Sorry, op dit nieuwsbericht is mijn eerste reactie even
Duuuuuh
Het komt nu toevallig in het nieuws, maar tot voor kort stond gewoon nog op de website van het KVTH hoe je je trekpaard legaal kon laten couperen in Frankrijk. Illegaal kan trouwens ook erg makkelijk, gewoon een stiekje erom en je DA om een gezondheidsverklaring vragen.
bromfiets schreef:*Niet denken dat ik voorstander ben, ik probeer een ander licht op de discussie te werpen.*
De meeste trekpaardhouders roepen bij hoog en laag dat er nooit een knol met staart op de werft zal komen, dan stoppen ze met fokken. De meeste van die fokkers zijn van de oudere generatie. Maar veel jonge fokkers komen er niet bij, is het handjevol mensen dat dan overblijft genoeg om het ras in stand te houden?
Inderdaad, veel jonge aanwas is er niet, de animo op keuringen loopt al jaren terug. Jonge gebruikers, waar ik mij zelf ook onder wil scharen
willen een sportief recreatiepaard, dat makkelijk kan galopperen en een staart heeft. De trekpaardensport bloeit als nooit tevoren, aan de outdoor Powerhorse competitie deden dit jaar 47 enkelspannen, 19 tweespannen en 7 langspannen mee, ongekend!
De gebruikers willen geen bonkig showpaard meer, dat veel te veel beenbehang heeft (met bijbehorende klachten, CPL, mok en een vroegtijdige dood door deze klachten) en gefokt is op een spectaculaire draf. (Ik geef toe, het is een schitterend gezicht, maar zelf zou ik nooit zo'n paard willen hebben om mee te rijden en mennen)
Maar dit lijkt, ondanks uitbundig lobby-en van de sportgerichte fokkers, nog niet door te dringen tot het stamboek en de daar gevestigde orde. Ik ben er bang voor dat de oude fokkers letterlijk uit moeten gaan sterven voordat de 'jonge' beweging er doorheen komt. Want wat is de lol van een mooie dekhengst of merrie fokken, als je met een langstaart toch nooit op kop kan komen te staan op de keuring?
Mijn lidmaatschap is in elk geval alweer opgezegd, ik wilde alleen mijn paard officieel over laten schrijven.
Cowgirl schreef:En die reden van 'staart te zwaar' is toch wel helemaal om te huilen. Hoe zit het dan bij Shire's en ons eigen fries ras?
Ik vind het ook een onzin argument, maar de staart van een trekpaard is toch nog weer een paar keer zo zwaar als die van een shire of fries, zie mijn profiel! Daarom houd ik m altijd wat korter, zeg maar op springpaard-lengte, zodat hij er lekker mee kan zwiepen, want ik ben blij dat hij er nog aan zit!