Marktprijzen voor slachtpaarden plotseling flink gekelderd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Re: Marktprijzen voor slachtpaarden plotseling flink gekelderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:39

lekker amerikaans,er mag daar niet geslacht worden,omùdat men daar geen paardenvlees eet,maar ze dumpen hun slachtpaarden wel hier op de markten.

Denk dat de belgische en nederlandse slachtpaarden hier nog geluk hebben wat reis tijden betreft.
In amerika moeten ze levend de grensen over,want er mag daar niet geslacht worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:40

Ik dacht dat die regel al weer was teruggedraaid. De feetlots liepen wat vol Verdrietig

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:57

Marigold schreef:
misschien zou het goed zijn paardenvlees uit nl, in nl geslacht, als zodanig te labelen.
ik koop nooit paardenvlees en zou het ook niet doen als ik wist dat het uit NL kwam, maar ik denk dat het voor veel mensen die het wel eten wel verschil kan uitmaken, nu er meer bekendheid is over de manier van doen in texas.
voor zover ik weet is nu niet te zien waar het vandaan komt.

Goed plan, paardenvlees is nietr echt populair in
Nederland, helaas wordt het vaak zonder dat mensen dat echt weten verwerkt in frikadellen, hamburgers enz.

Meschien handig om te weten dat mac donalds in Amerika bijna voornamelijk paardenvlees gebruikt in hamburgers.
In Nederland komen ze daar niet mee weg omdat er toch wel een afkeer bestaat tegen paardenvlees en terecht vind ik.
Bijna alle slachtpaarden gaan hier na het buitenland toe, denk aan die misselijkmakende slachttransporten en tegelijkertijd voeren we paardenvlees in.
Noou ja kijk gewoon wat je eet en weet wat je eet.

Prijzen die dalen, echt niet.
Het aanbod van slachtpaarden word steeds minder in Nederland dus zou prijs juist moeten stijgen, slachtmarkt in Utrecht word steeds minder populair, gemiddelde aanvoer zon 15 paarden per week oftewel beter de markt te stoppen.
Lijken wel kartelafspraken als ik dit intervieuw goed door lees.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:47

Miss_Malfoy schreef:
suuzepuus schreef:
euhm ??

Welzijn van de paarden.
Dan maar geen hooi, ze komen toch wel leven op de locatie aan.

alleen een beetje magerder, dus minder geld.... nee dus niet minder hooi haha

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:06

suuzepuus schreef:
het meeste paardenvlees wat in nl wordt verkocht/gebrukt komt uit mexico

Het paardenvlees dat bij ons in de supermarkt verkocht wordt komt volgens het label uit Argentinië. Knipoog

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:28

Marigold schreef:
misschien zou het goed zijn paardenvlees uit nl, in nl geslacht, als zodanig te labelen.
ik koop nooit paardenvlees en zou het ook niet doen als ik wist dat het uit NL kwam, maar ik denk dat het voor veel mensen die het wel eten wel verschil kan uitmaken, nu er meer bekendheid is over de manier van doen in texas.
voor zover ik weet is nu niet te zien waar het vandaan komt.

Dat is idd ook mijn zorg!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:34

juudje84 schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Welzijn van de paarden.
Dan maar geen hooi, ze komen toch wel leven op de locatie aan.

alleen een beetje magerder, dus minder geld.... nee dus niet minder hooi haha

Zoals ik al zei, op korte reizen niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:02

berpie schreef:
Goed plan, paardenvlees is nietr echt populair in
Nederland, helaas wordt het vaak zonder dat mensen dat echt weten verwerkt in frikadellen, hamburgers enz.

Meschien handig om te weten dat mac donalds in Amerika bijna voornamelijk paardenvlees gebruikt in hamburgers.
In Nederland komen ze daar niet mee weg omdat er toch wel een afkeer bestaat tegen paardenvlees en terecht vind ik.
Bijna alle slachtpaarden gaan hier na het buitenland toe, denk aan die misselijkmakende slachttransporten en tegelijkertijd voeren we paardenvlees in.
Noou ja kijk gewoon wat je eet en weet wat je eet.

