Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:16

Bij een opvang horen ze gewoon oudere en geblesseerde en of zieke paarden op te vangen en te verzorgen tot het einde op basis van de donaties.

Maar ze heten paard zoekt baas, dus het is in die zin ook geen opvang?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:27

Dat ze jonge "gezonde" paarden herplaatsen snap ik ook zeker. Maar een 27 jarige herplaatsen terwijl je je eigen rusthuis hebt? Dat vind ik toch heel dubbel.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:50

Die magere Paint die ze er nu op hebben staan, daar hoort PzB voor te staan, vind ik. Dát soort paarden helpen, dat was toch het hele doel?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:51

Eef_Bam schreef:
Dat ze jonge "gezonde" paarden herplaatsen snap ik ook zeker. Maar een 27 jarige herplaatsen terwijl je je eigen rusthuis hebt? Dat vind ik toch heel dubbel.

Ze kunnen natuurlijk ook niet alles zelf houden. De eigenaar van dat paard kiest er blijkbaar voor om te herplaatsen ipv zelf de kosten te dragen voor een plek in een rusthuis.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:57

De huidige discussie vind ik ook wat dubbel, want aan de ene kant wordt ze verweten dat ze 8 eigen dieren hebben staan, en nu wordt ook verweten dat ze een (nieuw binnen gekomen?) oudje niet toevoegen aan die 8 eigen dieren die ze al hebben staan.
Alles wat ze doen tot iets willen negatiefs maken vind ik ook een beetje te ver gaan

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:00

Telpeva schreef:
De huidige discussie vind ik ook wat dubbel, want aan de ene kant wordt ze verweten dat ze 8 eigen dieren hebben staan, en nu wordt ook verweten dat ze een (nieuw binnen gekomen?) oudje niet toevoegen aan die 8 eigen dieren die ze al hebben staan.
Alles wat ze doen tot iets willen negatiefs maken vind ik ook een beetje te ver gaan

Er wordt de lastste tijd inderdaad op alle slakken zout gelegd.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:06

Moderatoropmerking:
Speculatie is op Voorpagina Nieuws niet toegestaan
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 06-11-22 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:06

Nou, ik zou dus onderscheid willen zien tussen privé paarden en paarden die door de stichting aangehouden worden, omdat nieuwe eigenaar zoeken niet in belang van paard is. Zodat zo'n oudje in het rusthuis kan of 1 die heel veel mankeert ook kan blijven. Die passen bij een stichting in mijn ogen. Privé paarden die je aanhoudt om zelf te rijden vanwege klik, voor wedstrijden of andere doeleinden niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:07

PowerOfZoef schreef:
Moderatoropmerking:

Heb jij bewijs dat dat zo is? We denken het maar niemand weet het zeker. Bovendien zijn het niet alleen de goede paarden die ze houden. Zo hebben ze onlangs besloten om Johnny zelf te houden. Wel nadat er veel kritiek was geweest omdat hij weer ter adoptie stond en er bewezen is dat dit paard van alles mankeerden. Maar die zal ongetwijfeld een plekje in het rusthuis krijgen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 06-11-22 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:13

Heb ook gereageerd onder de spoedmelding van vandaag. Het is een in en in triest paard wat je ziet op de foto. Maar verder geen info van hoe oud dit paard is want hierdoor kan een paard natuurlijk ook niet meer aan willen komen. Misschien hebben de eigenaren al een afscheidsdag geplant, heel summier allemaal. Heb dus gezegd dat meer info op zijn plaats was, ben benieuwd of ik dus mag blijven kijken op hun FB

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:13

Telpeva schreef:

Dat zijn imo wel 2 verschillende dingen.

Een opvang vangt dieren op die verwaarloosd zijn of een blessure of ziekte hebben. Met donaties onderhouden ze die en zorgen ze voor een fijne oude dag/laatste fase van het leven.

