Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Ruiterbonden willen deelname kloons verbieden op competities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:27

Mystica schreef:
Angela schreef:
En de kloon zelf, ze zouden toch ook kunnen zeggen dat het niet op een lager niveau mag uitkomen als dat het echte paard heeft gelopen? Dan is er toch niets meer oneerlijks?

Dit zijn geen echte paarden. Dit zijn levende DINGEN die nooit geboren hadden mogen worden en daar ook niet om gevraagd hebben.

Ik ben ook geen fan van klonen, zie het ook liever niet. Maar ik vind het niet aan de paardensportbonden om daar regels over op te stellen. Als het klonen is toegestaan door de overheid vind ik het niet op zijn plaats dat andere instanties daarvan gaan afwijken. Het is eigenlijk discriminatie... Ik zie het bijna als fokken met de sperma van een paard dat al is overleden, daar is toch ook niet echt iets mis mee? Nu brengt klonen natuurlijk risico's voor de kloon (en misschien ook de nakomelingen) met zich mee, en het is maar de vraag hoe dat zich gaat ontwikkelen. Toch vind ik het persoonlijk niet aan de sportbonden om daar iets aan te doen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:52

Ik ben in principe niet tegen klonen maar vind het ook niet slecht dat starten op concours voor de kloon niet mogelijk zou zijn.
Ik denk dat de druk voor de klonen van bv E.T. en Calvaro veel te groot zou zijn omdat ervan verwacht gaat worden dat ze het zeker zo goed doen als " het origineel ".
Lijkt me geen aangenaam vooruitzicht als paard.
En zoals reeds gezegd werd is het niet zeker dat de kloon dezelfde kwaliteiten gaat ontwikkelen als het origineel...Alles hangt af van de plaats waar hij grootgebracht wordt,opgeleidt en getraint wordt,...

Maar ik vind het wel interessant dat je er dan mee kan fokken.
Het zijn stuk voor stuk goede paarden geweest en moesten ze hengst geweest zijn,dan waren er waarschijnlijk wel veel gegadigden voor een dekking...

Langs de andere kant,in een stal waar ik vroeger werkte hadden we de volle zus van E.T. staan en de volle broer.
Volle zus was een fenomenaal goed paard,volle broer was een regelrechte ramp.Dus zeker ben je toch nooit...zelfde genen of niet...

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:01

hmm moeilijk onderwerp denk ik. Ondanks dat deze paarden genetisch hetzelfde in elkaar zitten, is dat natuurlijk niet het enige wat telt. Een karakter van een paard bijvoorbeeld, wordt voor een gedeelte ook bepaald door externe factoren. Dan nog de training, en de ruiter die er op zit. Het wil echt niet zeggen dat zo'n kloon ook een topsportpaard wordt.

Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat er veel mensen tegen zijn. Het fokken van een goed paard is opeens veel minder waard, en het verschil tussen de paarden van rijke mensen en die van de wat armere zou ook groter worden doordat het voor die mensen echt onmogelijk is om zo'n topkloon te betalen...

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:47

Of men het al dan niet eens is met klonen is niet relevant. Het is wettelijk toegestaan dus het product is ontstaan uit een legale handeling.
Het lijkt mij uitermate vreemd dat een ruiterbond gaat beslissen of een gekloond product al dan niet mee mag doen aan competities. Als dat goed gevonden wordt waar is dan de grens. Mogen ze dan ook beslissen over het al dan niet deelnemen van een voskleurig paard aan competities.

Het uitsluiten van kloon producten is naar mijn bescheiden mening juist verkeerd. Deelname in de sport levert veel informatie op over de waarde van klonen. Wat nog interessanter is, is de deelname van nakomelingen. Hieruit kan men informatie krijgen over de nafokwaarde en kan men beslissen of op deze manier verkregen toppaard genen interessant zijn om te behouden voor de fokkerij. Verder denk ik dat er weinig echte fokkers zullen zijn die tot in het oneindige gebruik zullen blijven maken van het sperma van "oude" klonen. Iedere serieuse fokker zal in de toekomst net zo goed als nu gebruik maken van nieuwere generaties indien die beter zijn en dus vooruitgang betekenen.

Indien men het idee heeft dat het uitsluiten van klonen en nakomelingen hiervan in de sport een bepaalde vorm van eerlijkheid in de sport zal brengen heeft hier toch niet echt over nagedacht. Het sport resultaat is meer afhankelijk van de opvoeding, opleiding van het paard en de kwaliteit van de ruiter(amazone) dan van het paard. Kwaliteit is natuurlijk belangrijk, maar niet doorslaggevend.

Ook het argument dat het verschil tussen de paarden van rijke mensen en die van de wat armere zou ook groter worden doordat het voor die mensen echt onmogelijk is om zo'n topkloon te betalen houdt weinig steek. De rijkere mensen kopen nu ook de toppaarden die door de gemiddelde man niet te betalen zijn.

Verder is het misschien interessant om na te denken over hoeveel paarden we eigenlijk praten op het totale wedstrijdpaarden bestand. Ik denk dat dat aantal verwaarloosbaar is en voorlopig ook zal blijven. Kortom men maakt zich druk om niets. Laten we eerst maar eens ervaren hoe het klonen uitpakt met betrekking tot prestaties en nafok voordat we ons druk gaan maken om een al dan niet deelname aan competities.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:21

Een kloon is feitelijk weinig anders dan een later geboren 1 eiïge tweelingbroer of -zus van een paard. En wat de veroudering van Dolly betreft, wie weet reageren de cellen van een paard weer anders. En hangt de veroudering misschien ook af van de manier waarop de cellen zijn gewonnen.

Dat deelname niet eerlijk is voor andere ruiters en paarden klopt volgens mij niet. Dan zou je ook mensen die toevallig een duurder paard konden kopen dan de rest uit moeten sluiten omdat het zo oneerlijk zou zijn voor de andere deelnemers, die niet een paar miljoen op de bank hebben staan...Het is daarbij helemaal niet gezegd dat de kloon net zo goed presteert als het origineel.

Van mij persoonlijk hoeft klonen van paarden niet zo nodig, al pas ik het zelf min of meer toe op mijn planten, maar daar noem ik het stekken. Vork

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:25

Hoewel ik op zich tegen klonen ben, vooral wat iemand op pagina 1 ook al had gezegd: stilstand is achteruitgang, is er 1 paard dat ik wel gekloond zou willen zien. Dat is Poëtin. Ben heel benieuwd of ze haar geld waard had geweest Knipoog