Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Feanyth schreef:Droes was bij die opfok stal in Ouddorp.
Noesie schreef:ikbenfilou schreef:de rillingen lopen over me rug
ooit dit Rhinovirus gezien in burg haamstede bij die paarden
Hopelijk krijgen ze deze afschuwelijke ziekte snel onder controle.
sterkte daar!!
Kwamen de verlammingsverschijnselen daar niet doordat de paarden hooi / kuil hadden gegeten waar Jacobskruid in zat?
Dat is wat ik er later van begrepen heb namelijk, maar in de eerste instantie dacht men wel aan Rhino omdat het dezelfde verschijnselen had..
buster4ever schreef:hopen dat er niet meer uitbraken komen in nederland..
maar is t nou zo dat als je paard de verlammings verschijnselen krijgt dat er dan echt niks meer aan te doen is???
ikbenfilou schreef:@ fransis klopt helemaal.Ik was daar toen bij ,die beelden van de paarden
blijft mijn altijd bij.
Hoop dat dit snel over gaat.
Kan het echt overwaaien door de wind?
Citaat:Verspreiding
De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt, dient drie weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.
gekke_koei schreef:wij mogen ook nergens heen met de paarden en er mag bij ons absoluut niemand op het terrein komen behalve wij.
lijkt me idd niet zo handig als je juist nu je paard naar een risico gebied gaat brengen, als je al toegelaten wordt op ander terrein