Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cas

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:22

Ik ben het helemaal eens met Perrokai, als verkoper weet je wat die mensen voor paard bedoelen voor hun 14 jarige ietwat angstige dochter. Ze zoeken een braaf paard, daar zijn er zat van. Ik heb hier zelf 3 paarden opstal staan waarvan er 2 braaf zijn en er 1 niet braaf. Die zou dus niet geschikt zijn voor een angstige ruiter. Ik ken mijn paarden goed en weet dus hoe ze
met een angstige berijder omgaan en reageren. Van die niet zo brave weet ik dat ook. Als mensen hier zouden proefrijden hebben ze dat na 2 of 3 keer rijden echt niet door. Het duurt meestal wel even voordat paarden je uit gaan proberen. Daarbij vind ik eigenlijk dat je als verkoper als je een beetje om je paard geeft hem terug moet nemen en gewoon moet verkopen aan een wel klikkende combi. Maar nu wordt een 14 jarig meisje de dupe en heeft de verkoper de centen binnen, zie het nu maar eens terug te halen. Daarbij zou ik me doodschamen als dat 14 jarige kind zou verongelukken door een door mij (met mijn medeweten) verkocht paard. De koper heeft een onderzoeksplicht, maar de verkoper een informatieplicht en als de verkoper die streken die dat paard had (in het verleden) verteld had, weet ik haast zeker dat ze hem niet gekocht hadden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:36

suleilitha schreef:
Ik acht de kans groot, dat de 14jarige amazone in spe, dit paard persee wilde hebben, Perrokai.

Dat kan natuurlijk, je weet hoe kinderen kunnen zijn of drammen of gewoon verliefd worden op slag. Maar daarom waren er volwassenen bij en de instructrice om haar voor de blinde liefde te behoeden. EN als ze hem perse wilde hebben dan is dat om hoe hij was tijdens het proefrijden en hoe verteld werd hoe braaf hij was ook nog eens etc etc. Niet omdat de verkoopster zo eerlijk had gezegd hoe hij zich normaal gedraagt.
Maar het is wel weer de eeuwige aanname van verwend en drammerig kind dat een de show wilde gaan stelen.....waar staat dat ?
Is dus een aanname, er staat wel dat ze braaf zocht omdat ze niet zo'n superheld is.

Maar daarmee kun je ook als louche handelaar dan alles afdoen: wat zeur je nou, jij wilde hem toch hebben ?
We hebben het nu over een karakter als verborgen gebrek ( een gebrek is verborgen als je het verborgen houdt of het verbergt dus niet omdat je het niet kunt zien ) Neem nu eens Spat als verborgen gebrek en de verkoper weet het maar heeft hem wat gegeven of laat hem even opwarmen zodat je niets merkt. En je laat geen foto's maken. Je gaat kijken en rijden en zegt ooohh leuk paard zeg echt helemaal te gek. Is ie helemaal gezond ? Ja zegt de verkoper voor zover ik weet heeft hij nooit wat gemankeerd. Dus paard gekocht mee naar huis effe een paar daagjes met rust laten en dan eens gaan rijden. Paard loopt vreselijk stijf in het begin, er gaat een lichtje branden wat zou het kunnen zijn ? uiteindelijk laat je foto's maken en wat blijkt harstikke spat en wat blijkt nog meer hij staat al op de foto bij die da of een andere met spat.
Wie roept er dan dat is mijn eigen schuld, ik wilde hem perse hebben ? Nee je bent gewoon ordinair opgelicht.

Dat geld dus ook voor het karakter van vincent. De verkoopster heeft hem als braaf verkocht, bij de rechter heeft ze verklaard dat hij bij haar altijd heel braaf was en nooit steigerde. Dit is bedrog want iedereen weet ondertussen wel dat vincent niet zo'n braaf paard is en zij zelf weet dit maar al te goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:54

Ach ja alles kan.
Het kan ook nog, dat deze Vincent een paar jaar terug nog een krengetje was, en ondertussen aardig handelbaar is geworden. Ik vergelijk even met mijn eigen paard, die is trouwens braaf als je er een kind opzet of iemand die gewoon niks van hem vraagt. Als er iemand op gaat zitten die bang is, voelen de meeste paarden dat ook haarfijn aan en kunnen dan veranderen in doldwaze ongeleide projectielen.
Een paard kan verder in een paar jaar tijd heel wat bijleren en zich ten positieve ontwikkelen.
Ik snap niet helemaal waarom jij je zo vastbijt in dit topic, Perrokai. Het verhaal heeft gewoon twee kanten en het lijkt erop, alsof je je ontzettend vastbijt in een soort missie om de verkoper van dit paard ongelijk te geven, of om de verliezende partij te verdedigen :s

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:13

suleilitha schreef:
Een paard kan verder in een paar jaar tijd heel wat bijleren en zich ten positieve ontwikkelen.

tuurlijk kan dit... maar dit paard schijnt ook ervaren mensen het erg moeilijk te maken Ach gut en als dat zo is vind ik het niet echt een braaf paard...

runningkawa schreef:
Of ze nu zo slecht terug heeft gelezen?

uit dat stukje lees ik dat ie niet helemaal is stilgezet... ik vind de eerste tijd longeren en af en toe rijden een best goede start.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:02

Citaat:
Ik snap niet helemaal waarom jij je zo vastbijt in dit topic, Perrokai. Het verhaal heeft gewoon twee kanten en het lijkt erop, alsof je je ontzettend vastbijt in een soort missie om de verkoper van dit paard ongelijk te geven, of om de verliezende partij te verdedigen :s

Vraag me af waarom je het op de persoon speelt Suleilitha en wat je hiermee probeert te suggeren of bereiken met zo'n opmerking. Het draagt tenslotte helemaal niets bij aan deze discussie.

