Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:28

Overigens... ik kreeg zojuist de nieuwe BIT in huis; in de aankondiging van het blad voor de volgende maand staat dat er een artikel komt over welzijn van paarden. Goed leesvoer dus voor hen die nog twijfelen ( o.a. over 'eerlijk' dressuur rijden!!)of paarden wel of niet lichamelijk en geestelijk welzijn ervaren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:30

Nou, ik vind de Bit een leuk blad, maar om nou te zeggen dat je daar geloofwaardige informatie uit moet halen Verward ?!.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:30

bit is inderdaad niet het toonbeeld van Kennis Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:47

gelukkig hebben we Bokt......

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:17

eiber schreef:
Urielle schreef:

Het beste voorbeeld op het moment in Nederland vind ik de Academie van Tineke Bartels, die, door de samenwerking met Emiel Voest, een signaal afgeeft aan paardrijdend Nederland.

Je bent je ervan bewust dat de Academy ook LDR propageert? En nauwe contacten heeft met de zo verguisde Anky en Sjef?

Oh ja, heeel erg bewust.
Daarom vind ik het fijn dat zij verder gaan kijken dan hun neus lang is, en misschien zelfs wel tot de conclusie komen dat ze helemaal niet meer zo willen en, BELANGRIJKER, hoeven te rijden.
Want bij deze mensen moet de verandering vandaan komen, zij staan als boegbeelden in de schijnwerpers.

Al geloof ik niet dat deze mensen snel zullen stoppen met dresuurrijden en de overstap naar NH of iets dergelijks gaan maken....

Verder is BIT idd een leuk blad, maar om daar je kennis uit te halen....

@ jannepauli, dan is elke vorm van paardensport verkeerd, wat een zadel en ruiter zijn onnatuurlijk... een paard wordt echt niet vanaf dag 1 zo gereden, dit is een proces waar jàren overheen gaat (niet voor niks dat paarden hun top pas bereiken op de leeftijd van 12 als ik me niet vergis). Dit wordt heel geleidelijk aan toegepast waardoor de spieren oprekken en soepeler worden..

en tijdens het trainen zoek je sowieso elke keer de grens van t kunnen op en probeer je die stap voor stap te verleggen, daardoor verbeter je je paard..

@ russel, je hebt idd paarden die door hun pijn heen lopen, hier ligt wel een taak aan de ruiter/ verzorger van t paard om kleine veranderingen in gedrag op te merken en hier op in te spelen. Maar dit geld voor elke methode

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:18

het is wel frappant dat nu er niks gevonden wordt op lichamelijk vlak dat het gegooid wordt op het niet meetbare geestelijk vlak Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:28

KiWiKo schreef:
het is wel frappant dat nu er niks gevonden wordt op lichamelijk vlak dat het gegooid wordt op het niet meetbare geestelijk vlak Lachen

Afgod Afgod Afgod Afgod

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:36

Nimmy schreef:
KiWiKo schreef:

Afgod Afgod Afgod Afgod

ik sluit me hier volledig bij aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:37

KiWiKo schreef:

Misschien is het eerste aspect niet (goed) onderzocht. Er zou misschien best eens een onderzoekje gedaan kunnen worden bij alle klinieken om eens te kijken welke klachten vaak voorkomen en welke oorzaken daar bij kunnen horen.
Zoiets.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:39

Jannepauli schreef:
Ik vraag mij af waarom sommigen hier het zo lastig vinden om de link van lichamelijke mishandeling naar mentale mishandeling te leggen?
Met een klein beetje voorstellingsvermogen kun je je toch wel indenken dat als je ZELF met regelmaat lichamelijk mishandeld wordt, je uiteindelijk daar psychisch toch ook onder zult lijden?

Daarbij ga je uit van lichamelijke mishandeling en het is nog maar de vraag of daar bij LDR sprake van is. Volgens de beoefenaars iig niet.

Overigens, wil je een paard met zijn kin op zijn borst zien van nature? Moet je eens komen kijken als ik mijn Welsh longeer. Die doet dat uit zichzelf.
Niet dat ik daar blij mee ben maar dat is dan weer een ander verhaal Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:49

Lovely schreef:
KiWiKo schreef:

Misschien is het eerste aspect niet (goed) onderzocht. Er zou misschien best eens een onderzoekje gedaan kunnen worden bij alle klinieken om eens te kijken welke klachten vaak voorkomen en welke oorzaken daar bij kunnen horen.
Zoiets.

Die zijn genoeg onderzocht geweest hoor, door erkende en goede universiteiten maar je kan niet blijven zoeken.

Ademhaling en rollkur is bij ons onderzocht en dat is perfect gedaan. Maar dan gaat het om rollkur bij juist gebruik natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:54

Urielle schreef:
Jannepauli schreef:
Ik vraag mij af waarom sommigen hier het zo lastig vinden om de link van lichamelijke mishandeling naar mentale mishandeling te leggen?
Met een klein beetje voorstellingsvermogen kun je je toch wel indenken dat als je ZELF met regelmaat lichamelijk mishandeld wordt, je uiteindelijk daar psychisch toch ook onder zult lijden?

Daarbij ga je uit van lichamelijke mishandeling en het is nog maar de vraag of daar bij LDR sprake van is. Volgens de beoefenaars iig niet.

Uiteraard niet, varkens in de bio-industrie hebben het ook heel goed volgens de boeren de hen houden. Je gaat jezelf niet in vingers snijden door te zeggen dat wat je doet slecht is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:57

Maar heeft de wetenschap wel al bewezen dat het niet goed is, en kan je wel een stelling meer staven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:01

Wetenschappelijk onderbouwd is handig, maar een beetje gezond verstand gebruiken is ook zo slecht nog niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:10

RedPassion schreef:
Urielle schreef:

Uiteraard niet, varkens in de bio-industrie hebben het ook heel goed volgens de boeren de hen houden. Je gaat jezelf niet in vingers snijden door te zeggen dat wat je doet slecht is.

