Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Re: Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:28

runningkawa schreef:
moet ie wel een kenteken hebben
dat heeft alleen offroad motor...een crosmotor niet... en van die laatste stikt het behoorlijk

ze komen dus wel ineens om de hoek... in het bos galmt het zo dat je totaal niet weten waar ze zijn

Klopt, je hebt dus ook geen idee, waar je heen kan 'vluchten', omdat je niet weet waar de crossers zijn/ heen rijden.

Ik heb bij ons diverse pogingen gedaan om kentekens te achterhalen, alleen hebben ze geen kentekens, alleen dat is lastig te zien, omdat ze met enorme snelheid passeren. Ik zie vaak alleen maar modder.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:40

jodoc schreef:
Tja, ik kan geen medelijden met de crosser hebben.
Weet natuurlijk niet wat de situatie daar is maar ieder mens kan bedenken dat het niet verstandig is om voorbij een paard te crossen. Of het dier nu in een wei staat of als er een ruiter opzit.
Bij ons in het bos is het ook verboden voor alle motervoertuigen en toch wordt er gecrost. Heb al een keer oog in oog gestaan, we kwamen gelijk om de bocht. Het is gelukkig goed afgelopen. Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.
Heel veel sterkte voor de eigenaren van het paard!

echt waar zulke reactie's vind ik dan weer kansloos...
geen medelijden met de crosser...!! nou ik heb wel medelijden.. zowel met paard als crosser als we bij elk paarden weitje rustig aan moeten rijden dan mogen we in nederland met gemak de snelheid wel aan gaan passen..!!

Gerner schreef:
Wat een afschuwelijk drama. Voor het paard, de eigenaar en de motorrijders!
Ik hoop dat alle motorrijders hierdoor voorzichtiger gaan worden in het bos. Bij ons rijden er ook genoeg door het bos heen. Wij geven onze paarden shocktherapie, met onze eigen crossmotor in de weilanden.
Niemand is hier op de hoogte van de situatie, en speculeert maar door, hoe slecht de motorrijder is.
Er zijn vele zandpaden waar je met je motor of auto gewoon mag rijden. En een paard mag nu eenmaal niet onbemand los lopen.
Ik hoop in ieder geval dat deze man er weer boven op komt en hoop voor de paarde eigenaar dat hij een goede verzekering heeft.

dit bedoel ik dus ook.. paard hoort niet onbemand los te lopen..
en eventuele training is ook nooit mis nee!!
want dat speculeren werkt ook niet, want het is bij sommigen de motorrijder zn schuld maar dat is het niet altijd... ik vind dat sommige paarden ook wel erg snel ergens van schrikken!! vind ik die shockterapie ook wel goed! en tuurlijk kunnen motorrijders het ook rustiger aan doen! helemaal mee eens...!! maar ik bekijk het van beide kanten.. het is sneu voor bijde partij-en

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:44

verschrikkelijk voor beide partijen, ik hoop dat de man er weer bovenop komt. Scheve mond

Heel erg.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:50

Waar komt nou toch vandaan dat dat paard 'onbemand rondliep'? Dat paard liep gewoon in de wei. Of begrijp ik nu weer iets helemaal verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:51

Dus een paard in de weide moet schrik training gaan doen omdat motors vrij rond moeten kunnen vliegen??

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:51

en is uitgebroken, dus liep hij onbemand op de openbare weg. Ik denk dat men dat bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:59

Hij is uitgebroken doordat hij samen met 3 andere paarden schrok van het voorbij gaan van de crossers. Dat paard liep daar vanzelf niet toevallig met zijn maatjes.Ook waren er al enkele wandelaars die zeer veel last hadden van desbetreffende crossers even daarvoor. Google maar eens op het voorval.

@Gwen, sorry, tuurlijk kunnen ze daar van schrikken. De mijne kan schrikken van water uit de kraan Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:00

Ah, dan heb ik het toch goed begrepen dat 'onbemand rondlopen' bepaald niet van toepassing was.
Je kunt het moeilijk het paard aanrekenen dat ie daar onbemand liep, terwijl ie door de crossers is uitgebroken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:09

runningkawa schreef:
Dus een paard in de weide moet schrik training gaan doen omdat motors vrij rond moeten kunnen vliegen??

Het is natuurlijk altijd handig als je paard verkeersmak en "bomproof" is. Hier heb je (en heeft je paard) ook voordeel van wanneer het niet in het verkeer rondloopt.

Die schriktraining doe je niet "omdat motors vrij rond moeten kunnen vliegen", maar om te zorgen dat je paard het overleeft als er onverhoopt toch een (al dan niet illegaal op die plek rondcrossende) motorrijder langs komt.
Een getraind paard is geen vrijbrief voor motorcrossers om overal de gas open te trekken, maar het kan wel een hoop leed (aan beide kanten) voorkomen.

Met betrekking tot dit tragische ongeval:
De paarden waren uitgebroken en op de weg beland. Dit betekent dat de wei niet deugdelijk was omheind, terwijl de eigenaar hoort te zorgen dat er geen loslopend vee op de weg kan belanden.

