Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:42

Het is helemaal niet vastgesteld dat het dier uit zijn lijden verlost most worden, is nogal lastig beoordelen vanuit de auto plus de verhalen spreken elkaar tegen en de regels van afschot van sbb zegt bij twijfel niet schieten.

Na 1e Schot tilt hij nog meerdere malen zijn hoofd op waardoor de dames smeken om het dier nog een x te schieten en daarbij echt niet in de weg lopen maar hun alleen proberen over te halen.

Volgens mij na het 2e Schot komt het beeld van geen reactie op het oog maar beest beweegt meer dan dat je onder stuiptrekkingen kunt scharen naar mijn mening en dat ie dan niet meer op oog reageerde is naar mijn mening meer van de shock.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat daar zoveel tijd overheen gaat !
Die had gewoon bij tekenen van leven, kop optillen, gelijk een 2e, goed Schot moeten krijgen, en niet nog eens een 3e zoals gezegd wordt, kan dat op het filmpje niet goed duidelijk krijgen.

Ik kan dan heel goed voorstellen dat je daar uit frustratie hysterisch van wordt, en het was kennelijk nodig anders hadden ze geen 2e x geschoten of nog later want ze hadden zelf niet in de gaten dat hij zijn koppie nog optilde

Dat afschot nodig is begrijp ik, maar dan wel goed.
En als ze eerder een beter beleid hadden, geloof dat provincie al sinds 2016 de regie heeft, was het niet nodig geweest om in krap 2,5 maand 2000 ! Dieren af te schieten.

Ik was bij de 1e demonstratie bij, ik ben heel normaal , en dat was erg netjes, normale mensen.
Tuurlijk heb je extreme gevallen maar dat is overal, en indd zijn wij afhankelijk wat de media naar buiten brengt, en dat is helaas erg gekleurd...

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:46

Wat ik pers.niet begrijp is waarom het dier niet achter het schouderblad is geschoten.

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:46

fransje23 schreef:
Citaat:
Maar graag wel juist schieten. Hert was duidelijk niet dood na eerste schot.


Dat verdient geen schoonheidsprijs maar misschien een geval sociale druk?
Kan mij voorstellen dat je druk voelt met zoveel priemende en veroordelende ogen op je gericht.

Daarnaast kan ook gewoon misgaan als een dier net zijn kop beweegt. Niet goed, maar wél realiteit.

Ik vind het niet zo gek hoe het de medewerker van de sbb in het filmpje verging. Hysterische demonstranten waartussen je moet werken terwijl je al weken onder deze kritiek staat, waar de emoties zo zijn opgelopen dat men niet meer voor rede vatbaar is, je dan ook nog eens vastrijden met de auto waarop ook weer aandacht komt. Je ziet aan alles hoe slecht diegene op zn gemak was, en vooral hoe hij weg probeert te komen wat ook niet vanzelf gaat. Ikzelf bega ook blunders als ik zo onder de aandacht sta. Nog niet eens meegerekend dat onder de biologen vaak wat meer timide/introverte mensen werken.

fransje23

Berichten: 15456
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:49

Amy schreef:
Kan, fouten maakt iedereen. Maar schiet dan meteen nog eens en niet pas 5 minuten later... Heb je het filmpje gezien?
Heb genoeg dieren dood zien gaan maar gelukkig nog nooit zo lijdend als dit hert...


Ja, filmpje meerdere keren gezien. Weet niet waarom hij niet meteen nogmaals geschoten heeft. Misschien omdat er mensen over het hek kwamen?
Denk niet dat hij dat expres zo gedaan heeft, al zullen er gerust mensen zijn die daar anders over denken.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:55

Als ie niet op zijn gemak was had ie moeten wachten, staat ook in de regels van sbb, zal eens kijken of ik ze nog kan vinden.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Ze wisten dat er een demonstratie kwam vandaag, ze zien die 'hysterische' vrouwen, dan kun je ook zeggen we pakken een ander moment.
En als dat dier dan werkelijk zo ziek of zwak was dat het een Schot verdiende dan het het er over een paar uur nog gelegen, stoïcijns.

