Pensionnetje schreef:Tja, nu ben ik nog niets wijzer. Jullie bekappen, zonder de voetas als een uitgangspunt te gebruiken, en hopen dat daarna een afwijkende voetas vanzelf goed komt? En als het niet goed komt?[/quote[
Laat ik het wat zwart/wit voorstellen: stel, iemand ligt ziek in bed. Dat is niet goed, je hebt liever dat iemand gezond en wel rechtop staat. Dus wat doe je om dit probleem op te lossen?
Optie 1: hang hem op aan een touwtje zodat hij rechtop staat, en dan komt het gezond zijn vanzelf wel.
Optie 2: behandel hem zodat hij beter wordt, dan komt het rechtop staan vanzelf wel.
NB is hierin dan optie 2. Nu is dit een versimpelde voorstelling van zaken, dus je kunt niet 1 op 1 terugredenen vanuit deze voorstelling. Over het algemeen komt de voetas vanzelf 'goed' te staan. Als hij niet 'goed' staat, maar het paard loopt beter dan voorheen, dan is dat geen probleem. Liever een niet 'goede' voetas en een gezond paard, dan een 'goede' voetas en een ongezond paard.
[quote[Jullie snijden niet in zool, wat volgens jullie wel noodzakelijk is om een afwijkende voetas te corrigeren.
Dit is een verkeerde aanname. Arabesk zei: "de enige manier om de voetas te veranderen, is door in de zool te snijden." Daaruit heb je die conclusie getrokken, wat wel begrijpelijk is. Maar Arabesk heeft het hier over het direct (tijdens de bekapping) veranderen van de voetas. We vinden dit zeker niet noodzakelijk en zijn zelfs tegen het snijden in de zool. Dit is een lang verhaal, maar het komt neer op het zieke man in het bed verhaal. Om het duidelijk te maken, had Arabesk beter kunnen zeggen: "de enige manier om de voetas te veranderen, is door in de zool te snijden, en dat willen we natuurlijk niet." Maar ze zei het in een topic waar wel de wil aanwezig was om haar te begrijpen. Een voetas komt, zoals al eerder gezegd, vanzelf goed als je goed bekapt.
Citaat:
Het bovenstaande is trouwens niet uit zijn verband getrokken. Ook dat het topic 3 maanden oud is speelt geen rol. Ik mag tenminste toch aannemen dat jullie opvattingen niet iedere 3 maanden veranderen.
In dit geval is onze opvatting niet veranderd, maar het zou wel kunnen, omdat wij, in tegenstelling tot sommige anderen, wel blijven leren. Wie nooit van mening is veranderd, heeft nooit iets geleerd. Zoals ik al aangaf, is het om MEERDERE redenen uit zijn verband getrokken. Ik wijs nogmaals op de uitleg die ik zojuist al gaf, het woord had hier in twee verschillende topics twee verschillende betekenissen. Door het woord uit het andere topic naar het ene topic te halen, LIJKT het alsof iets anders wordt bedoeld, wat dus niet zo is. Oftewel: het is uit zijn verband gerukt.