin al geholpen is. En dat er nog 2 paarden zijn achtergebleven waar we nu alles voor gaan doen.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:59

het is toch gewoon te erg voor woorden .je zult maar in de huid van zo,n beestje zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:00

fijn dat er dan toch mensen zijn die er voor ze willen zijn ondanks de kosten en kritiek