Grote vrees voor ziekten in de paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Grote vrees voor ziekten in de paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:39

Cayenne schreef:
www.nrc.nlVolgens het ministerie van Landbouw komen in Nederland geen dierziekten voor waarvoor je paarden moet ruimen. „Maar blauwtong hadden we ook niet verwacht”, zegt een woordvoerder. Die virusziekte dook hier in 2006 voor het eerst op en leidde tot de dood van tienduizenden schapen, geiten en koeien.

Blauwtong hoeft ook helemaal niet dodelijk te zijn. Kwam voegah ook al voor en gaat 'gewoon' over.
Het doden van de dieren was een keuze van de overheid!
Leuk voorbeeld wat er gegeven wordt dus Gestoord

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:43

Blunneke schreef:
Ruimen is natuurlijk goedkoper dan vaccins ontwikkelen he. Knipoog

Nee, ruimen geeft een "vals" gevoel voor veiligheid - dat de overheid er wat aan doet. Dat Nederland weer voorop staat met "zorgen" en zodat de handel door kan blijven gaan voor gezonde bedrijven of voor de toekomst een veilig gevoel geeft aan het buitenland.
(niet dat de handel niet belangrijk is, maar soms kunnen we overdrijven en zijn 'we' (onze overheid) niet eerlijk over z'n motieven)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:53

Blunneke schreef:
Airborn schreef:
Reken maar dat er hard word gezocht naar een vaccin. Juist omdat er een boel geld omgaat in de paarden sector. Helaas is het maken van een veilig en goed werkend vaccin nog niet zo makkelijk.
Ik vind dat iedereen hier wel heel makkelijk roept dat de regering alles goed voor eht geld. De ruimings regelingen zijn er niet om ons te martelen ofzo (wat het helaas wel zal doen mocht het ooit gebeuren) De regeling is om verspreiding een halt toe te roepen, en lijden van besmette dieren te vermeiden.
Als jij degene zou zijn die je paard verstopt, die dan het ruimen overleeft, en 3 week later andere paarden besmet... Hoe zou je je dan voelen? Hoe zouden de eigenaren zich voelen van paarden die wel hebben meegeholpen? Of die net buiten de gevaren zone woonden en waarvan de paarden nu besmet zijn?

Ik weet dat het idee dat je paard vanwege eenofandere enge ziekte geruimt zou moeten worden een dood eng idee is. een verschrikkelijk idee... En ik word zelf ook raar van binnen als ik eraan denk. Maar de regels zijn er niet voor niets... helaas...

Nou beste Airborn, die van mij gaat toch echt naar de kruipruimte dan hoor.
Ik laat haar wel weer naar boven rijsen wanneer er vaccins zijn uitgevonden.......
Dan hoeft niemand iets te vrezen en ik heb nog steeds mijn harig kind Haha!

Wat betreft voor het ontwikkelen van vaccins: ik heb er de ballen verstand van (0 dus) maar als Bea (ja die van het koningshuis) lekker boottochtjes van miljoenen kan maken en wij als brave burger ook nog eens meebetalen aan het onderhoud van die sleurhut dan concludeer ik dat de overheid genoeg geld heeft om in elk geval een beginnetje te maken.

Maar zoals ik al in m'n eerdere bericht zei, ze hebben er een handje van om te wachten totdat het zover is.
Ruimen is natuurlijk goedkoper dan vaccins ontwikkelen he. Knipoog

Begrijp totaal niet wat het koningshuis hier mee te maken heeft??? Boottochtjes van miljoenen??? Ben je een licht hysterische republikein? of wat babbel je hier nu voor kul?
We hebben het toch over wel of niet ruimen, vaccins ontwikkelen, paardenwelzijn en de emoties van eigenaren?

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:54

Ongeacht wat duurder is of niet, het lijkt mij passender toch op zoek te gaan naar een goed vaccin.
Moeilijk of niet, het moet mogelijk zijn.

Tot die tijd, mocht de hel losbarsten, is mijn pony in de kruipruimte te vinden met voor het luik een grote kenau als bewaking (me Haha! )

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:56

LovingTweety schreef:
[***] schreef:
Begin maar eens met vaccins maken dan.
Ruimen bij de pest is geen optie bij paarden.
Ik denk dat in 95 % van de gevallen behalve de paarden ook de ruimers dan het loodje leggen.
In mijn geval tenminste.

