Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:18

Ik vind ze beide fout. Neem je verantwoordelijkheid en doe tenminste onderzoek vooraf voor je een dier ergens naar toe brengt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:30

capopjekop schreef:
https://www.paardzoektbaas.nl/blog/het- ... oid-paard/
Hier vind je de blog.

Zeer bijzonder hoe het omschreven wordt. Het straalt niet bepaalt professionaliteit uit. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Toch bijzonder dat ze zelf moeite hebben met hun eigen handelswijze nu het hunzelf overkomt. Sowieso heb ik moeite met hun manier van communiceren, en geloof ik nog de helft niet wat ze opschrijven op sm

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:38

Zeg, verdient PZB ook geld met de clicks op hun blog?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:48

Afanaisa91 schreef:
Zeg, verdient PZB ook geld met de clicks op hun blog?

Denk het niet. Wie zou ze dat geld dan moeten geven? Ik zie geen reclame oid op de blog, in de blog zelf maakt hij ook geen reclame

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:13

hoogendroog schreef:
Geen fan van PZB, maar om nu alleen over hun acties te vallen, is mij te kort door de bocht. De eigenaren van Imhoff zijn ook niet helemaal heilig. Zo'n paard wegdoen en dan denken dat ie een goed leven krijgt bij iemand op de wei: dan heb je in mijn ogen weinig realiteitszin. Maar goed, als eigenaar ben jij van het "probleem" af....
Misschien jezelf eerst iets verdiepen in dit onderwerp?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:25

Wow... Dat verhaal van imhoff..

Oké de baasjes daar zijn ook van die tuttebellen en niet door durven pakken in inslapen.
Maar kan me heel goed voorstellen dat ze denken paard zoekt baas. Weide maatje. Dat komt helemaal goed.

En vervolgens zijn ze slechter dan de goedkoopste handelaar...
Als dit echt zo is. Zijn er dan geen instanties die wat aan dit bedrog en dierenleed kunnen doen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:41

Maar ook op Bokt wordt het wel een beetje in stand gehouden. Hier zitten misschien mensen die er anders in staan, maar hoe vaak lees je niet; kan je paard nog als weidemaatje? Kan hij niet als coach paard? Zoek een pensioen plekje etc etc etc.
Mensen worden ook bang gemaakt om die beslissing te nemen of afgeschilderd als slecht en niet goed voor hun paard. Zeker als je het niet alle kansen geeft, niet tot uitersten gaat met behandelingen of wat dan ook.

En soms staan paarden al een tijd met een blessure of ziekte. Baasjes komen langs en de stal zegt; hij is nog steeds vrolijk. Hij wil wel eten hoor. Hij loopt nog graag mee met buiten zetten.

En wat in een ander lopend topic nu ook mij verbaasd. Mensen zeggen daar wel; laat maar inslapen, maar niet elke veearts doet dat "op tijd". Al heb je een lijst met mankementen en kwalen, zijn er toch veeartsen die echt lijden moeten zien. Bij PPID bijv, willen ze dan een paard aan de medicatie.
Bij HB: haal hem van het gras, laat de hoefsmid komen voor speciaal beslag, laat hem afvallen, geef hem X bij.
Je moet vaak eerst tijden sukkelen voor je kan laten zien dat het echt niet zo gaat. Dat kost mensen veel tijd, geld, energie en verdriet.

Wij kregen een paard dat een veearts nog goed geschikt vond. Had net ab kuur gehad. Toen de klachten terugkwamen, naar onze veearts die gelijk zei; die is rijp voor de sloop, maar ze durfden hem niet zelf te brengen.
Wij nog van alles proberen, want was allemaal niet waar natuurlijk. Meerdere veeartsen en klinieken verder toch ingeslapen en dan zijn al die mensen gek, behalve die ene arts die er flink naast zat.

Ik had wel meer veeartsen eerder al willen spreken die eerder de stekker eruit wilde trekken.

Zo een stichting zou een echt goede veearts achter zich moeten hebben die evt al als een paard aangeboden wordt de mensen adviseert het dier te laten inslapen ipv kosten te maken. Dan ben je met dieren helpen bezig.

Er zijn genoeg dieren om wel te redden, dus het zou ook niet nodig zijn om kapotte paarden rond te laten lopen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 22-02-25 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg met plaatser aangepast

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:45

superpony schreef:
Maar ook op Bokt wordt het wel een beetje in stand gehouden. Hier zitten misschien mensen die er anders in staan, maar hoe vaak lees je niet; kan je paard nog als weidemaatje? Kan hij niet als coach paard? Zoek een pensioen plekje etc etc etc.
Mensen worden ook bang gemaakt om die beslissing te nemen of afgeschilderd als slecht en niet goed voor hun paard. Zeker als je het niet alle kansen geeft, niet tot uitersten gaat met behandelingen of wat dan ook.