Daarbij, jouw argumenten hebben allemaal al de revue gepasseerd en als je gelezen had had je dat gezien. Het kan zus ...en het kan zo....
ja alles kan maar het zijn geen feiten en alleen maar mogelijkheden die je opsomt of aannames.
Eerst is het de schuld van het kind zelf dan is het de schuld van de professionele begeleiding om haar heen daarna is het de schuld van alle mensen want het paard kan ze misschien niet uitstaan. En zo'n paard verkopen als braaf paard ?? Een braaf paard mag ook niet flippen als er een ietwat bange ruiter opzit, lees, ietwat bangige, geen angstige ruiter.

Als iemand nu met een goed argument kwam of een goed excuus om dit paard aan zo'n meisje te verkopen okee.....maar ik vraag me af of dat bestaat. Je dupeert namelijk het paard ermee en het meisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:04

Citaat:
Vraag me af waarom je het op de persoon speelt Suleilitha en wat je hiermee probeert te suggeren of bereiken met zo'n opmerking. Het draagt tenslotte helemaal niets bij aan deze discussie.

Ik speel niets op de persoon, beste Perrokai. Ik vroeg me alleen af wat ik heb geuit, niets meer, niets minder en ik begrijp niet dat je je gelijk zo voelt aangevallen. Nergens voor nodig. Ik lees gewoon en dan vallen me dingen op die ik even heb geuit.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:49

suleititha, je praat alsmaar van, en als dit en als dat. Ja zo kunnen we allemaal wel praten. Als je alles van tevoren weet kan je met een dubbeltje de wereld rond. De verkoper is fout, je moet verkopen waar je volledig achter staat en de koper gaf van tevoren aan dat het voor een bangig kind ging. Dat zeggen ze niet voor niets. Ze moest dus een betrouwbaar paard hebben en het blijkt dus geen betrouwbaar paard te zijn. Het gaat om een kind hoor. Begrijpje dat wel??

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:00

Ik voel me niet aangevallen, je spreekt me persoonlijk aan, waar je je vervolgens afvraagt wat mijn motivatie nu wel moet zijn om in dit topic te posten, of ik een missie heb. Verward Wat draagt dat bij of wat zou dat uitmaken dan ??

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:27

paard blijft nou eenmaal een paard,
mijn pony deed ook nog geen stap verkeerd bij ons. altijd lief maar wel goed pittig. nooit bokken etc.
zodra een banger iemand / onervarender iemand erop kwam, was het een rodeo.
maar wij waren totaal op elkaar ingespeeld, kennen elkaar door en door. Dus geen last van

een paard heeft nou eenmaal geen knoppen, en dit zal echt geen goede klik geweest zijn.
verkoper noch koper heeft hier schuld aan.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:37

lalunamyo, zou jij dus je pony aan een banger iemand / onervarender iemand verkopen? Zelfs als iemand dat van tevoren aangaf? Dan weet jij dus dat het een rodeo wordt.
Dan weet je dus van tevoren dat het mis gaat, zoals je zelf aangeeft. Dus hoop ik dat jij je pony ook nooit zal verkopen aan zo,n iemand, anders zou je onder valse voorwendselen een pony verkopen en volgens mij is dit ook zo gegaan. Dan heeft de verkoper er schuld aan. Je informatie is verkeerd geweest in zo'n geval.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:18

Rianneke schreef:
Alane schreef:
En alles wat derden schrijven is maar gelijk de waarheid?

nistria weet in dit verhaal heel goed waar ze over praat! als je het hele topic door had gelezen weet je wat haar "taak" in dit verhaal is Knipoog
en je hebt het zelf over senatie... maar volgens mij ben je zelf een ster in mogelijke dingen opnoemen die er gebeurt zouden kunnen zijn Ach gut

en als je nou het hele topic had doorgelezen!!! had je ook kunnen lezen dat het om een goed paard gaat waarbij ook de deskundigen (instructeur) hem positief vond! dus waar deze post op slaat is mij een groot raadsel Ach gut

Ik heb het topic doorgelezen en met mij post bedoelde ik het dus net zo suggestief als bijna al het andere hier...
Verder ken ik Nisteria niet, en weet niet welke 'banden' ze met wie heeft en wat haar taak is......

Zoals ik al ereder schreef zou je, never nooit je paard waarmee je Z bent geworden als Z paard mogen verkopen omdat je in het verleden op bokt hebt gezet dat je het als B-paard hebt gekocht...
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst...
Evenmin commentaar op een coupon... Ik heb hier coupons liggen met 5-en voor de galop en met als commentaar: mag meer sprong tonen... Heeft mijn paard dan gelijk geen 3 goede baisgangen? En dan open ik een topic over hoe meer sprong rijden/krijgen in de galop... En dan heeft mijn paard gelijk geen goede basisgangen? en MOET ik dat volgens de bokkers vermelden als ik het paard verkoop?

mijn commentaar is algemeen bedoelt, geput uit eigen ervaring wat ik allemaal ben tegengekomen bij de aankoop en verkoop van paarden/pony's... Ik trek in deze geen partij zet alleen vraagtekens bij sommige opmerkingen

Zoals ik al schreef: Als de verkoopster willens en wetens heeft gelogen, hebben de kopers groot gelijk, andersom idem...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:13

Als je alle feiten en verklaringen afzonderlijk zou lezen kun je gaan twijfelen. Maar aangezien ze niet op zich staan is 1 en 1 bij mij nog altijd twee. Als al deze mensen liegen dan ja, dan is heel deze discussie uberhaupt zinloos geweest.

Nistria is door iemand met een schaduwaccount of een account die nu inactief is al eerder in de schijnwerpers gezet zonder dat zij daarzelf voor koos.

