Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Popstra schreef:Wat is nu eigenlijk de bedoeling van het bijvoeren verder? Er word toch gevoerd door SBB!?
Ik bedoel, nu doen ook steeds vrijwillers dat met hooi wat ze inzamelen maar dat kan toch niet Zo duren? Het is toch niet de bedoeling jan en alleman daar maar komt voeren?
Wat willen de actie groepen nu eigenlijk bereiken met de stichting die is opgezet enz? Wat zijn nu eigenlijk de plannen verder of weet niemand dat!?
mysa schreef:Deze bioloog heeft destijds ontslag genomen bij sbb omdat hij het beleid niet langer kon onderschrijven en het dierenleed niet meer kon aanzien.
https://www.trouw.nl/home/het-is-een-re ... ~a6f0d114/
Karl66 schreef:@Alane, je loopt weer eens appels met peren te vergelijken. Het is leuk dat NRW de hoogste bevolkingsdichtheid van Duitsland heeft, maar de Oostvaardersplassen liggen nog steeds in de Randstad en daar mogen ze dromen dat ze maar de bevolkingsdichtheid van NRW hebben. En al helemaal als je het wateroppervlakte van de totale oppervlakte afhaalt.
Jaime_ schreef:Popstra schreef:Wat is nu eigenlijk de bedoeling van het bijvoeren verder? Er word toch gevoerd door SBB!?
Ik bedoel, nu doen ook steeds vrijwillers dat met hooi wat ze inzamelen maar dat kan toch niet Zo duren? Het is toch niet de bedoeling jan en alleman daar maar komt voeren?
Wat willen de actie groepen nu eigenlijk bereiken met de stichting die is opgezet enz? Wat zijn nu eigenlijk de plannen verder of weet niemand dat!?
Wat ik heb begrepen komt het voeren van SBB neer op 500gr hooi per dier, veel te weinig dus, daarnaast wordt er op een te beperkt aantal plaatsen gevoerd waardoor nog lang niet alle dieren eten kunnen.
Karl66 schreef:@Alane, je loopt weer eens appels met peren te vergelijken. Het is leuk dat NRW de hoogste bevolkingsdichtheid van Duitsland heeft, maar de Oostvaardersplassen liggen nog steeds in de Randstad en daar mogen ze dromen dat ze maar de bevolkingsdichtheid van NRW hebben. En al helemaal als je het wateroppervlakte van de totale oppervlakte afhaalt.
aikon schreef:Karl66 schreef:@Alane, je loopt weer eens appels met peren te vergelijken. Het is leuk dat NRW de hoogste bevolkingsdichtheid van Duitsland heeft, maar de Oostvaardersplassen liggen nog steeds in de Randstad en daar mogen ze dromen dat ze maar de bevolkingsdichtheid van NRW hebben. En al helemaal als je het wateroppervlakte van de totale oppervlakte afhaalt.
Sinds wanneer liggen de oostvaardersplassen in de randstad? De randstad is bij mijn weten (en volgens google ook) noordelijke deel zuid-holland en zuidelijke helft van noord-holland en deel utrecht. Flevoland ligt er kilometers buiten.
senna21 schreef:Dit keer ben ik het met je eens Safina. Het is belangrijk dat er een goede, onafhankelijke rapportage komt over de situatie.
Gezien de starre houding en gebrekkige informatie van het SBB in de afgelopen jaren, is het vertrouwen in deze organisatie, aangaande dit project, flink zoek.
Karl66 schreef:Almere en de Oostvaardersplassen liggen gewoon tegen de noordvleugel van de randstad aan en op het moment dat de dieren zich richting de Utrechtse heuvelrug beginnen te verplaatsen, dan lopen ze gewoon de randstad in. En volgens Alane is dat geen enkel probleem als er significant meer groot wild door de randstad gaat wandelen, want zij woont in Duitsland en daar valt het aantal verkeersongelukken met groot wild best wel mee. Dat klinkt leuk, tot je een paar serieuze ongevallen op de A1 of A6/A27 hebt met wat dodelijke slachtoffers. Je kan dat gebied gewoon niet met Duitsland vergelijken, ook niet met NRW. En zeker niet met de Scandinavische landen.
safina schreef:Ik denk dat daar ook het grootste probleem ligt. Mensen vertrouwen SBB niet. En soms is dat gebrek aan vertrouwen op basis van feiten en soms op hersenspinsels.
Wat naar mijn idee verkeerd is gegaan, is dat er allemaal rapporten zijn geschreven over beheer (ICMO e.d.), maar dat daarin helemaal niet is gekeken naar maatschappelijk draagvlak voor het beleid. En hoe je je beleid uitlegt naar het publiek. Hoe je transparant bent, iedereen laat zien wat je doet. Zodat dat het allemaal geen mysterie verstopt achter hekken is, zoals nu. En hoe je onafhankelijke partijen kunt laten controleren en rapporteren hoe je je werk doet.
De huidige situatie was te voorzien. Dit zat er gewoon een keer aan te komen. Maar ze hebben teveel naar binnen gekeken en te weinig naar buiten. Ze zijn even vergeten voor wie ze die natuur beheren. Dat dat is niet voor ganzen en zeldzame vogels. Dat is niet voor grote grazers. En ook niet voor bijzondere plantjes of wat dan ook. En ook niet voor biologen of ecologen. Dat is voor t volk.
safina schreef:Ik ben vooral ook heel benieuwd naar het antwoord op de vraag in de laatste opmerking. Gaan ze dit vanuit de DB nu nog verder onderzoeken, weet iemand dat?Jaime_ schreef:Wat ik heb begrepen komt het voeren van SBB neer op 500gr hooi per dier, veel te weinig dus, daarnaast wordt er op een te beperkt aantal plaatsen gevoerd waardoor nog lang niet alle dieren eten kunnen.
Gekke is dat ik daar in het rapport van de dierenbescherming niets over lees, over te weinig voederplekken. En als dieren zich uitgezonderd storten op slechts enkele plukjes hooi en het dringen is geblazen bij de voerplaatsen, dan hadden ze dat gezien en er een opmerking over gemaakt, lijkt me.
Wat wel in dat rapport stond, waren enkele opmerkingen van de LID-inspecteur:
- Dieren die zich niet bij de voederplekken bevonden waarschijnlijk het veld ingetrokken om te
herkauwen of om te zoeken naar opkomend voedsel
- Vreemd dat ik zo weinig ‘slechte’ grote grazers heb gezien. Komt dit door verhoogd afschot in de afgelopen twee weken, of zijn we op plaatsen geweest waar zich de ‘betere’ grote grazers bevinden, of is er sprake van massahysterie?
Ik ben benieuwd wat ze gaan aantreffen als ze vaker mee het veld in gaan. En ik hoop dat ze daar ook goed en helder over rapporteren. Zodat er een realistisch beeld ontstaat.
Marie_Anne schreef:Ik ben vooral ook heel benieuwd naar het antwoord op de vraag in de laatste opmerking. Gaan ze dit vanuit de DB nu nog verder onderzoeken, weet iemand dat?
Citaat:de internationale commissie ICMO 2 heeft aangegeven dat 90% of meer van de sterfte van de grote grazers door afschot moet plaatsvinden