Nu ook een kloon geboren van topspringpaard Calvaro 5

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koppig

Re: Nu ook een kloon geboren van topspringpaard Calvaro 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:22

VonDutch schreef:
Kan iemand mij vertellen wat klonen precies is, of waar ik dat kan vinden. want ik weet het niet echt.. ( mag ook via pb!)

Klonen of kloneren is een kunstmatige wijze van reproductie, waarbij een (bijna) identieke genetische kopie van een organisme wordt geproduceerd, van een soort die zich in de natuur geslachtelijk voortplant. Een kloon kan worden gedefinieerd als een genetisch identieke nakomeling van één ouder. In deze betekenis is klonen altijd menselijk ingrijpen; hoewel vele planten zich spontaan ongeslachtelijk vermeerderen met genetisch identiek nageslacht wordt dit meestal geen klonen (werkwoord) genoemd; wel is een zo ontstaan organisme een kloon (zelfstandig naamwoord) van de ouder.

Het eerste gekloonde paard is in 2003 geboren.
http://www.cryozootech.com/index.php?m= ... 7408658378

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:13

alweer een kloon ze zijn wel flink paarden aan t klonen he.
je weet toch nooit hoe t paard zich ontwikkeld..ook al is die gekloont t wil niet zeggen dat t net zo goed gaan worden als t paard wat dood is..

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:48

dit paard zal nooit hetzelfde zijn als zijn vader. hij kan nog wel de zelfde genen hebben, maar het zegt niet dat het paard krachtig en gezond genoeg is om prestaties te leveren die zijn vader ook gedaan heeft.
ik hoop uiteraard wel dat dit paard gezond is en blijft, maar het kloonproces is nog niet stabiel, dus er kan nog van alles gebeuren. zoals longonsteking en andere "kloonziektes"
ben wel benieuwd of hij goed gaat presteren

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:02

Bedoel je dat longontsteking een kloonziekte is?? Mijn moede heeft ook longontsteking gehad, hmm zal ze....

Maar nu even serieus, ik heb nog nooit van kloonziektes gehoord, zou je hier iets meer over kunnen vertellen?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:57

Klonen vind ik onzin.
Van elk paard is er maar één. Dat zijn vader succesvol was betekent niet dat het gekloonde veulen dat ook zal zijn.

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:22

troi schreef:
Bedoel je dat longontsteking een kloonziekte is?? Mijn moede heeft ook longontsteking gehad, hmm zal ze....

Maar nu even serieus, ik heb nog nooit van kloonziektes gehoord, zou je hier iets meer over kunnen vertellen?

longontsteking is één van de kwalen die bij gekloonde dieren al op zeer jonge leeftijd voorkomen.
met kloonziektes bedoel ik eigenlijk de uiteenlopende kwalen zoals aangeboren uiterlijke afwijkingen, afwijkingen aan organen zoals hersenen en nieren, ademhalingsproblemen en problemen met bloedcirculatie. ook diabetes, defecten aan immuunsysteem, en problemen met vruchtbaarheid. veel klonen sterven jong aan leveraandoeningen, kanker en longontstekingen. net als schaap dolly.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:25

Word een beetje bang van al die klonen.. Dood is dood. Klaar.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:33

Het is ook een beetje jammer hoe dit bedrijf het allemaal aan de man brengt. Men neme een potje genen en laten daaruit uw droomhengst groeien. Daarna staan deze genen weer de dekdienst ten goede.

Wat al ruimschoots is aangehaald is dat de genenexpressie heel verschillend kan zijn. En wat natuurlijk nog helemaal niet is onderzocht, en ik hoop ook dat dat niet gebeurd, is de erfelijkheid van deze gekloonde hengsten. Er zijn voldoende volle broers in de paardenwereld als dekhengst actief, vaak met verschillende fokresultaten.

Daar komt bij dat we die oude hengsten wellicht ook niet nodig hebben. Waarom zou ik van E.T. een veulen willen? Er is toch voldoende bloed van de lijn Espri - Escudo - El Bundy (om maar een voorbeeld te noemen)? Heb ik dan een hogere kans dat ik een geweldig paard kan fokken?

