Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gekvanfleur schreef:en dan vragen ze altijd hoe het komt dat ik zo'n enorme fan ben van paarden en overige dieren en de DB wel kan uitkotsen
GamblersCup schreef:Ik heb inmiddels antwoord gehad en het is me inmiddels een stuk duidelijker waarom de DB niet ingegrepen heeft zoals wij zouden willen zien. Dat mogen ze simpelweg niet.
Ik heb netjes een mailtje teruggestuurd met de vraag of ik zijn antwoord hier neer mag zetten. Als ik daar een ok op krijg zal ik het natuurlijk plaatsen. Anders per PB voor de geinteresseerden.
Het komt er wel op neer dat de eigenaar van de pony's niet zo hard aangepakt is als ik (en met mij vele anderen denk ik) zou willen en dat hij binnen 10 dagen moet bewijzen dat de dieren voer hebben gehad en naar de hoefsmid zijn geweest.
Voor meer info worden we naar de politie en brandweer doorverwezen. Deze hebben wel de bevoegdheid om direct in te grijpen en hebben dat (nog steeds niet) gedaan.
http://www.groningen.dierenbescherming. ... ew&id=8773
Edit: nog even de link erin gezet naar de uitleg van de DB op hun website
Citaat:Geachte mevrouw ***,
Hoe meer mijn verhaal verspreid wordt hoe beter het is. Hierbij verzoek ik u dan ook om mijn antwoord op het forum te plaatsen.
Met vriendelijke groet,
H.T. Hoiting
directeur Dierenbescherming
afdeling Groningen
Citaat:Geachte mevrouw ***,
Allereerst hartelijk dank voor het aanbod om de pony's op te vangen.
Uw verontwaardiging over deze kwestie is terecht en wij delen die ook. Nu wordt er door velen met een beschuldigende vinger naar ons (de Dierenbescherming) gewezen en dat is onterecht. Op onze website http://www.groningen.dierenbescherming.nl leg ik uitgebreid uit hoe de vork in de steel zit. Daar voeg ik het volgende aan toe:
Als er een melding van verwaarlozing of mishandeling van pony's bij ons (afdeling Groningen van de Dierenbescherming) binnenkomt, zouden wij die graag zelf onderzoeken. Helaas mogen wij dat niet (richtlijnen van het ministerie) en al zouden wij het mogen dan kunnen wij weinig omdat wij geen opsporingsbevoegdheid hebben. Met andere woorden, wij kunnen een eigenaar alleen vriendelijk vragen het anders te doen. Wij zouden graag willen dat onze afdelingsinspecteurs opsporingsbevoegdheid zouden hebben, maar dat wordt geweigerd. Dit betekent dat een melding over pony's die bij ons binnenkomt doorgegeven wordt aan de Landelijke Inspectiedienst van de Dierenbecherming (LID). De LID gaat vervolgens kijken hoe een zak het best aangepakt kan worden. Daar hebben wij als afdeling geen zeggenschap over. De LID heeft in dit geval (het loopt al vanaf januari 2008) afgesproken dat de (bereden) politie in Groningen dit zou afhandelen. Dat mag je toch een professionele organisatie noemen die over alle bevoegdheden beschikt (de LID mag ook verbaliseren en in beslagnemen, maar alleen met toestemming van justitie). Eventuele vervolgmeldingen worden dan ook naar de instantie doorgegeven die het in onderzoek heeft. Dit om te voorkomen dat er meerdere instanties met hetzelfde onderzoek bezig zijn. Helaas kijkt de politie met een ander oog naar dierenleed dan de LID en de Dierenbescherming. Zij geven aan daar af en toe gecontroleerd te hebben, maar geen verwaarlozing geconstateerd te hebben. Het opruimen van de dode pony had door het waterschap moeten gebeuren en die geven aan dat dat fout gegaan is.
Al met al is het zo dat de toestand van deze pony's niet zo slecht was dat ze in beslag genomen konden worden (daarvoor gelden wettelijke regels en die zijn in Nederland helaas niet zo streng.) Ze waren te mager en de hoeven moeten bekapt worden. Dus is de eigenaar nu aangezegd dat moet laten doen en zorgen voor betere voeding en is er proces verbaal opgemaakt wegens verwaarlozing. Meer staat de wet niet toe.
De vraag waarom politie, brandweer etc. niets doen kan ik niety beantwoorden. Die kunt u denk ik het best aan hen stellen.
met vriendelijke groet,
H.T. Hoiting
directeur Dierenbescherming
afdeling Groningen
steun de Dieren(bescherming) en wordt lid of donateur.
zie http://www.dierenbescherming-groningen.nl
Marigold schreef:over tien dagen aantonen dat hij ze gevoerd en bekapt heeft,
de DB weet dus waar ze nu staan?
deze dieren zijn het slachtoffer geworden van de burocratie hier in nl..