Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:27

Het mooie van de oostvaardersplassen is dat het gebied ooit zelf door de natuur werd overgenomen en dat we het toen zijn gaan beschermen om die natuur kansen te geven.
En dat was hard nodig, er stonden toen allerlei vogels op punt uit te sterven in Nederland.

Eline, top! Jullie acties maken het verschil.

JewEmm, definieer dan eerst het probleem eens waarvoor we oplossingen moeten zoeken?

Popstra

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:39

Wat is nu eigenlijk de bedoeling van het bijvoeren verder? Er word toch gevoerd door SBB!?
Ik bedoel, nu doen ook steeds vrijwillers dat met hooi wat ze inzamelen maar dat kan toch niet Zo duren? Het is toch niet de bedoeling jan en alleman daar maar komt voeren?
Wat willen de actie groepen nu eigenlijk bereiken met de stichting die is opgezet enz? Wat zijn nu eigenlijk de plannen verder of weet niemand dat!?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:29

Popstra schreef:
Wat is nu eigenlijk de bedoeling van het bijvoeren verder? Er word toch gevoerd door SBB!?
Ik bedoel, nu doen ook steeds vrijwillers dat met hooi wat ze inzamelen maar dat kan toch niet Zo duren? Het is toch niet de bedoeling jan en alleman daar maar komt voeren?
Wat willen de actie groepen nu eigenlijk bereiken met de stichting die is opgezet enz? Wat zijn nu eigenlijk de plannen verder of weet niemand dat!?

Wat ik heb begrepen komt het voeren van SBB neer op 500gr hooi per dier, veel te weinig dus, daarnaast wordt er op een te beperkt aantal plaatsen gevoerd waardoor nog lang niet alle dieren eten kunnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:32

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:45

Jemig zeg 500 gram.... Niet te geloven zeg. Snap die bijvoer acties van vrijwilligers wel dan nu maar dan nog, is toch niet aan hen de taak dit te blijven doen gezien alle energie en kosten dit met zich mee brengt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:01

mysa schreef:
Deze bioloog heeft destijds ontslag genomen bij sbb omdat hij het beleid niet langer kon onderschrijven en het dierenleed niet meer kon aanzien.

https://www.trouw.nl/home/het-is-een-re ... ~a6f0d114/

Heel veel respect!
Aan de andere kant, helaas wel iemand die daar "tegen geluid" gaf en toen weg is gegaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:46

Karl66 schreef:
@Alane, je loopt weer eens appels met peren te vergelijken. Het is leuk dat NRW de hoogste bevolkingsdichtheid van Duitsland heeft, maar de Oostvaardersplassen liggen nog steeds in de Randstad en daar mogen ze dromen dat ze maar de bevolkingsdichtheid van NRW hebben. En al helemaal als je het wateroppervlakte van de totale oppervlakte afhaalt.

wel een statement.... dat ik weer eens appels met peren vergelijk.

maar goed, ik heb geen stukje Duitsland gekozen, ik NRW gekozen omdat ik er en zelf woon, en redelijk in de buurt kwam qua km2 met Nederland als je dan de 18% water eraf haalt, daarnaast tegen Nederland aanligt dus grensoverschrijdend wild enzo.
Ik had ook Saarland kunnen kiezen, omdat het zo klein inwas je daar waarschijnlijk overgevallen, die heeft ongeveer hetzelfde aantal inwoners per km2 als Nederland. Of Freie Hansestadt Bremen (is ook een deelstaat) met 1549 inwoners per km2

Heb ik niet en ook laten zien dat bevolkingsdichtheid niet alleen telt... ook het aantal wild wat er rond rent, gezien het aantal ongevallen in bijv. Zweden tov Nederland :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:50

Jaime_ schreef:
Popstra schreef:

Wat ik heb begrepen komt het voeren van SBB neer op 500gr hooi per dier, veel te weinig dus, daarnaast wordt er op een te beperkt aantal plaatsen gevoerd waardoor nog lang niet alle dieren eten kunnen.

Gekke is dat ik daar in het rapport van de dierenbescherming niets over lees, over te weinig voederplekken. En als dieren zich uitgezonderd storten op slechts enkele plukjes hooi en het dringen is geblazen bij de voerplaatsen, dan hadden ze dat gezien en er een opmerking over gemaakt, lijkt me.