Prive paarden houden, zou compleet los moeten staan van de stichting. Dat je een keer verliefd wordt of een paard nog bruikbaar is kan gebeuren, maar dan zou je die uit de stichting moeten halen.

En als anderen een bedrag zouden moeten neertellen voor een dergelijk paard, zouden ze een vergelijkbaar bedrag uit eigen zak in de stichting moeten stoppen.

De vraag van mensen is ook; hoe kunnen ze 8 paarden prive onderhouden. Je kan zeggen dat het niemand wat aangaat, maar het komt door hun vage cijfers dat mensen dat gaan meenemen in hun wantrouwen. Om 8 paarden te onderhouden moet je behoorlijk hard werken en veel geld verdienen. Aangezien de dochter voor de stichting werkt, is het logisch dat men vragen stelt over haar inkomsten.

Niemand verwacht dat ze alles gratis doen, als ze zich werkelijk 24/7 inzetten voor verwaarloosde paarden. Maar dusdanig veel verdienen dat je 8 paarden prive kan onderhouden, roept vragen op en dat is toch echt logisch, gezien hun boekhouding.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:15

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan, ik zou het logischer vinden als een paardenopvang/rusthuis een paard houdt dat al oud is en niet meer gereden mag worden (helemaal omdat ze een rusthuis hebben nu blijkbaar) waarvan de kosten dmv donaties betaald worden dan een paard (of paarden) dat nog goed is en die waarschijnlijk met gemak "geadopteerd" zou kunnen worden.

Als ze 8 niet-herplaatsbare paarden zouden hebben staan i.p.v. een aantal plaatsbare paarden waarvan het onbekend is hoe die betaald worden zou er lijkt mij en stuk minder raar naar gekeken worden..

Hier ben ik inderdaad even voor het gemak uitgegaan dat de paarden die ze houden paarden zijn die niks mankeren want daar is sws twijfel over, als ze wat zouden mankeren zouden ze dat toch wel uitgebreid op social media zetten voor donaties? Tenminste dat lijkt mij handig als je meer donaties wil ontvangen :o

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:16

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 25-02-23 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:24

boyca schreef:
Heb ook gereageerd onder de spoedmelding van vandaag. Het is een in en in triest paard wat je ziet op de foto. Maar verder geen info van hoe oud dit paard is want hierdoor kan een paard natuurlijk ook niet meer aan willen komen. Misschien hebben de eigenaren al een afscheidsdag geplant, heel summier allemaal. Heb dus gezegd dat meer info op zijn plaats was, ben benieuwd of ik dus mag blijven kijken op hun FB

Heb net even gespiekt via het account van mijn man. Mijn god, wat ziet dat dier eruit. Wat de reden dan ook is, hier had al veel eerder ingegrepen moeten worden. Door de eigenaar of de instanties want dit is niet in een maandje gebeurt. Maar dit is wel waar de stichting voor opgericht is. Las trouwens dat het met die fries niet zo goed gaat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:34

8 privé paarden, ook al heb je ze bij wijze van spreken aan huis staan, daar heb je een dik betaalde baan voor nodig om die te onderhouden.

Maar wat moet ik verstaan onder die privé paarden. Zijn dat paarden die absoluut niet te herplaatsen zijn door zoveel gebreken en ellende, dan vind ik het normaal als dat onderhoud door de stichting betaald wordt. Of zijn dat privé paarden waar zij lekker mee kan rijden/mennen/sporten/recreëren en is het dus puur eigenbelang om die zelf aan te houden? Dan zou ik het schandalig vinden als die op kosten van de stichting komen en plekken die eigenlijk voor opvangpaarden bedoeld zijn, bezet houden.

