Judje schreef:@Zoolgangster: ik snap je bezorgdheid, maar een goede visser zorgt ervoor dat hij zijn zooi opruimd en pakt ook een koet of andere vogel vast om hem van zijn haak (eventueel met lood/lijn) te ontdoen.
Getuige de ervaringen van onderstaande mevrouw heb ik ernstige twijfels aan de zorgvuldigheid waarmee vele sportvissers te werk gaan...En dit is nog maar 1 vogelopvang:
Verslag A********, beheerster Vogelopvangcentrum Z********
”Ik heb 38 jaar vogels verzorgd en niemand heeft wat aan dat vissen, dat afschuwelijke dierenleed gedaan! Helaas, mensen maken altijd ruzie met me als ik over vis”sport” begin. Het is gewoon walgelijk. Het zijn niet alleen de vissen die last hebben, maar watervogels, zelfs kikkers heb ik hier gehad met die rottige haken in hun bekjes of poten. Een pas geboren zwaantje met zo een ding door zijn snavel en tongetje. Ik durf te zeggen dat in de jaren dat wij vogels helpen, we zeer zeker meer dan anderhalf duizend vogels met vishaken hebben gehad. Een aantal voorbeelden:
Een kapmeeuwtje totaal verhongerd: de vishaak zat in zijn tong en de lijn van ca. anderhalve meter was rond zijn nek en onder en rond de poten. Eén pootje was bijna afgerot. Ik moest hem laten inslapen.
De zwaan die een kluwen visdraad had doorgeslikt met het eten van riet. De draad was in een kluwen gaan zitten in zijn keel, waardoor het riet en ander voedsel daarin was komen vastzitten. Zijn hele nek en keel zat vol rottend voedsel. Ik heb het er uit kunnen halen: 5,5 meter vislijn.
Een zilvermeeuw van het strand met een vishaak waar je een haai mee kan vangen.
Een spreeuw die een haak met een stuk lijn had ingeslikt. Deze konden we niet redden... "
...Ik bedoel maar.