Er is hier niemand geweest die het paard en de verkoopster kent die ook maar iets van de feiten kan weerleggen met een zinnig excuus.
Saphira21 kent haar wel of tenminste het paard maar zegt alleen hij is braaf en komt verder met excuses die in vele ogen hier echt geen stand houden. Een excuus als, twee paarden stallen is duur etc. is geen excuus om dan maar te zeggen, zoek het lekker uit met Vincent.

Er zijn hier al een aantal geweest die het paard ook kennen en zeggen dat hij echt verre van braaf is. Daar kun je overheen lezen en het als aannames beschouwen maar dat betekent niet dat ze dan niet bestaan.

Ik vind dat je van aannames uitgaat als je aanneemt dat alle echte betrokkenen of betrokkene uit het recente verleden van het paard liegen.
Of van degenen die er direct bij betrokken waren, hun deskundigheid in twijfel trekt en blijkbaar vind dat iedereen het verknald heeft behalve de verkoopster.

En je kunt het open houden hoor, heel goed juist maar tot ik een standhoudende verklaring lees van de kant van de verkoopster of van iemand die het paard kent is 1 en 1 nog steeds twee.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:50

Citaat:
Een excuus als, twee paarden stallen is duur etc. is geen excuus om dan maar te zeggen, zoek het lekker uit met Vincent.

Dat stukje heb ik dus anders gelezen dan jij, mischien wel omdat ik niet bevooroordeeld ben, nl ze kan het paard niet zomaar terug nemen ivm afhankelijk zijn van pensionstalling en bijbehorende kosten, en dit omdat eerder ook al gezegd werd dat de verkoper het paard maar terug MOEST nemen omdat het min of meer zielig is voor het paard as de kopers er niet mee overweg kunnen...
Ik heb er onlangs ook 1 verkocht en al mijn boxen zijn vol, ik zou dat paardje ook niet zomaar terug kunnen nemen, en dat heeft nog niets met niet willen temaken... en na een maand of 3 is het niet meer mijn probleem , ook al sta ik 100 % achter mijn verkoop... zou toch lachen worden, paard verkopen en zelf niets meer kunnen omdat de kopers zich mischien nog kunnen melden, met de eis het paard terug te nemen...

Ik heb de stukje ook gelezen wat de mensen schreven die het paarde kennen, oa van wedstrijden in het verleden. Daarop ik heb ik mijn situatie aangehaald als voorbeeld van een braaf paard dat heel stout deed op wedstrijden (en ik zet mijn dochter echt niet op een paard als het dier gevaarlijk is)

Juist omdat de verhalen maar van 1 kant komen kun je geen partij trekken of een kant kiezen, en dat probeer ik te vertellen... Nu is de koper ozo zielig en de verkoper ozo stout... en dat komt van 1 kant van het verhaal...
En mischien is het verhaal van de koper wel 100 % waar, kun je niet over oordelen, zonder ALLE feiten te weten... Want ze kunnen ook 75 % gelogen zijn omdat het paard niet voldoet aan bepaalde eisen, bijv. succesverhaal, geen automaat (even als voorbeeld) en ze zoeken naar een manier om het paard zo voordelig mogelijk van de hand te doen (zeg niet dat die mensen zo zijn, ken ze immers niet alleen even ter illustratief voorbeeld)

Daarnaast zet ik inderdaad vraagtekens bij de deskundigheid van de genoemde deskundigen, temeer die niet deskundig genoeg bleken om de rechter te overtuigen.. en het probleem niet te herkennen in enkele weken tijd dat het paard daar vertoefde..
En ik zeg niet dat het ondeskundige zijn/waren/zouden zijn... ken ze immers niet.
Bij mij is braaf = eerlijk, een oneerlijk paard herken je gelijk... een vervelende onder het zadel, die na enkele proefritjes niet te herkennen is, en zo vervelend dat het gevaarlijk is???
en als ik mee mag speculeren...
vraag me stiekum af, of kopers niet verder hebben gezocht en op bokt niet de topics zijn tgen gekomen over het paard en zo op steigeren en vervelend gedrag zijn gekomen....
Niemand hoeft zich te verantwoorden tegenover bokkers, er staat een artikel in de krant wat over een paard gaat, in dit geval over een meningsverschil tussen koper/verkoper over een paard... de informatie is en blijft eenzijdig...

vwb schrikken en bijbehorende gedragingen:
[RT-D] Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?
zullen alle posters bang moeten zijn om ooit hun paard te verkopen...

saphira21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 01:28

[/quote]
Dat stukje heb ik dus anders gelezen dan jij, mischien wel omdat ik niet bevooroordeeld ben, nl ze kan het paard niet zomaar terug nemen ivm afhankelijk zijn van pensionstalling en bijbehorende kosten, en dit omdat eerder ook al gezegd werd dat de verkoper het paard maar terug MOEST nemen omdat het min of meer zielig is voor het paard as de kopers er niet mee overweg kunnen...

Op deze manier is het ook bedoeld geweest. Ook hier geldt, het is maar hoe je iets wil lezen....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 02:34

Nee hier geld ok dat het geen excuus is om het dan maar niet te doen. Als de rechter straks anders bepaald MOET ze wel onafhankelijk van het feit of ze het geld nog heeft of wel of geen stalling kan betalen. Dan is het gewoon haar probleem en wordt er desnoods beslag gelegd. Let wel ALS de rechter dit besluit.

Ik heb toen ook gereageerd dat dit geen enkel excuus is om niet eens even polshoogte te gaan nemen bij het zo brave paard wat je verkocht hebt wat veranderd is in een draak uit het niets. Daar is geen excuus voor te bedenken tenzij ze in het ziekenhuis ligt ofzo. Maar aangezien ze zich wel kan inzetten om een nieuw paard te kopen gaat ook dat excuus niet op.