Karl66

Berichten: 29786
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:59

8nnemiek schreef:
Jee ElineS, wat een verhaal en ontzettend fijn dat je het hier gedeeld hebt.
Was het dier echt zo ver heen als hierboven wordt beweerd, of lag het gewoon te herkauwen na het eten zoals ik eerder las?

Als de jagers echt verkeerd zaten, en volgens de wet gewoon niet mogen schieten als er mensen bij staan, dan kan er gewoon aangifte worden gedaan tegen deze persoon lijkt me?


Wat is dit nou voor een rare aluhoedjes-reactie? Denk je serieus dat SBB gezonde dieren afschiet om die vervelende actievoerders te pesten en dat ze tegelijkertijd de dieren die wel te ver heen zijn laten leven, zodat ze die vervelende actievoerders kunnen laten zien dat zij de baas zijn of zo?

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:00

Net zoals de demonstranten die vanuit emoties in the heat of the moment onhandige dingen doen, geldt dat ook voor de medewerkers van SBB. Die wellicht geen cursus angermanagment, leidinggeven (en dus omgaan met bepaalde situaties), mediatraining hebben gehad.

fransje23

Berichten: 15456
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:04

se7entje schreef:
Ik was bij de 1e demonstratie bij, ik ben heel normaal , en dat was erg netjes, normale mensen.
Tuurlijk heb je extreme gevallen maar dat is overal, en indd zijn wij afhankelijk wat de media naar buiten brengt, en dat is helaas erg gekleurd...


En wat mensen op Facebook plaatsen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:05

Je zou het ook zo kunnen zien: als het echt dierhatende lafaard waren geweest, hadden ze helemaal niks gedaan. Dan hadden ze het dier lekker laten liggen , met een zeer koude winternacht voor de boeg. Had ze een hoop gezeur bespaard. Hebben ze niet gedaan.

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:08

Zo'n hoge prioriteit is het nou ook weer niet om koste wat kost zo'n dier te schieten. Ze schieten 90% van wat dood gaat daar in dat OVP Verstervingskamp. Deze hadden ze ook rustig bij die overige 10% kunnen laten zijn.

Ik denk dat ze met het schieten ervan wel hebben willen provoceren. Het was in ieder geval een ondoordachte domme actie van een man/ meerdere mannen die hun punt wilde maken. Want nogmaals, ze hadden het ook kunnen laten liggen of later terug kunnen komen. Ik denk niet dat ze perse mis hebben geschoten, dat is ze overkomen. Waarmee ze dus in feite die "hysterische vrouwtjes" en de beweging in de kaart hebben gespeeld. Boswachters zijn ook maar mensen en er zijn een heleboel domme mensen in de wereld, dus waarom niet onder de boswachters?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:14

Citaat:
Ik ben trouwens nog niemand tegengekomen in dit topic waarvan ik de indruk heb dat diegene fan is van het huidige beleid. Wel mensen die vraagtekens zetten bij sommige aannames die worden gedaan. Die nuances aanbrengen. Die onjuiste informatie weerleggen. De discussie verbreden. En ik denk dat dat ze dat niet doen omdat ze het zo enorm eens zijn met het beleid, maar omdat ze de behoefte hebben de discussie wat verstandelijker te benaderen ipv alleen vanuit de onderbuik.


briljante framing.

Maar wellicht kunnen die mensen zich zelf uitspreken over wat ze precies van het beleid in de OVP denken?

Wat betreft SBB kunnen we kort zijn.
SBB als dommekracht die alleen maar plannetjes uitvoert klopt niet.
Dat is allemaal zo op internet vindbaar, alleen in PDFs en zo, dat linkt niet makkelijk.

