"Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: "Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:02

In tegenstelling mijn voorgangers, vind ik het wel goed dat hierover gediscusseerd wordt. Het gebruik van het landschap verandert en dat is prima (ik zie ook nergens in dit stuk staan dat dat niet goed zou zijn), maar dat betekent ook dat de wetgeving daarop in moet springen. En dat is zo makkelijk nog niet. De meeste gemeenten weten niet goed wat ze met al die wildbouw aan stallen en rijbakken aan moeten (ik ben van mening dat dat wel degelijk verrommeld) en elke gemeente hanteert de ruimte in de wetgeving op zijn eigen manier. Het zou een enorme vooruitgang betekenen als er één lijn komt in de regelgeving. Dat schept duidelijkheid en zorgt voor minder irritatie.

Ook paarden in het verkeer is een hoofdstuk apart. Iedereen is het erover eens dat paarden in het verkeer een gevaar betekenen en dat daar iets aan gedaan moet worden. Komt er vervolgens discussie over hoe dat gedaan zou moeten worden, dan staat iedereen op z'n achterbenen, want dan is het ambtelijk geneuzel. Wees blij dat er discussie is.

Jullie zijn van mening dat alles maar moet kunnen, maar besef je wel dat een relatief kleine groep paardenliefhebbers (in verhouding tot het aantal inwoners in Nl) een grote stempel drukt op het landschap. Vinden jullie het echt raar dat daar vraagtekens bij gezet worden?

magicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:11

crossmonster schreef:
Citaat:
Voor niet al te veel geld kan je een paar lessen nemen, zegt Liesbeth Bronkhorst

Ehm uit welk jaar dateerd deze uitspraak??
Mijn hemel, je betaald achterlijk veel geld voor een paar lessen tegenwoordig.

Valt nog al mee hoor, hier de tarieven van de Vereniging Dordrechtse Manege, midden in de stad en in de Randstad,
voor iedereen betaalbaar lijkt me Haha!

soort les per maand per kwartaal

------------ --------------- -----------------

dekenles(1/2 uur) € 19,-- n.v.t.

zadelles pony € 35,-- € 102,50

paardenles € 49,-- € 144,50

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:17

Vind dit wel een heel algemeen stuk, met weinig onderbouwing.

Citaat:
Dat paard is vaak een soort status. Veel mensen rijden er helemaal niet op. Het is puur voor de show.”

veel mensen rijden wel gewoon op hun paard, of doen er wel iets mee.

Citaat:
Een ander gevolg: maneges en paardenpensions trekken verkeer aan, en dat kunnen de wegen niet altijd aan, zegt Ter Maat. Agricola: „Het is soms nét een sporthal, met al dat autoverkeer.”

hoeveel dingen trekken geen verkeer aan Nors opkijken laten we vooral met ze alleen stoppen met paardrijden vanwege het aantrekkende verkeer Vork

Citaat:
Die bouwen vaak gewoon een paardenbak, en dat wordt door de gemeente dan maar gedoogd.

wil wel weten waar dat gebeurd, verhuis ik daar naartoe Tong uitsteken
als je hier bij wijze van spreke 1 paal zonder toestemming in de grond slaat staan ze op de stoep. Boos!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:25

Jannepauli schreef:
Sja..... en heel vroeger zag je nog wel 's varkens buiten lopen, kippen scharrelen en koeien in de wei. De 'maatschappij' heeft die diersoorten inmiddels keurig opgeborgen in mega-stallen, worstfabrieken en eier-batterijen. Het wordt hoog tijd dat de laatste ergernis, paarden, 's aangepakt wordt. En we moeten streng in de gaten houden dat het met geiten, alpaca's en konijnen ook niet uit de hand gaat lopen. Want, god beter 't, dat landschap mág niet verrommelen, alle weides strak gemaaid, alle hokjes op een rij.
Trouwens, kunnen er ook niet een aantal mensen en hun toebehoren, zoals auto's, weg?

vergeet niet om in al die hokjes de bevendeuren dicht te doen andes zie je al die kopjes weer boven de deur uit komen Clown

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:27

Kaka schreef:
.
Jullie zijn van mening dat alles maar moet kunnen, maar besef je wel dat een relatief kleine groep paardenliefhebbers (in verhouding tot het aantal inwoners in Nl) een grote stempel drukt op het landschap. Vinden jullie het echt raar dat daar vraagtekens bij gezet worden?

