Dood paard ligt al maand in weiland in Groningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

Re: Dood paard ligt al maand in weiland in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:22

Wat lief van je Kehdra! Ik hoop dat mijn koppige dorpsgenoot Jaap Nienhuis alsnog de plaats waar de pony's heengebracht zijn achterhaald...

En gamblerscup, goedzo, fijn! Maar hebben zij er dan iets mee te maken met dat er nu wél voor de pony's wordt gezocht en betekend dat dat het niet de eigenaar was die de pony's heeft ingeladen en meegenomen?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:05

Ik hoor net dat een paar jaar geleden bij dezelfde man 300 dieren (of verstond ik dat nou verkeerd? volgens mij zeiden ze dit echt!) zijn weggehaald, schapen, geiten, kippen en pony's. Dit zeiden ze net op het nieuws op radio noord. Ze zeiden ook nog dat de pony's nu weggehaald waren maar dat het niet duidelijk was waar ze heen waren.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:13

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:21

Dovish, dat kan ik helaas niet zeggen, geen idee waar ze nu zijn en bij wie. Ze mocht er niets over zeggen, alleen ons geruststellen dat er voor de pony's gezorgd word nu.

Zolang ik geen antwoord krijg, ga ik er maar even van uit dat ze nu in goede handen zijn...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:24

en dan vragen ze altijd hoe het komt dat ik zo'n enorme fan ben van paarden en overige dieren en de DB wel kan uitkotsen Misselijk

nederland op zijn best...
wat vreselijk sneu zeg voor die beestjes.
wat ik me nu opeens afvraag: waar zijn die 200 shetlanders gebleven die ze toen vonden in die veewagen bij de grens en zo nodig naar nederland moesten, waar blijven zowieso die pony's die door de db in beslag worden genomen?
word daar een baas ofzo voor gevonden of doen ze er wat anders mee.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:22

vreselijk zielig.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:49

gekvanfleur schreef:
en dan vragen ze altijd hoe het komt dat ik zo'n enorme fan ben van paarden en overige dieren en de DB wel kan uitkotsen Misselijk

Huh ? Je bedoelt neem ik aan dat je fan bent van paarden en andere dieren en alleen de Db uitkotst ? Of alleen van paarden,....... en overige dieren en de DB uitkotst ? Dat eerste ga ik maar van uit toch ? Haha!

Het is niet goed te praten dat ze het in maart allemaal al wisten en in het kader van het lopende onderzoek dan maar niets doen. Dat is gewoon 1 enorme grote blunder, hoe ze het ook inpakken en welke smoezen ze ook bedenken.
De Dierenbescherming hoort eerst te handelen in het welzijn van dieren en daarna pas de zaak rond breien. En ook dat is een smoes als deze man al eerder voor mishandeling van maar liefst driehonderd dieren is bestraft.
Allemaal bureaucratische blabla die het hele bestaan van de Db en haar inspectiedienst volkomen nutteloos maakt.
Kan de partij voor de dieren hier niets mee ?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:49

Ik heb inmiddels antwoord gehad en het is me inmiddels een stuk duidelijker waarom de DB niet ingegrepen heeft zoals wij zouden willen zien. Dat mogen ze simpelweg niet.

Ik heb netjes een mailtje teruggestuurd met de vraag of ik zijn antwoord hier neer mag zetten. Als ik daar een ok op krijg zal ik het natuurlijk plaatsen. Anders per PB voor de geinteresseerden.

Het komt er wel op neer dat de eigenaar van de pony's niet zo hard aangepakt is als ik (en met mij vele anderen denk ik) zou willen en dat hij binnen 10 dagen moet bewijzen dat de dieren voer hebben gehad en naar de hoefsmid zijn geweest.

Voor meer info worden we naar de politie en brandweer doorverwezen. Deze hebben wel de bevoegdheid om direct in te grijpen en hebben dat (nog steeds niet) gedaan.

http://www.groningen.dierenbescherming. ... ew&id=8773

Edit: nog even de link erin gezet naar de uitleg van de DB op hun website

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:52

ben benieuwd, als je geen toestemming krijgt, mag ik dan een pb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:52

de db mag nooit wat...maar doet ook niks...
ja sorry te veel rot ervaringen mee gehad (helaas voor diegene die zich daar wel inzetten)

Aid enzo mogen wel van alles...maar maken zich ook drukker om een varkenstal waar het spleetje in een rooster 1 mm te breed is dan de omschreven norm... geloof dat ze daar niet zo goed oor hebben wat nu echt belangrijk is en wat niet...

lovesSkippyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:54

lijkt erop of ie er wel langer ligt.

