Bang voor bloed aan de boomstam tijdens cross-country

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Bang voor bloed aan de boomstam tijdens cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:27

Sonja schreef:
Lielle schreef:
Ik ben een eventing liefhebber (wat zo heet het, geen Miitary Knipoog )

Ah vandaar dat het Military Boekelo heet Nagelbijten / Gniffelen

ik zal het stukje voor je zoeken waarin staat waarom ze daarvoor gekozen hebben. Kort samengevat, traditioneel naamsbekendheid. Ik weet overigens hoe je over eventing denkt Knipoog dus ik vind zeker jouw reactie boeiend om te lezen.

Ik zal voor de gein van de week dit artikel eens met een wat neutralere toon schrijven, en een echt promostukje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:32

Ja weet je, ik snap best dat tegenstanders van eventing vooral het aantal gesneuvelde paarden zien. Maar ik zou wel eens realistische sterftecijfers vanuit de verschillende disciplines willen zien. Dus echt gemeten hoeveel blessures er uit de sport voortkomen, hoelang de gemiddelde blessuretijd is, en wat het uiteindelijke sterftepercentage is.
Ik durf er bijna geld op in te zetten dat de dressuursport meer 'slachtoffers' kent dan eventing.
Alleen is het bij eventing altijd meteen 'hot news' omdat áls het fout gaat, het ook 'spectaculair' fout gaat (voor oa de media).

Mijn blik op deze sport leert me dat er uitstekende voorzorgsmaatregelen genomen worden dmv bv de veterinaire keuringen, en dat het échte topsport is waar zowel paard als ruiter met ziel en zaligheid voor gaan.
Ik heb nog nooit een paard een cross zien lopen met de tegenzin waarmee ik toch zeer regelmatig dressuurpaarden de ring in geprikt zie worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:36

en dat denk ik dus ook. Het akelige met eventing is dat als het fout gaat, het meteen zoveel impact heeft. Een ruiterfout in de dressuurring levert een mislukte piaffe op, in de cross een val.

En ik heb heel wat 'soul searching' gedaan hierover, uiteindelijk komt het erop neer dat het de principile vraag is of je als ruiter de keus mag maken aan welke risico's je je paard bloot stelt. En ik denk wel dat de gemiddelde eventingruiter bewuster met risicoafweging bezig is dan de gemiddelde dressuur- of recreatieruiter. Idd omdat het in de cross spectaculair fout gaat en in de dressuur zo sluipend.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:40

Hmm het mag dan niet objectief zijn, maar ik vind het wel interessant om eens een ander standpunt te bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:40

Ja
Dáárom stelde ik op de vorige pagina zo zwartwit dat ze in de dressuur de nek- en rugwervels en pezen aan gort rijden, maar dat niemand dat ziet...
Ik denk dat er in de basissport stomweg meer paardenleed aangedaan wordt door onkundig rijden, niet passend tuig en onvoldoende begeleiding, maar dat dat gewoon niet gezien wordt omdat het de media niet haalt, en eerlijk gezegd ook doordat 'wij' zelf niet eens meer raar opkijken van een vast ruggetje, een versleten halswervel en de gemiddeld een jaar durende peesblessure...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:49

Sonja schreef:
Ja
Dáárom stelde ik op de vorige pagina zo zwartwit dat ze in de dressuur de nek- en rugwervels en pezen aan gort rijden, maar dat niemand dat ziet...
Ik denk dat er in de basissport stomweg meer paardenleed aangedaan wordt door onkundig rijden, niet passend tuig en onvoldoende begeleiding, maar dat dat gewoon niet gezien wordt omdat het de media niet haalt, en eerlijk gezegd ook doordat 'wij' zelf niet eens meer raar opkijken van een vast ruggetje, een versleten halswervel en de gemiddeld een jaar durende peesblessure...

Nee, bij jullie is dat dus normaal?

Ik denk dat je alleen de mogelijkheid tot vergroot....

