Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:17

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...

Ik ben het ook met je eens!
Zijn moeder had gewoon beter op moeten letten. Ik vind dan ook dood door schuld een onterechte straf.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:03

Weet je wat mij bij dit soort topics wel een beetje opvalt? Dat mensen met kinderen maar vooral hun kinderen bij zich moeten houden, ze moeten leren rekening te houden met alles en iedereen en vooral zorgen dat niemand maar dan ook niemand hinder ervan ondervindt. Hoe zit het met sociaal gedrag naar anderen toe van mensen zonder kinderen? Want ik krijg een beetje het gevoel dat die vinden dat ze geen rekening hoeven houden met anderen, vooral niet met andermans kinderen. De verdraagzaamheid is in Nederland steeds minder aan het worden. Daar wordt ik af en toe bang van eerlijk gezegd. Kinderen zijn een irritatie in winkels, bij paarden, bij bezoek thuis, overal. Maar dat zijn ook bewoners van deze wereld en de toekomst van morgen. Die kinderen vegen later wel je kont af als je het zelf niet meer kunt. Ik vind een beetje verdraagzaamheid wel op z'n plek en een beetje genuanceerdheid kan ook geen kwaad. Sorry, ik dwaalde even af..... Knipoog

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:27

maikeltje schreef:
Weet je wat mij bij dit soort topics wel een beetje opvalt? Dat mensen met kinderen maar vooral hun kinderen bij zich moeten houden, ze moeten leren rekening te houden met alles en iedereen en vooral zorgen dat niemand maar dan ook niemand hinder ervan ondervindt. Hoe zit het met sociaal gedrag naar anderen toe van mensen zonder kinderen? Want ik krijg een beetje het gevoel dat die vinden dat ze geen rekening hoeven houden met anderen, vooral niet met andermans kinderen. De verdraagzaamheid is in Nederland steeds minder aan het worden. Daar wordt ik af en toe bang van eerlijk gezegd. Kinderen zijn een irritatie in winkels, bij paarden, bij bezoek thuis, overal. Maar dat zijn ook bewoners van deze wereld en de toekomst van morgen. Die kinderen vegen later wel je kont af als je het zelf niet meer kunt. Ik vind een beetje verdraagzaamheid wel op z'n plek en een beetje genuanceerdheid kan ook geen kwaad. Sorry, ik dwaalde even af..... Knipoog

OK dan!

Verder schijnt t heel "raar" te zijn als iemand vind dat zo'n stap molen beveiligd hoort te zijn. In bijv. t bedrijfsleven moeten bijv machine "s ook een beveiliging hebben. Sommige zaagmachine moeten met 2 knoppen aangezet worden zodat t niet met 1 hand kan gebeuren en je andere hand er tussen zit.Deze machine's worden bediend door volwassene! Als een manegehouder dus een verouderde onbeveiligde stapmolen heeft staan en er ongelukken mee gebeuren dan kan je verwachten dat daar straf op volgt. Ongelukken kan je nooit helemaal voor zijn, niet als ouder en niet als manege houder. Maar je kan wel beide je voorzorgsmaartregelen treffen. Als bedrijf moet je aan bepaalde veilighiedseisen voldoen en helemaal als je als bedrijf ook nog op kinderen gericht bent.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:40

@ maikeltje: als ik in een manege, paardenstal,... zie dat een kind gevaar loopt dan zal ik ook proberen in te grijpen.
Kinderen mogen er zijn en mogen spelen maar moeten onder apel staan van de ouders.

Dat die molen verouderd is en niet goed meer werkt kan niet. De eigenaar mag hiervoor gestraft worden. Maar om dan als eigenaar zo'n zware schuld te krijgen vind ik iets te ver gaan. Dat kindje had nooit in die molen mogen spelen. Zelfs met een goede en moderne werkende molen kunnen er zware ongelukken gebeuren.
Laatst bijgewerkt door lindake op 24-02-08 18:51, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:42

Ik vind het erg et lezen dat dit ongeval waarbij onoplettendheid van de moeder een factor is naar mijn inziens, de eigenaar's naam zo te grabbel wordt gegooid.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:35

Eigenaar heeft helemaal geen blaam vind ik.
Maar die ouders horen beter op hun schapen te letten.
een tredmolen is voor paarden en niet voor kleine kinderen.
die horen in een speeltuin te spelen.
Er is hier maar 1 echte schuldige, en hoe triest het ook is, maar dat is de moeder.
Een kind behoor je zeker ook op gevaren te atenderen, en als dat niet gaat, hou je ze wel in het oog.
En als ze bij zo'n tredmolen in de buurt komen, roep je ze gelijk tot de order.
Als ouder weet je dondersgoed wel de gevaren .
Wat als er een paard over zo'n kind heen loopt?
Ik kan me hier erg boos over maken. Stoom uit je oren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:57

maikeltje schreef:

ik ben moeder............ en ja ik zorg ervoor dat mijn kind andere mensen niet tot last is...... niet in de supermarkt, niet op stal, niet punt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:02

en dat is uniek tegenwoordig

koters zijn heilig en mogen alles...
Zoals je vroger opgevoed werd bestaat niet meer...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:06