In amerika zouden die mensen een flinke boet moeten betalen dieren overdragen en in de cel moeten, maar hier

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:58

echt dom dat er nooi iets aan gedaan word.
echt een heel triest verhaal. Huilen Boos! Dat je daarom dieren hebt zeg Wow!

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:00

iemand die zoiets doet die moeten ze maar eens zelf een paar maanden op een kaal weitje zetten!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:09

Ze gaan in Amrika dan ook samen met de politie op dit soort zaken af. Kunnen ze meteen proces verbaal opmaken en de DB toestemming geven de dieren in beslag te nemen. Daar sta je dan als je niks mag doen. Dierenbescherming.....eigenarenbescherming kunnen ze dan beter heten. Lijkt me zeer frustrerend voor de DB! Maar die kunnen toch zelf ook de politie inschakelen lijkt mij?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:10

GamblersCup schreef:
Ik heb inmiddels antwoord gehad en het is me inmiddels een stuk duidelijker waarom de DB niet ingegrepen heeft zoals wij zouden willen zien. Dat mogen ze simpelweg niet.

Ik heb netjes een mailtje teruggestuurd met de vraag of ik zijn antwoord hier neer mag zetten. Als ik daar een ok op krijg zal ik het natuurlijk plaatsen. Anders per PB voor de geinteresseerden.

Het komt er wel op neer dat de eigenaar van de pony's niet zo hard aangepakt is als ik (en met mij vele anderen denk ik) zou willen en dat hij binnen 10 dagen moet bewijzen dat de dieren voer hebben gehad en naar de hoefsmid zijn geweest.

Voor meer info worden we naar de politie en brandweer doorverwezen. Deze hebben wel de bevoegdheid om direct in te grijpen en hebben dat (nog steeds niet) gedaan.

http://www.groningen.dierenbescherming. ... ew&id=8773

Edit: nog even de link erin gezet naar de uitleg van de DB op hun website

Dat is helaas geen nieuws Helaas is het algemeen bekend dat de dierenbescherming in het werk wordt afgeremd door de Nederlandse wetgeving.
En wie zijn daar de dupe van?...juist.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:10

Ben k t helemaal mee eens Paars!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:22

Met toestemming van de DB:

Citaat:
Geachte mevrouw ***,

Hoe meer mijn verhaal verspreid wordt hoe beter het is. Hierbij verzoek ik u dan ook om mijn antwoord op het forum te plaatsen.

Met vriendelijke groet,

H.T. Hoiting
directeur Dierenbescherming
afdeling Groningen

Hier dus het antwoord op mijn mail:

Citaat:
Geachte mevrouw ***,

Allereerst hartelijk dank voor het aanbod om de pony's op te vangen.

Uw verontwaardiging over deze kwestie is terecht en wij delen die ook. Nu wordt er door velen met een beschuldigende vinger naar ons (de Dierenbescherming) gewezen en dat is onterecht. Op onze website http://www.groningen.dierenbescherming.nl leg ik uitgebreid uit hoe de vork in de steel zit. Daar voeg ik het volgende aan toe:

