Gevreesde EIA-virus geconstateerd in Duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_unique

Re: Gevreesde EIA-virus geconstateerd in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:53

Dit vind ik wel eng hoor! Zometeen komt het naar NL en dan moeten er paarden worden afgemaakt! (of ze gaan idd zelf al dood na drie weken..) Ik hoop dat er snel gevaccineert mag worden..

vessuvius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:57

laten we vooal rustig blijven en elkaar niet,....
NIET in de paniek toestand gaan kleppen

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:57

Idd hopen dat het daar in de buurt blijft.
Volgend jaar ga ik verhuizen richting NRW.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:58

Vind het eng dat het nu zo dichtbij komt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:03

vessuvius schreef:
laten we vooal rustig blijven en elkaar niet,....
NIET in de paniek toestand gaan kleppen

Nou, inderdaad zeg!!

Als mensen nou gewoon rustig blijven ademen Lachen En je kunt zelf wat voorzorgsmaatregelen nemen door je paard niet te verplaatsen zonder noodzaak. Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:12

Het is ook erg dicht bij mij in de buurt en ik moet er toch niet aan denken zeg.
Je hoort de laatste tijd niks anders meer dan die rare virussen allemaal.
Een vrouwtje bij ons op stal is verhuist met haar paarden naar duitsland naar een stal, ze is daar gaan wonen om een nieuw leven te beginnen en prompt breekt daar het rhinovirus uit.
1 paard van haar 41 koorts en de ander verlammingen, maar het ging met dagelijkse da verzorging wel wat beter, maar waarschijnlijk nooit meer te rijden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:16

Steph86 schreef:
Kan iemand mij toevallig ook vertellen waar het in Nordrhein-Westfalen is?
Ik woon namelijk ook in NRW, maar kon niks vinden over de exacte plaats waar het geconstateerd is.

Wil ik ook weten, ik woon in Niedersachsen, buurvrouw zeg maar dus...

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:18

Adil18 schreef:
Wil ik ook weten, ik woon in Niedersachsen, buurvrouw zeg maar dus...

Hey Buurvrouw, beter lezen de volgende keer Knipoog

Traiectum schreef:
Op http://www.reitforum.de staat dat de ziekte is geconstateerd bij een schimmelruin in Haan. Ik ben blij dat m'n paardje nog in Nederland staat, woon zelf namelijk in Bochum, en dat is behoorlijk dichtbij Nagelbijten / Gniffelen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:22

Steph86 schreef:
Traiectum schreef:
Op http://www.reitforum.de staat dat de ziekte is geconstateerd bij een schimmelruin in Haan. Ik ben blij dat m'n paardje nog in Nederland staat, woon zelf namelijk in Bochum, en dat is behoorlijk dichtbij Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard staat ook in Nederland ( haaksbergen) en woon zelf in Alstatte, maar eerlijk is eerlijk ik heb nog nooit van Haan gehoord, wel van Bochum.
Nou ja hopen dat het aantal ziektes beperkt blijven en niet zal overwaaien naar NL.

Lees ik nu pas...Haan ligt tussen Wuppertal en Düsseldorf, idd niet ver van Bochum....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:22

oei wat eng! Nagelbijten / Gniffelen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:25

Steph86 schreef:
Hey Buurvrouw, beter lezen de volgende keer Knipoog

Sorry Bloos
Was al weer te snel!
Ik ken wel mensen uit Haan, maar geen paardenmensen....
In Wuppertal ken ik wel weer een paardenfamilie, maar daar ben ik (achteraf gezien) godzijdank al ruim anderhalf jaar niet meer gweest....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:26

Het zint me helemaal niet dat al die virussen dichterbij komen...

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:28

Het zint mij ook niet dat er allerlei rare virussen ineens komen ''aanwaaien''.

Dusseldorf is anderhalf uur bij ons vandaan, ik ken verder geen paardenmensen in Duitsland en ben gelukkig al 4 jaar niet meer in de buurt geweest van Dusseldorf etc.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:31

hoppa zijn de hals van zijn vliegendeken mooi over zijn tussen deken Haha!...Als dat de kans verminderd..Knipoog

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:47

Getver... hopen dat dit een incidenteel geval is en dat er geen reden is tot paniek....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:31

pfff is zo een half uut tot 3 kwartier van hier
woon zelf ook in NRW brr moet er niet aan denken mijn paard staat namelijk wel hier in duitsland

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:35

jesito schreef:
Een vrouwtje bij ons op stal is verhuist met haar paarden naar duitsland naar een stal, ze is daar gaan wonen om een nieuw leven te beginnen en prompt breekt daar het rhinovirus uit.
1 paard van haar 41 koorts en de ander verlammingen, maar het ging met dagelijkse da verzorging wel wat beter, maar waarschijnlijk nooit meer te rijden.

