Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
sterregoud schreef:Alane schreef:
Dit is wel een heel raar bericht ! Hebben die lui dan helemaal geen kennis over de dieren waar ze voor zouden moeten zorgen ?
Met het juiste hooi is bijvoeren natuurlijk goed voor ze. Dat lijkt me logisch.
safina schreef:We hadden het over wat natuurlijke selectie is. Als een boer of hobbydierhouder zijn beesten niet voert en de zwakste gaat eerst dood en de sterke dieren overleven en reproduceren, is dat ook een vorm van natuurlijke selectie. Wat ik of wie dan ook daarover denkt staat er los van (zoiets lijkt me trouwens gruwelijk).
Oostvaardersplassen idem. Als de zwaksten binnen de hekken als eerste sterven door voedselgebrek en de sterken overleven en reproduceren, is dat een vorm van natuurlijke selectie. Dat het een vorm van natuurlijke selectie is wil niet zeggen dat het dan ook moreel dan ook juist om dat gebied op die manier te beheren.
Natuurlijke selectie betekent eigenlijk niet meer dan dat de dieren die zich genetisch het beste hebben aangepast aan de omstandigheden waarin ze moeten leven (in ons voorbeeld aan omstandigheden met weinig eten) overleven en zich reproduceren. Deze meest optimale genen geven zij weer door naar de volgende generatie. De genen van de minder succesvolle dieren sterven uit. En zo blijft de soort bestaan.
Die omstandigheden waaraan een soort zich moet aanpassen kunnen door de natuur zijn veroorzaakt (voedselschaarste door een bosbrand, aanhoudende droogte, kou), maar ook door de mens (voedselschaarste door landbouw, een hek, een snelweg, klimaatverandering). Maar in welke omstandigheid dan ook: het mechanisme van adaptatie, selectie en reproductie van genen is een natuurlijk mechanisme dat ten grondslag ligt aan elke soort dat je hier op aarde tegenkomt.
Je kunt het er natuurlijk niet mee eens zijn, maar er is behoorlijk veel wetenschappelijke consensus over dat het zo werkt (al schijnen erg orthodoxe christenen er nog steeds andere theorieën op na te houden) Maar je kunt prima weten dat het zo werkt en het er tegelijk grondig mee oneens zijn dat wij mensen dieren soms in situaties brengen die leed veroorzaken. Zoveel leed dat de zwaksten sterven. Zoals in de OVP. Of bij die hobbyboer.
Jennyj01 schreef:Vorig jaar was er in de winter ook niks te eten. Hou toch eens op hier de hele tijd deze onzin goed te praten. En met theoretische gezeur dit te verantwoorden. In Afrika worden in honger periodes ook kinderen geboren. Dat is het overlevingsmechanisme van de natuur. Als het voortbestaan wordt bedreigt gaat het zich voortplanten. Maar het is helemaal niet nodig om het voortbestaan zo te laten bedreigen dat allemaal overlevings mechanismes moeten worden aangeboord. Het doel van deze dieren hier was het landschap open houden. Niet volledig kaal vreten. Het was geen studie project over hoe overleven dieren die niet in deze plek horen onder verschrikkelijke omstandigheden.
Maar ik krijg toch erg de indruk dat bepaalde mensen in dit topic de OVP alleen van de film de wildernis en de SBB propaganda kent.
Jennyj01 schreef:Safina waarom denk jij dat ik het niet goed heb gelezen? Omdat jij niet goed hebt gekeken? En je blijkbaar heel erg aangesproken voelt. Maar wees nou eens eerlijk. Hoevaak ben jij er de laatste weken nou geweest? Ben je er überhaupt wel eens geweest? Want ik lees niet alleen. Ik kijk ook. Baseer mijn mening niet alleen maar op voorgeschotelde propaganda.
F_Orumster schreef:Het is inderdaad een beetje irritant dat elk gedachtengoed wat niet doorspekt is met 'deze ellende moet stoppen' - direct geschaard wordt onder de 'voorstanders'.
Jennyj01 schreef:Vorig jaar was er in de winter ook niks te eten. Hou toch eens op hier de hele tijd deze onzin goed te praten. En met theoretische gezeur dit te verantwoorden. In Afrika worden in honger periodes ook kinderen geboren. Dat is het overlevingsmechanisme van de natuur. Als het voortbestaan wordt bedreigt gaat het zich voortplanten. Maar het is helemaal niet nodig om het voortbestaan zo te laten bedreigen dat allemaal overlevings mechanismes moeten worden aangeboord. Het doel van deze dieren hier was het landschap open houden. Niet volledig kaal vreten. Het was geen studie project over hoe overleven dieren die niet in deze plek horen onder verschrikkelijke omstandigheden.
Maar ik krijg toch erg de indruk dat bepaalde mensen in dit topic de OVP alleen van de film de wildernis en de SBB propaganda kent.
Jennyj01 schreef:safina schreef:
Welke vraag?
Lastig dus.