Wat wel in dat rapport stond, waren enkele opmerkingen van de LID-inspecteur:

- Dieren die zich niet bij de voederplekken bevonden waarschijnlijk het veld ingetrokken om te
herkauwen of om te zoeken naar opkomend voedsel
- Vreemd dat ik zo weinig ‘slechte’ grote grazers heb gezien. Komt dit door verhoogd afschot in de afgelopen twee weken, of zijn we op plaatsen geweest waar zich de ‘betere’ grote grazers bevinden, of is er sprake van massahysterie?

Ik ben benieuwd wat ze gaan aantreffen als ze vaker mee het veld in gaan. En ik hoop dat ze daar ook goed en helder over rapporteren. Zodat er een realistisch beeld ontstaat.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:56

Karl66 schreef:
@Alane, je loopt weer eens appels met peren te vergelijken. Het is leuk dat NRW de hoogste bevolkingsdichtheid van Duitsland heeft, maar de Oostvaardersplassen liggen nog steeds in de Randstad en daar mogen ze dromen dat ze maar de bevolkingsdichtheid van NRW hebben. En al helemaal als je het wateroppervlakte van de totale oppervlakte afhaalt.

Sinds wanneer liggen de oostvaardersplassen in de randstad? De randstad is bij mijn weten (en volgens google ook) noordelijke deel zuid-holland en zuidelijke helft van noord-holland en deel utrecht. Flevoland ligt er kilometers buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:08

aikon schreef:
Karl66 schreef:

Sinds wanneer liggen de oostvaardersplassen in de randstad? De randstad is bij mijn weten (en volgens google ook) noordelijke deel zuid-holland en zuidelijke helft van noord-holland en deel utrecht. Flevoland ligt er kilometers buiten.

Almere wordt volgens mij tegenwoordig ook tot de randstad gerekend. Is natuurlijk uitzonderlijk snel gegroeid de afgelopen 20 jaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:25

Dit keer ben ik het met je eens Safina. Het is belangrijk dat er een goede, onafhankelijke rapportage komt over de situatie.
Gezien de starre houding en gebrekkige informatie van het SBB in de afgelopen jaren, is het vertrouwen in deze organisatie, aangaande dit project, flink zoek.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:52

Fransje, hard gegroeid ja, maar onderdeel van het randstad gebied nee. Ze willen wel verbinding met het randstad gebied, maar zijn er nog geen onderdeel van.
Komt nog bij dat de ovp buiten almere ligt en er niet in en daardoor ook niet IN een randstad gebied. Sterker nog, het ovp ligt in de gemeente lelystad ;) Op deze manier is het einde gauw zoek.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:15

Almere en de Oostvaardersplassen liggen gewoon tegen de noordvleugel van de randstad aan en op het moment dat de dieren zich richting de Utrechtse heuvelrug beginnen te verplaatsen, dan lopen ze gewoon de randstad in. En volgens Alane is dat geen enkel probleem als er significant meer groot wild door de randstad gaat wandelen, want zij woont in Duitsland en daar valt het aantal verkeersongelukken met groot wild best wel mee. Dat klinkt leuk, tot je een paar serieuze ongevallen op de A1 of A6/A27 hebt met wat dodelijke slachtoffers. Je kan dat gebied gewoon niet met Duitsland vergelijken, ook niet met NRW. En zeker niet met de Scandinavische landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:15

senna21 schreef:
Dit keer ben ik het met je eens Safina. Het is belangrijk dat er een goede, onafhankelijke rapportage komt over de situatie.
Gezien de starre houding en gebrekkige informatie van het SBB in de afgelopen jaren, is het vertrouwen in deze organisatie, aangaande dit project, flink zoek.

Ik denk dat daar ook het grootste probleem ligt. Mensen vertrouwen SBB niet. En soms is dat gebrek aan vertrouwen op basis van feiten en soms op hersenspinsels.

Wat naar mijn idee verkeerd is gegaan, is dat er allemaal rapporten zijn geschreven over beheer (ICMO e.d.), maar dat daarin helemaal niet is gekeken naar maatschappelijk draagvlak voor het beleid. En hoe je je beleid uitlegt naar het publiek. Hoe je transparant bent, iedereen laat zien wat je doet. Zodat dat het allemaal geen mysterie verstopt achter hekken is, zoals nu. En hoe je onafhankelijke partijen kunt laten controleren en rapporteren hoe je je werk doet.

