'Ik wist helemaal niet dat het paard was gestolen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Canis

Re: 'Ik wist helemaal niet dat het paard was gestolen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:39

Oké zo zullen er vaker mensen zich netjes bij de politie gaan melden. GOED ZO NEDERLAND!!!!!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:49

Ik ben werkelijk geschokt door het aantal mensen dat niet alleen niet kan lezen, maar blijkbaar ook geen enkel benul heeft hoe een strafzaak loopt. Als ik dat exptrapoleer naar andere dingen, dan vrees ik het ergste voor de algemene meningsvorming.
Dus:
Als iemand wordt verdacht van een misdrijf, klaagt de officier van justitie (hier ook openbaar ministerie genoemd?) aan. Die eist ook een straf, in dit geval een voorwaardelijke boete van 1000€. Voorwaardelijk betekent dat de boete pas hoeft te worden betaald bij herhaling van de daad binnen een vast te stellen tijd. Daartegen mag de man zich verdedigen, hij vraagt natuurlijk vrijspraak in dit geval (de raadsvrouw vond dat hij geen straf had verdiend). En wie beslist? de RECHTER! Niet de officier, niet de raadsvrouw, niet de verdachte zelf, nee, alleen en uitlsuitend de rechter beslist. En die was het in dit geval met de raadsvrouw eens, dus geen straf.
Voor de degenen die het proces belachelijk vonden: soms worden processen aangekaart om een rechterlijke uitspraak en daarmee duidelijkheid te krijgen. Ik weet niet of dat hier ook zo was, maar het is mogelijk.
Verder regelt de wet, wat er met gestolen goederen gebeurt bij terugvinden. Mijn kennis is oud en misschien ook verouderd, dus dit even met een korrel zout en graag indien nodig correctie: gestolen goed gaat naar de oude eigenaar terug tenzij het op een markt was gekocht. Zoals ik ook heb ondervonden toen ik mijn eigen gestolen fiets op het Waterlooplein ontdekte en hem terug moest KOPEN (markt). Bij niet-markt moet de koper van het gestolene moet dan zijn schade zien te verhalen op de verkoper, die hem tenslotte gestolen waar heeft verkocht.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:53

Dat hij geen echte geldboete of straf heeft gekregen is wel duidelijk, maar heel persoonlijk vind ik een aanklacht die tegen je ingediend wordt ook al een "straf".

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:56

Maar als het paard terug moet naar de oorspronkelijke eigenaar kan hij deze wel aansprakelijk stellen voor verzorgkosten? Dat kan dan ook een aardige kostenpost worden.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:58

ahh dat is wel erg zeg, heb je een paardje voor de fun.
Je gaat je hechten aan zo'n beestje, vervolgens ga je na een tijdje kijken wat er eingelijk voor achtergrond bij dat beestje hoort, kom je erachter dat hij gestolen is en er dus een kans bestaat dat je hem weer weg moet doen.

Moet er niet aan denken.

Wat de 'straf' betreft vind het wel goed dat de rechter het eens was met de raadsvrouw.
Maar ben het wel ook met bromfiets eens!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:59

bterlaan, zo is het idd nog steeds, bij consumenten-koop (dus winkel, bedrijf of markt) mag je het goed houden, bij particulieren-koop gaat het goed terug naar de eigenaar en moet de koper het bedrag terug krijgen van de verkoper.
Had de man het paard dus van een particulier gekocht had hij het moeten terug geven aan de eigenaar en had de verkoper hem schadeloos moeten stellen.
Nu hij het paard echt van een handelaar heeft gekocht mag hij het houden.
Een handelaar moet ook altijd een register bij houden van wie hij zaken inkoopt en deze moet hij ter alle tijden kunnen overleggen tbv een opsporingsonderzoek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:11

Gaat er nu nog aktie ondernomen worden naar de handelaar waar dit paard gekocht is?? Want ook die weet (als geen ander) dat er een chip in zit en had dus a. óf het paard moeten laten staan en niet kopen óf b. had bij de politie aan de bel moeten trekken ??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:17

bterlaan, dat heb je mooi en helder uitgelegd.
Mensen zaaien hier direct paniek door een vordering die ook nog eens voorwaardelijk is. Blijkbaar snapt 90% van bokt idd niet hoe ons recht werkt, ook mij lijkt dit zorgelijk.

Ben het uiteindelijk wel eens met de mening van het OM; dit zou je wel degelijk kunnen verwachten als je een paard koopt zonder verdere papieren en gegevens. Wel goed dat de beste man alsnog op onderzoek is uitgegaan, dit zal zeker hebben meegewogen bij de afweging van het OM.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:46

DubbelDun schreef:
Gaat er nu nog aktie ondernomen worden naar de handelaar waar dit paard gekocht is?? Want ook die weet (als geen ander) dat er een chip in zit en had dus a. óf het paard moeten laten staan en niet kopen óf b. had bij de politie aan de bel moeten trekken ??