KB12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:08

Telpeva schreef:

Misschien denk ik er veel te simpel over maar ze doen toch over het algemeen goed werk? Ze zorgen ervoor dat er minder dierenleed is. Ze vangen vaak paarden op die over het algemeen niemand meer wilt hebben, en ze lappen ze ook nog eens op. Ik heb mij er verder niet helemaal in verdiept en ben dat ook niet van plan, maar gaan sommige hier niet een beetje te ver? Je bent toch niet verplicht om te doneren? En het is ook niet dat ze 6x per jaar op vakantie gaan en in een dikke mercedes rondrijden met een rolex om, van 'ons' geld. Als je aan de nierstichting doneert, verdienen er toch ook mensen geld aan? Ik begrijp dat er regels zijn, maar ze doen over het algemeen toch goed werk...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:09

Citaat:
en in een dikke mercedes rondrijden

Ehhhhhh jawel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:09

PowerOfZoef schreef:
Moderatoropmerking:

Dreamboy schreef:
Heb jij bewijs dat dat zo is? We denken het maar niemand weet het zeker. Bovendien zijn het niet alleen de goede paarden die ze houden. Zo hebben ze onlangs besloten om Johnny zelf te houden. Wel nadat er veel kritiek was geweest omdat hij weer ter adoptie stond en er bewezen is dat dit paard van alles mankeerden. Maar die zal ongetwijfeld een plekje in het rusthuis krijgen.

Dat valt nog te bezien. Houd jij bij (of heb je tijd om dat te doen) om precies te weten welk paard ze over een tijdje nog hebben? Zeker omdat ze de namen van de paarden nogal eens aanpassen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 06-11-22 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:12

Babootje schreef:
PowerOfZoef schreef:
Moderatoropmerking:

Dreamboy schreef:

Dat valt nog te bezien. Houd jij bij (of heb je tijd om dat te doen) om precies te weten welk paard ze over een tijdje nog hebben? Zeker omdat ze de namen van de paarden nogal eens aanpassen.

Ja oke, ik ga in dit geval nog even van het goede uit.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 06-11-22 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:20

ik vind het nogal ver gaan dat Calijn verantwoording moet afleggen over hoe ze aan het geld komt. Het enige wat je evt aangaat is:worden paarden van donaties betaald, ja of nee? Misschien heeft Calijn wel een rijje oom die zegt:kom neid, ik betaal ze voor je. sorry, maar dit gemekker om die 8 paarden van Calijn slaat nergens op.
Daarnaast. Het kan en is volkomen legaal (ik heb meer mensen gehoord die dat zo doen) dat de paarden ingebracht zijn in de stichting. Maar bij alles wat wordt ingebracht, ook bij een paard dus, heb je afschrijving. Na aantal jaar is waarde dus nihil en kun je een dergelijk paard zo uit de stichting halen zonder te hoeven betalen. Voerkosten etc natuurlijk officierl niet, maar dat controleert geen hond. Op zoveel paarden weten ze echt niet wel baaltje hooi welk paard gegeten heeft. En heel eerlijk. Is het belangrijk? Iedereen doneert uit vrije wil. als Calijn daar odd als vrijwilliger werkt en ze heeft zo haar lol eruit, so what? Ze roepen bij mij ook ergernis op. En toch he. Is het ook deels jaloezie en denk ik:verdorie, dat hebben ze toch verdomd goed voor elkaar gekregen. En zoveel mensen die ze 100% steunen. Mij zou het niet lukken. En ik heb veel stichtingen ten onder zien gaan aan het feit dat ze niet commercieel denken.
Het enige waar ik ovrr val is het doorverhandelen van zieke paarden zonder dat eerlijk te melden. En verder vind ik dit steds meer een topic worden waarin ik afgunst bespeur dan dat het daadwerkelijk nog ergens over gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:24

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door xingridx op 23-02-23 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:28