Dus dan plaats ik googleresultaten maar ik snap dat dat niet zo aantrekkelijk is om die te volgen. :)
Ook dat al die rapporten en evaluaties mensen niet echt uitnodigen om te lezen, dan zijn krantenartikelen een stuk verteerbaarder.

Maar toch, je kunt hieronder weer wat stukken vinden als je de link volgt waaruit duidelijk blijkt dat SBB beslist niet alleen een uitvoerder is. Ze is mede! ontwikkelaar van het beleid.


https://www.google.nl/search?hl=nl&sour ... DbHCZMDrZ0




Uit het rapport ICMO 2 In de Oostvaardersplassen:

Citaat:
Samenvatting
In de afgelopen vier jaar heeft Staatsbosbeheer (SBB), terzijde gestaan door de
Beheeradviescommissie Oostvaardersplassen (BAC), een integraal managementplan
voor het natuurgebied Oostvaardersplassen (het OVP-gebied) ontwikkeld en
geïmplementeerd.
Dit plan is gebaseerd op deels al in gebruik zijnde werkwijzen en
deels op de introductie van nieuwe methoden. Het doel van deze inspanning is om
het OVP-gebied anticiperend, consistent en transparant te beheren, en over dat
beheer feitelijk juiste informatie tijdig naar buiten te brengen, waardoor een juiste
beeldvorming bij geïnteresseerden en betrokkenen mogelijk wordt.
Het rapport van de tweede Internationale Commissie betreffende het Management
van de Oostvaardersplassen (ICMO2) en de hoofdstelling voor het beheer van OVPgebied,
te weten het in stand houden en verder laten ontwikkelen van een natuurlijk
moerasecosysteem met een hoge natuurwaarde als voortplantings- en verblijfgebied
van vrij levende moerasvogels en zoogdieren, zijn de uitgangspunten geweest voor
het ontwikkelen van de beheerdoelen van het managementplan. Er zijn vier
beheerdoelen geformuleerd:
1. Natura 2000-doelen, waar mogelijk door bevordering van natuurlijke
processen;
2. Minimaliseren potentieel dierenleed grote grazers (vroeg-reactief
afschotprotocol);
3. Optimaliseren welzijn grote grazers (beschutting, keuzemogelijkheden t.a.v.
gedrag bieden);
4. Draagvlak vergroten bij het publiek voor (het beheer van) het gebied (o.a.
door middel van communicatie).
Deze vier doelen vormen de uitgangspunten voor het beheer zoals vastgelegd in het
managementplan en de daarin opgenomen protocollen voor uitvoering van dat
beheer. Over de resultaten is door SBB jaarlijks gerapporteerd, waarbij een
verslagperiode begon op 1 mei en eindigde op 30 april.



En wat valt te lezen in het Natura 2000-beheerplan Oostvaardersplassen (78), 2015?

Citaat:
Opstellen van het beheerplan
Op 23 december 2009 is het definitieve aanwijzingsbesluit voor de Oostvaardersplassen
gepubliceerd. De staatssecretaris van EZ is, als bevoegd gezag, verantwoordelijk voor het
opstellen van het beheerplan. Het Ministerie van EZ heeft Dienst Landelijk Gebied en
Staatsbosbeheer de opdracht gegeven om gezamenlijk het beheerplan voor de
Oostvaardersplassen op te stellen.



Kortom, SBB voert beleid uit dat zij wel degelijk mede vormgegeven heeft. Ze is er dus ook op aanspreekbaar.

Het heeft alleen weinig zin de boswachters te belagen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:14

Polly schreef:
Moet je kijken wat er gebeurd als ze er een uit z'n lijden verlossen..

En nee het is zeker geen feestje om te zien, ik heb weleens op een bedrijf gezeten waar ivm een mogelijk besmettelijke ziekte pluimvee geruimd moest worden en dat ging niet met gas zeg maar. Vreselijk maar om dan die mensen die het uitvoeren aan te kijken? Geen moment! Maar bezoekers kwamen het erf niet op, onder geen beding.