ik ken dit verhaal nog heel goed en vind het een zeer moeilijke situatie!
ik vind niet dat deze man vervolgd moet worden voor dood door schuld.
het was zijn terrein en begeven op eigen risico, dit betekend dus dat je verantwoordelijk bent voor je eigen doen en laten op het terrein Knipoog , zoals op elke willekeurige manege in nederland, en verder is het de verantwoordelijkheid van de ouders dat ze in de gaten houden wat hun kind waar en wanneer uitvreet Bloos
de stapmolen die hij gebruikte was welliswaar niet een naar mijn keus en ja het was bveter geweest als het een stapmolen betrog die afgesloten kon worden maar dat was niet niet zo en je ziet ze op verschillende maneges en pension, handel en prive stalllen in nederland en ze zijn van goed nut voor de paardenhouders.
wellicht was het ontbreken van de te kennen regels ervan zijn fout maar dood door schuld Verward

kinderen horen hier ook niet mee te spelen en het komt helaas gewoon veel te vaak voor dat kinderen juist daar mee spelen waarvan bekend is bij de ouders dat het gevaarlijk is en in sommige gevallen valt hier ook blaam bij de ouders en verder zijn kinderen nu eenmaal opzoek naar een grens van wat wel en niet mag en kan en dit betreft een van die situaties, want zo''n groot draaiding is natuurlijk wel intressant en spannend Bloos
en aangezien de moeder toendertijd in de buurt was had ze haar kind ook kunnen vertellen dat hij er weg moest blijven.

mijn mening is dat dit een verschrikkelijk en tragisch Verdrietig ongeluk was en dat niemand er schuld aan heeft, dit had een ieder kunnen overkomen!
ik denk dat alle betrokkenen in deze situatie zich al erg genoeg voelen en dat dit het alleen maar erger maakt, al kan ik me heel goed voorstellen dat de ouders gewoon iemand de schuld willen geven om de situatie voor hun gevoel af te sluiten en om vooral rust bij hunzelf te vinden!!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:11

Kiwiko, ik net zo goed, maar ik ga ze niet verbieden kind te zijn. Ze hoeven van mij niet op hun tenen te lopen. Ook zij maken deel uit van deze aardkloot en als er dan mensen zijn die daar om wat voor reden dan ook moeite mee hebben, jammer dan.

Ik verwacht van mijn kinderen dat ze zich gedragen, rekening houden met anderen, niet overal aankomen, maar ik verwacht ook een beetje verdraagzaamheid van anderen naar mijn kinderen puur vanwege het feit dat het kinderen zijn. Het mes snijdt altijd aan twee kanten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:12

maikeltje schreef:
De verdraagzaamheid is in Nederland steeds minder aan het worden. Daar wordt ik af en toe bang van eerlijk gezegd.

Kind geweest in de jaren 60 en ik kan je vertellen dat er toen heel wat meer op gelet dat kleine kinderen geen overlast waren voor anderen.
Ouders die daar niet voldoende op letten werden ook als asociaal bestempeld en de meeste ouders wilde dat naamkaartje niet graag hebben.

Jammer dat hier de staleigenaar aangeklaagd wordt. De moeder heeft daar een paard in pension en was met haar paard bezig toen het ongeluk gebeurde. Een groepje kleine kinderen wat daar dus zonder toezicht van een oudere ging uitproberen of een stapmolen ook als draaimolen gebruikt zou kunnen worden.

Voor wat ik begrepen heb is het kind gestikt doordat het koordje van zijn capouchon in de motor van de stapmolen terecht kwam. Waarom klaagt ze de fabriek die deze jas gemaakt heeft niet aan?
Mijn moeder haalde die koordjes trouwens altijd gelijk uit kledingstukken omdat ook toen al bekend was dat die dingen niet bepaald veilig waren in bijvoorbeeld speeltuinen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:14

runningkawa schreef:
en dat is uniek tegenwoordig

koters zijn heilig en mogen alles...
Zoals je vroger opgevoed werd bestaat niet meer...

mijn koter is heilig Haha! en mag heeeel erg veel Ja

en het zou geen kind zijn als die niet zijn grenzen probeert te verleggen etc etc
maar van allll die dingen die die mag , mag hij ook
beleefd zijn tegen ouderen (dat is alles wat ouder is als hij) ,
en zich gedragen Haha! naar de lokatie Knipoog
en zelfs luisteren Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:16

maikeltje schreef:
Kiwiko, ik net zo goed, maar ik ga ze niet verbieden kind te zijn. Ze hoeven van mij niet op hun tenen te lopen. Ook zij maken deel uit van deze aardkloot en als er dan mensen zijn die daar om wat voor reden dan ook moeite mee hebben, jammer dan.