Hier nog 1. Moeten ze eens proberen. Gaan ze toch lekker van mijn belastinggeld vaccins maken! In plaats van met bootjes varen idd! Ik betaal genoeg geld aan de belasting. 41 % over weekend loon. Zodat Bea in datzelfde weekend even naar het buitenland kan vliegen want ze hebben weer nieuwe haarspray.

Niet zo zeuren over anderen(bea) als je 41% belasting betaald verdien je best lekker hoor!!!
Alleen de hoge inkomens betalen 41 %.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:58

CharleyT schreef:
Begrijp totaal niet wat het koningshuis hier mee te maken heeft??? Boottochtjes van miljoenen??? Ben je een licht hysterische republikein? of wat babbel je hier nu voor kul?
We hebben het toch over wel of niet ruimen, vaccins ontwikkelen, paardenwelzijn en de emoties van eigenaren?

Geen idee wat jij voor Balkende - Bos fan bent maar misschien moet je je ogen eens openen en zien waar je zuurverdiende centjes naar uit gaan bij de belasting Geld, geld!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:01

CharleyT schreef:
Niet zo zeuren over anderen(bea) als je 41% belasting betaald verdien je best lekker hoor!!!

YEAAAH oh my, wat ben ik blij dat ik maar 41% belasting betaal!!!!!
Wat is Nederland toch goed he. Wat hebben we het toch goed!

......... Gestoord

Maarrrrrrr ik zal niet meer reageren op CharleyT, anders wordt het te off-topic Haha!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:30

CharleyT schreef:
LovingTweety schreef:
Hier nog 1. Moeten ze eens proberen. Gaan ze toch lekker van mijn belastinggeld vaccins maken! In plaats van met bootjes varen idd! Ik betaal genoeg geld aan de belasting. 41 % over weekend loon. Zodat Bea in datzelfde weekend even naar het buitenland kan vliegen want ze hebben weer nieuwe haarspray.

Goed lezen! Als je weekenddienst werkt gaat er 41% vanaf. En nee, zo geweldig verdien ik niet. Sorry. Ik verdien in het weekend gewoon 9 euro per uur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:32

superwoman schreef:
Blauwtong hoeft ook helemaal niet dodelijk te zijn. Kwam voegah ook al voor en gaat 'gewoon' over.

Dezelfde knut verspreid ook de afrikaanse paardenpest; gaat niet vanzelf over. Ja, op den duur wel. Damt ook gelijk de groei van de sector lekker in.

hc

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:53

bokjes schreef:
Helaas zijn we er al geweest zonder dat het bekend gemaakt was, de ervaring leert dat mensen het graag voor zichzelf houden wat niet erg slim is!

Alsof droes iets is om je voor te schamen! Paardenkleuterziekte nr. 1, voor oudere (drachtige) paarden kan het soms helaas verkeren. Je kunt de volgende keer het bedrijf er op aanspreken, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat een zelfrespecterend bedrijf dit niet meldt (vanaf het moment dat ze hetzelf ook weten) als je op het terrein komt. Als je daar al mag komen Lachen

Ruimen zullen (kunnen) (!) ze in de paardenwereld denk ik niet doen. Ik denk dat de overheid/verantwoordelijke instanties ook heel erg goed beseffen dat hier zoveel geld in omgaat en dat er zodanig veel weerstand is dat ze hier niet eens aan durven denken.

Geen vent die aan mijn paarden komt om ze preventief te ruimen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:54

ik heb hier laatst een stuk over in bit gelezen, waarin gezegd wordt dat spanje een vaccin heeft, maar dat fabrikanten het niet willen ontwikkelen omdat er nog geen vraag naar is.

Verder ben ik blij dat er belastingen zijn, zo zorg je voor elkaar, en voor jezelf als je van je paard klettert en je nek breekt en arbeidsongeschikt wordt. Dan krijg je namelijk een uitkering. Denk daar maar eens overna

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:59

Huertecilla schreef:
superwoman schreef:

Dezelfde knut verspreid ook de afrikaanse paardenpest; gaat niet vanzelf over. Ja, op den duur wel. Damt ook gelijk de groei van de sector lekker in.

hc

Blauwtong kwam vroeger niet voor. Mond & Klauwzeer wel.

