Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:35

Die club kan ook gelijk wel opgedoekt worden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:53

Alane schreef:

Dit is wel een heel raar bericht ! Hebben die lui dan helemaal geen kennis over de dieren waar ze voor zouden moeten zorgen ?
Met het juiste hooi is bijvoeren natuurlijk goed voor ze. Dat lijkt me logisch.

8nnemiek

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:11

Knap als die dieren nu in de winter drachtig kunnen raken terwijl ze het veulen van dit jaar nog niet hebben gekregen :')

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:12

sterregoud schreef:
Alane schreef:

Dit is wel een heel raar bericht ! Hebben die lui dan helemaal geen kennis over de dieren waar ze voor zouden moeten zorgen ?
Met het juiste hooi is bijvoeren natuurlijk goed voor ze. Dat lijkt me logisch.

bijvoeren is als ze al eten hebben, naast het voer... maar die dieren hadden helemaal geen eten... dus het niet bijvoeren maar voeren.

en tja... beetje klok en klepel verhaal maar niet weten waar de kerk staat...

@ 8nnemiek: sshhttt niet hardop zeggen...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:15

8nnemiek schreef:
Knap als die dieren nu in de winter drachtig kunnen raken terwijl ze het veulen van dit jaar nog niet hebben gekregen :')

HAHA. En is er in februari niet ook al een veulen geboren? Kennelijk houdt de honger dat dus niet tegen.

Rare lui.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:19

Predatoren zorgen niet alleen dat er wat dieren worden opgegeten, maar ook voor een minder vanzelfsprekende veiligheid. De dieren zullen zich niet volledige tijd onbekommerd op open vlakte houden, ze zullen zich voorzichtiger gedragen, meer trekken wanneer ze wolvenurine ruiken of in aanraking komen, zich ophouden in de bossages, af en toe op de vlucht slaan waarbij de zwakkeren uitvallen e.d.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:22

Moeten er wel bossages zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:25

De grote grazers zijn er om bossages te voorkomen inderdaad.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:59

Goed gelukt om het kaal te krijgen er wordt boomschors en zand gegeten om in leven te blijven. Alle groen is weg het is 1 grote desolate bende en dat wordt dan omschreven als een oerlandschap. Gelukkig wordt er nu onder druk gevoerd maar dat is een noodoplossing.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 02:17

safina schreef:
We hadden het over wat natuurlijke selectie is. Als een boer of hobbydierhouder zijn beesten niet voert en de zwakste gaat eerst dood en de sterke dieren overleven en reproduceren, is dat ook een vorm van natuurlijke selectie. Wat ik of wie dan ook daarover denkt staat er los van (zoiets lijkt me trouwens gruwelijk).

Oostvaardersplassen idem. Als de zwaksten binnen de hekken als eerste sterven door voedselgebrek en de sterken overleven en reproduceren, is dat een vorm van natuurlijke selectie. Dat het een vorm van natuurlijke selectie is wil niet zeggen dat het dan ook moreel dan ook juist om dat gebied op die manier te beheren.

Natuurlijke selectie betekent eigenlijk niet meer dan dat de dieren die zich genetisch het beste hebben aangepast aan de omstandigheden waarin ze moeten leven (in ons voorbeeld aan omstandigheden met weinig eten) overleven en zich reproduceren. Deze meest optimale genen geven zij weer door naar de volgende generatie. De genen van de minder succesvolle dieren sterven uit. En zo blijft de soort bestaan.
Die omstandigheden waaraan een soort zich moet aanpassen kunnen door de natuur zijn veroorzaakt (voedselschaarste door een bosbrand, aanhoudende droogte, kou), maar ook door de mens (voedselschaarste door landbouw, een hek, een snelweg, klimaatverandering). Maar in welke omstandigheid dan ook: het mechanisme van adaptatie, selectie en reproductie van genen is een natuurlijk mechanisme dat ten grondslag ligt aan elke soort dat je hier op aarde tegenkomt.

Je kunt het er natuurlijk niet mee eens zijn, maar er is behoorlijk veel wetenschappelijke consensus over dat het zo werkt (al schijnen erg orthodoxe christenen er nog steeds andere theorieën op na te houden ;)) Maar je kunt prima weten dat het zo werkt en het er tegelijk grondig mee oneens zijn dat wij mensen dieren soms in situaties brengen die leed veroorzaken. Zoveel leed dat de zwaksten sterven. Zoals in de OVP. Of bij die hobbyboer.

Precies Safina :j Dingen loskoppelen van elkaar! Natuur is ook zeker niet altijd positief , gezond of goed. Natuur is veelal hard, dood en verderf.

Dat er nu al best vroeg in het seizoen jongen zijn geboren geeft aan dat er vorige winter wel voedsel was en de dieren daardoor vruchtbaar. Bij een beeld te lage bcs wordt sperma van slechte kwaliteit en vrouwelijke dieren krijgen geen eisprong.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 07:26

Vorig jaar was er in de winter ook niks te eten. Hou toch eens op hier de hele tijd deze onzin goed te praten. En met theoretische gezeur dit te verantwoorden. In Afrika worden in honger periodes ook kinderen geboren. Dat is het overlevingsmechanisme van de natuur. Als het voortbestaan wordt bedreigt gaat het zich voortplanten. Maar het is helemaal niet nodig om het voortbestaan zo te laten bedreigen dat allemaal overlevings mechanismes moeten worden aangeboord. Het doel van deze dieren hier was het landschap open houden. Niet volledig kaal vreten. Het was geen studie project over hoe overleven dieren die niet in deze plek horen onder verschrikkelijke omstandigheden.
Maar ik krijg toch erg de indruk dat bepaalde mensen in dit topic de OVP alleen van de film de wildernis en de SBB propaganda kent.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 07:51

Popstra schreef:
ik zou liever de kogel krijgen dan worden aangevallen en opgevreten door roofdieren om eerlijk te zijn.