En dat kan echt wel pijnlijk zijn om te zeggen. Ik kreeg zulke vragen nadat paard ingeslapen was. Bijna verwijt. Of toen paard afgekeurd was, waarom we niet gewoon andere disciplines gingen doen en hem dan verkochten als men paard, western paard oid. Ehm, omdat paard dat niet kan en ik nooit een paard zal verkopen met een gebrek. En als ze onregelmatig blijven vind ik het dus al geen pijnvrij weidemaatje. Afgekeurd voor de sport was ook in principe niet meer geschikt voor echt belasten. We hebben een tijd recreatief gereden maar eigenlijk vooral veel ernaast want op slechte dagen ga je niet het bos in of op andere manier belasten. Of voor de wagen met die afwijkingen :=

Dit waren paarden waar wij zelf al lange tijd mee bezig geweest waren en die eigenlijk al eerder ingeslapen hadden kunnen of zelfs moeten worden. Maar het commentaar was echt niet fijn

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:58

Helemaal mee eens! Ook qua atrose, wij zijn na afkeuren blijven rijden, omdat rust het erger maakte bij beide. De ene werd ingeslapen toen hij andre blessure erbij kreeg waar je echt niet meer mee kon rijden en ook op het land last zou houden. De ander was bekend dat die achteruit zou blijven gaan, dus door blijven gaan op niveau dat hij aangaf aan te kunnen. Wel te lang doorgegaan want laatste weideseizoen speelde hij niet meer en stond altijd apart van de kudde ipv erbij, wel in hetzelfde land maar zonderde zich af. Dus echt niet zichzelf, maar alsnog van die nare opmerkingen waarom hij niet met pensioen op het land kon...

Ik ben echt voor behandelen en revalideren, maar inslapen is geen schande. Liever dat dan als wridemaatje wegdoen en niks meer te zeggen hebben. Toch te vaak verhalen meegemaakt waarbij het paard toch weer gereden werd of op andere manieren niet goed verzorgd.

Ik vind een stichting die een paard laat inslapen ook beter dan 1 die ze ij leven blijft houden. Hier vind ik het een groot probleem dat ze medische informatie achterhouden of het probleem bagatelliseren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:05

hoogendroog schreef:
Geen fan van PZB, maar om nu alleen over hun acties te vallen, is mij te kort door de bocht. De eigenaren van Imhoff zijn ook niet helemaal heilig. Zo'n paard wegdoen en dan denken dat ie een goed leven krijgt bij iemand op de wei: dan heb je in mijn ogen weinig realiteitszin. Maar goed, als eigenaar ben jij van het "probleem" af....

En dat is dus precies wat ik bedoelde met dat oude eigenaren deze handel mogelijk maken omdat ze zelf hun verantwoording niet nemen. Onder het mom liever kwijt dan rijk wordt zo'n paard afgestaan aan de stichting met alle gevolgen van dien en het paard als slachtoffer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:12

Mja toch vind ik dat wel makkelijk gezegd hoor.....

Laten we wel wezen: er zijn daadwerkelijk paarden die een heel fijn pensioen-plekje hebben als weide-decoratie met als enige functie als gezelschap dienen. Maar die gewoon wel een fijn leventje hebben en fijn behandeld worden.

Alleen tja hoe kan je zo'n fijn plekje vinden...?

Dat je dan denkt aan zo'n stichting die aangeeft goede adoptieadressen te zoeken en ook nog te controleren hoe het dier terechtkomt, een adoptiebedrag vraagt enzo... dan kan ik me voorstellen dat mensen denken dat ze hiermee op een verantwoorde manier van hun dier af komen en het beestje nog jaren een fijn leventje kan hebben.

Maar ik ben het er wel mee eens dat je zou hopen dat mensen gewoon zèlf hun paard in beheer houden en het niet op een ander afschuiven. Ik vind het ook altijd sneu als een oud of kapot paard wordt aangeboden onder het motto "ik wil hem niet meer want geen tijd / plek / geld" maar vervolgens komt er wel een "goed" paard weetjewel....

Aan de andere kant: als die mensen het paard om welke reden dan ook niet meer leuk genoeg vinden, dan zou je voor het dier ook hopen dat het dier nog bij iemand terecht komt de het wèl waardeert :(:)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:25

pmarena schreef:
Mja toch vind ik dat wel makkelijk gezegd hoor.....

Laten we wel wezen: er zijn daadwerkelijk paarden die een heel fijn pensioen-plekje hebben als weide-decoratie met als enige functie als gezelschap dienen. Maar die gewoon wel een fijn leventje hebben en fijn behandeld worden.

Alleen tja hoe kan je zo'n fijn plekje vinden...?