Toen ik nog in een slagerij werkte was paardenvlees vaak meer iets wat mensen kochten als ze eens iets anders wilden.
Ik eet mijn hele leven al paardenvlees en ik vind het heerlijk, als mijn paarden weggaan gaan ze ook naar de slager. Ik zie niet in waarom paarden slachten zieliger is dan andere dieren, en met de andere dieren heb ik ook geen problemen, tuurlijk is het niet leuk maar mensen moeten toch eten? Tuurlijk heb je dan de vegetariërs, maar we zijn niet voor niks gemaakt om vlees te eten..
Of handelaren als ze meer geld krijgen nou ineens heel veel beter voor de dieren gaan zorgen geloof ik niet zo eigenlijk, ze maken toch alleen maar meer winst?
De handelaren die ik bij de slager heb gezien en gesproken waren allemaal goed voor hun dieren, dat was ook duidelijk te merken aan de paarden, maar het is hun werk.
Wat denk je dat er gebeurd als er ineens geen paarden meer geslacht worden, dan krijg je een behoorlijk overschot..

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:13

Polly schreef:
Toen ik nog in een slagerij werkte was paardenvlees vaak meer iets wat mensen kochten als ze eens iets anders wilden.
Ik eet mijn hele leven al paardenvlees en ik vind het heerlijk, als mijn paarden weggaan gaan ze ook naar de slager. Ik zie niet in waarom paarden slachten zieliger is dan andere dieren, en met de andere dieren heb ik ook geen problemen, tuurlijk is het niet leuk maar mensen moeten toch eten? Tuurlijk heb je dan de vegetariërs, maar we zijn niet voor niks gemaakt om vlees te eten..
Of handelaren als ze meer geld krijgen nou ineens heel veel beter voor de dieren gaan zorgen geloof ik niet zo eigenlijk, ze maken toch alleen maar meer winst?
De handelaren die ik bij de slager heb gezien en gesproken waren allemaal goed voor hun dieren, dat was ook duidelijk te merken aan de paarden, maar het is hun werk.
Wat denk je dat er gebeurd als er ineens geen paarden meer geslacht worden, dan krijg je een behoorlijk overschot..

Ben ik het helemaal mee eens. Het paard is nog steeds "vee" en geen huisdier. Ik ben gek van paarden, maar ook van koeien, kippen enz. En ik eet het vlees allemaal met smaak, dat hoort nu eenmaal bij het leven (ook al kan er inderdaad wel iets aan het welzijn van al deze slachtdieren gedaan worden).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:29

ik ben het ook helemaal met polly en friesiangirl eens. een koe of paard maakt niet uit enne ja TEveel van dat soort vee is ook niet goed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:09

ik heb zelf ook kippen en daar ben ik echt heel gek mee maar als het er teveel worden gaan ze ook de pan in.
Heb liever dat ik dan weet dat het snel is gedaan en ze een mooi leven hebben gehad.

edit: al slacht ik niet zelf, daar ben ik dan weer te schijterig voor Tong uitsteken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:33

Luckystory schreef:
suuzepuus schreef:
het meeste paardenvlees wat in nl wordt verkocht/gebrukt komt uit mexico

Het paardenvlees dat bij ons in de supermarkt verkocht wordt komt volgens het label uit Argentinië. Knipoog

Oef, daar kunnen ze nog wat leren over omgang met slachtvee en medewerkers. Docent vertelde dat de condities waaronder die mensen zo barbaars zijn, dat je je bijna niet kan voorstellen hoe slecht ze dan met het vee omgaan.
Sindsdien eet ik ook geen vlees uit Argentinië meer....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:51

Ben het ook met Polly eens, maar wat RianneH zegt klopt ook.
Maar als consument heb je daar een keus in, mits je weet waar het vandaan komt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:49

en dan? denk je dat als JIJ het niet meer eet dat ze dan beter worden voor die dieren??

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:03

ja natuurlijk is dat beter, minder vraag is minder aanbod. als het paardenvlees wat hier in nl wordt geslacht ook allemaal in nl werd gebruikt zou het allemaal een stuk humaner zijn voor de beesten die wij eten.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:18

Eind mei zijn er 2 van onze paarden geslacht, die leverden toen al niet zo veel op, maar ik weet wel 100% zeker dat alles daar netjes is gebeurd, geen vaag transport ofzo, gewoon netjes.
Ivm 1,5 paards trailer om maandag om 7.00 aanwezig moeten zijn met beide paarden hebben we 1 van de paarden zondagavond al gebracht.
De slager heeft stallen aan huis, 1 gebouw voor eigen paarden, 1 gebouw voor slachtpaarden & vee, de paarden stonden daar in ruime goed opgestrooide stallen, volop hooi en kregen nog een flinke schep brok.
Slachten werd keurig netjes afgehandeld en op het moment dat ze op de grond lagen mocht je nog ff kijken als je wilde, zodat je zéker wist dat je paard ook echt niet meer leefde.

mn E-pony leverde 200,- op het paard iets meer, weet het niet meer precies.
Als ik via een handelaar ze weg had gedaan voor de slacht had ik er meer voor gekregen, maar hadden ze een minder prettige laatste dag/week gehad denk ik.
Als er weer een paard van mij weg moet gaat die weer naar dezelfde slager, ongeacht wat hij er voor betaald.

