Paarden worden via sluiproute gecoupeerd in Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Re: Paarden worden via sluiproute gecoupeerd in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:04

Zolang het "in het bezit hebben van " een paard met een gecoupeerde staart, geboren na een bepaalde datum, niet strafbaar gesteld wordt, blijven deze wanpraktijken bestaan.
Bij ons in het dorp staat ook een merrie met veulen, BEIDEN met gecoupeerde staart, en die zijn echt niet naar Frankrijk geweest hoor! WALGELIJK! Je zult er maar een daas (of meerdern!) hebben zitten en niets kunnen doen....................... Boos!
En op keuringen verschijnen zou al helemaal verboden moeten worden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:07

In bezit hebben is idd niet strafbaar, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat het couperen niet gebeurd is toen het paard al van jou was...
Dus.. Gewoon LID bellen lijkt me, of het DE oplossing is weet ik niet, er gebeuren zo veel dingen in Nederland die eigenlijk verboden zijn maar misschien heeft het in een enkele situatie wel nut..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:47

play_coy schreef:
nou nou nou.. vrouwenbesnijdenis en couperen is wel een verschil!

Ik vind er echt niet zoveel verschil tussen zitten. Het is beide verminking, het is beide iets wat een ander voor jou beslist heeft zonder dat je daar zelf iets aan hebt kunnen veranderen en het zorgt er beide voor dat een stukje van je anatomie niet goed meer werkt. Vrouwenbesnijdenis is natuurlijk emotioneel niet vergelijkbaar is met couperen, dat is dan het "geluk" van een merrie. Maar door het afsnijden van de staart wordt de vagina van een merrie wel blootgesteld aan alle weersinvloeden, dat lijkt me voor zo'n merrie echt niet prettig.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:14

Sorry, op dit nieuwsbericht is mijn eerste reactie even Slapen Duuuuuh
Het komt nu toevallig in het nieuws, maar tot voor kort stond gewoon nog op de website van het KVTH hoe je je trekpaard legaal kon laten couperen in Frankrijk. Illegaal kan trouwens ook erg makkelijk, gewoon een stiekje erom en je DA om een gezondheidsverklaring vragen.

bromfiets schreef:
*Niet denken dat ik voorstander ben, ik probeer een ander licht op de discussie te werpen.*

De meeste trekpaardhouders roepen bij hoog en laag dat er nooit een knol met staart op de werft zal komen, dan stoppen ze met fokken. De meeste van die fokkers zijn van de oudere generatie. Maar veel jonge fokkers komen er niet bij, is het handjevol mensen dat dan overblijft genoeg om het ras in stand te houden?

Inderdaad, veel jonge aanwas is er niet, de animo op keuringen loopt al jaren terug. Jonge gebruikers, waar ik mij zelf ook onder wil scharen Bloos willen een sportief recreatiepaard, dat makkelijk kan galopperen en een staart heeft. De trekpaardensport bloeit als nooit tevoren, aan de outdoor Powerhorse competitie deden dit jaar 47 enkelspannen, 19 tweespannen en 7 langspannen mee, ongekend!
De gebruikers willen geen bonkig showpaard meer, dat veel te veel beenbehang heeft (met bijbehorende klachten, CPL, mok en een vroegtijdige dood door deze klachten) en gefokt is op een spectaculaire draf. (Ik geef toe, het is een schitterend gezicht, maar zelf zou ik nooit zo'n paard willen hebben om mee te rijden en mennen)
Maar dit lijkt, ondanks uitbundig lobby-en van de sportgerichte fokkers, nog niet door te dringen tot het stamboek en de daar gevestigde orde. Ik ben er bang voor dat de oude fokkers letterlijk uit moeten gaan sterven voordat de 'jonge' beweging er doorheen komt. Want wat is de lol van een mooie dekhengst of merrie fokken, als je met een langstaart toch nooit op kop kan komen te staan op de keuring?
Mijn lidmaatschap is in elk geval alweer opgezegd, ik wilde alleen mijn paard officieel over laten schrijven.

Cowgirl schreef:
En die reden van 'staart te zwaar' is toch wel helemaal om te huilen. Hoe zit het dan bij Shire's en ons eigen fries ras?

Ik vind het ook een onzin argument, maar de staart van een trekpaard is toch nog weer een paar keer zo zwaar als die van een shire of fries, zie mijn profiel! Daarom houd ik m altijd wat korter, zeg maar op springpaard-lengte, zodat hij er lekker mee kan zwiepen, want ik ben blij dat hij er nog aan zit!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:25

Tsja, ookal zit ik totaal niet in het trekpaardenwereldje, het was mij al veel langer bekend dat dit nog steeds wordt gedaan via andere wegen, idd sluiproute's. En één van die welbekende sluiproute's was/is idd Frankrijk.

