Hippisch Centrum Ouddorp nog steeds in ban van paardenziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Re: Hippisch Centrum Ouddorp nog steeds in ban van paardenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:10

FF GROOT!! OP MANEGE GROL IN RENESSE HEERST GEEN RHINO!!!!!!!!!!
Gelukkig.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:33

Dat is mooi OK dan!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:43

Verdrietig Verdrietig Rhino is een hele vervelende ziekte , waar helaas elk jaar weer een aantal paarden aan overlijden.
Er is helaas geen vaccin tegen Rhino. De entingen die gegeven worden zijn weerstand verhogers.
Paarden met een goede weerstand kunnen de ziekte beter volstaan, dieren die een mindere weerstand hebben kunnen er aan overlijden zoals drachtige merries die kunnen aborteren, deze merries hebben door de dracht ook minder weerstand.

Ach gut Het is heel erg voor de mensen die het treffen, als hun paard het oploopt,en eraan overlijden, maar we moeten er met z'n allen niet zo paniekerig erover doen.

Zo af en toe breekt er nu eenmaal een virus uit, en vaak ergens waar veel dieren bij elkaar staan, zo heb je bv ook BSE bij koeien, varklenspest, vogelgriep enz enz..

Door de media worden mensen vaak helemaal van slag gemaakt met dit soort dingen, en maken het vaak erger dan het is.

Voor het getroffen bedrijf is het verschrikkelijk, als er dingen gezegd worden die niet waar zijn. Ach gut

Alle getroffen personen bij de manege in Ouddorp , Heel veel sterkte .
En diegene die zijn paard(en) verloren zijn aan dit virus ook heel veel sterkte gewenst.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:07

Yavanna schreef:
FF GROOT!! OP MANEGE GROL IN RENESSE HEERST GEEN RHINO!!!!!!!!!!
Gelukkig.

Gelukkig maar:

Citaat:
Geen paardenziekte manege Renesse
Opluchting bij manege Grol in Renesse. Een paard dat in quarantaine was gezet blijkt niet de gevreesde paardenziekte Rhinopheumonie te hebben. Dat blijkt uit het bloedonderzoek.
Op Schouwen-Duiveland is onrust ontstaan, omdat bij een manege op Goeree twee paarden zijn overleden aan het virus.

Rhinopheumonie is een soort verkoudheid.

Bron: www.omroepzeeland.nl

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:16

OOh ...... ik WOON op SCHOUWEN-Duiveland!!! Verward
Waar is het uitgebroken????

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:49

misschien dat je moet lezen er is GEEEN rhino op schouwen. Grol werd VERDACHT maar is geen rhino

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:33

Mmmmm, ik krijg net via via dat er een nieuw geval in Ouddorp is en dat Stad ah Haringvliet ook verdacht is??? Maar kan op Bokt nog niks vinden?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:25

ik weet van nix.. heb verders nog nix gehoord

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:59

van die geruchten wordt ik gek. Stad aan het haringvliet ging het gerucht maar die gaat al 2 weken. (volgens mij dus niets)
Nu is er een gerucht dat het in Middelharnis zit. Daar is het wachten op de kweek dus ook nog niet zeker.
Al die geruchten wordt je knetter van ipv dat je zorgen gaat maken als het echt zo is. Denk dat het voor maneges niet fijn is om steeds van die geruchten te hebben.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:22

idd, je wordt er echt gek van.
je bent zo aan stal gebonden op deze manier.
moet toch echt de smid laten komen en de zadelmaker komt ook volgende week.
kan dat soort dingen niet uit blijven stellen..

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:32

Citaat:
KNHS Regio Zeeland.
Heshuijzenstraat 8 Aan: alle KNHS clubs binnen de regio Zeeland.
4315 AZ Dreischor en verdere belanghebbenden. 0111-401509
e-mail: knhsregio@zeelandnet.nl
http://www.paardeninzeeland.nl/knhsregiozeeland

Rhinopneumonie.

Dreischor, 21 oktober 2008.

Geachte besturen,leden,

Het blijft wat de Rhino aangaat onrustig op Goeree-Overflakkee. Deze middag is mij gemeld door de veterinairs aldaar dat een dier met verdachte verschijnselen in afzondering is geplaatst. Wat meer gecompliceerd is deze situatie omdat het paard dat apart staat nog maar enkele dagen in Sommelsdijk is en gekomen is van de manege in Oude Tonge. De dierenartsen adviseren wederom om de paarden en pony's in dat gebied te laten waar ze zijn, niet te vervoeren geen trainingen of wedstrijden te rijden enz. Om die reden ook is de subtop wedstrijd in Oude Tonge al afgelast op 25/26 oktober begreep ik.
Eind deze week is de uitslag van de bloedtest bekend. Spanning alom dus !

De Zeeuwse clubs adviseren we wederom hun leden te informeren. Goeree-Overflakkee is dus voorlopig helemaal verdacht gebied, de ruiters en amazones uit de rest van Zeeland en daarbuiten (Zuid Holland en West Brabant) worden geadviseerd om het gebied te mijden, de ruiters en amazones uit Goeree-Overflakkee doen er goed aan zich niet naar andere bestemmingen / wedstrijden te begeven. Ook de persoonlijke hygiëne dient streng in acht genomen te worden, ook dat kan besmetting voorkomen.