Die dieren hadden wij als consument kunnen redden, door ze van ons bord te weren.... geen vraag is geen aanbod.
Je redt 7000 dieren in je gehele leven wanneer je ze niet meer eet, gewoon even een tip uit de losse pols...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:15

Dees schreef:
Zo'n hoge prioriteit is het nou ook weer niet om koste wat kost zo'n dier te schieten. Ze schieten 90% van wat dood gaat daar in dat OVP Verstervingskamp. Deze hadden ze ook rustig bij die overige 10% kunnen laten zijn.

Ik denk dat ze met het schieten ervan wel hebben willen provoceren. Het was in ieder geval een ondoordachte domme actie van een man/ meerdere mannen die hun punt wilde maken. Want nogmaals, ze hadden het ook kunnen laten liggen of later terug kunnen komen. Ik denk niet dat ze perse mis hebben geschoten, dat is ze overkomen. Waarmee ze dus in feite die "hysterische vrouwtjes" en de beweging in de kaart hebben gespeeld. Boswachters zijn ook maar mensen en er zijn een heleboel domme mensen in de wereld, dus waarom niet onder de boswachters?


Mij lijkt niet dat ze hiermee de hysterische-vrouwtjesbeweging (jouw woorden) in de kaart hebben gespeeld. Je ziet in dit topic en in de reacties op mediaberichten dat de sympathie voor de actievoerders nogal aan het afnemen is.

Verder vond ik de heren behoorlijk kalm en beheerst met de dames omgaan. Wekt om mij niet de indruk van gefrustreerde domme mannen die een statement willen maken.

speurneusc

Berichten: 5445
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:16

Wanneer ze die jager niet zo geperst hadden nog een x te schieten hadden ze een heel sterk punt gehad als je daarna daadwerkelijk was weggereden.

Dan hadden ze pas goed beelden gehad van wat daar gebeurt, een halfdood hert aangeschoten achterlaten en wegrijden. Dan hadden de actievoerders pas een grote zaak gehad.

fransje23

Berichten: 15456
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:17

Dier was er in ieder geval zo slecht aan toe dat het bleef liggen met een knuffelende actievoerder met een pluk hooi. Geen normale reactie voor een hert.

Het was geen handige actie maar als ze niets hadden gedaan was het waarschijnlijk ook niet goed.
Boswachters zijn idd ook mensen, dat domme kun je achterwege laten.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:18

F_Orumster schreef:
Net zoals de demonstranten die vanuit emoties in the heat of the moment onhandige dingen doen, geldt dat ook voor de medewerkers van SBB. Die wellicht geen cursus angermanagment, leidinggeven (en dus omgaan met bepaalde situaties), mediatraining hebben gehad.

En zo bestaan er ook trainingen voor burgerlijke ongehoorzaamheid. Al worden die officieel niet gegeven :Y) Als je burgerlijke ongehoozaamheidsacties (is dat rrn wootd?) zijn er altijd andere plannen om als het om wat voor reden niet door kan gaan een andere a tie te houden. En er zijn technieken om ter plekke afspraken te maken tussen de verschillende actiegroepen om 1 linie te vormen. Nu is het ook zo dat je er meestal voor zorgt dat je niet zodanig emotioneel raakt dat je niet meer doordachte acties houdt. Er misschien wel het belangrijkste: nooit ervoor zorgen dat er een reden is, ongeacht wat anderen doen, dat ze je aan kunnen houden. Schelden. Bedreigen. Afgesloten terrein betreden...

