PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: PETA wil verbod op gebruik van renpaarden onder de 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:49

promptertje schreef:
Erg veel spat dus Knipoog. Ik zeg niet dat er geen paarden eerder "sneuvelen", die zijn er (al vraag ik me af of dat er net zoveel zijn als rijpaarden, kijk bokt in memoriam maar even door). Maar er zijn er heel veel, die nog jarenlang mee gaan - en daar wordt hier op bokt helemaal geen aandacht aan geschonken.

Wat me ook opvalt: de mensen die het hier nu opnemen voor de renpaarden, zie ik niet in het topic van de 6.000 (!) brumbees die Australië van plan is om "even" af te gaan schieten Bloos. Zijn die minder aaibaar of zielig?

Wat heeft dat laatste in hemelsnaam te maken met dit topic? Koe

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:50

suleilitha schreef:
Ik denk dat diegenen die hier reageerden en totaal niks hebben met de rensport, veel te "gekleurd" reageren. Omdat ze simpelweg niet weten hoe die wereld in elkaar steekt, maar dat ook niet willen weten...
In de dressuursport vind je momenteel ook paarden met fysieke problemen die daardoor worden afgekeurd maar dat wordt op één of andere manier "goedgepraat" of zelfs verzwegen.
Bovendien gaat nog altijd een zeer groot percentage van de paarden die na hun carriere van de baan komen gewoon nog een tijd verder als fokpaard, rijpaard, enzovoort voor ze definitief met pensioen gaan.
Ik ben blij dat ik al die uitgeracete volbloeds op leeftijd niet te eten hoef te geven in ieder geval. Verder zijn renpaarden die makkelijk de leeftijd van twintig jaar halen zeer zeker geen uitzondering.
En neem nou de aangespannen marathonsport, menig uitgekoerste draver die in die tak van sport nog jarenlang meegaat, met gemak. En ook tot op respectabele leeftijd.

Amen! Haha! Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:51

Als er vanuit de overheid voldoende druk komt op de organisatie is dat zo gebeurd.

Ik ben het met je eens dat er in de VS weinig kans is op zo'n wet. Ze hebben daar een lange traditie van paarden extreem jong beleren en dat gaat niet op 1,2,3 veranderen. Maar als de dood van eight belles het publiek bewust maakt van het probleem kan er misschien iets beginnen te veranderen....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:52

detour schreef:
promptertje schreef:
Wat me ook opvalt: de mensen die het hier nu opnemen voor de renpaarden, zie ik niet in het topic van de 6.000 (!) brumbees die Australië van plan is om "even" af te gaan schieten Bloos. Zijn die minder aaibaar of zielig?

Wat heeft dat laatste in hemelsnaam te maken met dit topic? Koe

Daarmee bedoel ik dat als er 1 renpaard de kootbenen breekt er een massa mensen tegen in opstand komt (wereldwijd hoor, ik heb op veel internationale fora gekeken), maar als er 6000 paarden zomaar worden afgeschoten het protest stukken minder is. Persoonlijk vind ik dat opvallend.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:53

Klara16 schreef:
Als er vanuit de overheid voldoende druk komt op de organisatie is dat zo gebeurd.

Ik ben het met je eens dat er in de VS weinig kans is op zo'n wet. Ze hebben daar een lange traditie van paarden extreem jong beleren en dat gaat niet op 1,2,3 veranderen. Maar als de dood van eight belles het publiek bewust maakt van het probleem kan er misschien iets beginnen te veranderen....

MIsschien, maar ik denk het niet; waarschijnlijk zjin de statistieken met verongelukte paarden niet voldoende om het op deze leeftijd te laten stoppen. op elke leeftijd kan een paard zijn kootbenen breken.

Mijn exrenmerrie heeft heel zware races gelopen bijna 6 jaar lang; ze loopt hier in de wei, drachtig, te sjokken, glijdt smerig uit, breekt been en het is over. Dat been was kerngezond. Het maakte een vieze draai.