Ik kan inkomen dat er regels moeten zijn voor bepaalde zaken, maar dat moet wel reeel blijven is het niet ?
Ik bedoel, niemand vraagt aan mij of ik die koeien in de wei wel leuk vind, of dat geen landschapsvervuiling is en die stank van die varkensboer waar ik elke ochtend al kokhalsend langs moet, vind ik ook niets en ik denk meerdere met mij,
Om nog niet eens te spreken van de bende op de meeste boerderijen, alsof dat geen landschapsvervuiling is,
Ik bedoel hoe kan een dier in de wei nou landschapvervuiling zijn en waarom zou je op je EIGEN gekochte terrein geen mooie stallen en een bak mogen bouwen, mits de mestafvoer netjes geregeld wordt en de mesthoop niet langs het terras van de buren ligt uiteraard,
Maar jongens waar hebben we het over ???!!! heeft een van jullie wel is geprobeerd een aanvraag voor stallen en een bak in te dienen ? geloof mij nou maar, dat gaat echt niet zomaar en dan willen ze dat nu nog strenger maken ???
Kom op zeg.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:30

Ik geloof dat alles al gezegd is, heb weinig meer toe te voegen. Laten we Nederland vooral volbouwen, want stel je voor dat er overal maar paarden komen te lopen. Rolleyes

Grappig detail wel, je achternaam is Agricola en je bent verbonden aan de universiteit van Wageningen. Haha!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:33

Het gaat er niet om dat ze het strenger willen maken, het gaat erom dat gemeenten 1 lijn moeten gaan trekken in de regelgeving. Dat zal best bij een aantal gemeenten meer regelgeving betekenen (of het einde van het gedoogbeleid), maar het betekent vooral duidelijkheid. En tja, net zo goed als je niet zomaar een dakkapel mag bouwen op je dak of een aanbouw mag maken aan je keuken, mag je ook niet zomaar stallen of een bak bouwen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:35

De wens en noodzaak tot afstemming snap ik, al kun je stedelijke gebieden niet vergelijken met het platteland. Ook niet binnen dezelfde regio.

De kop en de ondertitel vind ik iig zwaar misleidend en suggestief. En vooral heel negatief.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:37

Ben ik nou de enige die het geen gezicht vind om een weiland aan te treffen met rommelige witte wapperende linten om het op te delen in stukjes voor kleine groepjes paarden, hier en daar bakken die klungelig gemaakt zijn en pensionstallen en manege’s die overal waar maar een plekje over is een stalletje gebouwd hebben? In de omgeving waar ik woon voorbeelden te over en dat is geen goede reclame!

Daar kunnen we met z’n allen wat aan doen en daar gaat de discussie ook over, niet dat men liever koeien dan paarden ziet, maar de manier waarop wij paardenhouders ons land en erf inrichten. En wees nou eerlijk, daar kan een hoop in verbeterd worden. Al vervang je de witte lintjes maar voor groene strak gespannen exemplaren. Het ziet er gelijk een stuk beter uit.

Echter wil ik hierbij wel een kantekening plaatsen, een gedeelte van de verrommeling ontstaat doordat de gemeente vreemde regels gaat stellen en de pensionhouder en/of manege niet in staat gesteld worden hun terrein efficiënt in te richten of de regels wel erg krom zijn zodat mensen erg creatief omgaan met de regels om toch een paard te kunnen houden. Bijv er mag geen bak gemaakt worden, maar wel een paddock. Vertel mij het verschil voor het landschap maar, in beide gevallen een zandbak met omheining.

Daarnaast er zijn bepaalde gebieden waar bijna iedereen een paard in de achtertuin heeft en een bak om in te rijden. Als de gemeente op een centrale plek een (binnen)bak aanlegt kunnen al die kleine bakjes weg en niemand heeft er last van. Voor de voetbal vereniging kan dit wel gedaan worden, dus waarom voor de paardensporters niet?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:39

Nee ingvdh, je bent dus niet de enige met die mening.