Dat is aan de oude eigenaar van het paard. Hij kan zijn schade weer op de handelaar proberen te verhalen (civielrechtelijk)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:49

@Joyciejoo7 Ik ben het niet helemaal met je eens, er lopen in nederland nog zat paarden zonder papier rond. Moet je dan bij ieder paard ervan uitgaan dat deze mss wel eens gestolen kan zijn.
Voor veel mensen maakt het niet uit of een paard al dan niet papieren heeft. Die zoeken een paard voor leuk mee te rijden. Die braaf en te vertrouwen is. Ooit heb ik in een grijs verleden een paard gekocht zonder papier, toen ik bij die mensen was, kwamen die over als eerlijke nette mensen. Ik wil er maar mee zeggen ook al vraag je door en de tegenpartij blijft als antwoord geven er zitten geen papier bij, kunnen een heel verhaal erbij ophangen. Zolang het geloofwaardig is, kan je "hierin trappen". Je kunt mensen wel voor de kop kijken maar niet erin.
En ik neem aan als je gaat kijken voor een paard dat je niet de da meeneemt om te kijken of dat paard al evt. een chip heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:53

@flitzz : nu alle paarden dus óf gechipt óf geDNAt horen te zijn zouden er dus géén paarden zonder 'papier' meer rond horen te lopen.
Dus als er geen paspoort bij een paard zit wéét je gewoon al dat er iets niet klopt en ben je zelf strafbaar als je zo'n paard gaat vervoeren.
En eigenlijk vind ik het heel normaal dat als een paard een paspoort heeft dat de chip wordt uitgelezen en gekontroleerd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:57

Ik ben ook van mening dat je tegenwoordig vraagtekens moet zetten bij een paard dat helemaal geen papieren heeft. Het minste wat je kunt doen is door een DA laten bekijken of het dier misschien gechipt is. Is dat niet het geval, dan zou het idd zo kunnen zijn dat het om een eerlijke koop gaat, en het paard nog niet eerder is geregistreerd. Bij een handelaar zou ik meteen vraagtekens zetten, het is dan aan hem om meteen de registratie te regelen als hij een niet geregistreerd paard koopt. Hij mag het immers zonder papieren niet in bezit hebben.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:59

Als jullie goed lezen zie je dat het paard is gekocht in 2006; in 2007 werd de verplichte registratie een feit.
In 2006 liepen er ontzettend veel paarden rond zonder chip en/of papieren!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:00

Je zult de nu nog ongechipte, ongeregistreerde, en zonder in het bezit van een paspoort zijnde paarden in Nederland te vreten moeten geven......................... Clown Tong uitsteken maar die zijn echt niet allemaal gejat hoor!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:01

Noujaaaaa zeg!! Ons inniemienie dorpje harreveld op de voorpagina van Bokt!!! Sorry hier moest ik toch wel ff om lachen Clown
Ben nou wel heeel benieuwd bij wie dit is gebeurt zeg, wel heel vervelend maar gelukkig zitten er geen nare consequenties aan!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:01

Moet je kijken wat een ellende onschuldige mensen krijgen door zo'n viezerik die gestolen paarden verkoopt...gelukkig krijgen ze geen straf of boete want dat zal echt belachelijk zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:08

linky schreef:
Je zult de nu nog ongechipte, ongeregistreerde, en zonder in het bezit van een paspoort zijnde paarden in Nederland te vreten moeten geven......................... Clown Tong uitsteken maar die zijn echt niet allemaal gejat hoor!

Ongetwijfeld, maar die eigenaren zijn wel strafbaar zéker als ze zo'n dier verkopen en het vervoerd wordt.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:13

@dubbeldun ja nu zijn idd alle paarden gechipt en zit er een paspoort bij. Maar dat wil nog niet zeggen dat er een afstammingspapier erbij zit. Mijn vriendin heeft voor 2 jaar terug ook een paard zonder papier en paspoort gekocht, gelukkig was hier niets mee aan de hand. Zij wist toen ook niet dat er bij haar paard op zijn minst een paspoort hoorde. Het kan van sommige mensen gewoon onwetendheid zijn. Rijden op een manege besluiten een paard te kopen weten dus nog van geen toeten of blazen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:15

flitzz schreef:
@dubbeldun ja nu zijn idd alle paarden gechipt en zit er een paspoort bij. Maar dat wil nog niet zeggen dat er een afstammingspapier erbij zit. Mijn vriendin heeft voor 2 jaar terug ook een paard zonder papier en paspoort gekocht, gelukkig was hier niets mee aan de hand. Zij wist toen ook niet dat er bij haar paard op zijn minst een paspoort hoorde. Het kan van sommige mensen gewoon onwetendheid zijn. Rijden op een manege besluiten een paard te kopen weten dus nog van geen toeten of blazen.