De deskundigheid in twijfel trekken van deskundige personen om de reden dat ze het niet afdoende konden bewijzen op dat moment betekent dat deze personen ook opeens kundig moeten zijn in het bewijzen van hun problemen met het paard ?? Zonder paard erbij aan een rechter die waarschijnlijk niets van paarden weet ? Hoe wil je dat doen ?

Daarbij hebben een aantal mensen een verklaring afgelegd over het paard die niets met de kopers te maken hebben of hebben gehad. In zijn nadeel dus. Dit zijn mensen die dat niet voor niets doen en daar bedoel ik mee ze hebben een gegronde reden om dit te doen aangezien ze niet gaan liegen voor de rechter neem ik aan. En ja dat is een aanname.

En de wet is de wet, als jij iets verkoopt met bewust verborgen gebreken dan weet je dat je het terug op je bordje kan krijgen.
Als jij weet dat er niets mis is en er is niets te bewijzen dan kn je rustig verder gaan met je leven.

Daarnaast vind ik accounts die zich recent hebben aangemeld en alleen maar een paar posts in dit Topic hebben geplaatst en in hun profiel ook nog eens volkomen anoniem zijn, feitelijk geen waardige en geloofwaardige discussiepartners.

Wij zitten hier allemaal met ons hele doopzeel op bokt en iedereen kan zien wie we zijn en waar we vandaan komen wat we doen hoeveel ervaring we wel of niet hebben.....DAT is eerlijk en open en dat zijn de anoniemen niet en dat geeft mij erg weinig vertrouwen in hun uitlatingen.

Nog even een citaat:

Citaat:
De Kaatsheuvelse is zich van geen kwaad bewust. "Ik ben zelf ook een zenuwachtige ruiter op wedstrijden." Toch heeft Vincent bij haar nooit gesteigerd, stelt ze. Dat deed hij bij de 14-jarige wel. Het meisje, dat tot nu toe pony reed op hoog niveau, stapte 7 december voor het eerst na de verkoop op het paard. Toen al wierp hij een paar keer zijn hoofd omhoog, een teken van ongehoorzaamheid. De dag erna begon het dier te steigeren.

Wat staat hier ? Dat ze zelf ook zenuwachtig is en dat het bangige dus niets uit zou moeten maken voor het paard. Dus heel die theorie kun je over boord gooien mede omdat niet bangige ruiters precies hetzelfde ondervonden op het paard. En toch komt deze theorie iedere keer weer op de proppen als zij een mogelijkheid voor een oorzaak van zijn gedrag.

Vincent heeft bij haar nooit gesteigerd zegt ze, dat geloof ik dus niet omdat ze zelf op bokt vertelt hoe lastig hij was. En was of is, nooit betekent nooit.

Nog een quote:
Citaat:
De instructrice die de jonge amazone begeleidde, achtte het niet veilig genoeg en haalde haar van het paard af. Met behoorlijk wat moeite kregen andere instructeurs het dier in bedwang.

De andere instructeurs is meervoud of niet ? kregen het paard met behoorlijk wat moeite in bedwang. Ze zaten er dus niet eens op en hadden nog problemen met hem. Het meisje heeft er vijf minuten op gezeten voordat de instructrice het te gevaarlijk vond en har er af haalde. Dit komt niet uit de lucht allemaal hoor, daar zijn getuigen bij geweest of plegen die allemaal meineed omdat de ouders en het meisje Vincent zat waren ?

En zo is 1 en 1 weer twee geworden.

Dit paard is niet geschikt voor het meisje en voldeed niet aan waar ze specifiek om vroeg terwijl ze er juist specifiek om vroeg. De verkoopster is heus geen domme meid en had dat moeten doorzien temeer omdat ze zelf aan den lijve behoorlijke problemen met hem ondervonden heeft.

Wat was haar reden van verkoop eigenlijk ?? Op 3 januari zoekt ze namelijk precies wat ze net verkocht heeft. makkelijk in de omgang maar mag karakter hebben...Maak er van wat je er van maken wil.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:02

Perrokai schreef:
Nee hier geld ok dat het geen excuus is om het dan maar niet te doen. Als de rechter straks anders bepaald MOET ze wel onafhankelijk van het feit of ze het geld nog heeft of wel of geen stalling kan betalen. Dan is het gewoon haar probleem en wordt er desnoods beslag gelegd. Let wel ALS de rechter dit besluit.

Ik heb toen ook gereageerd dat dit geen enkel excuus is om niet eens even polshoogte te gaan nemen bij het zo brave paard wat je verkocht hebt wat veranderd is in een draak uit het niets. Daar is geen excuus voor te bedenken tenzij ze in het ziekenhuis ligt ofzo. Maar aangezien ze zich wel kan inzetten om een nieuw paard te kopen gaat ook dat excuus niet op.

De koper hoeft zich niet te verantwoorden of ze nu 1 paard koopt of 10.

Ik ben OOIT zo stom geweest om te gaan kijken naar mijn brave ex-paard, je kijkt niet in mensen, ook niet in kopers... Hoe verder weg hoe beter...
vwb kijken hoe het met je paard gaat? en de verkoper dan die het aan de Kaatsheuvelse heeft verkocht?

Perrokai schreef:
De deskundigheid in twijfel trekken van deskundige personen om de reden dat ze het niet afdoende konden bewijzen op dat moment betekent dat deze personen ook opeens kundig moeten zijn in het bewijzen van hun problemen met het paard ?? Zonder paard erbij aan een rechter die waarschijnlijk niets van paarden weet ? Hoe wil je dat doen ?

Wie eist, bewijst.. De kopers eisen dat de verkoper het paard terug neemt omdat het niet braaf is... of zoals gesteld in het krantenbericht dominanter bleek dan met de proefritten...