Overigens vind ik ook dat het stuk niet door de meest briljante journalist geschreven is, maar dat terzijde.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:40

Cayenne schreef:
www.nrc.nl

Nog een consequentie is onveiligheid. Agricola: „De meeste mensen met een paard willen in de directe omgeving een rondje rijden. Maar dat is ook de plek waar fietsers en wandelaars zijn. Wandelaars met een hondje en ruiters, dat gaat niet goed samen.”

de keren dat het niet goed ging tijdens mijn ritjes... heb ik wel geteld... uhm.. 2 vingers voor nodig...
en ik rij alleen maar buiten want ik beschik niet over een bak...
dus dat wandelaars, honden, fietsers en paarden niet samen kunnen is onzin... als iedereen gewoon normaal met elkaar omgaat is er geen rede tot paniek (uitgezonderd de wielrenners dan Clown )

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:49

Laat mij maar mooi kijken naar de het edele dier dat een paard is........ik kom in een manege waar het lijkt op een paradijs.... oftewel een prachtig eiland met paarden......Paard en mens vinden er alle rust
Ik zie liever een manege met paarden dan al die hoge torens wat mega kantoren heet, of al die mega industrie terreinen..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:54

Karin schreef:
Grappig detail wel, je achternaam is Agricola en je bent verbonden aan de universiteit van Wageningen. Haha!

Haha!
Ik denk dat het probleem trouwens niet bestaat uit de paarden op zich. Alle vergelijkingen hier met bijvoorbeeld het houden van koeien of schapen, gaan in die zin scheef dat de laatstgenoemde dieren 'gewoon' in een wei (of stal) en that's it.

Voor paarden (en vooral voor hun ruiters) zijn veel meer voorzieningen 'nodig' dan voor overig vee.
Ze kunnen niet achter prikkeldraad, moeten in een grote, vlakke, afgezette en liefst ook verlichte bak getraind worden, vaak op een groot stallencomplex met allerlei stapmolens, spuitplaatsen en dergelijke, worden véél vaker vervoerd dan ander vee en ze maken wél deel uit van het verkeer.

Hierdoor neemt de verrommeling van het landschap inderdaad toe. Dít is de reden dat men liever een koe in de wei ziet dan een paard. Dat heeft niets met het hebben van vlekken te maken, en een Tinker zal dus ook geen vrijstelling krijgen Knipoog

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:55

niet... das nou jammer Haha!
dacht ik ruil mn vos om voor een bonte dan mag het vast wel in de wei staan.. niet dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:57

Karin schreef:
De kop en de ondertitel vind ik iig zwaar misleidend en suggestief. En vooral heel negatief.

Die heeft Cayenne zelf bedacht naar aanleiding van de inhoud van het artikel... De oorspronkelijke titel was "Er staat een paard in de tuin, puur voor de show". Het is maar de vraag welke kop ik béter vind, maar de oorspronkelijke titel klinkt al minder negatief.

(ok, en dekt de lading voor geen meter...)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:06

Wat een gezeur zeg en zwaar overdreven! Hebben die mensen niks nuttigers te doen Verward Heerlijk toch als Nederland straks vol met paarden staat Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:08

sexy_back schreef:
niet... das nou jammer Haha!
dacht ik ruil mn vos om voor een bonte dan mag het vast wel in de wei staan.. niet dus

Om maar te zwijgen van al die dekens in allerlei kleuren waarmee in deze tijd van het jaar aan landschapsvervuiling wordt gedaan. Tong uitsteken

Nogmaals, ik snap dat het handig is als er een meer uniforme regelgeving komt. In die zin kan een handboek met richtlijnen handig zijn. Maar de invalshoek van het artikel... Ik weet het niet, daar heb ik mijn twijfels bij, zeker gezien de titel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:12

Jeetje, zelden een artikel gelezen waarin zoveel aannames op de grote hoop gegooid worden.

'Ze rijden er niet eens op, het is puur voor de show'.

Waar hier maar weer even aan voorbijgegaan wordt, is dat tegelijkertijd er platforms zijn, landelijk geneuzel is over de verloedering en de leegloop van het platteland.

Koningin beatrix komt speciaal over dit onderwerp praten in Sluis. Clown
Tegelijkertijd voert Sluis een rigide beleid om het mensen die een stal willen bouwen zo moeilijk mogelijk te maken: volgens de gemeente is dat niet nodig, er zijn genoeg stallingsmogelijkheden.

Voorbijgaand aan het feit dat mensen die oude boerderijen en huizen met grond erbij kopen en opknappen daarmee flink investeren en ook de welvaart van een gemeente op peil brengen. (Zoals wij.)

En vaak zijn dat inderdaad paardenliefhebbers. Wie anders is geinteresseerd in dat soort onroerend goed?

Verder, Arabesk zegt het al (en we moeten het blijven zeggen): tuurlijk is een bak verrommeling, tuurlijk is een schuilstal de doodsteek voor het landschap.
Industrie, dat moeten we hebben. En omdat de prijzen voor gebruikte objecten veel te hoog zijn om aankoop van een loods en de verbouwing voor een andere bedrijfstak zinvol te maken, ontwikkelen we steeds meer nieuwe terreinen: terwijl op de oudere soms 40% leeg in staat te storten.