Dat je dan denkt aan zo'n stichting die aangeeft goede adoptieadressen te zoeken en ook nog te controleren hoe het dier terechtkomt, een adoptiebedrag vraagt enzo... dan kan ik me voorstellen dat mensen denken dat ze hiermee op een verantwoorde manier van hun dier af komen en het beestje nog jaren een fijn leventje kan hebben.

Maar ik ben het er wel mee eens dat je zou hopen dat mensen gewoon zèlf hun paard in beheer houden en het niet op een ander afschuiven. Ik vind het ook altijd sneu als een oud of kapot paard wordt aangeboden onder het motto "ik wil hem niet meer want geen tijd / plek / geld" maar vervolgens komt er wel een "goed" paard weetjewel....

Aan de andere kant: als die mensen het paard om welke reden dan ook niet meer leuk genoeg vinden, dan zou je voor het dier ook hopen dat het dier nog bij iemand terecht komt de het wèl waardeert :(:)

Maar er zit natuurlijk wel een verschil tussen een paard als weidemaatje aanbieden of een kapot paard als gezond rijpaard aanbieden aan een stichting omdat je weet dat het zo goed als onverkoopbaar is. Mensen laten steeds vaker keuren dus dan komt zo'n gebrek er wel uit. Dan is weggeven aan een stichting een alternatief om zelf die rompslomp niet te hebben.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:38

Wat een onzin, als je paard in principe pijnvrij op de wei kan chillen, waarom is het dan verkeerd om een plekje te zoeken waar dat zou kunnen? Alleen slacht/inslapen is blijkbaar ‘eigen verantwoordelijkheid nemen’…
Als een stichting zich voordoet als een soort moeder Theresa van de paardenwereld en jou toezegd een goed plekje te zoeken als weidemaatje, waarom ben je als eigenaar dan ineens de boeman?? Omgekeerde wereld hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:42

Ik herhaal mezelf nog eens; Ze heten; Paard zoekt baas!! Ze heten niet zielige, gewonde, geblesseerde, zieke paarden opvang. Ze omschrijven wat ze doen wel anders, maar ook dat is discutabel, want je kan een dier niet adopteren en dat beweren ze ook.

Maar aan de andere kant; als ik een paardje wil opvangen moet ik tegenwoordig bij de Recherche om uit te zoeken of zo een stichting betrouwbaar is. Je kan niet een adv lezen en het verhaal van het paard en daarop vertrouwen.
Normaal had ik dat jaren terug echt wel gedaan en misschien soms nog als iets er prof uitziet, men veel volgers of leden heeft, meerdere verhalen kan vertellen over de herplaatste paarden etc.

En ook als je kritisch bent, weet je dat mensen vaak meer dan voldoende smoesjes hebben om alles recht te praten wat krom is.

Voor inslapen heb je gewoon een veearts nodig en kan iedereen roepen wat ze willen, maar de veearts beslist uiteindelijk of hij het doet.
Het zou ook te makkelijk zijn als iedereen een wat ouder of geblesseerd paard gelijk kan laten inslapen zodat ze weer verder kunnen. Het gebeurt, maar er moeten wel duidelijke grenzen zijn. Nu ligt de grens van inslapen te hoog voor mij, maar te laag is ook niet altijd gewenst. Voor het dier maakt het niet uit, maar de mens zal er misbruik van maken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:53

Mars schreef:
Wat een onzin, als je paard in principe pijnvrij op de wei kan chillen, waarom is het dan verkeerd om een plekje te zoeken waar dat zou kunnen? Alleen slacht/inslapen is blijkbaar ‘eigen verantwoordelijkheid nemen’…
Als een stichting zich voordoet als een soort moeder Theresa van de paardenwereld en jou toezegd een goed plekje te zoeken als weidemaatje, waarom ben je als eigenaar dan ineens de boeman?? Omgekeerde wereld hoor.

Je haalt twee dingen door elkaar. Een paard aanbieden als weidemaatje omdat het niet meer bereden kan worden is niets mis mee. EnEen paard met een blessure, waarvan de eigenaar op de hoogte is, naar een stichting doen als gezond rijpaard is wel een kwalijke zaak. Als het paard echt gezond is verkoop je het zelf en geef je het niet weg aan een stichting. Ze moeten een gezondheidsverklaring overhandigen maar dat is wat anders dan een klinische keuring. Toen ik verhuisde naar het buitenland moesten mijn paarden ook een gezondheidsverklaring hebben. Maar het zal ze verder een worst zijn of mijn paarden wel of niet geschikt zijn als rijpaard.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:54

pmarena schreef:
Alleen.... als gezond rijpaard aanbieden aan een stichting is hier wellicht niet wat er gebeurd is. Dan kunnen mensen immers makkelijker gewoon zelf hun paard verkopen dus is de kans niet zo groot denk ik dat ze er voor kiezen om het voor nop weg te geven.