Dan voor Calvara, blijkbaar is een huidmonster genomen in zijn laatste jaren bij Melliger. Het arme paard was in de laaste jaren in erbarmerlijke gezonde toestand. Is het bevorderlijk voor het kloningsproces om cellen van "mindere" kwaliteit te nemen?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:45

Scamper (Quarter Horse 10 x wereldkampioen) is al succesvol gekloond. Zijn kloon Clayton is nu 2 jaar en een prachtige hengst. Scamper is zelf nu 33 en is gekloond omdat hij ruin was maar een heel succesvol en gezond paard waar vele graag een dekking van zouden willen hebben. Ik heb voor volgend jaar een dekking gekocht van Clayton.
http://www.youtube.com/watch?v=6biyvW1rE88

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:46

snap 't niet, ze zouden 't gewoon laten zoals 't is.. Wwat heb je in godsnaam aan klonen? Niks lijkt mij...
Ja 'n uniek dublicaat maar wat heb je daar aan?? Scheve mond

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:59

neverstop schreef:
snap 't niet, ze zouden 't gewoon laten zoals 't is.. Wwat heb je in godsnaam aan klonen? Niks lijkt mij...
Ja 'n uniek dublicaat maar wat heb je daar aan?? Scheve mond

Dekkingen en goede nakomelingen van een topper!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:12

het bedrijf stond met een stand op zangersheide en het is idd één grote commercie aan het worden ...je kon gewoon uit een cataloog kiezen van welk "beroemd " paard je een kloon wil ..al denk ik dat je dik 50.000 mag neertellen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:22

eerder 100 000

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:28

Knap dat ze het kunnen, maar ik vind het klonen van paarden (en klonen op zich) echt helemaal niets En zoals hier al vaker gezegd is: het is geen garantie dat dit veulen net zo goed word als het paard waaruit hij gekloond is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:14

SuperPepeijn schreef:
Klonen wordt is een heel natuurlijk proces, zelfs bij mensen komt het voor in de vorm van een eeneiige tweeling. Onwetendheid is de oorzaak van angst en negativiteit, zoals bij wel meer zaken. Als je vanuit onbegrip en redenen die nergens op gebaseerd zijn een bepaalde techniek niet wilt gebruiken, beperk je zinloos jezelf en anderen. Ik ben benieuwd wat het ons nog meer voor mogelijkheden biedt in de toekomst en ben blij dat het onderzocht wordt.

Wat belachelijk om klonen te vergelijken met een een-eiige tweeling, een meerling is absoluut geen kloon/kopie!

Bovendien is een tweeling iets natuurlijks en klonen is alles behalve natuurlijk en ookal ben je ervan overtuigd dat er niets mis mee is, dat is nog steeds niet aangetoond aan de hand van oudere gekloonde dieren.

Wat wél bekend is, is dat schaap Dolly een vroege dood is gestorven waar het klonen zeer waarschijnlijk oorzaak van was en stier Herman heeft de verwachtingen nooit waar gemaakt en was alleen in theorie een succes.
Veel gekloonde dieren blijken niet gezond te zijn. Een kleine selectie; defecten aan het afweersysteem, problemen met de vruchtbaarheid, overgewicht, ademhalings- en bloedcirculatieproblemen, nier- en hersenafwijkingen, diabetes, vergrote tongen, vervormde gezichten en poten, vroegtijdig sterven door longontsteking, leveraandoeningen en kanker.

Ik vraag me af hoeveel paarden er al gekloond zijn maar geen succes waren, dat krijgen wij natuurlijk niet te horen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:28

anneliesdj schreef:
[
Wat wél bekend is, is dat schaap Dolly een vroege dood is gestorven waar het klonen zeer waarschijnlijk oorzaak van was .

Niet dus.. Dolly is vroege dood gestorven omdat zij geen natuurlijk leven had van een gewone schaap. Denk aan alle pers, geen weide, veel stress ect...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 00:41

trickrider89 schreef:
anneliesdj schreef:
[
Wat wél bekend is, is dat schaap Dolly een vroege dood is gestorven waar het klonen zeer waarschijnlijk oorzaak van was .

Niet dus.. Dolly is vroege dood gestorven omdat zij geen natuurlijk leven had van een gewone schaap. Denk aan alle pers, geen weide, veel stress ect...

Ze hebben haar laten inslapen omdat ze een longontsteking had, zeer waarschijnlijk direct gevolg van het klonen.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 01:18

bah bah bah,
Ik vind het klonen echt verschrikkelijk.
Zoals al in meerdere topics over klonen is gezegd:" fokken is vooruitgang, klonen is stilstand of zelfs achteruitgang"

Als een paard dezelfde genen heeft dan wil dat nog niet zeggen dat hij hetzelfde zal presteren, dit ligt grotendeels ook aan de opvoeding/opleiding/training wat het paard krijgt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:29

anneliesdj schreef:
Wat belachelijk om klonen te vergelijken met een een-eiige tweeling, een meerling is absoluut geen kloon/kopie!
Het is exáct hetzelfde, namelijk een gesplitste embryo.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:17

anneliesdj schreef:
[

Ze hebben haar laten inslapen omdat ze een longontsteking had, zeer waarschijnlijk direct gevolg van het klonen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolly_the_sheep

On February 14, 2003, Dolly was euthanised because of a progressive lung disease.[12] A Finn Dorset such as Dolly has a life expectancy of around 12 to 15 years, but Dolly lived to be only six years of age. A post-mortem examination showed she had a form of lung cancer called Jaagsiekte that is a fairly common disease of sheep and is caused by the retrovirus JSRV.[13] Roslin scientists stated that they did not think there was a connection with Dolly's being a clone, and that other sheep in the same flock had died of the same disease.[12] Such lung diseases are a particular danger for sheep kept indoors, and Dolly had to sleep inside for security reasons.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:39