Ik ook, maar aangezien SBB je eerst maanden zou laten lijden, zou ik toch voor het roofdier kiezen; komt de dood een stuk sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:05

Jennyj01 schreef:
Vorig jaar was er in de winter ook niks te eten. Hou toch eens op hier de hele tijd deze onzin goed te praten. En met theoretische gezeur dit te verantwoorden. In Afrika worden in honger periodes ook kinderen geboren. Dat is het overlevingsmechanisme van de natuur. Als het voortbestaan wordt bedreigt gaat het zich voortplanten. Maar het is helemaal niet nodig om het voortbestaan zo te laten bedreigen dat allemaal overlevings mechanismes moeten worden aangeboord. Het doel van deze dieren hier was het landschap open houden. Niet volledig kaal vreten. Het was geen studie project over hoe overleven dieren die niet in deze plek horen onder verschrikkelijke omstandigheden.
Maar ik krijg toch erg de indruk dat bepaalde mensen in dit topic de OVP alleen van de film de wildernis en de SBB propaganda kent.

Meis, het heeft helemaal niks met goedpraten te maken. Écht helemaal niks. Als je nou even de moeite had genomen om goed te lezen, dan had je dat ook wel gesnapt denk ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:11

Het is inderdaad een beetje irritant dat elk gedachtengoed wat niet doorspekt is met 'deze ellende moet stoppen' - direct geschaard wordt onder de 'voorstanders'.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:19

Safina waarom denk jij dat ik het niet goed heb gelezen? Omdat jij niet goed hebt gekeken? En je blijkbaar heel erg aangesproken voelt. Maar wees nou eens eerlijk. Hoevaak ben jij er de laatste weken nou geweest? Ben je er überhaupt wel eens geweest? Want ik lees niet alleen. Ik kijk ook. Baseer mijn mening niet alleen maar op voorgeschotelde propaganda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:35

F_Orumster schreef:
Het is inderdaad een beetje irritant dat elk gedachtengoed wat niet doorspekt is met 'deze ellende moet stoppen' - direct geschaard wordt onder de 'voorstanders'.

Da's precies wat ik bedoel ja.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:54

Blijkbaar was die vraag toch iets te lastig.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:02

Omdat de berichten van Safina en mij je antwoord zijn. En we geen zin hebben om meer verantwoording af te leggen/uit te leggen. Omdat het vermoeiend is om afgeserveerd te worden als voorstander van het parkje als je gedachtenpinsels loslaat 'hoe iets mogelijk kan (ge)gaan (zijn) of zou kunnen gaan'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:05

Jennyj01 schreef:

Welke vraag?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:12

Jennyj01 schreef:
Safina waarom denk jij dat ik het niet goed heb gelezen? Omdat jij niet goed hebt gekeken? En je blijkbaar heel erg aangesproken voelt. Maar wees nou eens eerlijk. Hoevaak ben jij er de laatste weken nou geweest? Ben je er überhaupt wel eens geweest? Want ik lees niet alleen. Ik kijk ook. Baseer mijn mening niet alleen maar op voorgeschotelde propaganda.

Spiegel? Jij bent volgens mij degene die zich erg aangesproken voelt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:13

safina schreef:
Jennyj01 schreef:

Welke vraag?

Lastig dus.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:20

F_Orumster schreef:

Inderdaad :j

Jennyj01 schreef:

Weet niet hoeveel onderzoek naar vruchtbaarheid en bcs scores jij hebt gedaan maar wat jij nu schrijft is onjuist. Mensen met anorexia worden op een gegeven moment ook niet meer ongesteld.
Dat er in hongerperiodes kinderen worden geboren heeft te maken met de situatie maanden daarvoor, er is tenslotte een draagtijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:24

Jennyj01 schreef:
safina schreef:

Welke vraag?

Lastig dus.

Ik vind je manier van discussiëren niet prettig. Ik vind het leuk om met je van gedachten te wisselen over inhoudelijke aspecten van wat er speelt rondom de OVP, ook als we daarover van mening verschillen. Als je het niet erg vind ga ik in dit soort reacties geen energie meer steken, wat het leidt nergens toe. Maar als je weer echt inhoudelijk gaat reageren vind ik het leuk om weer verder met je in gesprek te gaan.

En nog een keer voor alle duidelijkheid: als je vraagtekens zet bij de uitspraken van de één, betekent dat niet dat je automatisch ook vóór de ander bent.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:32

Over die kwestie die op de vorige pagina werd besproken: natuurlijke selectie vindt overal plaats want er zullen altijd natuurlijke barrières zijn. Dat is natuurlijk ook wel zo. Maar eerlijk gezegd, die foto's van volkomen kale vlaktes met hier en daar een dode boom, die dan bezaaid ligt met kadavers; dat ik ken ik zelf alleen van extreme droogteperiodes in Afrika. Het is wat mij betreft dan ook de vraag of je dat als mens moedwillig moet bewerkstelligen door dieren uit te zetten binnen een begrensd gebied.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:41

Fransje23 als je anorexia hebt en je wordt niet meer ongesteld. Dan zijn dat signalen dat het heel erg slecht met je gaat. Leg mij dan eens uit waarom het bij andere zoogdieren dan wel een heel mooi natuurlijk proces moet zijn.

Safina jij wil met mij geen discussie voeren maar quote mij wel met: Meis je moet eens goed lezen. Op een simpele vraag of je er zelf recent nog bent geweest kun je mij niet eens antwoord geven. Sterker nog. De vraag begrijp je niet eens.