Perrokai schreef:
Daarbij hebben een aantal mensen een verklaring afgelegd over het paard die niets met de kopers te maken hebben of hebben gehad. In zijn nadeel dus. Dit zijn mensen die dat niet voor niets doen en daar bedoel ik mee ze hebben een gegronde reden om dit te doen aangezien ze niet gaan liegen voor de rechter neem ik aan. En ja dat is een aanname.
Hoe weet jij nu dat die mensen geen achterliggende gedachte hebben?? Je kunt enkel en alleen af gaan wat mensen hier schrijven, en dat kan wel hun waarheid zijn maar dat hoeft niet gelijk te betekenen dat het DE waarheid is, nl dat het de schuld is van het paard en in deze dus van de verkoper...

Perrokai schreef:
En de wet is de wet, als jij iets verkoopt met bewust verborgen gebreken dan weet je dat je het terug op je bordje kan krijgen.
Als jij weet dat er niets mis is en er is niets te bewijzen dan kn je rustig verder gaan met je leven.

Een verborgen gebrek is een gebrek die beide partijen niet hebben kunnen weten, daarom heet het een verborgen gebrek...
Schijnbaar voelt de verkoopster zich sterk in haar verhaal, en de uitspraak van de rechter ondersteund dat door de kopers in het ongelijk te stellen...

Perrokai schreef:
Daarnaast vind ik accounts die zich recent hebben aangemeld en alleen maar een paar posts in dit Topic hebben geplaatst en in hun profiel ook nog eens volkomen anoniem zijn, feitelijk geen waardige en geloofwaardige discussiepartners.

Daar kun je over speculeren, mischien is het wel de koper die zo ons op het verkeerde been wil zetten...

Perrokai schreef:
Wij zitten hier allemaal met ons hele doopzeel op bokt en iedereen kan zien wie we zijn en waar we vandaan komen wat we doen hoeveel ervaring we wel of niet hebben.....DAT is eerlijk en open en dat zijn de anoniemen niet en dat geeft mij erg weinig vertrouwen in hun uitlatingen.

Is dat zo? Ik ben ook behoorlijk anoniem op bokt, zijn er niet zo heel veel die mij kennen, en weten wie ik ben...

Perrokai schreef:
Nog even een citaat:

Citaat:
De Kaatsheuvelse is zich van geen kwaad bewust. "Ik ben zelf ook een zenuwachtige ruiter op wedstrijden." Toch heeft Vincent bij haar nooit gesteigerd, stelt ze. Dat deed hij bij de 14-jarige wel. Het meisje, dat tot nu toe pony reed op hoog niveau, stapte 7 december voor het eerst na de verkoop op het paard. Toen al wierp hij een paar keer zijn hoofd omhoog, een teken van ongehoorzaamheid. De dag erna begon het dier te steigeren.

Wat staat hier ? Dat ze zelf ook zenuwachtig is en dat het bangige dus niets uit zou moeten maken voor het paard. Dus heel die theorie kun je over boord gooien mede omdat niet bangige ruiters precies hetzelfde ondervonden op het paard. En toch komt deze theorie iedere keer weer op de proppen als zij een mogelijkheid voor een oorzaak van zijn gedrag.

Dat paard is inmiddels M1, dat betekend heel wat rondjes in de dressuurbaan om de benodigde 30 wp te krijgen, om M1 te worden, als dat paard zo verschrikkelijk rot was op wedstrijden, zullen dat geen 30 proeven zijn geweest maar meer... uitgaande van een ruiter die in de B moet en wil beginnen...

Perrokai schreef:
Vincent heeft bij haar nooit gesteigerd zegt ze, dat geloof ik dus niet omdat ze zelf op bokt vertelt hoe lastig hij was. En was of is, nooit betekent nooit.

Ook zo'n uitspraak, steigeren.. de 1 noemt het hoofd in de nek gooien al steigeren, de andere als die rechtop staat...
De steiger topics zijn van bijna 3 jaar geleden, een jong paard dat in verzet komt... Ik schreef het al eerder, eens een dief altijd een dief??
Paarden leren ook bij, worden ouder en de gedragingen worden anders, dan gaan ze nog 'puberen' en krijg je weer te maken met andere kunstjes en trucjes bij de een wel de andere niet...

Perrokai schreef:
Nog een quote:
Citaat:
De instructrice die de jonge amazone begeleidde, achtte het niet veilig genoeg en haalde haar van het paard af. Met behoorlijk wat moeite kregen andere instructeurs het dier in bedwang.

De andere instructeurs is meervoud of niet ? kregen het paard met behoorlijk wat moeite in bedwang. Ze zaten er dus niet eens op en hadden nog problemen met hem. Het meisje heeft er vijf minuten op gezeten voordat de instructrice het te gevaarlijk vond en har er af haalde. Dit komt niet uit de lucht allemaal hoor, daar zijn getuigen bij geweest of plegen die allemaal meineed omdat de ouders en het meisje Vincent zat waren ?

Instructeurs ook zo;'n titel die iedereen zich kan aanmeten en van kan bedienen, ALS die instructeurs zo verschrikkelij bekwaam zouden zijn gewest, was deze rechtzaak anders afgelopen, mi, en dan kom je weer op de deskundigheid van de journalist en de andere instructeurs...

Ik kan je voorbeelden noemen van mensen die zich instructeur noemen en die rijden nog geen deuk in een pakje boter...
leuk voorbeld:
ruiter, heeft hoog nivo gereden in het verleden (en dan ver boven zz-dressuur) heeft een jong paard gekocht die bij steigerd, bokt, haar aanvalt, dus echt geen lieverdje... komt de verkoper langs met zijn stalruiter, en paard is als een schaap zo mak, wijken voor het been, changement, SB, etc etc... ligt dat aan het paard of de ruiter??

Perrokai schreef:
En zo is 1 en 1 weer twee geworden.

