Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:30

ech geldt dat nou voor mij Bloos
ik dacht dat ik wel tactvol was

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:31

Grappig dat mensen daar over vallen. Maar als er ene keer een dun iemand te zien is ergens roept het gros ook meteen "annorexia". Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:31

nee joh tita Tong uitsteken
en over te dun of anorexia roepen is het net zo erg voor diegene,dat vind ik ook.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:33

Nou als ik die norm van 12% moet gaan halen dus 51 kg ben ik bang dat mijn verzekering boos is op me Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:43

Tita, al zet ik bij de manier van brengen van jou mijn vraagtekens, bij je tekst zelf sluit ik me wel aan...
Ik heb een dikke reet en wat een ander daarvan vind, moet diegene zelf vinden. Maaaar.... idd ga ik met die dikke reet niet op een chique, slank deftig paardje zitten, maar op een paard die mij goed kan hebben.
En idd is het jammer voor de paarden dat 'ik wil het' voor gaat op wat het paard kan hebben. Al geloof ik absoluut dat paarden best wat kunnen hebben.

En mack, laat die respectloze opmerkingen lekker zitten en ga met je slanke lijf lekker paardrijden en ontspannen, dan zou je misschien goed doen.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:51

anorexia is net zo erg alleen valt dat niet zo op. met rijden ziet men dat liever dan overovergewicht. En dat is ook pijnlijk.
overal waar ,te, voor staat is niet goed ,te veel /te weinig.
Maar een club genoot heeft echt op haar dressuurbriefje staan Te dik en Te weinig elastisch moet je misschien toch wat aan gaan doen (heeft ze ook gedaan en kreeg daarna veel complimenten), is inmiddels al 10 jaar geleden, maar wel eerlijk van een jury en je pikte het ook nog!! Tegenwoordig mag je niet voor je mening uitkomen en moet je flink slijmen en vooral overal begrip voor hebben en zeer tolerant zijn. Helaas heb ik een zero tolerance instelling die wekelijks wordt bijgesteld zowel positief als negatief. Ach gut

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:53

Annorexia is een ziekte. Dat vind ik heeeel wat anders als gewoon slank/dun zijn.

Een oud clubgenootje reed ook geen punten meer. Plaatje klopte echt niet. Haar instructeur heeft idd heel bot tegen haar gezegd dat als ze punten wou gaan rijden, ze moest afvallen. Dat heeft ze gedaan. Damn, je herkende r bijna niet meer. En de punten stroomde ook weer binnen. Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:54

macke schreef:
anorexia is net zo erg alleen valt dat niet zo op. met rijden ziet men dat liever dan overovergewicht. En dat is ook pijnlijk.
overal waar ,te, voor staat is niet goed ,te veel /te weinig.
Maar een club genoot heeft echt op haar dressuurbriefje staan Te dik en Te weinig elastisch moet je misschien toch wat aan gaan doen (heeft ze ook gedaan en kreeg daarna veel complimenten), is inmiddels al 10 jaar geleden, maar wel eerlijk van een jury en je pikte het ook nog!! Tegenwoordig mag je niet voor je mening uitkomen en moet je flink slijmen en vooral overal begrip voor hebben en zeer tolerant zijn. Helaas heb ik een zero tolerance instelling die wekelijks wordt bijgesteld zowel positief als negatief. Ach gut

De manier waarop je iets brengt heeft geen drol te maken met of niet je mening geven.
Je mening mag je geven, ik hou ook niet van struisvogelen en je mond houden, maar de manier waarop zegt alles. En als jij alleen maar kwetsend kan zijn om je mening te geven, zou ik toch eens kritisch naar jezelf kijken en zien of dat nou zo geweldig is.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:04

lees het eens goed voor je commentaar levert rosita!!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:06

Needje,dan denk ik dat jouw oud-clubgenootje misschien wel heel erg zwaar was.

want ik zie vaak genoeg wat zwaardere ruiters proeven rijden,die gewoon hun punten ook rijden

macke jij moet ook eens lezen.
je mag je mening gewoon geven,maar jij doet het op een botte en kwetsende manier.
dat is niet nodig