En ze willen bij PZB toch pas paarden aannemen nadat die gekeurd zijn? Om te voorkomen dat mensen hun bewust een onbruikbaar paard in de maag kunnen splitsen. Dus wat er hier precies gebeurd is....wie er precies wie een loer probeert te draaien, dat is wel de vraag.

Een gezondheidsverklaring is iets anders anders dan een keuring.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:56

Maar als deze familie voor het plaatsen van hun paard als weidemaatje heeft getekend, dan hebben ze dus ook stalling moeten betalen lijkt mij?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:10

Vind het ook een vreemde blog. Betreft Imhoff: die werd volgens mij eerst als weideMaatje aangeboden en later stond erbij dat in overleg met eigenaar toch als rijpaard aangeboden werd. Nu weet ik niet of dat ook degene is waar het in de blog over gaat. Maar ik ken we meerdere verhalen waar het paard met medische issues is afgestaan, en de issues vervolgens niet doorgegeven zijn aan de nieuwe adoptant die daardoor onverwachtse kosten had.
Dat vind ik echt schandalig, zowel voor het paard (die dus pas later de juiste behandeling kreeg) als dat de stichting pretendeert zo goed te zijn voor alle paarden… het rammelt gewoon aan alle kanten.
Maar ik hoop oprecht dat degenen die achter de schermen bezig zijn iets kunnen betekenen hierin.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:18

Mars schreef:

Heb ik ook moeite mee. Ja, sommige dieren hadden echr beter door de eigenaren ingeslapen kunnen worden. Maar ik geloof echt wel dat mensen zo'n stichting volgen en het echt geweldig klinkt. Dan snap ik echt dat mensen het paard die kans willen geven. Dat klinkt als emer zekerheid als wanneer je zelf zo'n plek zoekt. Er komen contracten bij kijken dus voelt veiliger denk ik.

Ik vind zo'n stichting dus erger eigenlijk. Als er weidemaatjes ineens als rijpaard aangeboden worden, of er medische informatie achterhouden gehouden of gebagatelliseerd wordt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:06

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:45

Mars schreef:
[ [url=m/I6nPux.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verhaal van Imhoff/spetter.

Hoe pzb de aangeboren afwijking plus oud bekkenfractuur hereft weten te helen is mij een raadsel. Medisch wonder.

vervolgens wordt ie als dressuurpaard aangeboden door pzb:

[ [url=m/6Z19Jl.jpg]Afbeelding[/url] ]

What the hell.

Je kan zeggen wat je wil, maar dit kan je niet goedpraten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 23:52

Sprakeloos..
Gaat dit echt om hetzelfde paard?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:10

Earth schreef:
prompter schreef:
Het is mij een raadsel waarom de oorspronkelijke eigenaren niet zelf hun verantwoordelijkheid nemen, Wat je ook van PZB vind, die oude eigenaren vonden het kennelijk ook wel lekker makkelijk zo. Ze hadden hem ook zelf ergens onder kunnen brengen (tegen betaling) waar hij in het land kon lopen, maar dat hebben ze ook niet gedaan.

Maar zij gingen echt van goede bedoelingen uit, dat het paard via PZB een weidemaatje zou worden en ergens nog een paar jaar fijn kon vertoeven. Zo gek vind ik die gedachte niet. Hij is ook aangeboden als weidemaatje, dus niet met de intentie om het paard als rijpaard door te sluizen.

Precies. Ook vanwege de verhalen die je altijd hoort van als weidemaatje weggegeven paarden die in de handel terechtkomen. Je verwacht niet dat een dierenhulporganisatie dan precies hetzelfde doet. Of erger.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:14

Mars schreef:
Dreamboy schreef:
EnEen paard met een blessure, waarvan de eigenaar op de hoogte is, naar een stichting doen als gezond rijpaard is wel een kwalijke zaak.

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

PZB heeft zelfs bij dit paard een zenuwsnede laten uitvoeren. Het is waar dat het paard dan niet meer kreupel is aan de voeten want de pijnprikkel is uitgeschakeld. Maar hij kan zeker nog pijn hebben als gevolg van de oude breuk van het bekken.
Ik zag trouwens dat die Denver ook weer opnieuw als rijpaard wordt aangeboden. Die is volgens mij ook al vele malen rondgeschoven.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:31

Ik vraag me af of meerdere keren een zelfde paard aangeboden zien worden, ook daadwerkelijk betekent dat het dier in de tussentijd geadopteerd is geweest. Hebben volgers zoveel inzicht in het wel en wee van de paarden....?

Kan het niet gewoon zo zijn dat paard X in de spotlight gezet wordt. En als die zoveel weken later nog steeds geen huisje heeft gevonden, dat ze hem dan weer in de spotlight zetten...?