Dit paard is niet geschikt voor het meisje en voldeed niet aan waar ze specifiek om vroeg terwijl ze er juist specifiek om vroeg. De verkoopster is heus geen domme meid en had dat moeten doorzien temeer omdat ze zelf aan den lijve behoorlijke problemen met hem ondervonden heeft.

En dat het paard niet bij het meiske past is gelijk de schuld van de verkoper? zie mijn tekst hierboven...

Perrokai schreef:
Wat was haar reden van verkoop eigenlijk ?? Op 3 januari zoekt ze namelijk precies wat ze net verkocht heeft. makkelijk in de omgang maar mag karakter hebben...Maak er van wat je er van maken wil.....

Ik heb ook een brave pony verkocht, omdat de combinatie dochter pony niet verder zouden komen dan het nivo dat ze nu hebben... en dus heb ik een brave pony gezocht en weer gevonden met net meer potentie dan de verkochte merrie...
Als het niet past kun je beter afscheid nemen, en verder zoeken of opnieuw zoeken...
Wat had de verkoper dan moeten schrijven? Wegens verkoop braaf paard, draak gezocht??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:28

Ik moet nu even heel erg lachen om de passage dat het paard het hoofd een paar maal in de lucht had geworpen en dat dit een teken is van ongehoorzaamheid, sorry ik kan het niet helpen maar door wat voor romanschrijver is dat hele artikel geschreven? En verder die hele meute zogenaamde instructeurs.
Het hele gedoe begint een aardige soap te worden, als je het nog eens goed door leest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:23

Citaat:

Hoeveel paarden bestaan er wel niet die NOOIT gebokt hebben, het 1 keertje van schrik doen en als de ruiter dat vervolgens niet corrigeert, er een spelletje van maken?
Als je een paard koopt moet je kunnen rijden..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:55

Alane schreef:
De koper hoeft zich niet te verantwoorden of ze nu 1 paard koopt of 10.

Ik ben OOIT zo stom geweest om te gaan kijken naar mijn brave ex-paard, je kijkt niet in mensen, ook niet in kopers... Hoe verder weg hoe beter...
vwb kijken hoe het met je paard gaat? en de verkoper dan die het aan de Kaatsheuvelse heeft verkocht?

Daarom zeg ik het ook niet, ik zeg het omdat het geen excuus is om niet eens even bij dat brave paard gaat kijken wat je net verkocht hebt wat er misschien gebuerd is. Die moeite mag je best nemen als je zo achter jouw verkoop staat. ALS ze dat bijvoorbeeld gedaan had, had iedereen er heel anders tegenaan gekeken. We hebben het hier over 12000 euro hoor daar mag je toch wel een klein beetje nazorg voor verwachten of interesse of raad ? Wie weet was ze er ook wel zelf opgestapt en had het paard dan ook opeens weer super braaf geweest. Echter uit het recente verleden uit getuigenverklaringen blijkt dat ze er zelf ook zo'n moeite mee had.

Alane schreef:
Wie eist, bewijst.. De kopers eisen dat de verkoper het paard terug neemt omdat het niet braaf is... of zoals gesteld in het krantenbericht dominanter bleek dan met de proefritten...

En daarom is deze zaak nog niet afgelopen en de strijd nog niet gestreden. Dus valt er voor degenen die niet weten welk bewijs er nu is niet in te schatten wie er gelijk heeft, en dan nog, wat doet een rechter ?

Alane schreef:
Hoe weet jij nu dat die mensen geen achterliggende gedachte hebben?? Je kunt enkel en alleen af gaan wat mensen hier schrijven, en dat kan wel hun waarheid zijn maar dat hoeft niet gelijk te betekenen dat het DE waarheid is, nl dat het de schuld is van het paard en in deze dus van de verkoper...

Omdat het officiele verklaringen zijn en geen verklaringen op bokt. Daarmee mag ik er toch logischer wijze van uit gaan dat er niet opeens een groepje opgestaan is dat meineed gaat plegen ? Voor een wildvreemde in de een zaak waar ze helemaal niets mee te maken hebben ?
Als de wereld zo rot zou zijn, dan kun je er ook van uit gaan dat helemaal niemand meer de waarheid spreekt in deze zaak. Hun waarheid, we hebben allemaal een eigen waarheid die geen echte waarheid is ? Dan hoef je nooit een getuige te gaan horen in geen enkele zaak als ze allemaal hun eigen waarheid gaan verkondigen. Kun je ook nooit van je leven iets bewijzen en dus mag iedereen maar doen en laten wat hij wil. Met die instelling kun je als advocaat iedere getuigenis om zeep helpen en zo overal vrijspraak voor krijgen. Zo werkt het niet in het echte leven god zij dank....

Alane schreef:
Een verborgen gebrek is een gebrek die beide partijen niet hebben kunnen weten, daarom heet het een verborgen gebrek...
Schijnbaar voelt de verkoopster zich sterk in haar verhaal, en de uitspraak van de rechter ondersteund dat door de kopers in het ongelijk te stellen...