Om je even te doen relativeren, klara, want je neemt echt bar weinig aan. het is je goedrecht maar sommige mensen hier weten volgens mij vanuit hun ervaring toch wel een beetje waar het over gaat. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:57

@Prompertje: Dus eigenlijk bedoel je dat de optimistisch gestemden in dit topic ook meer zouden moeten reageren daar? Vind trouwens dat je wel gelijk hebt; dat vind ik veel heftiger dan die ene Volbloed, maar misschien begrijp ik je nog steeds niet. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:57

Klara16 schreef:

De overgrote Amerikaanse mensenmassa staat wereldwijd bekend om oppervlakkigheid, ze zijn het volgende week weer vergeten.
Verder geloof ik er nog steeds geen donder van dat dit is gebeurd OMDAT en DOORDAT het paard drie jaar oud was en als tweejarige dus al in training is genomen.
Verder denk ik dat jij er veel te gekleurd over denkt wat die training van een tweejarige zoal inhoudt.
Je kunt er gerust van uit gaan dat ze niet elke dag onder de man gaan en zeker niet in rengalop. Dan was de Engelse Volbloed vast al uitgestorven. Sterker nog, de tweejarigen worden eerder als babies behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:03

Zoekerdezoek, ik vond nog een leuk stukje over leven en werken van de kabouter, eh, het jonge renpaard: lees en huiver, het is echt verschrikkelijk Haha!

"Elk voorjaar worden op de volbloedstoeterijen veulens geboren. Veulens waarvan veel wordt verwacht en waar reikhalzend naar wordt uitgekeken. De veulens worden met hun moeders op de wei groot en meteen is duidelijk hoe snel Volbloeds spieren ontwikkelen en hoe vroegrijp dit ras is.
De jonge diertjes hebben al meteen die prachtige lange benen waarom Volbloeds zo bekend staan en ook het gespierde lichaam toont zich al. Van nature willen Volbloedveulens rennen, de grootste toppers renden al uren door de wei als veulen totdat hun moeder tureluurs van ze werd. Vaak doen veulens ook meteen al wedstrijdjes.

Na het spenen worden de veulens in grote groepen bij elkaar gezet, zodat ze zoveel mogelijk kunnen profiteren van het grasland en hun natuurlijke instincten kunnen ontwikkelen. Op 1 januari worden alle Volbloeds officieel een jaar ouder, dus dan gelden deze jonge dieren als jaarlingen. Dan volgt ook de eerste schifting. Veel stoeterijen hebben zelf een trainingsstal en zij houden de paarden waarvan zij denken dat die het meest belovend zijn. De rest wordt verkocht op de grote voorjaarssales die er voor jaarlingen worden gehouden.

De jaarlingen komen dan op de grote trainingsstallen waar zij door hun grooms worden voorbereid op het echte leven. Ze leren aan halsters te lopen, een zadel en hoofdstel te verdragen en de omgangsnormen. In de winter waarin de paarden twee jaar oud worden, mogen de lichtste en meest ervaren rijders de tweejarigen wennen aan hun nieuwe leven: dat onder de man. (ze worden dan belast met rond de 35 kilo) Veel toprenpaarden bleken in deze fase niet de makkelijkste dieren. Zo heeft Man O'War zijn strijd tegen het zadel nooit helemaal opgegeven en was hij in het begin zelfs onberijdbaar, totdat een ervaren trainer het paard op z'n gemak had gesteld. Doorgaans pikken Volbloeds ruw en onrespectvol gedrag niet, ook niet als ze slechts twee jaar oud zijn.