Ook al ben ik het inhoudelijk vaak niet eens met het doel van de actievoerders, hier misschien een tip.
Ik lees constant dat er meerdere voergroepen zijn. Je bereikt veel meer als je een gezamenlijk front vormt. Een grotere groep kan meer dan meerdere groepen met totaal hetzelfde aantal. En als je dan burgerlijke ongehoorzasmheidsacties uitvoert.... doe dat met een duidelijk plan B met eenzelfde impact, zonder dat je doel (In dit geval grazers) er nadelen van ondervinden. En houdt ludieke acties op plekken waar je niet door emoties overmand kan raken. Ken je eigen grenzen.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:18

F_Orumster schreef:
Net zoals de demonstranten die vanuit emoties in the heat of the moment onhandige dingen doen, geldt dat ook voor de medewerkers van SBB. Die wellicht geen cursus angermanagment, leidinggeven (en dus omgaan met bepaalde situaties), mediatraining hebben gehad.


Klopt. Het zijn boswachters, geen politiemensen. Het lijkt me voor hen ook vooral heftig.

'Wordt boswachter, zeiden ze. 'Lekker relaxt in de natuur,' zeiden ze.

Ik denk dat dit type confrontaties vrijwel onvermijdelijk zijn in deze situatie, maar ze zijn niet het doel van de boswachters, noch van de actievoerders.

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:22

Per saldo vraag ik me af wat je in het faunabeheer doet als je er in 2-3 maanden tijd circa 2.000 moet omleggen. Hoe kun je je daar als mens mee verenigen? Hoe kun je nou met enige trots zo'n baan willen hebben?
Ik zou niet graag boswachter in het OVP Verstervingskamp willen zijn. Ik zou me kapot schamen. Een paar jaar geleden overigens al, niet alleen vandaag.

Popstra
Berichten: 13960
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:25

se7entje schreef:
Als ie niet op zijn gemak was had ie moeten wachten, staat ook in de regels van sbb, zal eens kijken of ik ze nog kan vinden.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Ze wisten dat er een demonstratie kwam vandaag, ze zien die 'hysterische' vrouwen, dan kun je ook zeggen we pakken een ander moment.
En als dat dier dan werkelijk zo ziek of zwak was dat het een Schot verdiende dan het het er over een paar uur nog gelegen, stoïcijns.

De dames moesten achter het hek blijven!!
Ook voor hen geld If you cant stand the heat, stay out of the kitchen!

Neem die voer actie gister nacht. Die mensen deden wat ze wilden doen en vertrokken weer. Niks mis mee.
Maar wat bereik je er mee heel de dag daar te gaan rond hangen, mensen in de weg te lopen en sensatie te zoeken??
Die verpesten het voor de mensen die wel goed doen is mijn mening want er komt een punt dit echt niet meer getollereerd gaat worden.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:28

randalinpony schreef:
Citaat:
Ik ben trouwens nog niemand tegengekomen in dit topic waarvan ik de indruk heb dat diegene fan is van het huidige beleid. Wel mensen die vraagtekens zetten bij sommige aannames die worden gedaan. Die nuances aanbrengen. Die onjuiste informatie weerleggen. De discussie verbreden. En ik denk dat dat ze dat niet doen omdat ze het zo enorm eens zijn met het beleid, maar omdat ze de behoefte hebben de discussie wat verstandelijker te benaderen ipv alleen vanuit de onderbuik.


briljante framing.

Maar wellicht kunnen die mensen zich zelf uitspreken over wat ze precies van het beleid in de OVP denken?

Wat betreft SBB kunnen we kort zijn.
SBB als dommekracht die alleen maar plannetjes uitvoert klopt niet.
Dat is allemaal zo op internet vindbaar, alleen in PDFs en zo, dat linkt niet makkelijk.

Dus dan plaats ik googleresultaten maar ik snap dat dat niet zo aantrekkelijk is om die te volgen. :)
Ook dat al die rapporten en evaluaties mensen niet echt uitnodigen om te lezen, dan zijn krantenartikelen een stuk verteerbaarder.