Verder vind ik dat ze overal, en met name buiten NL want daar is het echt erg, beter moeten controlerne op vervoer etc van slachtvee, soms zijn die omstandigheden echt te erg Verdrietig

klaasbakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:26

Hallo allemaal,
Ik zal mij even voorstellen,
Ik ben Klaas Bakker en ik ben erkend Paardenhandelaar.
IK vind het zelf heel jammer dat er al gelijk weer vooroordelen over ons worden gemaakt.
Zo alsdat de paarden er de dupen er van zullen worden dat de paarden geen hooi meerkrijgen want ze komen toch wel levend aan op de locatie.
De markt van de slachtpaarden ligt al laag.
Wij Erkend paardenhandelaren hebben met onnoemelijk veel regels en keuringen en overheids instaties te maken.
Ik koop zelf ook slachtpaarden(zal wel comentaar op krijgen)maar, ik en meerdere colega behandelen de paarden super. Als ik ze ophaal ligt er een nette bodembedekking in mijn wagen en een zak vol hooi(kuilgras) hangt er voor zich. en deze paarden worden ook netzo netjes behandeld als alle andere paarden. Dit geld ook voor de korte reizen.
Maar als jullie het tabeletje hebben gezien is ook te zien dat de luxe paarden ook in prijs zijn gezakt.

De slachtpaarden die uit Texes komen die leven al niet meer die zijn daar al geslacht en komen in bouten vlees naar Europa.
Ik heb zelf ook paarden die van mij eigen zijn en als daar ies mee zou gebeuren laat ik die ook slachten. Dit is veel humaner dan dat ze dood worden gespoten. want dit is een leidens weg voor de paarden(helaas mar het is waar).

Nogmaals op de transporten worden wij bijzonder goed op gecontoleerd beter dan in het buitenland.

Indien iemand een luxe/slacht paard/pony of een heeft mogen jullie contact met mij opnemen.
Mocht er iemand vragen hebben mag je mij ook PBen

met vriendelijke groet Klaas Bakker
Erkend paardenhandelaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:28

Bedankt voor je positieve bijdrage, Klaas Bakker. Ik hoop dat jouw post de speculaties enigszins de kop indrukt.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:46

ga verder met niemand in discussie.
maar inlaten slapen dat dat minder prettig is dan slachten ben ik niet mee eens.
ik heb zelf 2 eigen fokprodukten van 3 en 10 jr oud moeten laten inslapen. dat is mij zeer goed bevallen, goed ingelicht etc.
deze paarden mochten ook niet geslacht worden ivm teveel medicatie. ze zijn zeer snel ingeslapen.
ik word echter niet blij van 100,= of 200,= aan slachtgeld.
maar wie ben ik.
ik zie mijn paarden als mijn kinderen.
helaas heb ik nu nog 1 die kapot getrapt is.
zei zal ook ingeslapen worden.
iedereen succes verder met slachten-inslapen.
het is jullie eigen keus,of lange lijdensweg transport buitenland
waar ze eerst kapot geknuppelt word tot wrakvee, en dan geslacht te worden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:50

klaasbakker schreef:
Hallo allemaal,
Ik zal mij even voorstellen,
Ik ben Klaas Bakker en ik ben erkend Paardenhandelaar.
IK vind het zelf heel jammer dat er al gelijk weer vooroordelen over ons worden gemaakt.
Zo alsdat de paarden er de dupen er van zullen worden dat de paarden geen hooi meerkrijgen want ze komen toch wel levend aan op de locatie.
De markt van de slachtpaarden ligt al laag.
Wij Erkend paardenhandelaren hebben met onnoemelijk veel regels en keuringen en overheids instaties te maken.
Ik koop zelf ook slachtpaarden(zal wel comentaar op krijgen)maar, ik en meerdere colega behandelen de paarden super. Als ik ze ophaal ligt er een nette bodembedekking in mijn wagen en een zak vol hooi(kuilgras) hangt er voor zich. en deze paarden worden ook netzo netjes behandeld als alle andere paarden. Dit geld ook voor de korte reizen.
Maar als jullie het tabeletje hebben gezien is ook te zien dat de luxe paarden ook in prijs zijn gezakt.