Als er een melding van verwaarlozing of mishandeling van pony's bij ons (afdeling Groningen van de Dierenbescherming) binnenkomt, zouden wij die graag zelf onderzoeken. Helaas mogen wij dat niet (richtlijnen van het ministerie) en al zouden wij het mogen dan kunnen wij weinig omdat wij geen opsporingsbevoegdheid hebben. Met andere woorden, wij kunnen een eigenaar alleen vriendelijk vragen het anders te doen. Wij zouden graag willen dat onze afdelingsinspecteurs opsporingsbevoegdheid zouden hebben, maar dat wordt geweigerd. Dit betekent dat een melding over pony's die bij ons binnenkomt doorgegeven wordt aan de Landelijke Inspectiedienst van de Dierenbecherming (LID). De LID gaat vervolgens kijken hoe een zak het best aangepakt kan worden. Daar hebben wij als afdeling geen zeggenschap over. De LID heeft in dit geval (het loopt al vanaf januari 2008) afgesproken dat de (bereden) politie in Groningen dit zou afhandelen. Dat mag je toch een professionele organisatie noemen die over alle bevoegdheden beschikt (de LID mag ook verbaliseren en in beslagnemen, maar alleen met toestemming van justitie). Eventuele vervolgmeldingen worden dan ook naar de instantie doorgegeven die het in onderzoek heeft. Dit om te voorkomen dat er meerdere instanties met hetzelfde onderzoek bezig zijn. Helaas kijkt de politie met een ander oog naar dierenleed dan de LID en de Dierenbescherming. Zij geven aan daar af en toe gecontroleerd te hebben, maar geen verwaarlozing geconstateerd te hebben. Het opruimen van de dode pony had door het waterschap moeten gebeuren en die geven aan dat dat fout gegaan is.

Al met al is het zo dat de toestand van deze pony's niet zo slecht was dat ze in beslag genomen konden worden (daarvoor gelden wettelijke regels en die zijn in Nederland helaas niet zo streng.) Ze waren te mager en de hoeven moeten bekapt worden. Dus is de eigenaar nu aangezegd dat moet laten doen en zorgen voor betere voeding en is er proces verbaal opgemaakt wegens verwaarlozing. Meer staat de wet niet toe.

De vraag waarom politie, brandweer etc. niets doen kan ik niety beantwoorden. Die kunt u denk ik het best aan hen stellen.

met vriendelijke groet,

H.T. Hoiting
directeur Dierenbescherming
afdeling Groningen

steun de Dieren(bescherming) en wordt lid of donateur.
zie http://www.dierenbescherming-groningen.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:38

en de Db schuift het af...
de lid schuift het af
de politie schuift het af....

en de paarden zijn de l..
makkelijk het allemaal afschuiven naar elkaar

Ook geen van hen gaat kijken of ze na het afschuiven nog wat kunnen... nee ze hebben hun best gedaan hoor... niet meer doen dan hoog nodig is natuurlijk

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:44

over tien dagen aantonen dat hij ze gevoerd en bekapt heeft,
de DB weet dus waar ze nu staan?

deze dieren zijn het slachtoffer geworden van de burocratie hier in nl..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:00

Marigold schreef:
over tien dagen aantonen dat hij ze gevoerd en bekapt heeft,
de DB weet dus waar ze nu staan?

deze dieren zijn het slachtoffer geworden van de burocratie hier in nl..

volgens mij weten ze het nog niet. Gisteren op tv werd het ook inderdaad gezegd dat hij 10 dagen de tijd heeft om het aantetonen. Maar werd wel bij gezegd dat ze dan wel eerst moeten weten waar de ponies zijn anders helpt het niet.

Iemand al nieuws over de verblijfplaats van de ponies?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:29

10 dagen ... 1e melding JANUARIE ..
laat er door de bureaucratie nu 1 maand overheen gaan
dan zitten we in februarie
het is nu 16 MEI !
4 en een halve maand !
mogen we nog van "geluk"spreken dat het bij 1 dode pony gebleven is ...
hoe die ander dood gegaan is doet er dan zeker niet toe ofzo?
echt kan er met mijn pet niet bij ..
stelletje .....

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:10

dat er zulke dierenverwaarlozers/mishandelaars bestaan..
echt te erg voor woorden..

iemand met een gézond verstand doet zoiets niet..

is myn mening;)

thijs_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:38

GVD hee dat mag niet meer man bah:S:S
bel anders zelf dierenberscherming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:39

Heb jij het topic wel gelezen?

Nikita_Happy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:06

De DB mag indd maar heel weinig, in NL moeten we een ander beleid krijgen voor dit soort dingen! dit is echt niet iets dat voor het eerst is voorgevallen! maar wat zouden wij kunnen doen? Misschien meer aandacht vragen aan de media? handtekeningen actie? ik vind dit echt te ver gaan!