Minister verbiedt ponyritjes op Gentse kermis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Re: Minister verbiedt ponyritjes op Gentse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:47

Idd Melanie_B.

Trouwens HC, die baasjes maken de keuze om daar te gaan staan, maar hoeven zelf niet constant rondjes te lopen.
Die pony's hebben hier niet voor gekozen. Ik zelf moet er niet aan denken om 4 dagen in die herrie te staan, wie weet hoe het voor zo'n pony voelt..

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:09

bij ons loopt er me konningendag nog wel pony's maar dan op een heel groot ghras veld en na 2 uur krijgt de eerste pony rust een 1 uur daarna een andere en daarna weer een andere en dat zijn manege pony's tis daar ook geen laawai bij ons kun je koniingendag vergelijken met de kermis imv met herrie

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:11

Olster4ever schreef:
bij ons loopt er me konningendag nog wel pony's maar dan op een heel groot ghras veld en na 2 uur krijgt de eerste pony rust een 1 uur daarna een andere en daarna weer een andere en dat zijn manege pony's tis daar ook geen laawai bij ons kun je koniingendag vergelijken met de kermis imv met herrie

sorry maar hier kan ik echt niets van maken?
misschien leestekens gebruiken?

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:23

Helemaal mee eens Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:34

sunshine schreef:
Trouwens HC, die baasjes maken de keuze om daar te gaan staan, .

Net als mijnwerkers en oosteuropse prostituees ja; ´vrije´ keuze...

Trouwens, kiezen manegepaarden voor eenzame opsluiting in een toiletruimte om overdag door janet en allevrouw door een zandbak in de rondte gekoeieneerd te worden?

Nogmaals; in resultaat een prima actie, doch volledig zonder fundament en daardoor subjectief en discriminerend.

hc

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:49

Huertecilla schreef:
sunshine schreef:
Trouwens HC, die baasjes maken de keuze om daar te gaan staan, .

Net als mijnwerkers en oosteuropse prostituees ja; ´vrije´ keuze...

Trouwens, kiezen manegepaarden voor eenzame opsluiting in een toiletruimte om overdag door janet en allevrouw door een zandbak in de rondte gekoeieneerd te worden?

Nogmaals; in resultaat een prima actie, doch volledig zonder fundament en daardoor subjectief en discriminerend.

hc

Je kunt een kermispony niét vergelijken met een manegepaard.

Maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:59

Ik ben blij toe. Dat hadden ze veel eerder af moeten schaffen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:02

Volgens mij weten heel veel mensen het verschil tussen de belgische en de nederlandse kermispony's niet.

En dat is er nogal een.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:04

Wat is dan het verschil Iris82, want ik ken alleen de pony's op de kermis in Gent. En ze zijn goed doorvoed en hun hoeven zien er netjes uit, maar er straalt totaal geen levenslust meer vanaf.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:30

mcsjelle schreef:
Wat is dan het verschil Iris82, want ik ken alleen de pony's op de kermis in Gent. En ze zijn goed doorvoed en hun hoeven zien er netjes uit, maar er straalt totaal geen levenslust meer vanaf.

Kom maar eens op onze manege kijken Huilen van het lachen No Cheer Ik vind dat het paardenwelzijn in heel veel sectoren verbetert moet worden
en dit in Gent is al een goede stap Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:52

NonaWen schreef:
Kom maar eens op onze manege kijken Huilen van het lachen No Cheer Ik vind dat het paardenwelzijn in heel veel sectoren verbetert moet worden

OK dan! en dat is wat ik schreef.

De paardensector is de ENIGE dierensector waarvoor GEEN welzijnsnormering bestaat. Nota bene omdat dit tegengehouden wordt door de maatschappelijk invloedrijke ´liefhebbers´lobby. Liefhebbers van omzet en ríjden, niet van dierenwelzijn Duivel

hc

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:25

mcsjelle schreef:

Nou de pony's die ik in Belgie op de kermis zie staan (mijn vader woont in Belgie), die zie ik in een binnentent staan, allemaal achter elkaar aan vast gebonden, bijzetteugeltjes goed strak aangetrokken en als er eentje moet lopen kunnen ze niet anders als allemaal hun rondjes lopen. Iedere keer dezelfde kleine volte.

De pony's in Nederland die op de kermis staan, iedere pony heeft zn eigen pennymeisje om m vast te houden en ze lopen meestal een stukje straat heen en weer.
Woon zelf in Tilburg (grootste kermis van Nederland) en wij hebben aan de ene en aan de andere kant van de kermis ponyritjes. Die beestjes zien er wat mottig uit, maar worden wel goed onderhouden. Pannekoekzadeltjes en halsters met teugels.

Charlottjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:37

ja indd..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:14

NonaWen schreef:

Ik denk dat het voor veel maneges en een berg paardenhouders te hopen is dat 'die van Gent' niet gaan kijken.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:29

Citaat:
Al blijft het eeuwig jammer: ik ben op de laatste kermis nog gaan kijken naar het ponykraam en zag daar niets dan lachende kindergezichtjes. Die zal Gent nu moeten missen.'

Kijk bij de draaimolen, daar zie je ook lachende kinder gezichtjes.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:25

@Iris82: Ok, dat is inderdaad dan wel een verschil en als de pony's dan niet te lang per dag moeten werken en daarna een goed onderkomen hebben. Dan hoeft het van mij niet verboden te worden. Maar zoals ze in Gent staan is echt niet diervriendelijk.