Bij mijn vader zijn vorig jaar heel veel schapen ziek geworden van blauwtong. Het is idd waar dat het overgrote deel is gestorven als gevolg hiervan. Het ziektebeeld en verloop wisselde per dier. Tis een heel ellendige en pijnlijke dood. Ik hoop werkelijk dat onze paardenstapel dit bespaart blijft.

Volgens mij is van ruimen helemaal geen sprake. Zowel Blauwtong al de Afrikaanse pest is niet besmettelijke voor de dieren onderling. Het wordt overgedragen via de knut. Dit kan over tientallen km.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:01

Alexx schreef:
ik heb hier laatst een stuk over in bit gelezen, waarin gezegd wordt dat spanje een vaccin heeft, maar dat fabrikanten het niet willen ontwikkelen omdat er nog geen vraag naar is.

Is wat ik al zei.
Men heeft (helaas) hier niet bepaald een handje van 'Beter voorkomen dan genezen'

Alexx schreef:
Verder ben ik blij dat er belastingen zijn, zo zorg je voor elkaar, en voor jezelf als je van je paard klettert en je nek breekt en arbeidsongeschikt wordt. Dan krijg je namelijk een uitkering. Denk daar maar eens overna

Daar hebben we het niet over.
Het gaat het erom dat er ook miljoenen over de brug worden gegooid en een klein deel maar daadwerkelijk wordt besteed aan hetgeen waar het echt nodig is zoals de dingen die jij noemt.
Voorbeeldje: Trein, Betuwelijn.... peperrrrduur, wordt tot op heden naks mee gedaan.
En dat is maar 1 voorbeeld van de 1000-en.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:06

ja oke, mee eens alles moet idd verbouwd en venieuwd.
Sorry voor Mijn laatste offtopi

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:21

Logischerwijs laat de politiek zich over het algemeen wel beïnvloeden door een grote volksoproer dus ik hoop dat het zo´n vaart niet zal lopen. Er is nooit maar 1 oplossing.

Als alle manegeklanten, pennymeisjes, ouders van pennymeisjes, particuliere eigenaren, wedstrijdruiters etc. zich vastketenen aan de paarden moet het te doen zijn! Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:15

Alani schreef:
Blauwtong kwam vroeger niet voor. Mond & Klauwzeer wel.

Bij mijn vader zijn vorig jaar heel veel schapen ziek geworden van blauwtong. Het is idd waar dat het overgrote deel is gestorven als gevolg hiervan. Het ziektebeeld en verloop wisselde per dier. Tis een heel ellendige en pijnlijke dood. Ik hoop werkelijk dat onze paardenstapel dit bespaart blijft.

Volgens mij is van ruimen helemaal geen sprake. Zowel Blauwtong al de Afrikaanse pest is niet besmettelijke voor de dieren onderling. Het wordt overgedragen via de knut. Dit kan over tientallen km.

schaam. Heb me idd vreselijk vergist Bloos . Bedoelde idd de mond en klauwzeer. Thanks!

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:44

In Ouddorp is ook een erge ziekte Rhinopneumie...
Weet iemand hier is meer van.. mijn paard staat in de buurt van Ouddorp..!!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:15

Ik word niet blij van dit soort verhalen, elke keer lees je er weer wat over. Het ZAL toch maar gebeuren en ze ZULLEN toch maar wel gaan ruimen..... Dat is toch verschrikkelijk Verdrietig ??? Ik zie nog die beelden van al die varkens en koeien van destijds bij al die vreselijke uitbraken. Daar werd ik echt zo verdrietig van.....

Moet er wel bij zeggen dat als mijn paard nog gezond is, iemand die hem zogenaamd af wil maken toch echt eerst langs mij en mijn hooivork/knuppel/weet-ik-veel-wat-voor-wapen moet, want mijn paard wordt echt niet zomaar preventief afgemaakt.
Ik zal keihard voor hem vechten, dat weet ik wel!!!!! Hamer

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:43

Sorry hoor, maar de reacties hier worden toch echt wel heel erg onnozel en hyper. Als de Afrikaanse pest uitbreekt, is de verwachting dat veel dieren sterven aan de ziekte zélf. Zoals al eerder is gezegd: dat heeft niks te maken met preventief ruimen of whatever. Je paard wordt ziek en heeft een reële kans daar aan dood te gaan. Dat is wat er gebeurt. Besmetting verloopt via mugjes, dat is dus de enige soort die écht preventief geruimd zou moeten worden Vork .