In het voorjaar worden de tweejarigen voorzichtig voorbereid op hun werk. Ze worden in kleine groepjes uitgereden en het werk wordt voorzichtig uitgebreid. Eerst alleen stappen, dan een klein drafje en een rustige galop. In dit stadium van de training wordt er nooit snelheid gevraagd. De paarden moeten leren om in evenwicht en rust onder de ruiter te blijven. Pas wanneer een tweejarige klaar is om aan zijn eerste ren mee te doen, worden de startboxen geoefend en wordt er iets van snelheid gevraagd.
"

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:06

Doorgaans pikken Volbloeds ruw en onrespectvol gedrag niet, ook niet als ze slechts twee jaar oud zijn.
En daarmee wordt de fabel dat de dieren ongewild de finish over gempt worden en door iedereen maar bereden kunnen worden- weggeblazen. Haha!
Ze zijn er veels te schrander voor, veels te heet. En ze hebben groot gelijk! Dat maakt ze ook zo bijzonder; de gemiddelde recreatie of dressuurruiter kan met zo'n dier weinig beginnen; ze zijn veels te assertief voor hen. Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:09

Die met die kabouter snap ik niet denk ik Haha!

En ik wil helemaal niet beweren dat er in de rensport niet respectvol met paarden wordt omgegaan. Een paard pikt geen onverdiend pak rammel, zeker een volbloed niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:10

Dat geloof ik niet, volgens mij zijn er genoeg volbloeden die het pikken. Elk paard heeft zo zijn eigen karakter.

Vind het raar dat het karakter we algemeen kan gezet worden in de rensport

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:10

Klara16 schreef:

En ik wil helemaal niet beweren dat er in de rensport niet respectvol met paarden wordt omgegaan. Een paard pikt geen onverdiend pak rammel, zeker een volbloed niet.

Met dat laatste zjin we het eindelijk eens een keertje eens, KLara!
Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:12

Hehe, je pakt er gelijk een bijzaak bij, Klara. Maar lees nu de hoofdzaken eens in het stuk wat ik heb geplaatst? Dat van die kabouter was een grapje maar waar het mij om gaat is de beschrijving van de belasting van de tweejarigen. Dát was de hoofdzaak.

verder is er geen volbloed die het pikt om afgeranseld te worden, buiten het feit dat ze zelf goudeerlijk zijn is het het meest kwalijknemende ras ter wereld. Daar staan ze ook om bekend. Geen paard wat zo makkelijk te beledigen is als een volbloed.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:12

katiavl schreef:
Dat geloof ik niet, volgens mij zijn er genoeg volbloeden die het pikken. Elk paard heeft zo zijn eigen karakter.

Ga je eens verdiepen in het fenomeen Volbloed , ga met trainers en jockeys praten, ga desnoods vragen ze eens te mogen uitrijden. Pas dan snap je waar ik op doel.

Dit geld trouwens voor ale theoretici die zich nooit in de praktijk met dergelijke paarden hebben bemoeid. Knipoog

De luiere en rustige Volbloedpaarden die zich gewoon in elkaar laten meppen of "breken"zijn op een handje te tellen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:13

suleilitha schreef:
Hehe, je pakt er gelijk een bijzaak bij, Klara. Maar lees nu de hoofdzaken eens in het stuk wat ik heb geplaatst? Dat van die kabouter was een grapje maar waar het mij om gaat is de beschrijving van de belasting van de tweejarigen. Dát was de hoofdzaak.

verder is er geen volbloed die het pikt om afgeranseld te worden, buiten het feit dat ze zelf goudeerlijk zijn is het het meest kwalijknemende ras ter wereld. Daar staan ze ook om bekend. Geen paard wat zo makkelijk te beledigen is als een volbloed.

En daarom zijn ze ook zo onwijs leuk, geweldig, mooi, slim, leerzaam, en confronterend!
Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:14

detour schreef:
katiavl schreef:

Ga je eens verdiepen in het fenomeen Volbloed , ga met trainers en jockeys praten, ga desnoods vragen ze eens te mogen uitrijden. Pas dan snap je waar ik op doel.

Dit geld trouwens voor ale theoretici die zich nooit in de praktijk met dergelijke paarden hebben bemoeid. Knipoog

De luiere en rustige Volbloedpaarden die zich gewoon in elkaar laten meppen of "breken"zijn op een handje te tellen.