Hebben we het nog niet eens over al die kantoorpanden die met hulp van projectontwikkelaars gebouwd zijn. Sommige zijn nog nooit volledig in gebruik geweest.

Nee, dan is het veel zinniger je druk te maken over wit schriklint en modderige veldjes. Clown Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:14

ohja nog meer vakjes en hokjes. als ik in het vliegtuig zit, hoeft de piloot mij echt niet te vertellen dat we in nederland zijn aangekomen. dat kan je namelijk zien! en of het netjes is...? ja.. of het mooi is? NEE!! laat landschap landschap en maak er geen onnatuurlijke vakjes en hokjes van. Nederland gaat hier wel erg ver in. en nu schijnbaar nog verder.
Ze zullen voor dit probleem wel weer iets vinden.. een torenhoge belasting voor het houden van paarden ofzo... (want ja een paard houden kost tegenwoordig niet zoveel, yeah Right!)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:19

Bijzonder dat een land als Nederland zo groot kan zijn in klein gedrag.

Verrommelen van het buitenstedelijk landschap? En de verstedelijking is niet erg? Dat vreet pas landschap op.
Wel kan ik me vinden dat er meer toezicht moet komen op rotzooi, want dat is werkelijk best erg.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:27

Stoom uit je oren Het moet niet gekker worden!

Je mag hele woonwijken afzetten om er vandalistisch tuig doorheen te kunnen laten gaan zodat ze naar voetbal kunnen KIJKEN en de overheid staat dit óók toe als dat betekent dat het openbaar vervoer en de omliggende bebouwing GESLOOPT wordt maar als mensen naar hun paard toe gaan om in alle rust te ontspannen dan verstoppen ze de wegen?!

Als we allemaal eens wat vaker over een erf zouden struinen met een paard aan de hand, dan hadden we hoogstwaarschijnlijk wat minder overkill aan dit soor absurdistische vertrutterij! Stoom uit je oren

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:28

Jannepauli schreef:
Sja..... en heel vroeger zag je nog wel 's varkens buiten lopen, kippen scharrelen en koeien in de wei. De 'maatschappij' heeft die diersoorten inmiddels keurig opgeborgen in mega-stallen, worstfabrieken en eier-batterijen. Het wordt hoog tijd dat de laatste ergernis, paarden, 's aangepakt wordt. En we moeten streng in de gaten houden dat het met geiten, alpaca's en konijnen ook niet uit de hand gaat lopen. Want, god beter 't, dat landschap mág niet verrommelen, alle weides strak gemaaid, alle hokjes op een rij.
Trouwens, kunnen er ook niet een aantal mensen en hun toebehoren, zoals auto's, weg?

Haha! Ja

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:32

ingvdh schreef:
Ben ik nou de enige die het geen gezicht vind om een weiland aan te treffen met rommelige witte wapperende linten om het op te delen in stukjes voor kleine groepjes paarden, hier en daar bakken die klungelig gemaakt zijn en pensionstallen en manege’s die overal waar maar een plekje over is een stalletje gebouwd hebben? In de omgeving waar ik woon voorbeelden te over en dat is geen goede reclame!

Natuurlijk kom je dat soort dingen tegen. Maar dat heb je toch met alle zaken. Sommige woningen zijn supergoed onderhouden en andere zien er niet uit. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.
Wij hebben onze weides aan de buitenkant omheind met donker hout, verder zijn de weides opgedeeld met strak getrokken wit lint. Het gras ligt er netjes bij. Dus dat vind ik niet lelijk hoor. Het lijkt mij dat de veiligheid van het paard hierbij voorop staat en die staan nou eenmaal veiliger achter een wit lint dan achter een bijna onzichtbaar draad

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:40

Nederland 1 grote manege? Een walhalla Haha! Haha!

Stel je voor, alleen maar mooie buitenrijgebieden, prachtige bossen, duinpannen, uitgestrekte heides, huizen die genoeg ruimte bieden voor de paardenhouder, dus geen blokkendozen en kavels van een postzegel.. wauw, wat zal NL mooi worden!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:46

volgens mij zijn dit een stel mensen die een hekel, of zelfs bang voor, aan paarden hebben!! Nagelbijten / Gniffelen overlast voor wegen? ja zo kan ik nog wel 100 redenen noemen om te zeuren!