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:54

Ik als groot eventing liefhebber en met de hoop om ooit nog eens zelf deel te mogen nemen aan de Military van Boekelo heb toch wel om dit stukje kunnen lachen. We weten toch allemaal dat dit is geschreven door iemand die geen verstand heeft van onze mooie sport. Maar natuurlijk zijn de paarden moe aan het eind van de cross maar een wielrenner of een hardloper is ook moe aan het einde van z'n traject. Maar ald het paard te moe is om te kunnen springen zal de ruiter echt niet doorrijden! Er zijn maar weining echt goede eventingpaarden en om ze tot dit niveau op te leiden kost jaren, de ruiters en amazones zijn echt veel te zuinig op hun paardenom onverantwoorde risico's te nemen. De laatste jaren is er veel aan het verbeteren van de veiligheid gedaan. Wanneer een paard te moe is om het parcours te vervolgen wordt deze combinatie door de organisatie dmv het geven van de rode vlag uit de wedstrijd gehaald. En ach ja een klein schaafwondje hebben we allemaal wel eens....

Eventing komt idd vaak negatief in het nieuws een valpartij is heel spectaculair om te zien, en doordat je als ruiter vanaf een bepalde hoogte valt en een behoorlijke snelheid hebt zijn de blessures vaak ernstiger dan wanneer je in stap van je paard valt (klein lesje natuurkunde) Dit zie je ook bij de wielersport, waanneer de wielrenner met een grote snelheid in bv de afdaling valt zijn de blessures groter dan wanneer hij zachtjes zijn trainingsrondje fietst.

Er zullen altijd mensen blijven die onze mooie sport gevaarlijk vinden, dat is hun goed recht. Naar mijn mening is het niet de manier om steeds tegen deze mensen te blijven roepen dat het niet eng en gevaarlijk is. Waar ik wel van overtuigd ben is dat veel mensen de sport gevaarlijk vinden omdat ze alleen de nagatieve verhalen horen en verder te weining informatie krijgen over de precieze vorm en regels in de eventingsport. Hier moetn we aan gaan werken! Meer informatie over de sport en dan moeten niet wij gaan doen maar mensen waar naar wordt geluisterd! Bv Albert Voorn, Wout Jan van de Schans en Tineke Bartels, dit zijn allemaal mensen die hun sporen ruimschoots hebben verdiend! Tineke en Wout Jan hebben in het verleden eventing gereden, waarom hebben zij dit gedaan en waarom vonden zij dit zo leuk??? En Albert Voorn is vorig jaar weer begonnen met crossen! Dit zijn de mensen waar naar wordt geluisterd en die onwetende mensen de een nagatief beeld hebben over Eventing kunnen overtuigen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:58

Silletje schreef:
Ben benieuwd naar een volgend stukje! Succes!

Naar wiens volgende stukje ben je benieuwd?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:00

helaas wordt dat normaal gevonden, ik vind dat niet normaal.

Maar waarom is het wel acceptabel om dat risico te nemen in een dressuurtraining, en niet in een cross? Ik denk nl niet dat de risico's per definitie groter zijn, ze zijn anders. Hoe bewust denk jij na over het opbouwen van je training? Hoe bouw jij een seizoen op voor je paard? Denk je na over intensiteit en frequentie van een training? Maak je onderscheid in technische en conditietraining?

@redrumfox, mijn ervaring is dat dit gezichtspunt veel meer benadrukt wordt dan de nuance. De eerste reactie die ik krijg is "crossen? maar dat is toch vreselijk gevaarlijk?". Mijn stuiterende merrie bij de startbox die niet meer te houden is omdat ze eindelijk weer mag crossen, wordt niet gezien.

En dat baart me zorgen. Het imago van de eventing onder het lekenpubliek (en daaronder veel ruiters!) is slecht, en de sport slaagt er niet in om dit te veranderen, terwijl er bij mensen met kennis van zaken (oa een vroeger hoofd van de dierenbescherming die aangaf het liefste als eventingpaard terug te komen) veel meer gevoel voor nuance is.

Overigens gaat de paardensport in zijn algemeenheid hier ook mee te maken krijgen. Lees de recente artikelen over paardenwelzijn maar eens door. Jan Publiek vindt iets zielig, en laat zich daarbij niet hinderen door kennis van zaken. En de dopingperikelen op de OS, maar ook de interne gerichtheid van de paardensport, helpt hier niet aan mee.