IHN schreef:
ik vind het nogal ver gaan dat Calijn verantwoording moet afleggen over hoe ze aan het geld komt. Het enige wat je evt aangaat is:worden paarden van donaties betaald, ja of nee? Misschien heeft Calijn wel een rijje oom die zegt:kom neid, ik betaal ze voor je. sorry, maar dit gemekker om die 8 paarden van Calijn slaat nergens op.
Daarnaast. Het kan en is volkomen legaal (ik heb meer mensen gehoord die dat zo doen) dat de paarden ingebracht zijn in de stichting. Maar bij alles wat wordt ingebracht, ook bij een paard dus, heb je afschrijving. Na aantal jaar is waarde dus nihil en kun je een dergelijk paard zo uit de stichting halen zonder te hoeven betalen. Voerkosten etc natuurlijk officierl niet, maar dat controleert geen hond. Op zoveel paarden weten ze echt niet wel baaltje hooi welk paard gegeten heeft. En heel eerlijk. Is het belangrijk? Iedereen doneert uit vrije wil. als Calijn daar odd als vrijwilliger werkt en ze heeft zo haar lol eruit, so what? Ze roepen bij mij ook ergernis op. En toch he. Is het ook deels jaloezie en denk ik:verdorie, dat hebben ze toch verdomd goed voor elkaar gekregen. En zoveel mensen die ze 100% steunen. Mij zou het niet lukken. En ik heb veel stichtingen ten onder zien gaan aan het feit dat ze niet commercieel denken.
Het enige waar ik ovrr val is het doorverhandelen van zieke paarden zonder dat eerlijk te melden. En verder vind ik dit steds meer een topic worden waarin ik afgunst bespeur dan dat het daadwerkelijk nog ergens over gaat.

Of je het erg vind of niet is aan iedereen zelf om te bepalen natuurlijk. Ik kan wel zeggen dat de belastingdienst het anders ziet.

Ik kan er persoonlijk niet mee zitten als PZB geld verdient aan het werk dat ze doen. De belastingdienst gaat dan wel inkomstenbelasting heffen (net zoals ze dat doen over jouw en mijn inkomen).
Het probleem is echter dat ze blijven volhouden dat ze volledig non-profit zijn. Dat al het geld naar de paarden gaat. En al het werk dat wordt gedaan op vrijwillige basis is. Als dat niet zo is, dan moet je daar gewoon eerlijk over zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:08

IHN schreef:

Ik vind het wel relevant, want als Stichting krijg je een aantal voordelen, zoals belastingvoordeel, en ook allerlei extra mogelijkheden. Commerciele bedrijven moeten harder werken voor hun inkomsten, omdat ze aan extra regels moeten voldoen. Dat verschil is bewust zo gemaakt maar de tegenprestatie daarvoor is dus dat je als Stichting aan een aantal voorwaarden moet voldoen, en dat het geen commercieel bedrijf is.

En omgekeerd zijn er veel Stichtingen die goed werk doen maar die het moeilijker hebben omdat die niet te werk gaan als een commercieel bedrijf, en hun best doen om alles integer en eerlijk te doen. Daarmee worden zij ook benadeeld. (Er zijn bijvoorbeeld regels dat je maar een beperkt deel van je activiteiten en geld mag besteden aan fondsenwerving, want je bent geen reclamebureau maar een Stichting.)

Maar ook omdat het mensen cynischer maakt richting Stichtingen en zeker ANBI-stichtingen. Je moet er van op aan kunnen dat als je geld doneert aan een Anbi-stichting, dat geld ook goed terecht. Dat vertrouwen wordt uitgehold, en daar hebben vooral andere goede doelen last van ('ik geef helemaal nergens meer aan want je weet toch niet waar het heen gaat.')
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 22-02-25 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg met plaatser aangepast

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:55

Het probleem is ook dat het doneren niet transparant is. Als jij geld doneert, kan niemand je garanderen dat dat geld daarwerkelijk terecht komt bij de paarden. Maar het kan ook naar de paarden van Carlijn of naar Carlijn en Henk zelf gaan, dat valt niet te controleren omdat ze niet transparant zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:33

Omdat ze in het hele adoptieproces niet integer en eerlijk zijn en gebreken van hun adoptiepaarden aantoonbaar verzwijgen kun je er dan van uitgaan dat ze wel eerlijk zijn over de financien die uberhaupt als niet transparant zijn?