Maar toch, je kunt hieronder weer wat stukken vinden als je de link volgt waaruit duidelijk blijkt dat SBB beslist niet alleen een uitvoerder is. Ze is mede! ontwikkelaar van het beleid.


https://www.google.nl/search?hl=nl&sour ... DbHCZMDrZ0




Uit het rapport ICMO 2 In de Oostvaardersplassen:

Citaat:
Samenvatting
In de afgelopen vier jaar heeft Staatsbosbeheer (SBB), terzijde gestaan door de
Beheeradviescommissie Oostvaardersplassen (BAC), een integraal managementplan
voor het natuurgebied Oostvaardersplassen (het OVP-gebied) ontwikkeld en
geïmplementeerd.
Dit plan is gebaseerd op deels al in gebruik zijnde werkwijzen en
deels op de introductie van nieuwe methoden. Het doel van deze inspanning is om
het OVP-gebied anticiperend, consistent en transparant te beheren, en over dat
beheer feitelijk juiste informatie tijdig naar buiten te brengen, waardoor een juiste
beeldvorming bij geïnteresseerden en betrokkenen mogelijk wordt.
Het rapport van de tweede Internationale Commissie betreffende het Management
van de Oostvaardersplassen (ICMO2) en de hoofdstelling voor het beheer van OVPgebied,
te weten het in stand houden en verder laten ontwikkelen van een natuurlijk
moerasecosysteem met een hoge natuurwaarde als voortplantings- en verblijfgebied
van vrij levende moerasvogels en zoogdieren, zijn de uitgangspunten geweest voor
het ontwikkelen van de beheerdoelen van het managementplan. Er zijn vier
beheerdoelen geformuleerd:
1. Natura 2000-doelen, waar mogelijk door bevordering van natuurlijke
processen;
2. Minimaliseren potentieel dierenleed grote grazers (vroeg-reactief
afschotprotocol);
3. Optimaliseren welzijn grote grazers (beschutting, keuzemogelijkheden t.a.v.
gedrag bieden);
4. Draagvlak vergroten bij het publiek voor (het beheer van) het gebied (o.a.
door middel van communicatie).
Deze vier doelen vormen de uitgangspunten voor het beheer zoals vastgelegd in het
managementplan en de daarin opgenomen protocollen voor uitvoering van dat
beheer. Over de resultaten is door SBB jaarlijks gerapporteerd, waarbij een
verslagperiode begon op 1 mei en eindigde op 30 april.



En wat valt te lezen in het Natura 2000-beheerplan Oostvaardersplassen (78), 2015?

Citaat:
Opstellen van het beheerplan
Op 23 december 2009 is het definitieve aanwijzingsbesluit voor de Oostvaardersplassen
gepubliceerd. De staatssecretaris van EZ is, als bevoegd gezag, verantwoordelijk voor het
opstellen van het beheerplan. Het Ministerie van EZ heeft Dienst Landelijk Gebied en
Staatsbosbeheer de opdracht gegeven om gezamenlijk het beheerplan voor de
Oostvaardersplassen op te stellen.



Kortom, SBB voert beleid uit dat zij wel degelijk mede vormgegeven heeft. Ze is er dus ook op aanspreekbaar.

Het heeft alleen weinig zin de boswachters te belagen.


Randalinpony bespaar je de moeite, soortgelijks heb ik tig pagina's terug ook al gedeeld. Pro SBB blijft er bij dat SBB alleen de uitvoerders zijn en hun niks kwalijk genomen MAG worden. ^) Dikke BS.

Jolliegirl

Berichten: 33031
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:29

fransje23 schreef:
Citaat:
Maar graag wel juist schieten. Hert was duidelijk niet dood na eerste schot.


Dat verdient geen schoonheidsprijs maar misschien een geval sociale druk?
Kan mij voorstellen dat je druk voelt met zoveel priemende en veroordelende ogen op je gericht.

Daarnaast kan ook gewoon misgaan als een dier net zijn kop beweegt. Niet goed, maar wél realiteit.



Sbb mag niet schieten met mensen erbij
Sbb mag niet schieten onder druk of bij afleiding.
Sbb moet een 2e schot lossen als het eerste mis is, en dat moet snel en effectief gebeuren.
Sbb geeft liever geen kopschoten.