Knap dat je mijn ervaringen achter je computer kan beoordelen Lachen volgende keer betere poging Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:17

het feit dat je hier niet met ervaring komt opdraven lijkt me voldoende; je geeft zo vaak aan dat dingen wetenschappelijk bewezen moeten zijn, ben van de theorie en dat is je goedrecht. Ik word echter een beetje moe van mensen hier die een hoop pretenderen maar werkelijk niet weten waar ze het over hebben. Vandaar! Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:18

detour schreef:
Klara16 schreef:

Met dat laatste zjin we het eindelijk eens een keertje eens, KLara!
Pling

Het moest er eens van komen Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:19

detour schreef:
het feit dat je hier niet met ervaring komt opdraven lijkt me voldoende; je geeft zo vaak aan dat dingen wetenschappelijk bewezen moeten zijn, ben van de theorie en dat is je goedrecht. Ik word echter een beetje moe van mensen hier die een hoop pretenderen maar werkelijk niet weten waar ze het over hebben. Vandaar! Knipoog

Dus iemand die zelf niet in de rensport zit mag er hierover geen mening op na houden?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:20

Da's waar. Er zouden imo een hoop paarden mogen rondlopen die wat meer van dat karakter hadden, hoor, zoveel paarden lijken zo "murw"gereden te zijn, wat mat, alsof het plezier hun wat is vergaan. dat vind ik echt sneu.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:22

Klara16 schreef:
detour schreef:

Dus iemand die zelf niet in de rensport zit mag er hierover geen mening op na houden?

Hangt af hoe je jou opstelt zoals detour doet is redelijk gesloten. En dan kun je ook geen goede discussie voeren

Jij weet niks van, jij moet zwijgen..... enz. Redelijk slechte manier vind ik

Ik zeg gewoon dat je geen karakter algemeen kunt stellen, staat verder niks over slagen in of iets anders. Dat is gewoon mijn ervaring
Dat een paard zich niet murm laat slagen hoop ik ook Lachen
Verder vind ik rensport ook één van de mooiste sporten, behalve steeple maar dat is al gezegd
Laatst bijgewerkt door lesilla op 09-05-08 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:22

Klara16 schreef:
detour schreef:

Kom dan met gegronde argumenten, enig idee hoe frustrerend het is als mensen die enorm overtuigd zijn van hun mening en zonder ervaring dingen neerzetten die gewoon niet waar zijn?
da's beetje vermoeiend alsof je tegen een muur praat, snap je? En Kat en ik kennen elkaar al wel wat langer hoor, no offense. Zie het probleem niet. Hoop dat jullie het een beetje begrijpen. Zou leuk zijn. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:25

Dat staat werkelijk nergens, zo impliceer je mijn stukjes, Katiavl, en dan ga je kibbelen, is het niet zo, dan?

Probeer eens wat begrip te tonen of dingen aan te nemen van mensen die wat meer ervarnig hebben, kan best leuk zijn! Haha!
Heb trouwens gereageert op je stukje over karakter algemeen stellen. aangezien je daarop niet reageert inhoudelijk, ga ik er maar van uit dat je die waarheid tenminste wel gelooft!
En zo niet, weet je- is prima. Blijf dan vooral jezelf overtuigen en in een illusie leven.

It's up to you! Knipoog
verder no offense. Knipoog
Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:28

Maar ff terug komend op aloude tradities en het gebeurd al jaren..
Bij de dressuurpsort was ook al jaren een leeftijd grens waneer je in een bepaalde klasse mocht starten.
Toch is deze ook omhoog getrokken. En dat vind ik zeker een goede zaak...en van mi mag daar ook nog wel een jaar meer boven op. maar dit is alsvast een begin Lachen

Waarom kan dat dan in de rensport niet?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:30

Dat laatste zou eigenlijk een jarenlange ervaren trainer kunnen vertellen, RunningKawa, in die zin weet ik dat ook niet.
Ik zou eens kunnen informeren naar de vader van mijn vriendin in Ierland, die al 45 jaar trainer en paardenarts is.. Zal haar zsm een mailtje sturen, althans, als dat voor jou een goed gefundeerde mening zou kunnen zijn..