Het feit blijft wel staan dat een heleboel GP-ruiters 'bekeerd' zijn tot deze methode. Dus blijkbaar voelen de paarden beter aan. Waarom zou je LDR gaan rijden als je paard klassiek beter loopt tenslotte, dat zou waanzin zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:10

Van de site van Bartels
Citaat:
Wij vinden het belangrijk om niet alleen aandacht te besteden aan de voordelen maar ook aan de valkuilen en gevaren van moderne trainingsystemen. Diep rijden is een belangrijk detail in de ontwikkeling van het paardrijden. ‘Diep rijden’ is op zichzelf geen garantie voor succes en slecht of goed rijden heeft geen directe relatie met de halshouding van een paard. Je kunt heel goed klassiek rijden en heel slecht diep rijden. Maar heel goed diep rijden geeft al tientallen jaren de beste resultaten.

Citaat:
Natuurlijk kun je met een andere trainingsmethode ook goede resultaten krijgen, als je die goed toepast, dat is in het verleden wel bewezen. Maar het is toch opvallend dat álle grote titels in de afgelopen tientallen jaren gewonnen zijn door ruiters die zo trainen. Paarden, die op deze manier getraind worden, gaan vooral beter over de rug. Ze kunnen zich makkelijker oprichten en je kunt ze ook bovenin beter los door het lichaam rijden. En ze worden mooier, beter gespierd, en vriendelijker in de omgang. Dat er ook nadelen aan diep rijden kleven, als de methode niet goed wordt toegepast, mag wel duidelijk zijn.

Staat nergens dat t alleen door GP ruiters toegepast mag worden.
Overigens reed Imke op een clinic Aachen ook diep. Die is toch ook geen GP, dat paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:12

Urielle schreef:
Het feit blijft wel staan dat een heleboel GP-ruiters 'bekeerd' zijn tot deze methode. Dus blijkbaar voelen de paarden beter aan. Waarom zou je LDR gaan rijden als je paard klassiek beter loopt tenslotte, dat zou waanzin zijn.

Tja, ik vind wel meer dingen uit dat wereldje waanzin. Waarom ze het doen weet ik niet natuurlijk. Voor het plaatje misschien?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:33

Dat is onzin want in de ring wordt geen LDR gereden, dan loopt alles opgericht.
Geloof maar niet dat er met die GPpaarden gegoocheld wordt, die paarden zijn de weg naar hun levensdoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:44

Urielle schreef:
die paarden zijn de weg naar hun levensdoel.

Nou, daar heb je de reden dus al. Alles geoorloofd, als het 'levensdoel' maar behaald wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:09

Ja, wat dus niet kan als je je topper de salami inrijdt. Dat is gewoon onlogisch toch?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:53

Urielle schreef:
Dat is onzin want in de ring wordt geen LDR gereden, dan loopt alles opgericht.
Geloof maar niet dat er met die GPpaarden gegoocheld wordt, die paarden zijn de weg naar hun levensdoel.

Hun levensdoel? Dat van de paarden?
Ik neem aan dat je het doel bedoeld dat de ruiter zichzelf heeft gesteld.
Natuurlijk zijn topruiters "zuinig"op hun paard, ze hebben er niet -voor -niets zoveel tijd en energie in gestoken.
Dat ze soms krokodilletranen huilen als hun lieveling voor tonnen naar een ander huis wordt verkocht moeten we dan maar op de koop toenemen.
De rollkür is in feite een exces in het rijtje waarin de stapmolen en de slofteugel ook thuishoren.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:58

@ Nimmie: je denkt dat Tineke en haar familie niet snel zullen stoppen met dressuurrijden.
Ik verwacht van niet,van mij hoeven ze dat ook niet, er is veel kennis bij deze mensen vandaar dat mijn hoop is gericht op een integratie van "the best of both worlds".

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:59

Het doel van de ruiters doelde ik op Ja Ik bedoel: Stel je hebt als doel voor jezelf gesteld de Olympische Spelen van maaktnietuitwanneer. En je maakt kennis met een nieuwe trainingsmethode. En je voelt dat je paard daar slechter op wordt. Dan zwiep je dat toch gelijk aan de kant?
Daarom zette ik die opmerking erbij: 'volgens de beoefenaars iig niet'. Ik denk dat 99% van de bokkers in het meest ideale geval zo'n superbok eens heeft mogen uitstappen als groom. Het gevoel van een magistraal paard onder je kont dat bijna tot de ultieme losheid getraind is, ik verbeeld me niet eens dat ik een fractie van dat gevoel ooit gehad heb. Moet ik (en de andere Bokkers die zelf niet zo'n paard hebben getraind) dan mee gaan spreken over het effect van een trainingsmethode?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:00

eiber schreef:
De rollkür is in feite een exces in het rijtje waarin de stapmolen en de slofteugel ook thuishoren.

Dat zal het verschil zijn: mijn paard gaat ook in de stapmolen en is vandaag nog met slof gelongeerd. Ik kijk er duidelijk anders tegenaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:07

Urielle schreef:
Moet ik (en de andere Bokkers die zelf niet zo'n paard hebben getraind) dan mee gaan spreken over het effect van een trainingsmethode?

Waarom mag je alleen iets zeggen als je zelf op dat niveau rijdt? Onze visies erop zijn duidelijk anders, maar ik vind nog steeds dat die paarden in onnatuurlijke houdingen moeten lopen, dat kan ik wel zien zonder op dat niveau te rijden hoor.