Twee verwaarloosde paarden blijven eenzaam achter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Re: Twee verwaarloosde paarden blijven eenzaam achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:43

Kunnen we beter niet met zijn allen blij zijn dat er uberhaupt dieren gered zijn? Dat deze (geweldige) mensen tijd en geld in deze dieren willen stoppen is hun eigen keuze. En als zij dat willen, dan doen ze dat.

Overigens Kendra: je zou eens op het forum moeten kijken van de Roemeense dieren. Daar staan heel veel succesverhalen over mensen in Roemenië die wel degelijk iets doen en dingen willen oplossen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:27

Ik ben ook een van de meiden die naar roemenie is geweest. Het probleem is, dat daar paarden zolang ze nog op hun benen staan, niet worden geeuthanaseerd. Als ze nutteloos worden voor het werk, worden ze daar aan bomen vastgebonden om dood te gaan, of ze worden gewoon losgelaten op straat. Er worden dus ook gewoon paarden aangereden en aan hun lot overgelaten. Het is daar niet te vergelijken met hier.
En die 2 overgebleven paarden, laten we natuurlijk niet stikken, alleen moeten we nog bedenken wat we kunnen doen.
Paarden zijn daar nou eenmaal geen huisdieren zoals hier, ze krijgen daar niet de beste medische zorg.
En de paarden hebben allemaal een gezondheidsverklaring van een dierenarts, anders mogen ze niet eens de grens over. Ze hebben entingen gehad en ze zijn gechipt en alles. Er zit al heel wat tijd aan voorbereiding in deze reis hoor.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:36

RW ik wil niet ongeduldig zijn, maar hoe ver ben je met je verslag Schijnheilig

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:39

ja ben benieuwd naar de foto van de hond Bloos

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:53

hahaha ik ben eraan bezig. het is nogal een werk om alle foto's up te loaden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:17

Kendra schreef:
watdanhe schreef:
Dat snap ik even niet.. Maar kunnen ze die paardjes niet eventjes onder verdoving doen ofzo..?

Het is verboden om 'wrak vee' te vervoeren. Die regel is er niet voor niets. Dáár helpen of in laten slapen is dan de enige remedie.

Ben het trouwens met Lovely eens, er moet worden gezocht naar een oplossing voor het probleem, mensen daar ondersteunen, meedenken over hoe ze hun problemen kunnen oplossen. Hoe erg het ook is, ik begrijp er wel iets van: blijkbaar zijn de gebruiksmogelijkheden van paarden ingeperkt omdat ze niet meer overal over de weg mogen lopen. Als het economisch nut daarmee wordt gereduceerd (of wegvalt), en je bent zelf arm, dan is het toch wel enorm moeilijk om voor je paard te blijven zorgen terwijl je zelf al moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen. De manier waarop wij over paarden denken komt voort uit onze luxe: we hebben zelf altijd genoeg te eten, altijd onderdak, (en de meesten hebben nog veel meer) - dan kun je je het permitteren om zo'n tijd en geldverslindend monster Haha! aan te houden. Door één of twee paarden daar vandaan te halen doe je zeker een goede daad (ook niks mis mee), maar je lost er absoluut niets mee op.

Daarom word de media hierbij betrokken om de EU hierop te wijzen dat Roemenië hier nog veel aan moet doen.
Tuurlijk gaat het ook om deze paardjes (Amy komt naar mij), maar hopen hiermee ook om aandacht te krijgen voor dit probleem, en hopen dat de EU in gaat grijpen en Roemenië op zijn verantwoordelijkheid wijst.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:20

ik vind het echt super wat die mensen doen. Zover reizen en zoveel geld en tijd erin steken om de dieren te redden. Pluim verdienen ze.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:25

Brainless schreef:
Daarom word de media hierbij betrokken om de EU hierop te wijzen dat Roemenië hier nog veel aan moet doen.
Tuurlijk gaat het ook om deze paardjes (Amy komt naar mij), maar hopen hiermee ook om aandacht te krijgen voor dit probleem, en hopen dat de EU in gaat grijpen en Roemenië op zijn verantwoordelijkheid wijst.

En wat stel je je daar bij voor? Wat moet de EU (who ever that may be) dan doen?
En wat moet Roemenië (de regering, de inwoners, de dierenbezitters????) dan doen?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 02:03

Er moet in die landen geleerd worden aan mensen dat ze zo niet met dieren om kunnen gaan. Dat is een heel belangrijk iets.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:20

rockwitch schreef:
Er moet in die landen geleerd worden aan mensen dat ze zo niet met dieren om kunnen gaan. Dat is een heel belangrijk iets.