Pure pech, Rhino komt al zo lang voor, een dergelijk bericht draagt enkel bij aan paniek zaaierij.
Zolang je niets kunt doen tegen een virus (yoals het nieuwe) heeft paniek weinig zin, zorg gewoon voor een fatsoenlijk stalklimaat en voorkom vreemde contacten, zoals je dat altijd zou moeten doen. Overkomt het je toch dan is dat afschuwelijk maar elke nacht er van wakker liggen maakt het niet beter.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:41

http://www.vetion.de

Ansteckende Blutarmut bei einem Pferd in Nordrhein-Westfalen 25.09.2008

Im Landkreis Mettmann (Nordrhein-Westfalen) ist bei einem Pferd die "Infektiöse Anämie der Einhufer" (EIA, "Ansteckende Blutarmut") nachgewiesen worden, wie das zuständige Veterinäramt mitteilt. Da eine Impfung oder Therapie gegen die Erkrankung nicht möglich ist, muss das betreffende Tier getötet werden. Um den betroffenen Betrieb wird ein Sperrgebiet mit einem Radius von zehn Kilometern eingerichtet. Innerhalb des Sperrgebiets werden alle Pferde auf die Erkrankung untersucht. Es ist seit über zehn Jahren der erste Fall der Erkrankung in Nordrhein-Westfalen. Allerdings sind in Deutschland in den letzten Jahren vereinzelt Fälle in Bayern, Hessen und Thüringen aufgetreten.

-----------
www.vetion.de

Bisher keine weiteren Fälle der EIA im Kreis Mettmann 01.10.2008

In der vergangenen Woche war im Kreis Mettmann (Nordrhein-Westfalen) bei einem Pferd die Infektiöse Anämie der Einhufer (EIA) festgestellt wurden. Alle weiteren Tiere des Bestandes wurden daraufhin ebenfalls auf das Virus untersucht. Bisher wurde es nach Untersuchungen des Veterinäruntersuchungsamtes Münster und des Friedrich-Loeffler-Instituts (FLI) bei keinem weiteren Pferd nachgewiesen. Allerdings beträgt die Inkubationszeit zwischen zwei und sechs Wochen. Deshalb werden alle Pferde in drei und sechs Wochen nochmals untersucht.

-------------

Landkreis Mettmann ligt boven Dusseldorf.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:45

Angela schreef:
http://www.vetion.de

Ansteckende Blutarmut bei einem Pferd in Nordrhein-Westfalen 25.09.2008

Im Landkreis Mettmann (Nordrhein-Westfalen) ist bei einem Pferd die "Infektiöse Anämie der Einhufer" (EIA, "Ansteckende Blutarmut") nachgewiesen worden, wie das zuständige Veterinäramt mitteilt. Da eine Impfung oder Therapie gegen die Erkrankung nicht möglich ist, muss das betreffende Tier getötet werden. Um den betroffenen Betrieb wird ein Sperrgebiet mit einem Radius von zehn Kilometern eingerichtet. Innerhalb des Sperrgebiets werden alle Pferde auf die Erkrankung untersucht. Es ist seit über zehn Jahren der erste Fall der Erkrankung in Nordrhein-Westfalen. Allerdings sind in Deutschland in den letzten Jahren vereinzelt Fälle in Bayern, Hessen und Thüringen aufgetreten.

-----------
www.vetion.de

Bisher keine weiteren Fälle der EIA im Kreis Mettmann 01.10.2008

In der vergangenen Woche war im Kreis Mettmann (Nordrhein-Westfalen) bei einem Pferd die Infektiöse Anämie der Einhufer (EIA) festgestellt wurden. Alle weiteren Tiere des Bestandes wurden daraufhin ebenfalls auf das Virus untersucht. Bisher wurde es nach Untersuchungen des Veterinäruntersuchungsamtes Münster und des Friedrich-Loeffler-Instituts (FLI) bei keinem weiteren Pferd nachgewiesen. Allerdings beträgt die Inkubationszeit zwischen zwei und sechs Wochen. Deshalb werden alle Pferde in drei und sechs Wochen nochmals untersucht.