Nee daarom heet het niet een verborgen gebrek. Een gebrek heet verborgen gebrek als een verkoper het verborgen heeft of verborgen gehouden heeft en dus wel op de hoogte was. Daarom heb je volgens de wet altijd recht op reclamatie indien er aantoonbaar verborgen gebreken zijn geconstateerd. Daarom heet het dus een verborgen gebrek. Anders hadden ze heel de term er niet voor hoeven te verzinnen.
Ik zal het nog leuker vertellen. Zet je paard te koop met klinische keuring zonder foto's en geef daarbij aan dat hij gegarandeerd Spatvrij is of iets anders wat je alleen kunt zien op foto's. Iemand koopt hem op die voorwaarden en laat foto's maken en wat blijkt: spat...
Dan kun je hem terugbrengen en je geld terug vragen. En dan is het niet zo dat er gezegd word, had je zelf maar foto's moeten maken voor de koop. Nee dus. moet iemand maar niet iets beweren om de verkoop te bevorderen waarvan hij zelf niet eens weet of het waar is. Dat is onwaarheden verkondigen dus liegen. Hier op bokt is het helaas altijd zo dat toch weer de schuld op de koper word geschoven. Waarom vraag ik me af ?
De wetten zijn er niet voor niets maar niemand schijnt ze te kennen en rommelt dus maar wat aan ? Als we allemaal maar overal onze eigen verantwoording dan komt het allemaal wel goed ? Dus iedereen mag oplichten wie ze willen ? Geef je daarmee niet een vrijwaring aan iedere oplichter ?

Alane schreef:
Is dat zo? Ik ben ook behoorlijk anoniem op bokt, zijn er niet zo heel veel die mij kennen, en weten wie ik ben...

Ik bedoel jou er ook niet mee, jij bent in mijn ogen verre van anoniem, dat wil niet zeggen dat ik je ken maar je houdt beslist niet alles met opzet verborgen. Daarbij zit jij al heel lang op bokt, en hebt weet ik niet waar allemaal gepost. Lees de eerste regel in je eigen profiel maar. Dat staat in vreselijk grote tegenstelling met die van enkele anderen.
Als jij teksten en foto's leeftijd en beroep in je profiel zet kan iedereen je daarop aanspreken of op pakken zoals dat vaak gebeurd. Zo wordt ik vaak in discussies afgerekend op het wel kapitale hok waar ik in woon. Vooral in discussies als deze, (hier nog niet) als ze niets meer weten wordt er geroepen: Jij hebt wel makkelijk praten he met je kapitale hok in duitsland.
Daar bedoel ik mee te zeggen hoe meer je in je profiel zet hoe meer zwakheden je prijs geeft. Zij die dus 8 posts hebben en alleen hier en dan ook nog geen enkele toegevoegde waarden hebben behalve te zeggen, het paard is braaf. Wat moet je daar mee ?

Kijk als in Saphira haar profiel zou staan dat ze al langer op bokt zit en op meerder plaatsen gepost heeft over andere dingen en er zou bijvoorbeeld uit blijken dat zij Vincent kent omdat ze toevallig op de dezelfde pensionstal staan al jaren en dus het paard regelmatig heeft zien gaan en verder geen bijzonder connecties heeft met de verkoopster. Dat is in mijn ogen al weer heel wat anders.

Daarom ga ik wel met jou in discussie en gaat niemand eigenlijk met haar in discussie. Jouw mening vind ik de moeite waard om naar te luisteren en die van haar eigenlijk niet.

Alane schreef:
Dat paard is inmiddels M1, dat betekend heel wat rondjes in de dressuurbaan om de benodigde 30 wp te krijgen, om M1 te worden, als dat paard zo verschrikkelijk rot was op wedstrijden, zullen dat geen 30 proeven zijn geweest maar meer... uitgaande van een ruiter die in de B moet en wil beginnen...

dat neemt nog steeds niet weg dat Vincent voor dit meisje volledig ongeschikt was en dus had de verkoopster beter moeten weten.

Alane schreef:
Ook zo'n uitspraak, steigeren.. de 1 noemt het hoofd in de nek gooien al steigeren, de andere als die rechtop staat...
De steiger topics zijn van bijna 3 jaar geleden, een jong paard dat in verzet komt... Ik schreef het al eerder, eens een dief altijd een dief??
Paarden leren ook bij, worden ouder en de gedragingen worden anders, dan gaan ze nog 'puberen' en krijg je weer te maken met andere kunstjes en trucjes bij de een wel de andere niet...

Deze uitspraak van haar is NOOIT, als steigerde hij 10 jaar geleden ieder dag 40 keer dan is het nog steeds niet nooit. Dit paard is in drie jaar niet opeens veranderd in een braaf paard voor een 14 jarige, ietwat bange ruiter. Mede omdat de getuigenverklaringen dat bevestigen.

Wat 20 mensen in geen drie jaar lukt moeten deze instructeurs maar even in 2 maanden voor elkaar breien want als je een goed instructeur bent moet je dat kunnen en anders ben je maar een zogenaamde instructeur. Je noemt je zo maar je bent het niet. Goh, ik ga toch altijd af op mensen die ergens meer verstand van hebben als ik. Die er bijvoorbeeld een opleiding voor gevolgd hebben, er al jaren langer mee bezig zijn, er misschien wel hun beroep van gemaakt hebben. Maar ja dat kon wel eens een fout van mij zijn, mensen waarderen en respecteren om wat en wie ze zijn....en wat ze hebben bereikt.
Goh waar heb ik die fout eerder gemaakt........volgens bokt. (dat laatste is sarcastisch bedoeld voor degene die het zich afvraagt)
Ik krijg hier nogal vaak de indruk dat velen zichzelf qua kennis en ervaring automatisch en bij voorbaat boven een ander plaatsen.

Zo werd er hier ook al gezegd, zogenaamde advocaat ?? Wat is dat ? Een advocaat die zich zo noemt maar het niet is ? En ze weten er zelf veel meer van ?

Alane schreef:
Ik kan je voorbeelden noemen van mensen die zich instructeur noemen en die rijden nog geen deuk in een pakje boter...
leuk voorbeld:
ruiter, heeft hoog nivo gereden in het verleden (en dan ver boven zz-dressuur) heeft een jong paard gekocht die bij steigerd, bokt, haar aanvalt, dus echt geen lieverdje... komt de verkoper langs met zijn stalruiter, en paard is als een schaap zo mak, wijken voor het been, changement, SB, etc etc... ligt dat aan het paard of de ruiter??