Neem dan de NL wiki; http://nl.wikipedia.org/wiki/Dolly_(schaap)
Op 14 februari 2003 liet een dierenarts Dolly op zesjarige leeftijd inslapen, vanwege een longontsteking, die samenhing met voortijdige artritis. Mogelijk heeft Dolly deze ziekte zo vroeg gekregen omdat de cel waaruit ze gekloond was al bij haar geboorte beschadigd was. Dit heeft wetenschappers doen twijfelen of een gekloonde cel zichzelf naar zijn oorspronkelijke model kopieert of zijn huidige, al beschadigde, genen overdraagt.

En over klonen in het algemeen; http://nl.wikipedia.org/wiki/Klonen
Na Dolly werden ratten, muizen, geiten, koeien, varkens en apen gekloond. Veel van de gekloonde dieren bleken niet gezond te zijn. Ze leden onder andere aan defecten aan het afweersysteem, problemen met de vruchtbaarheid, overgewicht, ademhalings- en bloedcirculatieproblemen, nier- en hersenafwijkingen, diabetes, vergrote tongen, vervormde gezichten en poten, vroegtijdig sterven door longontsteking, leveraandoeningen en kanker. Een mogelijke verklaring schuilt in het feit, dat ze bij geboorte al kortere telomeren hebben.

Feit is dat klonen veel meer gezondheidsproblemen hebben dan normale dieren, mag dan niet duidelijk zijn waar het precies aan ligt maar zeker is dat het klonen er niet los van staat.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:17

Dolly had geen korter telomeres!
http://www.crystalinks.com/cloningdefinition.html
There were early claims that Dolly the Sheep had accelerated aging. Aging of this type is thought to be due to shortening of telomeres, regions at the tips of chromosomes which prevent genetic threads fraying every time a cell divides. Over time telomeres get worn down until cell-division is no longer possible - this is thought to be a cause of aging. However, subsequent studies showed that, if anything, Dolly's telomere were longer than normal. Dolly died in the year of 2003. Ian Wilmut said that Dolly's early death had nothing to do with cloning but with a respiratory infection common to lambs raised inside like Dolly.

Consistent with Dolly's telomeres being longer, analysis of the telomeres from cloned cows showed they they were also longer. This suggests clones could live longer life spans although many died young after excessive growth. Researchers think that this could eventually be developed to reverse aging in humans, provided that this is based chiefly on shortening of telomeres. Although some work has been performed on telomeres and aging in nuclear transfer clones, the evidence is at an early stage.

Met Cloning is denk ik veel mis gegaan omdat het nog in een onderzoek stadium was..
Inmiddels zijn ze al weer een stuk verder. Ik heb de kloon van Scamper gezien en dat is een hele mooie en gezonde 2 jarige hengst. Zie youtube voor filmpjes. Ik ben niet voor Klonen maar er ook niet tegen zolang de dieren er maar niet de dupe van worden zoals bij Dolly duidelijk wel het geval was.
Een schaap dat onnatuurlijk gehouden word en veel stress te verduren krijgt vind ik zielig.. Maar ik denk dat ze dit met de paarden wel beter aanpakken

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 06:21

calvaro 5 is herboren! Tong uitsteken

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:11

zo ben benieuwt of het veulen ook zo goed word als de hengst Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:09

trickrider89 schreef:
Met Cloning is denk ik veel mis gegaan omdat het nog in een onderzoek stadium was..
Inmiddels zijn ze al weer een stuk verder. Ik heb de kloon van Scamper gezien en dat is een hele mooie en gezonde 2 jarige hengst. Zie youtube voor filmpjes. Ik ben niet voor Klonen maar er ook niet tegen zolang de dieren er maar niet de dupe van worden zoals bij Dolly duidelijk wel het geval was.
Een schaap dat onnatuurlijk gehouden word en veel stress te verduren krijgt vind ik zielig.. Maar ik denk dat ze dit met de paarden wel beter aanpakken

Neemt niet weg dat het onnatuurlijk blijft en dat er nog steeds heel weinig bekend is over de gevolgen op latere leeftijd, laat staat dat er iets bekend is over vererving.

Ik vind het geen goede ontwikkeling, al was het alleen maar omdat je op deze manier niet vooruit gaat. Hengsten van 30 of 40 jaar terug gebruiken is geen vooruitgang, er komen elk jaar weer nieuwe veelbelovende hengsten op de keuring, laten we die gewoon gebruiken.
Bovendien zijn die paarden destijds niet voor niets geruind, achteraf mag blijken dat het jammer was maar meer ook niet, life goes on!