Vind het ook een belachelijke zaak. Dat mevr. Verburg hier juridisch weinig tegen kan doen, is ook wel redelijk logisch. Of Frankrijk moet ineens beslissen dat het couperen van (buitenlandse) paardenstaarten niet langer wordt getollereerd, maar dat lijkt mij sterk.

Denk dat het idd nu de beurt is aan de stamboeken; zij zijn nu aan zet en moeten laten zien dat men geeft om het welzijn van het paard en het behoud van het ras, ipv. moeilijk doen over die enkele goede mensen die niét de staart van hun paard couperen. Alleen indien de stamboeken in de toekomst paarden met gecoupeerde staart zullen weigeren, zullen we in de toekomst nóg meer trekpaarden heel happy mét staart zien staan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:29

linky schreef:
Zolang het "in het bezit hebben van " een paard met een gecoupeerde staart, geboren na een bepaalde datum, niet strafbaar gesteld wordt, blijven deze wanpraktijken bestaan.
Bij ons in het dorp staat ook een merrie met veulen, BEIDEN met gecoupeerde staart, en die zijn echt niet naar Frankrijk geweest hoor! WALGELIJK! Je zult er maar een daas (of meerdern!) hebben zitten en niets kunnen doen....................... Boos!
En op keuringen verschijnen zou al helemaal verboden moeten worden.

........... denk je dat dát de oplossing is? Het in bezit hebben van paard met gecoupeerde staart wettelijk strafbaar stellen?

dan stel ik aan jou de vraag hoe je dit dan voor je ziet: stel per 1 januari 2009 dat het in bezit hebben van een paard met gecoupeerde staart strafbaar wordt gesteld.
Wat gebeurd er dan met de paarden die al een gecoupeerde staart hebben? Juist, eigenaren willen van het paard af, die zitten echt niet meer op zo'n knol met gecoupeerde staart te wachten wegens de boete's. Die gooien hem de handel/verkoop in. Tevergeefs want inmiddels weet heel nederland dat het niet alleen qua welzijn not-done is om een trekpaard met gecoupeerde staart te hebben staan, maar dat je ook nog eens grote kans loopt op hoge boete's.
En waar gaan die paarden dan heen? Op export naar het buitenland? Ja of in de worst, wat op dat moment mij de meest 'makkelijke en effectieve' methode lijkt.

Zo makkelijk is het dus allemaal niet.

Edit: Lees nu net je post iets beter en lees dat je het idd hebt over het in het bezit hebben van een paard met gecoupeerde staart ná een bepaalde datum. Sorry, volledig over heen gelezen. Die datum moet dan wel vastgesteld worden op de dag dat deze nieuwe wettelijke regeling van kracht zal gaan, anders zal je altijd enkele paarden nog in de roulatie hebben met gecoupeerde staart, die niemand dus meer wil hebben Knipoog

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:50

Het is goed ,dat ik lees ,dat je de LID kan inschakelen als er weer eens een veulen zonder staart loopt.Dat zal ik ook zeker doen.
Ik ben voor een wet,die al het gecoupeer van welk dier dan ook,verbied.
Ze hebben al een fokverbod voor pitbulls gehad, laten ze dan hier ook eens hun best voor doen.
Want laten we wel zijn,het mooiste sieraad van een paard is toch zijn/haar staart.

kmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:56

er moet veel meer toezicht op komen!
de mensen kunnen dit nog te makkelijk ongestraft doen!! Boos!

kmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:57

ik vind het ook zeer on-natuurlijk!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:47

heb zelfs het idee dat mensen beter 'opletten' bij honden met een gecoupeerde staart. Inderdaad mogen staarten van honden als boxers e.d. al lang niet meer gecoupeerd worden.

... En dan is het opzich wel érg grappig als ik dan met onze Franse Bulldog (en voorheen samen met onze Engelse Bulldog) ergens loop, er verontwaardigd wordt gereageerd: 'Kijk die hond heeft een gecoupeerde staart, dat mág helemaal niet meer!'.

Zie ze dan maar eens uit te leggen dat deze 2 rassen, zowel de Engelse als de Franse Bulldog, geboren worden met kleine, korte staartjes. Heb wel eens enkele Engelse gezien met een langere versie, en dan als een varkensstaart opgekruld. 't is geen gezicht, niet rastypisch, en die honden worden daar dan ook streng op afgerekend op de tentoonstellingen. Clown

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:01

Ja ,ik heb ook heel raar gekeken toen ik voor het eerst een bulletje zag met staart.Een klein knop-krulstaartje wat naar rechts wees.En een engelse bul met een soort pompoen,die ook heel raar aanvoelde,maar wel leuk.Maar het hoort wel bij zo`n hond.