Ja goed voorbeeld (meen ik ), dat ligt in mijn ogen aan de ruiter. Als de verkoopster nu ook zo behulpzaam en sportief was geweest dan hadden we heel deze discussie nooit gevoerd. Maar nee, er is iets gebeurd met het paard na de verkoop beweert ze zonder te gaan kijken. Weet je dat dat de standaard uitvlucht is die iedereen gebruikt die in deze situatie terecht komt ? Hoe vaak hoor je dat wel niet....

Alane schreef:
En dat het paard niet bij het meiske past is gelijk de schuld van de verkoper? zie mijn tekst hierboven...

Hoeft niet, hier lijkt het er wel op. Aangezien de koper duidelijk aangaf wat ze zochten en de verkoopster dan dus had kunnen concluderen dat dit paard daar niet in paste.

Alane schreef:
Ik heb ook een brave pony verkocht, omdat de combinatie dochter pony niet verder zouden komen dan het nivo dat ze nu hebben... en dus heb ik een brave pony gezocht en weer gevonden met net meer potentie dan de verkochte merrie...
Als het niet past kun je beter afscheid nemen, en verder zoeken of opnieuw zoeken...
Wat had de verkoper dan moeten schrijven? Wegens verkoop braaf paard, draak gezocht??

Ja moet ik om lachen... dat zijn jou woorden hoor niet de mijne. Ik zeg al maak er van wat je er van maken wilt.

Zo dat was m voor vandaag, ik ga met een vredesgedachte de pasen in of is dat alleen met kerst ?? Nou ja maakt het uit.
Zoals ik al eerder zei wij komen er hier nooit uit met zn allen, de rechter beslist straks uiteindelijk, en dan zul je nog zien dat niet iedereen het daar mee eens is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:30

met zijn allen? bijna met zijn 2en zou ik zeggen, wat een lappen tekst zeg....

Essentie blijft overeind wat mij betreft, paard wordt als braaf verkocht aan een 14 jarige ponyruiter.

Die vindt het paard echt niet braaf als paard gewent is aan nieuwe omgeving en als een draak reageert op zijn nieuwe ruiter.

Pas na 2 maanden krijgt verkoper dit te horen en die zegt vervolgens: je kan de pot op! Er kan nu zoveel gebeurt zijn zonder dat ik er invloed op heb gehad, dan had je maar eerder moeten komen met je klachten.

Vervolgens gaat ook de verkoopster in de fout door glashard te stellen dat zij nooit problemen heeft gehad met dit paard! Dit blijkt dus gemakkelijk weerlegt te kunnen worden.

MI zou de zaak van de verkoopster veel sterker kunnen zijn als ze zich beperkt had tot het tijdsverloop tussen verkoop en eerste melding dat het niet goed ging( wat de reden daarvan ook was)

Maar of de rechter nu uitspraak gaat doen over de braafheid van het paard of over het lange wachten met de melding dat er iets grondig fout is met het paard????

Voor mij kan het nog steeds alle kanten uit.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:36

@Amondi, ik weet niet waar jij vandaan haalt dat verkoopster pas na 2 maanden te horen heeft gekregen dat het paard niet zo braaf was als zij het deed voorkomen tijdens de verkoop?
Zo'n 2,5 maand na verkoop was de zaak voor de rechter, dat is bepaald niet de eerste stap die je neemt als je niet tevreden bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:15

Er zijn een paar mensen die weten hoe en wat en de rest speculeert er op los, maar dat is natuurlijk altijd zo... Knipoog

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:39

Jeetje Perrokai, wat ben jij goed!!!!!!!!! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:44

Ik blijf erbij een veertienjarig meisje dat gewoon bang is moet zeer zeker niet een jonger paard nemen maar gewoon een oude rot in het vak die het al verdiend heeft.

En als koper ben je verplicht je navraag te doen.

In dit geval is het heel erg moeilijk. Want het is nog steeds een paard en je kunt hem nog steeds gebruiken als paard. Mischien dat zij er niet op durft maar het paard is nog steeds berijdbaar, heeft geen verborgen gebreken, koper is eerlijk geweest in haar ogen is het paard immers braaf.
Ik heb verslagen van rechtzaken gelezen waarin het sportpaard niet meer bruikbaar was als sporpaard en zelfs dan behoefde de verkoper hem niet terug te nemen.
Ik geef de kopende partij weinig kans.
Maar wens ze toch veel geluk.
En hoop dat dit een wijze les is geweest die helaas veel geld heeft gekost.

Wat is dat toch met

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:00

Okee nog even dan....Kafue, dat klopt echt niet hoor, hier iig niet. Ik heb verslagen gelezen van rechtzaken waar in de advertentie een eigenschap was genoemd en het paard dit niet bleek te hebben. Bijvoorbeeld, zeer geschikt als fokmerrie of je kunt er een klein kind op zetten, is 200% verkeersmak of verzin maar iets. Als binnen twee jaar blijkt dat de merrie totaal helemaal niet drachtig kan worden of je er dus absoluut geen klein kind op kan zetten, of hij slaat bij de eerste fiets die hij tegen komt constant op hol, dan moet je hem hier terug nemen en nog erger, alles kosten vergoeden die de koper er aan kwijt was.

En als je om een braaf paard vraagt voor een 14 jarige en ze verkopen hem dan aan je zeggende dat hij geschikt is en hij blijkt dat in de verste verte niet te zijn dan is het dus wel een met opzet verborgen gehouden gebrek. Het kind heeft er dan immers helemaal niets aan.

Als je een nieuwe auto koopt met 5 versnellingen en je krijgt er maar vier, raad eens wat er dan gebeurd ? En een auto is een zaak voor de rechtbank maar vergis je niet, een paard ook dus het is wel degelijk te vergelijken.