@billy, ik kan er niet om lachen. Ik ben hier heel erg ongelukkig mee, omdat het een kortzichtig en ongeinformeerd standpunt weergeeft dat wel illustratief is voor hoe 'men' over eventing denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:03

Ik ervaar het in de westernsport precies hetzelfde hoor Lielle.
De caviamentaliteit neemt de overhand momenteel. Alleen aaien en knuffelen, 24/7 naar buiten en zonder zadel en bit z'n rug aan barrels rijden, dat is op dit moment in. Tot straks het inzicht komt dat die paarden daar ook niet echt beter van worden, dan normaliseert het wel weer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:06

Ik ben alleen bang dat het grote publiek niet tot dat inzicht komt. Westernruiters zijn cowboys - of nog erger, rodeoruiters - die met grote sporen op koeien jagen, eventers raggen koste wat kost door het bos over levensgevaarlijke hindernissen. Maar ruiters in zijn algemeenheid misbruiken dieren voor hun eigen prestatiedrang of zucht naar ontspanning, dat is de teneur die nu ontstaat.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:09

billy1 schreef:
Er zullen altijd mensen blijven die onze mooie sport gevaarlijk vinden, dat is hun goed recht. Naar mijn mening is het niet de manier om steeds tegen deze mensen te blijven roepen dat het niet eng en gevaarlijk is. Waar ik wel van overtuigd ben is dat veel mensen de sport gevaarlijk vinden omdat ze alleen de nagatieve verhalen horen en verder te weining informatie krijgen over de precieze vorm en regels in de eventingsport. Hier moetn we aan gaan werken! Meer informatie over de sport en dan moeten niet wij gaan doen maar mensen waar naar wordt geluisterd! Bv Albert Voorn, Wout Jan van de Schans en Tineke Bartels, dit zijn allemaal mensen die hun sporen ruimschoots hebben verdiend! Tineke en Wout Jan hebben in het verleden eventing gereden, waarom hebben zij dit gedaan en waarom vonden zij dit zo leuk??? En Albert Voorn is vorig jaar weer begonnen met crossen! Dit zijn de mensen waar naar wordt geluisterd en die onwetende mensen de een nagatief beeld hebben over Eventing kunnen overtuigen!!!

Dat zou misschien wel een goed idee zijn, zo kun je wel de visie over de sport weergeven....

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:10

@billy, ik kan er niet om lachen. Ik ben hier heel erg ongelukkig mee, omdat het een kortzichtig en ongeinformeerd standpunt weergeeft dat wel illustratief is voor hoe 'men' over eventing denkt.

Tuurlijk is het heel erg jammer dat er weer zo'n stukje wordt geschreven. Maar ik kan er wel om lachen omdat het zo belachelijk is wat er wordt geschreven en er zo duidelijk uit het stukje blijkt dat het is geschreven door iemand met 0,0 kennis van zaken. Kijk ik kan er om lachen omdat het een onzin stukje is maar het is wel een feit dat leken onze sport dus nog steeds zo zien en dat wat hier geschreven door veel mensen als waarheid wordt aangenomen. Hier ligt volgens mij dus een hele grote taak voor de KNHS om er voor te zorgen dat de informatievoorziening over de eventingsport bij hun leden aankomt. Want door onwetendheid zullen er altijd zulke verhalen geshreven blijven worden. En wij weten toch wel beter.... we kunnen onze paarden toch geen groter plezier doen dan ze in een cross te starten!!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:14

ik snap maar al te goed wat je bedoelt. Maar dat weten jij en ik omdat we het zelf ervaren hebben. Maar 'men' weet dat niet en wordt dus in zijn mening bevestigd en dat vind ik triest. Die weten niet dat deze journalist er de ballen verstand van heeft, kijk alleen al eens naar de reacties in dit topic en dat zijn nog mensen die zelf iets met paarden hebben.

Ik denk dat de KNHS hier zeker een rol in kan spelen, net als alle eventingliefhebbers. En dan vooral de informatievoorziening naar het grote publiek, en niet naar de ruiters alleen.

Tekenend was een opmerking van een bokker een paar jaar terug over de coffin. Die heette volgens haar zo omdat er zoveel ongelukken gebeurde. Die wijsheid had ze van een TV presentator nota bene!