De slachtpaarden die uit Texes komen die leven al niet meer die zijn daar al geslacht en komen in bouten vlees naar Europa.
Ik heb zelf ook paarden die van mij eigen zijn en als daar ies mee zou gebeuren laat ik die ook slachten. Dit is veel humaner dan dat ze dood worden gespoten. want dit is een leidens weg voor de paarden(helaas mar het is waar).

Nogmaals op de transporten worden wij bijzonder goed op gecontoleerd beter dan in het buitenland.

Indien iemand een luxe/slacht paard/pony of een heeft mogen jullie contact met mij opnemen.
Mocht er iemand vragen hebben mag je mij ook PBen

met vriendelijke groet Klaas Bakker
Erkend paardenhandelaar

mooie eerlijke post! Super!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:03

In de dertig jaar dat ik paarden heb, heb ik er nooit eentje naar het slachthuis gedaan. Ik heb drie paarden moeten laten inslapen. Eentje van 31 jaar en die had ik al 28 jaar; eentje van 24 en eentje tijdens een koliekopertie.
Ik snap niet hoe mensen zomaar hun paard naar de slager kunnen doen. Iedereen doet wat hij of zij wil natuurlijk maar ik zou het nooit kunnen.
Ik vind het vervoer enz... zo eng...
De ruin die 31 jaar werd hebben we tijdens de laatste twee maand van zijn leven iedere week een gipsverband aangebracht opdat hij geen pijn meer zou hebben (chronisch bevangen). Dus om de week of 10 dagen kwam de smid en de dierenarts maar toen het echt niet meer kon, hebben we hem laten inslapen. Vooraan in de weide waar hij al gans zijn leven heeft gelopen.
Ik was het dat paard schuldig want hij is er 28 jaar voor mij geweest en dat beetje geld dat je krijgt van de slacht interesseert me geen moer. Ook al kan ik de centen ook goed gebruiken. Het is gewoon iets wat ik nooit of te nimmer zal doen.
Voor al onze paarden staat in het paspoort dat ze niet mogen geslacht worden. Voor velen misschien wat te ver gaand maar voor mij zijn mijn paarden een beetje ook mijn kinderen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:10

klaas: ik ben volledig met je eens!
Een vriend van me is ook handelaar,en koopt dan af en toe een slachter op,vind het super dat je reageert in dit topic!
Ik ben dus ook van mening dat het schot sneller en beter is dan een spuitje.
Heb er al twee moeten laten inslapen,en eentje is met een schot uit zen lijden verlost.
Schot was in mijn ogen eerlijker!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:28

De paarden die we hebben laten inslapen zijn in alle rust heegegaan en dat op een voor hen bekende plek. Geen stress met vervoer en dies meer. Ze hebben er helemaal niets van gemerkt. Eerst worden ze in slaap gebracht en nadien komt de verlossende injectie.
Ik kan me goed voorstellen dat een shot snel gaat enz... maar zeggen dat een shot een beter alternatief is, is bullshit en dit beweren heeft misschien veel te maken met "geweten sussen".

Iedereen is super blij en fier bij de geboorte van een veulen; "kijk eens wat ie kan springen, lopen enz..." maar als ze oud en kreupel worden, worden ze opgeladen en weg ermee.
Hier in de buurt was er een mooie merrie met een super papier. Jammer genoeg is het dier uitgegleden op de betonnen vloer en brak haar heup enz...
Het dier heeft maandenlang in een box gestaan zonder strooisel want ze mocht niet liggen (vaak viel ze neer en kon niet meer recht) tot men in begon te zien dat het niet meer kon; dan heeft men het paard op de weide gezet (meer dan een jaar lang). Dit jaar verschillende keren proberen te insimineren (!!??!!) om dan de eventuele embryo uit te spoelen en als dat allemaal niet lukte, hebben ze haar gewoonweg naar de slager gedaan. Veel geld zal men er ook niet aan over hebben gehouden want ze was vel over been.
Dit vind ik gortig en voor zulke mensen heb ik een echte afschuw. Kennelijk heeft niet iedereen dezelfde waarden en normen maar ik moet kotsen als ik zoiets zie.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:34

ik vind het ook niks gek dat die prijs nu gedaalt is... in de herfst dalen de prijzen zowiezo altijd en er is nu een aanbod waar je u tegen zegt....

mijn eerste pony is trouwens ook naar de slacht gegaan... beest was zo dampig als iets en 15 jaar geleden was dat nog harstikke normaal een paard naar de slacht brengen Knipoog en ik moet ook zeggen dat ik er geen moeite mee heb...

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:49

Gelukkig zijn er ook mensen die bvb. meer dan 1000 Euro over hebben om hun viervoeter te laten cremeren....