Dit is even de laatste info die beschikbaar is. Ik zal de betrokkenen zoveel als mogelijk inseinen hierover. Nieuwe feiten zal ik zo snel mogelijk melden na bericht van de dierenartsen of regiobestuurslid Erna v.d.Valk die zelf in Dirksland woont.

Vriendelijke groet,
Kor v.d.Werve, secr. )mede namens het Regiobestuur KNHS Zeeland.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:53

tnx.. dat is voorlopig dus nergens anders komen.. wel balen.. moet nu steeds alle wedstrijden afzeggen( mijn vriend en ik zijn vrijwilliger/ringmeester)

kwandor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:17

Buitenzorg schreef:
Mmmmm, ik krijg net via via dat er een nieuw geval in Ouddorp is en dat Stad ah Haringvliet ook verdacht is??? Maar kan op Bokt nog niks vinden?

Ik zou wel eens willen weten via via je dat dan gehoord hebt, dat er een nieuw geval is in Ouddorp. Gisteren was er namelijk nog niets aan de hand en ging het nog steeds goed op stal. Ik hoop dat je begrijpt dat het heel frustrerend en verontrustend is voor de eigenaren als er zulke berichten geplaatst worden. Wacht dan eerst met zekerheid af of er echt iets is.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:25

@Kwandor, ik kreeg een mail van mijn instructrice dat zij op advies van Jos van Aardenne gene les op lokatie komt geven. Oa omdat er een nieuw geval in Ouddorp zou zijn.

Enne kwandor, don't bite my head off, ik plaats het juist omdat ik het zeker wil weten Knipoog

kwandor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:52

Buitenzorg schreef:
@Kwandor, ik kreeg een mail van mijn instructrice dat zij op advies van Jos van Aardenne gene les op lokatie komt geven. Oa omdat er een nieuw geval in Ouddorp zou zijn.

Enne kwandor, don't bite my head off, ik plaats het juist omdat ik het zeker wil weten Knipoog

Maakt niet, maar het is alleen vervelend als je zulke berichten leest als je paard daar staat. En maandag was er nog niets aan de hand. Voor de rest heb ik ook nog niets gehoord van stal.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:00

kwandor14 schreef:
Maakt niet, maar het is alleen vervelend als je zulke berichten leest als je paard daar staat. En maandag was er nog niets aan de hand. Voor de rest heb ik ook nog niets gehoord van stal.

Mee eens, ik denk dat er uit angst ook tig broodje aap verhalen rondgaan. Iedereen kent straks wel iemand die zn paard aan rhino is verloren enzo. Lijkt wel een beetje op die FW mails die je overal krijgt...

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:21

euhm er is wel een vacc voor hoor. eerste keer vacc dan na twee mnd weer daarna ieder half jaar.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:31

laatste update:

Geachte besturen,leden,

De uitslag van de bloedtest van het paard wat in Sommelsdijk verdacht werd van Rhino is gelukkig negatief. Dierenarts Casper Hoek van de DAP Oude Tonge heeft me dit deze avond telefonisch laten weten. Opluchting dus wederom ! Op Ouddorp is dus nog een korte periode van waakzaamheid van kracht (tot +/- 1 november) om de verspreiding van de Rhino die daar heerste geheel uit te sluiten. Hier heeft de behandelend veterinair van Ardenne het laatste woord.
Zo het er dus naar uit ziet is er zowel op Flakkee als Schouwen dus geen Rhinopneumonie (meer).

Overigens stel ik het op prijs excuses te maken naar het management van de manege in Oude Tonge.
De dierenarts Hoek verzekerde mij dat het paard uit Sommelsdijk niet in de manege in Oude Tonge gestaan heeft. Eerdere info ontving ik van het Diergeneeskundig Centrum Zeeland, maar dit is niet de praktijk van de DAP Oude Tonge waar dus veterinair Hoek de scepter zwaait. Het bekende misverstand dus wat geheel ten onrechte naar de manege in Oude Tonge verwees.

Concluderende kan ik vaststellen dat er in geheel Zeeland en op Flakkee-Overflakkee dus geen Rhino meer is vastgesteld en de dringende adviezen van de regio Zeeland kunnen worden ingetrokken. Een opluchting die velen lichter zal doen ademhalen zoveel is wel zeker. Ook het deelnemen aan wedstrijden enz. is geen bezwaar meer in de genoemde contreien, er is geen enkele aanleiding tot verdachte feiten meer.

Andere (vage)berichten van meldingen van Rhino worden mij door zowel de DAP Schouwen-Duiveland als veterinair van Dijk als zijn collega Hoek niet bevestigd. Ze zijn bij hun niet bekend. Ermelo vroeg me dit na te trekken.
Ik hoop u hiermede voldoende te hebben ingelicht voor dit moment. De Zeeuwse KNHS website en de Landelijke site zal ik z.s.m. aan laten passen met de hernieuwde info. Op de landelijke KNHS site is overigens meer info over deze ziekte te vinden, verstrekt door de dierenkliniek in Utrecht.