Een coffin is een combinatie van boomstam - greppel - boomstam en heet zo omdat de greppel lijkt op een open graf.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:23

Lielle schreef:
@redrumfox, mijn ervaring is dat dit gezichtspunt veel meer benadrukt wordt dan de nuance. De eerste reactie die ik krijg is "crossen? maar dat is toch vreselijk gevaarlijk?". Mijn stuiterende merrie bij de startbox die niet meer te houden is omdat ze eindelijk weer mag crossen, wordt niet gezien.

En dat baart me zorgen. Het imago van de eventing onder het lekenpubliek (en daaronder veel ruiters!) is slecht, en de sport slaagt er niet in om dit te veranderen, terwijl er bij mensen met kennis van zaken (oa een vroeger hoofd van de dierenbescherming die aangaf het liefste als eventingpaard terug te komen) veel meer gevoel voor nuance is.

Daarom zou er ook een bericht moeten verschijnen van iemand die het vanuit een heel ander perspectief bekijkt. Misschien wel wat voor jou? Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:09

dat ben ik idd ook van plan. Ik was helaas niet in Boekelo, maar ik ga toch een poging wagen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:58

Voorbeeld van eenzelfde sfeerverslag met een positieve insteek.

Citaat:
Moe, en soms niet ongeschonden. De crosscountry is een zware inspanning voor ruiter en paard, die moed en vertrouwen vergt.

Een fluitje klinkt in de verte. Gesprekken verstommen, camera’s staan in de aanslag. Ouders bereiden bijna fluisterend hun kinderen voor op wat er komen gaat. Ze wijzen links van de tribune. Daar, vanuit het bos, zal zo een ruiter met zijn paard verschijnen.

Weer een schel geluid, nu dichtbij. De eerste contouren van de combinatie zijn zichtbaar. Voor hen wacht hindernis 20, de bosvijver.

De ruiter krijgt een gezicht. Zijn gelaat toont vastberaden trekken, ook deze hindernis wil hij geconcentreerd rijden, alsof het de eerste is. Ruiter en paard zijn duidelijk niet meer zo fit als aan de start maar de ruiter moedigt zijn paard aan en deze springt vol vertrouwen in zijn baas het water in.

Crosscountry, dat samen met dressuur en een springparcours de eventing vormt, is een slijtageslag. Paard en ruiter rijden zich bij deze discipline van de hippische sport - vergelijkbaar met de triathlon - letterlijk het snot voor de ogen. Vermoeid komt de combinatie over de eindstreep. De ruiter trekt zijn beschermende kleding uit, terwijl de verzorger zich ontfermt over het paard en het harnachement verwijdert. Door direct te koelen met water wordt een soort sauna-effect gecreeeerd: het water verdampt op de warme huid en de temperatuur daalt. Dan gaat de uitgebreide naverzorging beginnen: het paard wordt gecontroleerd op eventuele wondjes en daarna wordt hij uitgebreid op adem gestapt. Tot in de late uren, en 's ochtends vroeg nemen grooms en ruiters alle mogelijke moeite om te zorgen dat het paard goed herstelt van de gevraagde prestatie. Dit wordt nog eens benadrukt door de veterinaire keuring op de laatste dag, waarbij door experts wordt geoordeeld of het paard fit genoeg is om aan het laatste onderdeel mee te doen.

De Military in Boekelo is één van de pittigste in zijn soort, weet ook parcoursbouwer Sue Benson. ‘Het is een evenement met drie sterren, slechts één minder dan het WK en de Olympische Spelen. Dus ik moet de ruiters en paarden testen.’

De Britse Benson, die ook het parcours van Londen 2012 ontwerpt, zoekt een grens op, maar een paard in gevaar brengen wil ze absoluut niet. ‘Als een paard iets overkomt, gaat mij dat aan het hart, ook als liefhebber. Niemand houdt meer van paarden dan ik.’

Soms zit een ongeluk ook in het allerkleinste hoekje. Het paard Monarch’s Aristocrat van Bensons landgenoot William Fox-Pitt verstapte zich vorig jaar in Boekelo bij het galopperen, brak een kootbeen en werd geëuthanaseerd. De zeer ervaren Benson maakte het nog niet eerder mee.