De huidige situatie was te voorzien. Dit zat er gewoon een keer aan te komen. Maar ze hebben teveel naar binnen gekeken en te weinig naar buiten. Ze zijn even vergeten voor wie ze die natuur beheren. Dat dat is niet voor ganzen en zeldzame vogels. Dat is niet voor grote grazers. En ook niet voor bijzondere plantjes of wat dan ook. En ook niet voor biologen of ecologen. Dat is voor het volk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-18 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:27

Karl66 schreef:
Almere en de Oostvaardersplassen liggen gewoon tegen de noordvleugel van de randstad aan en op het moment dat de dieren zich richting de Utrechtse heuvelrug beginnen te verplaatsen, dan lopen ze gewoon de randstad in. En volgens Alane is dat geen enkel probleem als er significant meer groot wild door de randstad gaat wandelen, want zij woont in Duitsland en daar valt het aantal verkeersongelukken met groot wild best wel mee. Dat klinkt leuk, tot je een paar serieuze ongevallen op de A1 of A6/A27 hebt met wat dodelijke slachtoffers. Je kan dat gebied gewoon niet met Duitsland vergelijken, ook niet met NRW. En zeker niet met de Scandinavische landen.

Je trekt het aardig uit zijn verband... maar geeft niet.
Je wil graag gelijk hebben, kun je krijgen. Nederland is extreem uniek... heeft vrije baan op wegen nodig omdat ze anders overal tegen aan botsen. De hekken die langs autosnelwegen staan zijn er waarschijnlijk zodat automobilisten niet verdwalen of van de weg af komen
Rest echt wild wat in Europa rondloopt, komt niet in Nederland, behalve die die verdwalen en die worden terstond aangereden in oa Gelderland.
De andere Europeanen kunnen er schijnbaar wel mee omgaan, en daarom zie je ook meer wild in oa Zweden.
de dieren die in Nederland in de parken rondhobbelen rennen massaal de stad in en de autosnelweg op wanneer ze niet meer achter het hek staan, ipv de groene zones volgen en etend verplaatsen en beschermd rusten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:36

safina schreef:
Ik denk dat daar ook het grootste probleem ligt. Mensen vertrouwen SBB niet. En soms is dat gebrek aan vertrouwen op basis van feiten en soms op hersenspinsels.

Wat naar mijn idee verkeerd is gegaan, is dat er allemaal rapporten zijn geschreven over beheer (ICMO e.d.), maar dat daarin helemaal niet is gekeken naar maatschappelijk draagvlak voor het beleid. En hoe je je beleid uitlegt naar het publiek. Hoe je transparant bent, iedereen laat zien wat je doet. Zodat dat het allemaal geen mysterie verstopt achter hekken is, zoals nu. En hoe je onafhankelijke partijen kunt laten controleren en rapporteren hoe je je werk doet.

De huidige situatie was te voorzien. Dit zat er gewoon een keer aan te komen. Maar ze hebben teveel naar binnen gekeken en te weinig naar buiten. Ze zijn even vergeten voor wie ze die natuur beheren. Dat dat is niet voor ganzen en zeldzame vogels. Dat is niet voor grote grazers. En ook niet voor bijzondere plantjes of wat dan ook. En ook niet voor biologen of ecologen. Dat is voor t volk.

Waarschijnlijk en vermoedelijk is dat vertrouwen weg vanwege het feit dat er vogels die er toen waren nu zo'n beetje allemaal verdwenen zijn. Het parkachtige landschap eruit zijn als een na-oorlogstafereel, waar de grote gevechten waren, alleen de bomkraters missen. Er staat bijna geen boom meer overeind.
Dat er meer dan 10 jaar geroepen wordt dat het zo niet werkt, dat het dierenmishandeling is enz, en dat men zich erachter verschuilt dat een rechter heeft gezegd dat er niet gevoerd hoeft te worden....
Dat er meer dan 10 jaar geroepen wordt dat men er mee bezig is om een oplossing te vinden, en dat dat ieder jaar een zoethoudertje is...

En ja de natuur is hard, maar de mens is gemeen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:40

Punt is dat ze nooit in de randstad zullen komen. Richting Amsterdam zit het ij-meer er voor. Herten zijn goede zwemmers, maar dat is wel iets van het goede. Aan de kant van Almere zouden ze dan misschien (nadruk op misschien) iets kunnen. Dan komen ze in het groene hart uit:
Afbeelding

De andere kant kunnen ze door de polder naar de veluwe
Afbeelding
Naar boven kan natuurlijk ook door de polder. De bevolkingsdichtheid is daar lager. Dan lopen ze waarschijnlijk zo door naar Duitsland. Daar lusten ze dan wel weer graag herten, dus misschien is dat ook weer niet handig.

Maar enfin, het duurt wel even voor ze in de randstad opduiken.