De motorrijder had daar misschien niet mogen rijden met die motor (maar ik ken de situatie ter plekke en de motor niet goed genoeg om daar met zekerheid wat over te kunnen beweren), maar dat neemt niet weg dat de eigenaar van het paard (op zijn minst gedeeltelijk) verantwoordelijk is voor dit ongeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:13

Niet deugelijk omheind, hoe weet je dat nu?
Een paard in paniek vliegt gewoon door 3 lagen draad hoor.
Of springt ook vlot over 150 heen... dat kun je dus niet stellen.

En tegen die herrie is niet verkeersmak te maken....zelfs een harley met open uitlaat is daarbij vergeleken nog stil...ja misschien met een dooie knol... maar beetje paard met pit krijg je dat niet geleerd om tegen dat schelle geluid te kunnen

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:16

oomens schreef:
Met betrekking tot dit tragische ongeval:
De paarden waren uitgebroken en op de weg beland. Dit betekent dat de wei niet deugdelijk was omheind, terwijl de eigenaar hoort te zorgen dat er geen loslopend vee op de weg kan belanden.

Het enige wat ik kwijt wil, is dat een paard in paniek overal doorheen gaat, hoe deugdelijk de wei ook is gemaakt! Knipoog

Verder verschrikkelijk tragisch ongeval...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:18

Mijn wei is afgezet met heras hekwerk 1.80 en daarvoor nog twee stroomdraden, geloof me daar zie ik ze niet doorheen rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:22

kawa is als jong paard door 5! lagen nieuw prikkeldraad gerend... van de buurman... zijn eigen weide die daar aan grensde had 2 stroomlinten.
Hij leeft nog...2 mm dieper en hij was er volgens de DA geweest....

Verder is hij ook over 140 gesprongen door paniek... zo ging hij bij zijn buurpaard staan..gelukkig niet de weg op.
Maar als dat hoger was geweest had hij dat ook gedaan...onder de man heb ik er 1.60 mee gesprongen...dus zonder ruiter kan hij zeker hoger.

Verder heb ik ook hekwerk, ik heb hier 1 zomer jonge hengsten gehad in de opfok....nooit meer!
Mijn hekwerk was dus helemaal kapot getrokken...ook gelukkig niet richting weg... had dus best gekund.
En die waren niet in paniek, maar aan het klöten.

Dus allemaal degelijke omheiningen...maar dat zegt niks

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:30

runningkawa schreef:
kawa is als jong paard door 5! lagen nieuw prikkeldraad gerend... van de buurman... zijn eigen weide die daar aan grensde had 2 stroomlinten.
Hij leeft nog...2 mm dieper en hij was er volgens de DA geweest....

Verder is hij ook over 140 gesprongen door paniek... zo ging hij bij zijn buurpaard staan..gelukkig niet de weg op.
Maar als dat hoger was geweest had hij dat ook gedaan...onder de man heb ik er 1.60 mee gesprongen...dus zonder ruiter kan hij zeker hoger.

Verder heb ik ook hekwerk, ik heb hier 1 zomer jonge hengsten gehad in de opfok....nooit meer!
Mijn hekwerk was dus helemaal kapot getrokken...ook gelukkig niet richting weg... had dus best gekund.
En die waren niet in paniek, maar aan het klöten.

Dus allemaal degelijke omheiningen...maar dat zegt niks

Afbeelding
Ik geloof niet dat een paard hier doorheen loopt, zelfs niet in blinde paniek. Een paar jaar geleden heeft een van de (toen nog) 3 wisenten op de foto zich doodgelopen tegen dit hek. Bij voldoende hoogte is erover springen ook uitgesloten.

Zet er een schrikdraad of -lint op een meter afstand aan de binnenkant langs, en je paard zal zich ook niet zomaar per ongeluk stoten aan het hek.
In echte panieksituaties is het hek misschien gevaarlijk, maar niet gevaarlijker voor je paard dan een vrachtwagen of crossmotor, en zelfs een stuk veiliger voor het overige verkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:33

Als je zo'n hekwerk wilt plaatsen van 1.80/ 2 meter hoogte heb je dus wel de gemeente achter je zitten...is het een bouwwerk en kunje het vrolijk weer afbreken...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:37

Mindim schreef:
@Gwen, sorry, tuurlijk kunnen ze daar van schrikken. De mijne kan schrikken van water uit de kraan Clown
Van zoiets kan mijn bijrijdpaard ook zo lekker schrikken, terwijl een bulderende traktor naast hem dan weer niks uitmaakt *LOL* .

Hoe het ook zij, áls het inderdaad zo was dat deze crossers daar niet mochten rijden, dan nog wens ik niemand toe die les op zó'n nare manier te leren, een klein beetje minder hard was ook goed geweest en dat nu ook nog het paard zo erg de dupe is is helemaal naar Scheve mond .