Het crosscountryparcours van dit jaar, 23 hinderniscombinaties over bijna zes kilometer, is goedgekeurd door de ruiters, die het terrein uitgebreid kunnen verkennen. Desondanks vindt Benson het begin elk jaar weer spannend. ‘Pas als de eerste vijf ruiters goed over de hindernissen zijn gegaan, kan ik ervan genieten. I’ll cross my fingers.’

Benson's bijgeloof werkt, want de bosvijver, de spectaculaire scherprechter van de Military, met vijf elementen bij het water, wordt veilig overwonnen. Zara Philips, de kleindochter van de Britse koningin Elisabeth, gaat bijvoorbeeld soepeltjes over alle boomstammen, hekken en andere natuurlijke constructies heen. Hetzelfde geldt voor de Duitse Julia Mestern, de uiteindelijke winnares van de wedstrijd.

Maar op deze hindernis komen ook weigeringen voor. Soms maakt de ruiter een fout, soms denkt een paard "toch maar liever niet". Eventing vraagt moed van paard en ruiter, maar bovenal een groot vertrouwen in elkaar. En als dat even wat minder, is een fout snel gemaakt. Maar door snel ingrijpen van paard of ruiter, bijvoorbeeld door het ondersteunen in de landing mbv de teugels, kan erger worden voorkomen. Meer nog dan in andere disciplines van de paardensport wordt er een beroep gedaan op het eigen initiatief van het paard, eventing is een teamsport pur-sang.

Dan bereikt de Britse Charlotte Agnew met haar paard Little Beau de watercombinatie. Little Beau komt enthousiast aangalopperen vanuit het bos, maar de afzet bij de hindernis wordt verkeerd ingeschat en hij besluit om niet te springen. Het publiek hoort het paard de boomstam raken en de ooh’s en aah’s die het publiek eerst uitriep, slaan om in een meelevend ‘au’. Charlotte stelt haar paard gerust, bereidt zich opnieuw voor op de hindernis en vervolgt de watercombinatie uiteindelijk in een rustig tempo om het vertrouwen van het paard in zichzelf en in haar weer te herstellen.

Een vrouw op de eerste rij stoot haar man aan. Ze wijst naar de boomstam. Bovenop het lichtgetinte hout zit een rode vlek. Little Beau heeft zich beschadigd bij de weigering, ondanks de beenbeschermers die een standaard onderdeel vormen van de uitrusting in een cross.

Charlotte en Little Beau komen samen aan de finish. Bij de eindstreep wordt Little Beau direct gecontroleerd, en er wordt een wond op de linkerknie geconstateerd. De schade valt mee, het lijkt een oppervlakkige schaafwond. ‘Al kan dat best wat pijnlijk zijn morgen', denkt de dierenarts.

Het is de enige vervelende gebeurtenis op de zo gevreesde bosvijver en zo verloopt de crosscountry op de Military vrijwel vlekkeloos. Zes van ruim 100 deelnemers worden uitgesloten wegens een val op een andere hindernis, zonder ernstige gevolgen. Deze maatregel - een van de vele die de veiligheid in de cross moeten bevorderen - die recent is ingevoerd, zorgt ervoor dat een ruiter na een valpartij niet doorrijdt terwijl zijn beoordelingsvermogen kan zijn beinvloed door de val.

Na afloop doen de toeschouwers zich zoals als ieder jaar tegoed aan de decoratie van de crosscountry. Bloemen, maar ook kolen en wortels worden meegenomen, misschien wel voor hun eigen paarden thuis.

De bosvijver ligt er weer vredig bij, de rode vlek is vervaagd. Ook Charlotte en Little Beau kijken uit naar hun volgende cross. Nu ging het niet zoals gepland, maar volgende keer staan ze weer vol vertrouwen aan de start.

ik heb wat dingen toegevoegd die ik niet zeker weet (bv schaafwond) maar ik heb vooral geprobeerd om de negatieve insteek eruit te halen door de woordkeuze aan te passen. Daarnaast is de nadruk komen te liggen op de veiligheidsmaatregelen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-10-08 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:06

Heeeeel anders van toon. Leest lekker weg zo.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:09

dank je Haha!

en dat verschil zit hem bijvoorbeeld ook erin dat ik de Engelse amzone bij haar voornaam noem, en niet Agnew gebruik. Dat soort kleine details bepalen wel de toon van je bericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:09