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:23

Kendra schreef:
Sorry hoor, maar de reacties hier worden toch echt wel heel erg onnozel en hyper. Als de Afrikaanse pest uitbreekt, is de verwachting dat veel dieren sterven aan de ziekte zélf. Zoals al eerder is gezegd: dat heeft niks te maken met preventief ruimen of whatever. Je paard wordt ziek en heeft een reële kans daar aan dood te gaan. Dat is wat er gebeurt. Besmetting verloopt via mugjes, dat is dus de enige soort die écht preventief geruimd zou moeten worden Vork .

Kendra; het begon bij mij ook al te borrelen.

Het gezeur over je aan je paard vast te ketenen. Daar gaat het niet om!!! Er zal helemaal niet worden geruimd, veel dieren (lees paarden) gaan dood agv de ziekte. Daar kun je niet tegen verzetten, wel tegen het feit dat er nog niet geent kan worden

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:29

Bijkomend probleem is dat op dit moment de labo's ook niet kunnen onderscheiden tussen de antistoffen van een besmet paard en een paard die de inenting heeft gehad. Dit is ook een van de redenen dat USA paarden die wel de inenting hebben gehad niet geimporteerd kunnen worden naar Europa ... omdat zij positief testen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:55

Kendra en Alani, ik geloof dat die opmerkingen meer in het algemeen zijn. Gaan ze aan die ziekte dood. Tja dan kun je daar niks aan doen. Dan maar hopen dat het snel over is. Maar als stal 1 één ziek paard heeft en op die stal of op stal 2 op 2km afstand daarom alles dat gezond is preventief geruimd wordt (Zoals met varkenspest/gekke koeieziekte) reken dan maar dat ik mij met hand en tand verzet daar tegen.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat ze dat niet eens durven. Daar gaat iets teveel geld doorheen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:46

Citaat:
Indien een uitbraak van APP bevestigd wordt, moeten besmette paarden of paarden die klinische
symptomen van APP (gaan) vertonen geëuthanaseerd worden. Er worden geen dieren preventief
geëuthanaseerd. Dieren worden alleen geëuthanaseerd als uit onderzoek blijkt dat ze besmet zijn. Of
als ze klinische symptomen van APP (gaan) vertonen, nadat er een besmetting in Nederland is
bevestigd. De dieren moeten geëuthanaseerd worden om te voorkomen dat de knutten zich met het
virus kunnen besmetten. Omdat een groot deel van besmette paarden zeer ernstig ziek worden (zie
2.2) is het ook vanuit dierenwelzijnsoogpunt wenselijk om besmette paarden in te laten slapen.
Daarnaast is er slechts een kleine kans dat besmette paarden de ziekte overleven, omdat er geen
behandeling mogelijk is

Bron: Concept Beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest
www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=23868

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:52

Jullie hebben het wel over paarden verstoppen e.d., maar als je paard het eenmaal heeft dan verrekt hij waarschijnlijk van de pijn. Of zeg ik nou iets geks? Ik heb geen flauw idee wat deze ziekte moet veroorzaken maar dat er gesproken wordt over preventief ruimen geeft voor mij al aan dat het ernstig is en dat het paard er hoogstwaarschijnlijk dus flink pijn aan lijd. Vinden jullie verstopen en pijn laten lijden dan niet erg cru?

Ik roep nu maar wat hoor, zoals ik al zei: ik heb geen flauw idee wat de symptomen zijn en wat het doet (en waarom er zoveel ophef over is).

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:54

Redrumfox schreef:
Jullie hebben het wel over paarden verstoppen e.d., maar als je paard het eenmaal heeft dan verrekt hij waarschijnlijk van de pijn. Of zeg ik nou iets geks? Ik heb geen flauw idee wat deze ziekte moet veroorzaken maar dat er gesproken wordt over preventief ruimen geeft voor mij al aan dat het ernstig is en dat het paard er hoogstwaarschijnlijk dus flink pijn aan lijd. Vinden jullie verstopen en pijn laten lijden dan niet erg cru?

Ik roep nu maar wat hoor, zoals ik al zei: ik heb geen flauw idee wat de symptomen zijn en wat het doet (en waarom er zoveel ophef over is).

Nog een keer lezen Knipoog De meeste mensen zouden in theorie hun paard verstoppen als ze preventief zouden gaan ruimen. En ja ik ook.