Kawa, klopt ja, het is nog niet zo makkelijk om je weiland echt helemaal paard-uitbreek-proof te maken helaas. Je zit aan allerlei regels gebonden en een paard in paniek is net een bulldozer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:42

Idd Gwen daarom... dus stellen dat de weide niet deugelijk was weet je niet.
Misschien is het waar. Maar wellicht is het heel netjes met 3 lagen stroom lint.
600 kg in paniek is een raar iets...

Niemand gunt deze man zulk letsel. Verschrikkelijk gewoon.
Flink schrikken en blauwe plekken was ook meer dan voldoende geweest als ze daar zomaar rond ragde... en wees eerlijk, je koopt geen crossmotor om 20 km per uur te rijden

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:47

Zoals mijn moeder altijd zegt: "eigen schuld, dikke bult" Bloos
Misschien een beetje hard, maar ik vind dat het wel zijn eigen schuld is. Hij weet misschien niet dat daar paarden staan, maar het is toch niet slim om in het bos te gaan crossen. Maar het is ook wel sneu..
Ik hoop dat die andere crossers er nou wat van geleerd hebben. Eigenlijk best wel stom dat er zoiets moet gebeuren voordat ze nadenken dat het misschien toch niet zo'n super idee was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:57

Volgens mijkun je een vrij bomproof paard hebben. Maar het geknetter van een crossmotor is iets anders dan het zware geluid van een trekker of een chopper met knalpot. Het is een zo tergend geluid, zelfs ik stop de vingers in mijn oren. Een crossmotor is ook niet een voertuig waar je dagelijks mee in aanraking komt normaliter. Ik vind het heel iets anders dan een auto, vrachtwagen, motor of een ander voertuig dat dagelijks op de weg rijdt.

Ik las net een stukje over quads en off the road motoren, het was een vereniging geloof ik en daar werd ook gezegd dat de "zwakkere weggebruiker, zoals ruiter wandelaar en fietser" de crosser meer waarderen als er iets gas terug wordt genomen wanneer men deze weggebruikers passeert.

@ oomens
Zo'n hek plaatsen is niet alleen een gemeentelijke kwestie, het is ook enorm kostbaar. En ik ben benieuwd hoe een paard in blinde paniek daar op reageert of hij afwend, stopt of eroverheen gaat, aan de gevolgen durf ik niet zo goed te denken.
Wij hebben hier een paard van 1.85 staan, nou die gaat door zware draden hoor, we hebben hier extra zware stroom op het draad en een fikse sloot. Maar in paniek gaan ze er door, zelfs mijn jonge tinker gaat er door.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:10

Sjongejonge allemaal vooroordelen en niemand die precies weet hoe of wat. Niemand weet of die mannen daar mochten rijden en niemand die weet hoe de wei eruit zag, waar de paarden van schrokken enz enz..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:12

zeg komop hey!
ook crossers hebben recht op een bospad, met zulke opmerkingen kan je mij echt kwaad krijgen.
Men moet eens zorgen voor goede afrastering! want ik geloof niet dat dat al te best geweest is.

vreselijk voor die motorrijders die lekker met hun hobby bezigwaren!
en aan de foto te zien was het een keiharde klap!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:13

@Runningkawa: excuse me maareh wie zet z´n paard nou in een land met prikkeldraad...???? Je mag blij zijn dat je paard dat heeft overleefd...

Als eigenaar dien je er inderdaad voor te zorgen dat je weiland op dusdanige wijze omheind is en een paard er normaliter niet zomaar doorheen knalt. Mocht dit wel gebeuren (bijv. stroom staat er niet op en paard vernield de tuin van de buren) dan is de eigenaar van het paard voor deze schade aansprakelijk. In dit geval schrokken de paarden en kan het zijn dat de eigenaar gedeeltelijk of zelfs niet aansprakelijk gesteld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:14

lezen mies...
prikkeldraad was de aangrenzende wei van de buren....
zijn wei had 2 lagen lint..
En draad van de buren weg halen mag niet...

Citaat:
kawa is als jong paard door 5! lagen nieuw prikkeldraad gerend... van de buurman... zijn eigen weide die daar aan grensde had 2 stroomlinten

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:19

Je kan een all road en een off the road motor gebruiken als crossmotor.
De meeste motoren die je in het bos tegen komt hebben een kenteken.
Bij ons komen ze regelmatig de bodem vernielen in het bos, en dan komen ze echt niet met een trailertje aanzetten.
Nee ze komen braaf vanaf de weg, en gaan even spelen in het bos.
Van mij mogen ze dit best, alleen is het jammer dat ze van geen ophouden weten, en dat sommige ervan asociaal zijn mbt de mede bosbewoners en gebruikers.
Maar dit geldt niet alleen voor motorrijders, dit doen heel veel bosgebruikers.
Het is gewoon een heel erg vervelend ongeluk, wat helaas ook dagelijks op de weg gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:22

heb jij een ander bos dan waar ik eerst woonde Knipoog
Daar had een enkeling een kenteken.. de rest was dus echt een gewone crossmotor..meestal 2 takt met bij behorende schelle geluid.