Ik verwacht van mijn kinderen dat ze zich gedragen, rekening houden met anderen, niet overal aankomen, maar ik verwacht ook een beetje verdraagzaamheid van anderen naar mijn kinderen puur vanwege het feit dat het kinderen zijn. Het mes snijdt altijd aan twee kanten.

ik ben niet van mening dat een kind op de tenen moet lopen om geen overlast te bezorgen Lachen Lachen

kinderen zijn kinderen, en dat is meer dan goed ......... in de speeltuin

er zijn plaatsen waar regels gelden.. Een daarvan is stal Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:16

maikeltje schreef:

verbieden kind te zijn en iedereen tot overlast zijn en niet luisteren
zijn 2 complete uitersten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:18

ik zou net zeggen: met kind zijn is niets mis....
maar niet op stal gek gaan lopen doen of overal opklimmen of aan zitten....
dat zijn kinderstreken dat weet ik ook wel, maar op stal is dat levensgevaarlijk en ouders moeten zich dat wel realiseren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:19

Een kind mag zeker kind zijn Ja
Gelukkig wel.
Maar op sommige plaatsen kan het niet.
Als je langs een drukke weg loopt mag een kind ook niet van je weg rennen, dit omdat je dat gevaarlijk vind. Daar heb je het ook steeds onder toezicht.
Maar loop je in een doodlopende straat waar geen auto's mogen komen mag het wel.

Zo is het bij paarden toch ook, daar zijn de regels gewoon veel strakker als ergens anders (als het goed is)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:20

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:21

nickyu schreef:
verbieden kind te zijn en iedereen tot overlast zijn en niet luisteren
zijn 2 complete uitersten

Inderdaad er zijn gelukkig nog voldoende mogelijkheden en plaatsen waar een kind kind kan zijn en dat is nu eenmaal niet een pensionstal of een manege. Dat is geen speelplaats.

Wat dat betreft was de manege waar ik leerde rijden nog zo verkeerd niet. Daar gedroeg je jezelf wel in de stallen, paarden werden niet uit de hand gevoed en je kwam al helemaal niet in een box als je daar niets te zoeken had. Er liep daar altijd een stalknecht rond die scherp oplette en overtreding van de regels betekende: geen les maar wel betalen.
Overigens was er ook altijd 1 van mijn ouders mee die ook nog eens scherp toezicht hield, zelfs nog toen ik 12 jaar was.
En ik vind dat eigenlijk niet meer dan normaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:24

Sanne heeft slechts een keer in haar leven echt een jezusskuponderdekont gehad........ en dat was op stal.... Regels waren duidelijk, hoor een paard en je gaat aan de kant.... simpel toch???

Loop ik met een natuurlijk dekkende goedgekeurde dekhengst in het dekzeisoen door de merriestal.......... gaat ze me bijdehand staan aankijken met haar 5 jaar oud zijn........ maar niet aan de kant...

tja toen heb ik haar een handje geholpen met aan de kant gaan......

die knop zit er goed ingelast kan ik je verzekeren, nooit geen spatjes meer gehad in het bijzijn van paarden.......

ik had gvd de hoeven van die hengst in mijn nek zitten zowat, zo vrolijk was hij........ zal er even een 5 jarige tussen die pootjes lopen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:25

KiWiKo schreef:
Sanne heeft slechts een keer in haar leven echt een jezusskuponderdekont gehad........ en dat was op stal.... Regels waren duidelijk, hoor een paard en je gaat aan de kant.... simpel toch???

Stuk beter dat jij dat doet dan die hengst. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:26

Dat dacht ik ook ThePast03 Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:35

En wat als het fout was gegaan Kiwiko? Dat had zomaar gekund. Want die hengst kan naar voren springen bovenop je kind. Heel tragisch. Hoe zou jij je dan voelen als er gezegd wordt: tsja, dat had je kunnen weten, je moet je kind ook ver uit de buurt van zo'n hengst houden dus eigen schuld? Had je maar beter na moeten denken?

Want weet je, ik zie het verschil niet behalve dan dat het bij jou en je kind goed afliep. Snap je mijn punt? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:37

Dan had ik niemand anders de schuld kunnen geven dan mezelf........... niemand

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:40

Ik heb in mijn jeugd ook een aantal keer een 'jezusskuponderdekont' gehad Clown ! Ben daar zeker geen zielig hoopje mens van geworden. Tja, veel ouders gaan 'tegenwoordig' in dialoog met hun kind, met allerlei moeilijk te begrijpen woorden (ik accepteer dit niet van je) in discussie. Terwijl je soms gewoon iets duidelijker moet zijn.
Ik luisterde (meestal) wel na één waarschuwing, want je wist wat evt. consequenties konden zijn...

Maar das natuurlijk een hele andere discussie en ik heb geen kinderen, dus mag eigenlijk niet meepraten... Gek dat ik altijd wel een zeer objectief beeld kan geven voor m,n vriendinnen die wel kinderen hebben... Knipoog

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:40

Ik vind het heel triest dat de manege-eigenaar dit ten laste is gelegd! Ik vind het echt de verantwoording van de ouders. Ik zie het ook vaak in de winkel waar ik werk. ze zitten overal maar met hun tengels aan, lopen te rennen en te vliegen en paps en mams doen net alsof het hun kinderen niet zijn. Hoefde ik vroeger niet te doen hoor, dan werd ik zo weer terug de auto ingetrapt met het vriendelijke verzoek of ik daar maar even wilde wachten tot ze uitgewinkeld waren.