En daar hoor je je in te verdiepen. Net als iemand die voor het eerst een auto koopt waarschijnlijk ook niet weet welke papieren erbij horen te zitten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:18

@angela: precies.. je hoort je te verdiepen in een materie. Van een auto weet ook iedereen dat ie overgeschreven moet worden en dat je dat op het postkantoor kunt doen... en anders bij deze die wetenschap Clown
(stond laatst toevallig op het postkantoor toen 2 mensen een auto wilden laten overschrijven en de verkoper had dus zijn deel 3 niet meer... vette pech en hoge kosten dus).

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:34

nou helaas is dat niet zo. Mijn man heeft een keer een boot gekocht. Na een aangal jaar kwam de politie ineens aan de deur. De boot bleek gestolen te zijn, terwijl er papieren en alles bijzaten.
Uiteindelijk na veel getrouwtrek is de boot in beslag genomen, boot kwijt geld kwijt :-(

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:35

DubbelDun schreef:
@flitzz : nu alle paarden dus óf gechipt óf geDNAt horen te zijn zouden er dus géén paarden zonder 'papier' meer rond horen te lopen.
Dus als er geen paspoort bij een paard zit wéét je gewoon al dat er iets niet klopt en ben je zelf strafbaar als je zo'n paard gaat vervoeren.
En eigenlijk vind ik het heel normaal dat als een paard een paspoort heeft dat de chip wordt uitgelezen en gekontroleerd.

Inderdaad, flitzz ik kan je reactie snappen, maar ben het er niet helemaal mee eens, hoe begrijpelijk het ook is.
Deze wetgeving, chip en paspoort, is al enkele jaren van kracht (gelukkig). Met gemak zal het gros van het paardenvolk weten dat sinds 2004 een paard verplicht gechipt moet zijn en een paspoort moet hebben.

Kom je er dan nog 1 tegen zonder paspoort/chip, tsja dan heb je zeker álle reden er toe om je twijfels er bij te zetten! Tegenwoordig kun je al bijna niets meer met een ongechipt paard zonder paspoort, je komt vaak niet meer eens de paardenmarkten op, en zelfs naar de slacht brengen kan al haast niet meer.

Dus ja, als je een paard koopt zonder chip/paspoort, dan moet je daar echt wel even goed over nadenken! Denk dat in de loop der jaren dit systeem meer en meer gaat werken, vind het alleen maar goed voor ons paardenwereldje, diefstal zal moeilijker en moeilijker worden.

Ikzelf heb vorig jaar april een papierloos shetruintje gewonnen (ja echt gewonnen Clown ) dat er geen stamboom bij zit, ouders onbekend e.d. oké, prima. Maar beestje werd gebracht en bleek ineens dat er geen paspoort bij zat én dat hij niet gechipt was. toen heb ik toch wel een beetje verontwaardigd die vereniging opgebeld, en hun medegedeeld dat dit niet netjes was, en dat ik van hen verwachtte dat zij alsnog voor een chip en paspoort zouden zorgen. Heb wel informatie gehad over waar hij vandaan kwam. Uiteindelijk zelf naar DA gebracht, laten chippen + paspoort aangevraagd bij fjordenstamboek omdat die snel en goedkoop zijn. De vereniging heeft die kosten volledig betaald.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:39

Angela schreef:
flitzz schreef:

En daar hoor je je in te verdiepen. Net als iemand die voor het eerst een auto koopt waarschijnlijk ook niet weet welke papieren erbij horen te zitten...

Inderdaad; men hoort zich niet alleen erin te verdiepen wat er bij de koop van een paard komt kijken, dus niet alleen naar huisvesting, voeding, verzorging e.d. maar daar hoort ook automatisch bij dat je je even verdiept in hoe en wat betreffende het papierwerk. lijkt mij niet meer dan logisch. Onwetendheid bij de koop/verkoop van auto's wordt idd, zoals iemand hier al vertelde, óók 'afgestraft'.
Als we allemaal rekening gaan houden met al die mensen die uit onwetendheid hun administratieve zaakjes niet in orde hebben, dan zal dit systeem nooit gaan werken.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:08

Pasha schreef:
Noujaaaaa zeg!! Ons inniemienie dorpje harreveld op de voorpagina van Bokt!!! Sorry hier moest ik toch wel ff om lachen Clown
Ben nou wel heeel benieuwd bij wie dit is gebeurt zeg, wel heel vervelend maar gelukkig zitten er geen nare consequenties aan!

Haha ja ik zat ook al te kijken. Nooit zie je Harreveld op het nieuws oid. Wel 'grappig' Lachen
Ben ook benieuwd wat er nou met het paard is gebeurd.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:14

bromfiets schreef:
Schoolvoorbeeld van het straffen van eerlijkheid Nagelbijten / Gniffelen

Ben benieuwd wat er nu met het paard gaat gebeuren...

Nou inderdaad! Wat een gedoe zeg... die heeft het ook afgeleerd om eerlijk te zijn.