-------------

Landkreis Mettmann ligt boven Dusseldorf.

Phoe, klinkt al iets positiever! Ik vond twee kilometer erg klein, maar ze hebben dus het in een omgevingsveld van 10 kilometer gedaan, goed zo Ja

Even de duimen drukken dus...!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:45

Is het niet zo dat je bij paarden iets makkelijker kan enten, omdat niet alle dieren de slacht ingaan? Verder klinkt het best eng, maar idd, om als een kip zonder kop hier in NL nu rond te gaan rennen, nee...Spaar liever mijn energie voor mocht het al hierheen komt.
Heel veel sterkte voor de mensen met paarden die daar in de buurt wonen, dat lijken me nare tijden...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:48

Pluizebolpum schreef:
Is het niet zo dat je bij paarden iets makkelijker kan enten, omdat niet alle dieren de slacht ingaan? Verder klinkt het best eng, maar idd, om als een kip zonder kop hier in NL nu rond te gaan rennen, nee...Spaar liever mijn energie voor mocht het al hierheen komt.
Heel veel sterkte voor de mensen met paarden die daar in de buurt wonen, dat lijken me nare tijden...

Even lezen Knipoog
Citaat:
Da eine Impfung oder Therapie gegen die Erkrankung nicht möglich ist, muss das betreffende Tier getötet werden.

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:49

Sizzle schreef:
jesito schreef:

Pure pech, Rhino komt al zo lang voor, een dergelijk bericht draagt enkel bij aan paniek zaaierij.
Zolang je niets kunt doen tegen een virus (yoals het nieuwe) heeft paniek weinig zin, zorg gewoon voor een fatsoenlijk stalklimaat en voorkom vreemde contacten, zoals je dat altijd zou moeten doen. Overkomt het je toch dan is dat afschuwelijk maar elke nacht er van wakker liggen maakt het niet beter.

Maar aan het zorgen voor een goed stalklimaat en het voorkomen van vreemde contacten (als je daarmee bedoelt het voorkomen van contact met vreemde paarden die mogelijk besmet kunnen zijn) heb je in dit geval niks. De ziekte wordt overgebracht door steekvliegen. De paarden die erdoor gestoken worden, worden dus besmet, en als één paard op een stal besmet is wil dat niet zeggen dat de andere paarden ook besmet worden. Het is maar net welk paard gestoken wordt en welke niet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:00

Adil18 schreef:
Pluizebolpum schreef:

Even lezen Knipoog
Citaat:
Da eine Impfung oder Therapie gegen die Erkrankung nicht möglich ist, muss das betreffende Tier getötet werden.

Okay, (meine deutsch ist jadoch niet so supergut, effe overheen gelezen Bloos ) maar was eigenlijk ook meer algemeen bedoelt. Toch balen dat je er niet zoveel extra's tegen kunt doen dan maar hopen op een stevige winter...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:04

Adil18 schreef:
Phoe, klinkt al iets positiever! Ik vond twee kilometer erg klein, maar ze hebben dus het in een omgevingsveld van 10 kilometer gedaan, goed zo Ja

Even de duimen drukken dus...!

Of het 2 of 10 km is, is niet geheel duidelijk... een andere duitse bron (klik hier) geeft wel weer aan dat het 2 km is.

Daar is ook meer te vinden over het EIA-virus. (in het duits).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:06

Hozie schreef:
De ziekte wordt overgebracht door steekvliegen. De paarden die erdoor gestoken worden, worden dus besmet, en als één paard op een stal besmet is wil dat niet zeggen dat de andere paarden ook besmet worden. Het is maar net welk paard gestoken wordt en welke niet.

Een besmetting levert zeer zelden een 100% infectiekans op. Een malaria mug geeft ook maar een relatief lage besmetting, je hebt namelijk ook nog zoiets als een immuunsysteem. Bij een goede algemene gezondheid kun je een infectiedruk aanzienlijk de kop indrukken. Zo zal een virus meer kans krijgen bij oude, verkouden en vermoeide paarden. Vochtige stinkkende stallen en vieze slootjes om je huis geeft ook meer muggen en dus een verhoogde kans.