Mooi herschreven, Lielle.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:11

Het leest alsof je er zelf bij was... Knipoog
Goed geschreven met uitleg over wat nu precies het eventing behelsd: teamwork en veel vertrouwen tussen mens en dier! Ja

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:29

Stukken beter zo Lielle, en vooral veel herkenbaarder! OK dan!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:54

Super herschreven lielle!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:14

ik begrijp niet dat mensen die niet van deze sport houden,leken worden genoemd....(dat las ik een paar pagina's terug)

Je hebt toch gewoon het recht om iets niet leuk te vinden?
Of mag dat pas als je jaren eventing hebt gereden en er achter komt dat je het toch niet leuk vind....

Ik heb gewoon geen fijn gevoel als ik die dood moeie afgepijgerde paarden zie....dat mag toch....zonder overgens de sport af te branden,want ik begrijp wel dat er veel liefhebbers zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:23

Lielle schreef:
Voorbeeld van eenzelfde sfeerverslag met een positieve insteek.

Citaat:
Moe, en soms niet ongeschonden. De crosscountry is een zware inspanning voor ruiter en paard, die moed en vertrouwen vergt.

Een fluitje klinkt in de verte. Gesprekken verstommen, camera’s staan in de aanslag. Ouders bereiden bijna fluisterend hun kinderen voor op wat er komen gaat. Ze wijzen links van de tribune. Daar, vanuit het bos, zal zo een ruiter met zijn paard verschijnen.

Weer een schel geluid, nu dichtbij. De eerste contouren van de combinatie zijn zichtbaar. Voor hen wacht hindernis 20, de bosvijver.

De ruiter krijgt een gezicht. Zijn gelaat toont vastberaden trekken, ook deze hindernis wil hij geconcentreerd rijden, alsof het de eerste is. Ruiter en paard zijn duidelijk niet meer zo fit als aan de start maar de ruiter moedigt zijn paard aan en deze springt vol vertrouwen in zijn baas het water in.

Crosscountry, dat samen met dressuur en een springparcours de eventing vormt, is een slijtageslag. Paard en ruiter rijden zich bij deze discipline van de hippische sport - vergelijkbaar met de triathlon - letterlijk het snot voor de ogen. Vermoeid komt de combinatie over de eindstreep. De ruiter trekt zijn beschermende kleding uit, terwijl de verzorger zich ontfermt over het paard en het harnachement verwijdert. Door direct te koelen met water wordt een soort sauna-effect gecreeeerd: het water verdampt op de warme huid en de temperatuur daalt. Dan gaat de uitgebreide naverzorging beginnen: het paard wordt gecontroleerd op eventuele wondjes en daarna wordt hij uitgebreid op adem gestapt. Tot in de late uren, en 's ochtends vroeg nemen grooms en ruiters alle mogelijke moeite om te zorgen dat het paard goed herstelt van de gevraagde prestatie. Dit wordt nog eens benadrukt door de veterinaire keuring op de laatste dag, waarbij door experts wordt geoordeeld of het paard fit genoeg is om aan het laatste onderdeel mee te doen.

De Military in Boekelo is één van de pittigste in zijn soort, weet ook parcoursbouwer Sue Benson. ‘Het is een evenement met drie sterren, slechts één minder dan het WK en de Olympische Spelen. Dus ik moet de ruiters en paarden testen.’

De Britse Benson, die ook het parcours van Londen 2012 ontwerpt, zoekt een grens op, maar een paard in gevaar brengen wil ze absoluut niet. ‘Als een paard iets overkomt, gaat mij dat aan het hart, ook als liefhebber. Niemand houdt meer van paarden dan ik.’

Soms zit een ongeluk ook in het allerkleinste hoekje. Het paard Monarch’s Aristocrat van Bensons landgenoot William Fox-Pitt verstapte zich vorig jaar in Boekelo bij het galopperen, brak een kootbeen en werd geëuthanaseerd. De zeer ervaren Benson maakte het nog niet eerder mee.