Tassoula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:54

lachende kindergezichtjes of niet, dat is gewoon hartstikke zielig!!
was net toevallig nog op de kermis in luik en heb ik ook van die pony's zien lopen, dat doet je gwn pijn als je daarnaar kijkt! Boos!
is maar goed dat ze het verbieden!! Vork

Liefs Tassoula

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:40

Melanie_B schreef:
HC: Hoezo denk jij dat die pony's het geluid niet vervelend vinden? Moet je echt eens aandachtig luisteren naar de takke herrie die van een kermis vandaan komt. Ik ben van mening dat die dieren daar niet echt op zitten te wachten. Tuurlijk kan de ene pony er beter mee over weg dan de andere, maar om nou gelijk te zeggen 'De pony's zitten er niet mee, met de herrie'.

Ik ben blij met deze regeling! Haha!
Bij ons werden/worden ook altijd Shetlanders ingezet voor een ponyritje, dieren staan heel de dag op stenen, en staan volop in de zon.. Vind het echt niet leuk!

Of je weet het antwoord gewoon niet.. Of je leest er télkens over heen.. Zou graag een antwoord willen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:09

Melanie_B schreef:
Of je weet het antwoord gewoon niet.. Of je leest er télkens over heen.. Zou graag een antwoord willen.

óf ik heb gewoon geen zin om jouw vraag te beantwoorden omdat ik vind dat je gewoon je eigen huiswerk kan maken. Ik heb niet de minste behoefte om je een bronreferentie te geven.
Dat is mijn goed recht Pling Veel succes, want wie zoekt zal vinden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:16

Bandida schreef:
NonaWen schreef:

Ik denk dat het voor veel maneges en een berg paardenhouders te hopen is dat 'die van Gent' niet gaan kijken.

Wel Bandida, hun lobby is nog steeds in staat om te voorkomen dat er een welzijnsmaatlat voor paardhouden/-rijden wordt gedefinieerd.
Voor honden is er al bijna een eeuw het TrekhondenBesluit en zelf voor legkippen is er een dik pakket aan normen. De paardenwereld ´schittert´ in gebrek aan énige maatlat.
Zonder maatlat geen toetsing en geen probleem. Geen probleem voor de bedrijfstak, uiteraard wel een absúrde situatie voor de paarden.

Hier op Bokt ligt het onderwerp van de vijf dierenvrijheden ook nog steeds in een la Cool

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:28

Huertecilla schreef:
De paardenwereld ´schittert´ in gebrek aan énige maatlat.

En laat het in geval van België over aan lokale stedelijke politiekers, vermoedelijk niet-paardenhouders, om te bepalen wat zielig is voor paarden en wat niet. Redelijk riskant hoor Cool

Maar zoals al verschillende keren eerder werd gezegd op dit forum, als de paardenhouderij de stal zelf niet uitkuist en eens wat aan paardenwelzijn gaat werken, dan zal dat binnen nu en een jaar of 5-10 van buitenaf opgelegd worden op basis van normen en waarden waar de 'klassieke' paardenhouder steil van achterover gaat.
Tijd om allemaal eens in eigen boezem te kijken!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:34

Misschien is het niet aan jullie te bepalen wie wat moet doen, het is een discussie over kermispaarden. Dit onderwerp is al groot genoeg zonder manegepaarden discussie, wil je die voeren er zijn er genoeg op bokt.
En vanuit gaan dat het een politieke beslissing is zegt genoeg over de kennis. Gent en andere kermissen zijn al vaak in het nieuws geweest onder de norm dierenrechten.

Met woordendiarree kom je al zeker niet verder, een verbod werkt al beter dan hoog van de toren blazen achter de pc...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:39

katiavl schreef:
Misschien is het niet aan jullie te bepalen wie wat moet doen

Staat dat ergens dan? Ik wijs er net op dat het aan de paardenhouders is, met name de mensen die er hun brood in verdienen, om zelf met welzijnsregels te komen. Wat op de kermis in Gent gebeurt, gebeurt omdat die nu afwezig zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:09

katiavl schreef:
Misschien is het niet aan jullie te bepalen wie wat moet doen, het is een discussie over kermispaarden.

Een discussie met wát als norm?

Zonder maatlat kan je niet toetsen. Met maatlat kan je álles toetsen.
De maatlat welke nu subjectief bij kermissen gehouden wordt, wordt niet bij seizoensbedrijven, maneges en privéstallen gehouden.
Ik vind dat discriminerend en subjectief omdat een fundamenteel verschil tussen manegerondjes, ponyparkrondjes en kermisrondjes in mijn ogen niet bestaat; het welzijn van het rijdier is ondergeschikt aan de lol van de gelegenheidspassagier.
Dat is míjn mening over het kermisonderwerp. Het is niet aan jou om te bepalen of ik dit onderbouwd mag vinden.

hc

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:13

ik vind kermis paardjes dus echt zielig..
in alkmaar staan ze vaak de hele dag op straat stenen. met hun hoofd vastgebonden aan een paal te wachten tot een kindje eens komt hobbelen..
daarbij vind ik ook dat ze vaak slecht verzorgd uitzien..kapotten hoeven slechte vacht..
dan niet t praten over de uitstraling van zo'n pony...

ben blij dat t afgeschaft is..