Als je arm bent is dat wel ingewikkeld, zeker als een dier niet economisch rendabel is en het wel tijd en geld kost om hem te onderhouden!
Kijk maar eens wat er in NL is gebeurd de afgelopen 25 jaar op het gebied van dierenwelzijn. En ik denk niet dat wij betere mensen zijn dan de Roemenen, wel dat we rijker zijn en daarom meer geld en tijd over hebben om aan het welbevinden van dieren te besteden.
Maar goed, gaat een beetje off topic, dit is een andere discussie, ik vind ook dat er wel iets moet gebeuren - maar denk dat het weinig helpt mensen daar iets 'te leren'. Meedenken over manieren waarop paarden daar toch economisch aantrekkelijk worden (waardoor het ook logischer wordt om er goed voor te zorgen - zie Brooke Hospitals) is misschien beter.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:25

Ben ik het ook wel met je eens Kendra, maar Brook Hospital doet ook aan mensen leren hoe ze met hun dieren om moeten gaan. En ik snap echt wel dat ze daar niet genoeg geld hebben om ze op stallen neer te zetten, zoals wij ze hebben staan en dat hoeft niet. Maar er zijn dingen die een heel klein beetje moeite kosten en het hoeft niet duur te zijn.

Ze zijn trouwens vannacht aangekomen en vandaag opgehaald door de nieuwe eigenaren. Het gaat goed met ze en ze liepen vandaag ook zo de trailers en veewagens in, dus echt fantastisch.

Om half 11 vanavond is het te zien bij Hart Van Nederland op SBS6

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:58

de uitzending word naar morgenavond verplaats . ivm vinden lichaam in aruba .
dat heeft voorang dus allemaal morgen voor de buis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:16

Kendra schreef:
Brainless schreef:

En wat stel je je daar bij voor? Wat moet de EU (who ever that may be) dan doen?
En wat moet Roemenië (de regering, de inwoners, de dierenbezitters????) dan doen?

Roemenië wordt eisen opgelegd door de EU waardoor:
1 boeren en zigeuners massaal hun paarden dumpen (omdat ze niet meer op de doorgaande wegen mogen)
2 dierentuinen hun deuren moeten sluiten en dieren dus verhongeren (geen bezoek is geen inkomen) en er geen oplossing/geld wordt geboden.

Ook is er geen professionele landelijke dierenopvang (zoals bij ons de dierenbescherming).
Roemenië zich ook absoluut niet verantwoordelijk hier allemaal voor voelt, maar wel is toegelaten tot de EU.
Ik (en meerdere) vinden het dan ook een taak van de EU hier Roemenië op te wijzen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 07:36

Wat ik niet snap is als die mensen zo arm zijn, waarom eet je het paard dan niet op?
En dit is weer typisch iets van ondoordachtzaamheid van de overheid. De mensen mogen niet meer met hun beesten op de hoofdwegen. En dan krijg je dus dit. Weg broodwinning, en paarden die gedumpt worden. Daar moet dus wat aan gedaan worden.
Hetzelfde in Afghanistan. De enige broodwinning die ze hebben is papaver telen. En die velden steken we massaal in de fik want dat mag niet. Dus boer zonder werk en geld, en dan vinden we het raar dat ze boos worden?

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:48

Tjonge wat erg dat paarden daardoor gewoon gedumpt worden.
Mocht het zo zijn dat er meer paarden naar NL komen, hou ik me aanbevolen om te helpen. Met wat dan ook. Ik zie graag een goed gezond en pijnvrij paard. Van me zelf maar ook voor andere.

Ik vind het echt vreselijk dat zo'n dier aan zijn lot word overgelaten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:57

Cookies je hebt gelijk, omdat de wetten veranderd zijn, worden die dieren massaal gedumpt. Hadden ze even wat beter over na moeten denken, want dat is de hoofdoorzaak van het probleem.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:26

Brainless schreef:
Roemenië wordt eisen opgelegd door de EU waardoor:
1 boeren en zigeuners massaal hun paarden dumpen (omdat ze niet meer op de doorgaande wegen mogen)
2 dierentuinen hun deuren moeten sluiten en dieren dus verhongeren (geen bezoek is geen inkomen) en er geen oplossing/geld wordt geboden.

Ook is er geen professionele landelijke dierenopvang (zoals bij ons de dierenbescherming).
Roemenië zich ook absoluut niet verantwoordelijk hier allemaal voor voelt, maar wel is toegelaten tot de EU.
Ik (en meerdere) vinden het dan ook een taak van de EU hier Roemenië op te wijzen.

ik denk dat ze daar wat aan moeten doen. Waarom Roemenië europese regels door de strot douwen? Ik vind het moeilijk voor te stellen dat paarden 'massaal worden gedumpt' omdat in Roemenie dus voor roemenen, een paard heel erg duur is.
Daarbij zullen de paarden nog van onschatbare waarde zijn voor de landbouw (landbouwmachines zijn er nauwelijks en benzine is voor de gemiddelde roemeen onbetaalbaar) en er zijn vele onverharde wegen. Voor heel veel gezinnen is paard-en-wagen het enige vervoermiddel.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:39

Ja maar paard en wagen mag dus niet meer op heel veel wegen, dus dan hebben die mensen er dus niks meer aan. En een paard die niet meer voor je kan werken is natuurlijk helemaal niks meer waard.

Trouwens het item op SBS6 is verplaatst naar morgen. Dus morgen komt het op Hart van Nederland. Tenminste, als ze het niet weer verplaatsen.