Dit is het protocol.
Hier hebben zij zich niet aan gehouden.

Afbeelding



De reflectietest is op de film niet goed te zien.
Uit eigen ervaring van mijn jaren werk in het slachthuis weet ik dat er stuipen kunnen zijn en ademhaling.

Maar deze stuipen, ademhaling en bewegingen in combinatie met het kaakschot, geeft mij aan dat het dier niet dood was.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 18-03-18 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:33

Ik zou ook niet rustig achter het hekje kunnen blijven als zo'n beestje zo ligt te lijden en zij hun werk niet afmaken, knap dat jij dat wel kunt.
Dat is namelijk mijn stukje gevoel, frustratie en machteloosheid. ..
De schutter had gewoon wat beter moeten nadenken wat zijn actie voor gevolgen heeft, en dan schiet hij nog mis ook, waarna hij er niet meer naar omkijkt, daardoor werd het drama alleen maar erger.
Had allemaal rustig kunnen blijven als ze het gewoon even hadden gelaten, maar ze moesten provoceren, want dat geloof ik wat er gebeurd is.
En die vrouwen hangen daar nitheel de dag rond maar zijn met eigen ogen de ellende gaan bekijken na de demonstratie.

Edit, die zocht ik inderdaad jolliegirl.

fransje23

Berichten: 15456
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:37

Dees schreef:
Per saldo vraag ik me af wat je in het faunabeheer doet als je er in 2-3 maanden tijd circa 2.000 moet omleggen. Hoe kun je je daar als mens mee verenigen? Hoe kun je nou met enige trots zo'n baan willen hebben?
Ik zou niet graag boswachter in het OVP Verstervingskamp willen zijn. Ik zou me kapot schamen. Een paar jaar geleden overigens al, niet alleen vandaag.



Gezien de omvang van de populatie is het niet jaar rond een verstervingskamp want die dieren waren er andersl niet geweest. Het is niet zo dat die duizende dieren er zo in 1 keer zijn uitgezet.

Karl66

Berichten: 29786
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:44

Jolliegirl, het publiek was niet in het gebied maar achter het hekt, het was een opgelegd schot binnen 30m en de druk waarover gesproken wordt is tijddruk. Als een mens niet meer op een reflex test reageert, dan gaan we ervan uit dat hij hersendood is en dat de organen uit mogen worden genomen. Maar als dit hert niet reageert, dan gaan we er voor het nut van een goed verhaal maar vanuit dat hij nog leeft.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:44

Met afschuw volg ik alle gebeurtenissen rondom de OVP........Ik behoor tot de groep mensen die volgens enkelingen in dit topic de ergste soort van dierenmishandeling bedrijven.....namelijk bio-industrie....We melken 200 koeien die zomer en winter op stal verblijven en hun kalfjes na een paar dagen afgenomen worden...

Mijn familie bestaat al decennia uit boeren en jagers, dus ik weet van dicht bij hoe er gejaagd en geschoten word...en ik kan uit de grond van mijn hart zeggen dat onze dieren niet zo lijden als dat ze daar in de OVP moeten doen.

Keur ik het hysterische gegil van die vrouwen in het filmpje goed? Nee dat doe ik niet, kan we voorstellen dat burgers bij het zien van zoiets goed gek worden , zou ik ook doen als de jager bij ons zo zou mis schieten of als een DA of een slager onze koeien niet gelijk dood...

ik vind het beleid van het SBB ook niet goed en ik hoop van ganze harte dat dit hele gedoe er toe leid dat de OVP weer een mooi natuurgebied word waar het voor bedoeld was...namelijk voor vogels zodat mensen daar allemaal van genieten kunnen en er niet onnodig grote grazers zo lijden moeten voor iets wat niet meer bestaat in Nederland namelijk wildernis en vrije natuur...