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:12

het is maar wat je wilt lezen!!! ik kwets niet zoals jij het bedoelt, maar elke mening in wat voor een vorm kan kwetsend overkomen. Een mening is nooit zachtzinnig het komt altijd hard aan. en nogmaals voor een mening uitkomen is net zo moeilijk als een mening ontvangen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:13

macke schreef:
Gewoon met zijn allen gaan sonja bakkeren en kijk de sport wordt er veel beter van!!! (vooral Sonja).
Ik stel mij voor hoe het zou zijn als er jockeys zijn met een gewicht van 85/100kg en met hun zware volbloed mee doen aan races. Ze komen waarschijnlijk niet bij de eersten aan. Vooral in deze sport is gewicht van invloed op de prestatie van het paard.
En men moet niet zo zeuren over dik zijn is zielig, het is gewoon te triest voor woorden om met 15 vetrollen over het zadel te gaan doorzitten en een proef af te werken.ik zou me rot schamen om voor het publiek zo te gaan rijden alleen omdat dik zijn mag??? Bloos

Tja ik heb overgewicht en voel mij in mij rijjasje niet echt op mijn best. De meeste mensen met overgewicht hebben dat niet voor de lol. Eten is vaak een verslaving en zoals duizenden mensen niet van het roken af komen , kom ik bijna niet van die rolletjes af. Dat is niet zielig voor mijn paard en ja ik heb z'n chique ! Gelukkig zijn er ook nog mensen die niet veroordelen maar hulp aanbieden. Daarom ben ik vanaf half april te volgen op internet met mijn strijd tegen de kilo's. Doordat ik weet hoe moeilijk mensen het vaak hebben met hun gewicht zal ik ze nooit veroordelen en hoop ik ze te motiveren met mijn verhaal.[img] http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q88SD8MP.jpg[/img]

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:26

Dik zijn, overgewicht, obesitas, vetzucht, het is DE nieuwe volksziekte.
Vroeger was het grootste voedselprobleem het gebrek aan voedsel, en dus ondervoeding.
Tegenwoordig is juist overgewicht, overvoeding, het probleem.
Alleen al in NL kost dat de samenleving per jaar 2,5 miljard euro (!!!) (ziekenhuiskosten, maar ook verbouwen van ambulances, XXL doodskisten, stoelen en banken in openbare gebouwen groter maken, uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid door overgewicht gerelateerde klachten, etc..).
Het zou te makkelijk zijn te stellen dat het de schuld is van mensen zelf, het ligt wel wat complexer.
Er is teveel, te vet, te zoet voedsel en het is overal te krijgen. Daarnaast beweegt niemand meer, we doen alles met de auto.
Daarnaast heb je al die onzindieeten en pillen en onhaalbare schoonheidsidealen waar niemand van slanker van wordt, en dus gefrustreerd raakt en dus wordt er in troosteten gehapt.
De maatschappij faciliteert dikke mensen of aanstaande dikke mensen... het wordt er bijna ingeramd. Zelfs baby's uit te dikke moeders worden te dik geboren en komen op de wereld met 50% (!!!) meer kans om dik te worden.

Vroeger goldt: hoe dikker, hoe welvarender, dus gezond!
Later en nu staat slank voor het bewijs dat je je niet laat meeslepen en een sterk karakter hebt.

Hoe het ook zij. Het merendeel van de te dikke mens is niet te dik door een aandoening maar door overvoeding en te weinig beweging. Erg ontnuchterend maar waar.
Het is schandalig dat onze maatschappij, en vooral de commercie, inspeelt op het dikmaken van mensen.... daar wordt geld aan verdient.
Maar los van alle gezondheidsproblemen die er ontstaan wanneer je te dik bent; diabetes, hart en vaatziekten... maar natuurlijk ook depressie e.d., kun je gewoon NIET op je paard gaan zitten wanneer wetenschappelijk bewijs geleverd is dat dat schadelijk is voor je paard. Niet wanneer je van het dier houdt althans.

Er zijn twee keuzes: je bestempeld jezelf als slachtoffer en houdt je gewicht in stand. Of je zoekt hulp en kiest voor een betere gezondheid, en dus ook een stukje verantwoordelijkheid voor je medemens. En daarbij kan je paard jaaaaaaren langer mee!
Niet eenvoudig, wel een prachtig streven!