Overigens hebben ze in scandinavie ook grote problemen met wild. Daar staan langs de meeste grote wegen en veel kleine ook gewoon wild hekken om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. In het oostblok en duitsland is wild minder een probleem, daar hebben ze roofdieren en wordt er in het seizoen veel actiever gejaagd en blijft wild liever wat verder van mensen af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:20

safina schreef:
Jaime_ schreef:

Gekke is dat ik daar in het rapport van de dierenbescherming niets over lees, over te weinig voederplekken. En als dieren zich uitgezonderd storten op slechts enkele plukjes hooi en het dringen is geblazen bij de voerplaatsen, dan hadden ze dat gezien en er een opmerking over gemaakt, lijkt me.

Wat wel in dat rapport stond, waren enkele opmerkingen van de LID-inspecteur:

- Dieren die zich niet bij de voederplekken bevonden waarschijnlijk het veld ingetrokken om te
herkauwen of om te zoeken naar opkomend voedsel
- Vreemd dat ik zo weinig ‘slechte’ grote grazers heb gezien. Komt dit door verhoogd afschot in de afgelopen twee weken, of zijn we op plaatsen geweest waar zich de ‘betere’ grote grazers bevinden, of is er sprake van massahysterie?

Ik ben benieuwd wat ze gaan aantreffen als ze vaker mee het veld in gaan. En ik hoop dat ze daar ook goed en helder over rapporteren. Zodat er een realistisch beeld ontstaat.
Ik ben vooral ook heel benieuwd naar het antwoord op de vraag in de laatste opmerking. Gaan ze dit vanuit de DB nu nog verder onderzoeken, weet iemand dat?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:27

Laat ze maar niet naar de Veluwe komen, sinds er ecoducten richting het oosten zijn, schijnt hier 90% van het wild jaarlijks afgeschoten te worden. Zo veel dat de jagers in opstand zijn gekomen. Klinkt nogal onlogisch, dat het door migratie komt. Las ik ergens hoor, zal de bron er eens bij zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:03

Marie_Anne schreef:
Ik ben vooral ook heel benieuwd naar het antwoord op de vraag in de laatste opmerking. Gaan ze dit vanuit de DB nu nog verder onderzoeken, weet iemand dat?

Het is wel een van de aanbevelingen om externen te laten controleren. Ik hoop dat ze zo verstandig zijn. Als men de huidige massahysterie wil terugdringen, dan zal men toch dat "mysterie achter de hekken" inzichtelijk moeten maken voor het publiek. Dat kan door onafhankelijken mee te laten kijken.

Overigens is de provincie Flevoland het niet helemaal eens met de inhoud van het rapport:

https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... escherming

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:26

Citaat:
de internationale commissie ICMO 2 heeft aangegeven dat 90% of meer van de sterfte van de grote grazers door afschot moet plaatsvinden

bron:https://www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbosbeheer/nieuws/2018/03/kanttekeningen-conclusies-dierenbescherming

Wat ik me dan afvraag: als die commissie aan heeft gegeven dat 90% of meer van de sterfte van de grote grazers door afschot moet plaatsvinden waarom dan niet eerder schieten, wanneer er nog vlees op zit, de dieren nog in een gezonde conditie verkeren? Waarom dan eerst laten creperen met als risico dat je niet ieder stervend dier uit zijn/haar lijden kunt verlossen omdat je het niet of te laat ziet?

schiet een gedeelte jaarlingen en 2 jarige af, gedeelte mannelijke dieren, het houdt de kuddes actief, gezond en voorkomt hysterie (bij de mensen)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:02

Omdat voor die tijd het erg lastig is om te zien wat de sterkste en zwakste dieren van de kudde zijn. Daarvoor moet je maanden goed observeren en gedragsdeskundige zijn op het gebied van die dieren.

Gewoon mannelijke dieren afknallen kan problemen geven. Ook daarvoor heb je langere observatieperiodes nodig. Dat geld is er niet vermoed ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:15

Alane schreef:
schiet een gedeelte jaarlingen en 2 jarige af, gedeelte mannelijke dieren, het houdt de kuddes actief, gezond en voorkomt hysterie (bij de mensen)

Krijg je alsnog hysterie.. Dan is het jacht en dus zielig..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:17

Liever proactief schieten dan reactief. Hebben de dieren het tenminste goed gehad, en hebben ze geen maanden honger moeten lijden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:23

Heb sowieso weinig mensen gezien hier die tegen jagen zijn, alleen de manier waarop het nu gebeurd en de laattijdige respons zit mensen dwars.

Ik kan ook niet geloven dat het geen bandwerk of hoe moet ik het noemen word als je zo een hoog quotum per dag moet schieten. Zou echt graag een boswachter zijn eigen visie horen.