Het crosscountryparcours van dit jaar, 23 hinderniscombinaties over bijna zes kilometer, is goedgekeurd door de ruiters, die het terrein uitgebreid kunnen verkennen. Desondanks vindt Benson het begin elk jaar weer spannend. ‘Pas als de eerste vijf ruiters goed over de hindernissen zijn gegaan, kan ik ervan genieten. I’ll cross my fingers.’

Benson's bijgeloof werkt, want de bosvijver, de spectaculaire scherprechter van de Military, met vijf elementen bij het water, wordt veilig overwonnen. Zara Philips, de kleindochter van de Britse koningin Elisabeth, gaat bijvoorbeeld soepeltjes over alle boomstammen, hekken en andere natuurlijke constructies heen. Hetzelfde geldt voor de Duitse Julia Mestern, de uiteindelijke winnares van de wedstrijd.

Maar op deze hindernis komen ook weigeringen voor. Soms maakt de ruiter een fout, soms denkt een paard "toch maar liever niet". Eventing vraagt moed van paard en ruiter, maar bovenal een groot vertrouwen in elkaar. En als dat even wat minder, is een fout snel gemaakt. Maar door snel ingrijpen van paard of ruiter, bijvoorbeeld door het ondersteunen in de landing mbv de teugels, kan erger worden voorkomen. Meer nog dan in andere disciplines van de paardensport wordt er een beroep gedaan op het eigen initiatief van het paard, eventing is een teamsport pur-sang.

Dan bereikt de Britse Charlotte Agnew met haar paard Little Beau de watercombinatie. Little Beau komt enthousiast aangalopperen vanuit het bos, maar de afzet bij de hindernis wordt verkeerd ingeschat en hij besluit om niet te springen. Het publiek hoort het paard de boomstam raken en de ooh’s en aah’s die het publiek eerst uitriep, slaan om in een meelevend ‘au’. Charlotte stelt haar paard gerust, bereidt zich opnieuw voor op de hindernis en vervolgt de watercombinatie uiteindelijk in een rustig tempo om het vertrouwen van het paard in zichzelf en in haar weer te herstellen.

Een vrouw op de eerste rij stoot haar man aan. Ze wijst naar de boomstam. Bovenop het lichtgetinte hout zit een rode vlek. Little Beau heeft zich beschadigd bij de weigering, ondanks de beenbeschermers die een standaard onderdeel vormen van de uitrusting in een cross.

Charlotte en Little Beau komen samen aan de finish. Bij de eindstreep wordt Little Beau direct gecontroleerd, en er wordt een wond op de linkerknie geconstateerd. De schade valt mee, het lijkt een oppervlakkige schaafwond. ‘Al kan dat best wat pijnlijk zijn morgen', denkt de dierenarts.

Het is de enige vervelende gebeurtenis op de zo gevreesde bosvijver en zo verloopt de crosscountry op de Military vrijwel vlekkeloos. Zes van ruim 100 deelnemers worden uitgesloten wegens een val op een andere hindernis, zonder ernstige gevolgen. Deze maatregel - een van de vele die de veiligheid in de cross moeten bevorderen - die recent is ingevoerd, zorgt ervoor dat een ruiter na een valpartij niet doorrijdt terwijl zijn beoordelingsvermogen kan zijn beinvloed door de val.

Na afloop doen de toeschouwers zich zoals als ieder jaar tegoed aan de decoratie van de crosscountry. Bloemen, maar ook kolen en wortels worden meegenomen, misschien wel voor hun eigen paarden thuis.

De bosvijver ligt er weer vredig bij, de rode vlek is vervaagd. Ook Charlotte en Little Beau kijken uit naar hun volgende cross. Nu ging het niet zoals gepland, maar volgende keer staan ze weer vol vertrouwen aan de start.

ik heb wat dingen toegevoegd die ik niet zeker weet (bv schaafwond) maar ik heb vooral geprobeerd om de negatieve insteek eruit te halen door de woordkeuze aan te passen. Daarnaast is de nadruk komen te liggen op de veiligheidsmaatregelen.

Prachtig herschreven Lielle!!
Jammer dat toch dat subjectieve artikel als eerste bericht zal blijven staan, dus ik hoop van harte dat er meer mensen zijn die de moeite nemen dat artikel te lezen, maar ook jouw herschreven exemplaar.
Niks aan toe te voegen verder.