Nogmaals boekentip: het dikke afvalboek van Ivan Wolffers

@Kohtje: je hebt helemaal gelijk! Suiker, verzadigde vetten en snelle koolhydraten/zetmeel zijn erg verslavend. Je lichaam vraagt steeds meer. En wanneer je eenmaal verslaafd bent, is de weg terug moeilijk (ook ik merk dat mijn lichaam de volgende dag weer om vet en suiker vraagt wanneer ik een dag flink heb gesmikkeld). Zelf ben ik opgevoed met fruit of koekjes gezoet met honing als snoep, ik kreeg ook nooit frisdrank, etc.... Maar niet iedereen heeft die achtergrond, en veel mensen weten niet hoe verslavend die rommel is en dat je kind al een voorsprong op dik worden geeft wanneer je ze wel laat snoepen en frisdrank laat drinken en weinig vezelrijk en groen voedsel bereidt. Maar het is nooit te laat! En ik vind het prachtig te lezen dat je een plan hebt gemaakt voor jezelf. Even dieeten helpt niet. Er moet echt iets veranderen, een andere 'way of life'.... en zo te zien heb jij goede plannen! Succes!!!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-03-08 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:28

Sluit me helemaal aan bij kohtje (respect hoor!) en Ninx!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:30

Netjes verwoord.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:36

slaat in als een bom, ben het met je eens ninx

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:43

ook mee eens,en keurig verwoord

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:45

macke schreef:
het is maar wat je wilt lezen!!! ik kwets niet zoals jij het bedoelt, maar elke mening in wat voor een vorm kan kwetsend overkomen. Een mening is nooit zachtzinnig het komt altijd hard aan. en nogmaals voor een mening uitkomen is net zo moeilijk als een mening ontvangen.

ik heb ook niets tegen je persoonlijk.
wat ik al zei,iemand mag gerust zijn mening geven. maar jij doet dat gewoon op een zeer groffe manier(nu niet meer,ik had het over een pagina eerder)
en ik heb geen moeite met mensen die op een normale toon kunnen zeggen wat ze van (mijn)overgewicht vinden,maar zoals jij het deed was gewoon kwetsend en niet nuttig en nodig.

ook al is het vaak je eigen schuld dat je dik bent,door jouw manier van praten(en van veel anderen die ook zo redeneren)voelt iemand zich nog ongelukkiger.

dus het is niet wat ik wil lezen,jij typt dat gewoon zo

zoals ninx het verwoord is het echt prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:46

Ik heb voor mijn lengte overgewicht
Incl zadel haal ik dan die 12 % grens niet.
Die 20% heel makkelijk.

Maar ik heb niet het idee dat mijn paarden moeite met me hebben of dat het misstaat.
Maar goed oordeel dat maar zelf Lachen
[HAW] Ik blijf spammen...ik op Zanda. Nog ff en het B in :P

Maar ik denk dat veel mensen niet kunnen schatten wat een ander weegt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:48

een plaatje kan erg vertekenen ja.
trouwens over het welzijn van paarden gesproken,bij mijn pony komt een osteopaat om haar gewoon na te kijken en te beoordelen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:55

Volgens mij heeft ninx het uit een boek..veel woorden weinig inhoud maar dat vind ik persoonlijk.
Ik ga er niet op in maar over dat stuk kun je dus ook een hele discusie voeren.

Eigenlijk zouden er gewone officiele richtlijen moet komen met specificaties

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:57

ik denk niet dat er ooit echte officiele richtlijnen zullen komen,want echt elke situatie is anders en moet je dan ook apart bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:58

idd op ninx ga ik maar niet in

bij mij komt het misschien van te weinig beweging (ook al doe ik dagelijks de stallen)
Maarja, niet iedereen heeft zo'n geweldige gezondheid om naar de sportschool te gaan.
Maar daar wordt voor het gemak maar niet aan gedacht... is o veel makkelijker op te veroordelen als je zo iemand eens een frietje ziet eten Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:59

komt dat stuk uit een boek dan?
dat zou jammer zijn........

en ja iemand veroordelen is heel gemakkelijk.
niet alleen als je dik bent,maar ook om vele andere redenen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:59

tita schreef:
Volgens mij heeft ninx het uit een boek..veel woorden weinig inhoud maar dat vind ik persoonlijk.
Ik ga er niet op in maar over dat stuk kun je dus ook een hele discusie voeren.

Eigenlijk zouden er gewone officiele richtlijen moet komen met specificaties

Het zijn eerder weinig woorden, veel inhoud.
Ik plaats ook expres een boektitel onder aan mijn bijdrage, omdat daar een aantal zaken in staan die ik erg nuttig vind en heb meegenomen in mijn entry (en zodat meer mensen die daarin geinteresseerd zijn zich in het onderwerp kunnen verdiepen). Alle kennis die ik ooit vergaard heb over welk onderwerp dan ook komt altijd voor een groot gedeelte uit een boek, dat gebeurt nu eenmaal wanneer je studeert. Kennis komt niet uit de lucht donderen.
En al die stukjes komen tezamen met persoonlijke ervaringen uit je vingers rollen op een forum, ik neem dat dat voor iedereen geldt?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-03-08 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt