Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:01

Ze zouden idd veel meer naar het paard moeten kijken en minder naar de ruiter. Maar ja de paarden zijn geen betalende klanten he, dat zijn weer de ruiters!! Dus is een manege meer gemaakt voor de ruiter en staat het paard achteraan. Kwa behoeftes.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:02

Het is mooi dat deze faciliteiten er zijn, maar of het echt paardvriendelijk is. Die van mij staan bij huis. Nix bak, nix paddock. Alleen een grote wei met stal Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:05

Mijn paarden hebben echt veel wei, een uitloop met zand en een groepsstal van 45m2! Dus die hebben niks te klagen lijkt mij. Nu de rest van de paarden nog op de wei zien te krijgen i.p.v in hun gevangenis!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:41

Ik ben er toch ook van overtuigd dat de toename van gedragsprobelemen ook met de hedendaagse fok te maken heeft. Er worden steeds meer hete dodners met gecompliceerde karakters geboren.
Dat praat natuurlijk niet goed dat de huisvesting onvoldoende is maar daar werd vroeger nog minder over nagedacht en de basis paarden van toen hadden in mijn ogen toch minder problemen. Het niet-welbevinden zal zeker hetzelfde zijn geweest maar de aard van de problemen die tot uiting komen toch wel minder schokkend vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:45

Ik denk idd dat een paard met een minder fel karakter eerder zich zal overgeven aan de situatie waar hij inzit.
En een paard met karakter dat niet doet en dat eerder gaat uiten in stalgebreken.

Dat zie je eigenlijk bij mensen ook. De felle karakters gaan ergens op in terwijl de minder felle mensen eerder zeggen, oke het is niet anders en zich er niet meer druk om maken Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:47

anneve schreef:
Ja, er staat dus zelfs dat breed meer invloed heeft dan stalfactoren. Zullen we dit artikel naar LNV sturen? Dan kunnen ze het rapport van Machteld in de prullebak gooien.

Nou nou, misschien eerst even kritisch lezen (en dan gaat het nog om een abstract, voor een goed beeld moet je altijd het hele artikel en evt. supplementary methods lezen Knipoog

Abstract: In the Swiss horse population, the prevalence of conspicuous behaviours (behavioural disorders and stable vices) was recorded with a written questionnaire in a representative survey among 1861 horse yards, and the occurrence of the stereotypic behavioural disorders crib-biting, weaving and boxwalking was analysed with emphasis on their association with horse specific (breed, age, sex) and environmental factors (e.g. housing system, nutrition, management and utilisation).
    622 horse yards with a total number of 2536 horses answered to the questionnaire, and conspicuous behaviours were described for 418 horses (16.5%).

--> Hier kan sprake zijn van een antwoord-bias, oftewel: de (paarden van) mensen die de vragenlijst wél terugsturen hebben misschien andere karakteristieken dan de (paarden van) de mensen die hem niet terugsturen. Bijv. als jij een hele stal vol luchtzuigers hebt ontken je dat misschien liever, en heb je misschien weinig zin om dat breeduit te gaan beschrijven voor een of andere studie. Of misschien vind je wetenschappelijk onderzoek überhaupt wel onzin. Knipoog

Thereof, the most common stereotypic behavioural disorders with a potential negative impact on animal welfare, crib-biting, weaving, and/or boxwalking were named for 89 horses (3.5%). Stable vices (e.g. shying, bucking, aggressivity against humans) were noted for 47 horses (1.9%). For 281 horses (11.1%) conspicuous behaviours such as pawing, lip-liking, head shacking, kicking stall were given; these can be categorised as behavioural disorders or as stable vices depending on their intensity and causation. Data analysis data revealed a number of statistically significant associations between genetic factors (breed), housing, management practices, utilisation and the three stereotypies. The strongest influence on the degree of behavioural disorders had the breed as well as the extent of direct social contact with other horses, free movement on pasture, feeding pattern and regular utilisation.

--> Er staat niet meer dan 'bepaalde rassen hebben meer kans om een stalondeugd te ontwikkelen', dat is een feitelijke constatering in hun steekproef. Maar... het hoeft geen causaal verband te zijn, er kan ook sprake zijn van confounding bijv. door een mediator.
Stel nu dat bepaalde rassen meer kans hebben om in een leefsituatie terecht te komen waarin stereotype gedrag sneller ontstaat. Bijvoorbeeld: warmbloedpaarden zoals KWPN hebben meer kans om terecht te komen in een stal waar sportprestatie en/of uiterlijk belangrijker is dan het simpele plezier van het rijden dat recreatieruiters hebben (even heel kort door de bocht Knipoog ). Deze paarden zullen minder buiten komen, minder onderlinge sociale contacten hebben, meer krachtvoer krijgen, minder ruwvoer krijgen, zwaarder getraid worden (stress --> maagzweren) etc. Ijslanders daarentegen hebben een grote kans om robuust gehouden te worden in groepshuisvesting, dat is nu eenmaal heel gebruikelijk voor Ijslanders. Het gemiddelde recreatiepaard (waaronder zich heel veel rassen bevinden, over het algemeen zullen het iets minder bloedpaarden zijn dan de sportpaarden) zal er zo'n beetje tussenin zitten; vergeleken met de sportpaarden vaker overdag naar buiten en vaker gebeurt dat in een groep, minder krachtvoer, minder zware training, meer afwisseling (buitenritten) etc.
Kortom, daar heb je een alternatieve verklaring voor het feit dat die relatie tussen ras en stalondeugden bestaat, en wel eentje die ik véél plausibeler vind. Knipoog Daarbij zou kunnen komen dat die sportpaarden sensibeler zijn dan hun soortgenoten, waardoor ze in een situatie die het ontstaan van stereotype gedrag stimuleert (omgeving dus Knipoog ) eerder stereotype gedrag zullen ontwikkelen.

En tot slot, Anneve, er staat NIET dat 'ras zelfs meer invloed heeft dan stalfactoren.' Er staat 'as well as' oftewel zowel ras als directe sociale contacten met andere paarden, weidegang, voerpatroon en regelmatig gebruik hebben een grote invloed. Nergens staat dat ras meer invloed zou hebben. Verward

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:53

Toch beweert Machteld heel duidelijk dat het paard niet veranderd is, laat je een hedendaags paard los, dan gedraagt het zich hetzelfde als 50 jaar geleden.
Verder beweert ze dat de meerderheid van onze 400.000 paarden de hele dag op stal staan. En dat geloof ik dus pertinent niet.
Wie heeft hier zijn paard de hele dag op stal? In dit topic niemand geloof ik.

Nina-rex, kun je mij het hele artikel sturen? Ik heb het nl. nog niet gekregen en had dus alleen het abstract.

Verder moet je even terug lezen, heb zelf ook een heel summier onderzoekje gedaan, wat toch al heel interessante gegevens oplevert. Ik zeg juist dat er echt onderzoek gedaan moet worden, ipv napapagaaien.

Als ik bij de nakomelingen van een bepaalde KWPN er een significant hoger percentage luchtzuigers vindt, dan staat daarmee een erfelijke factor vast. De omstandigheden waaronder de dieren gehouden worden zijn niet van belang als je aantallen maar groot genoeg zijn. Geen van de OO sevens uit mijn enquete bevinden zich 24/7 op stal.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:55

Wel of niet aanleg is een ander punt. Maar wat ik me afvraag is waar gaan we heen met deze regelgeving en betutteling. Gelden deze eisen ook voor een dierenkliniek en worden die zo niet onbetaalbaar. Wordt in het algemeen het houden van paarden of het lessen op deze manier onbetaalbaar. Wil men terug naar een elitesport?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:58

anneve schreef:
Toch beweert Machteld heel duidelijk dat het paard niet veranderd is, laat je een hedendaags paard los, dan gedraagt het zich hetzelfde als 50 jaar geleden.
Verder beweert ze dat de meerderheid van onze 400.000 paarden de hele dag op stal staan. En dat geloof ik dus pertinent niet.
Wie heeft hier zijn paard de hele dag op stal? In dit topic niemand geloof ik.

Hier in een bijzonder paardrijke omgeving staan de meeste paarden nu vrijwel de hele dag binnen.
Ja, ik geloof zeker wel dat de meeste paarden in ons land grotendeels binnen staan. Ik tel daar dan even niet de paar uurtjes training mee, hoor. Want hoe je het ook went of keert, die paarden staan dan alsnog minimaal 20 uur op stal. Of heb ik het mis?

Je maakt mij niet wijs dat mijn omgeving geen aardige afspiegeling is van wat er in de rest van NL gebeurt......
En je moet toch aardig blind zijn, wil je dat niet (willen) zien.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:02

Ik denk dat je met 18 tot 20 uur per dag op stal toch wel in de buurt komt van het gemiddelde paard in de winterperiode.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:05

Ik ben het wel eens met Tiessie, mijn moeder komt van een boerderij en als het winter was stonden de werkpaarden 6 dagen per week op stal in stands, op zondag mochten ze er uit om voor de mooie wagen naar de kerk te gaan en zo deed iedere boer dit. De paarden hadden geen stalondeugden of wat dan ook. Er was wel altijd iemand aanwezig en ook ruwvoer was er in overvloed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:08

Nou, 18 uur binnen staan is nog weinig met vergelijking wat ik regelmatig op stallingen in mijn directe omgeving zie, hoor. Dan heb ik het zeker over de winterperiode. Ik vind het prima dat paarden gemiddeld nog minstens 6 uur buiten kunnen staan naast hun training en het op stal staan. Van mij mag het.... Ja
En dan nog vind ik het minimaal, als ik heel eerlijk ben.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:10

Ik ken een stal waar nu 5 fokmerries staan die komen de hele winter er niet uit... misschien 1 keer per week 20 min om de boxen uit te mesten. Zelfs dat had men liever niet. Een jonge merrie van 2 jaar stond afgelopen zomer 3 weken in een box, omdat ze naar de keuring moest. Na de keuring stond ze nog steeds in de box. En 2 veulens die ook niet loskomen...

Er staan ook 3 pony's in een vrij grote box, die komen ook nooit los, wederom de 2 jarige komt ook de hele winter niet los. En 3 veulens die ook niet los komen de hele winter.

Ook ken ik stallen met opfok, waarin 1 x in de week de boxen worden uitgemest en dan mogen ze uittieren in de buitenbak.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:12

kitbits schreef:
Ik ben het wel eens met Tiessie, mijn moeder komt van een boerderij en als het winter was stonden de werkpaarden 6 dagen per week op stal in stands, op zondag mochten ze er uit om voor de mooie wagen naar de kerk te gaan en zo deed iedere boer dit. De paarden hadden geen stalondeugden of wat dan ook. Er was wel altijd iemand aanwezig en ook ruwvoer was er in overvloed.

Nou, als mijn paard zo gehouden werd, zou 'ie zo kierewiet zijn als wat. Clown
6 dagen in stands, op zondag naar de kerk voor de wagen en dat was het?
Kom op, zeg..... Gestoord

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:14

Nadya schreef:
kitbits schreef:

Nou, als mijn paard zo gehouden werd, zou 'ie zo kierewiet zijn als wat. Clown
6 dagen in stands, op zondag naar de kerk voor de wagen en dat was het?
Kom op, zeg..... Gestoord

Toch ging dit zo maar dan spreek ik over een tijd van 60 jaar geleden. En alleen de echte wintermaanden wanneer er op het land geen werk was.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:15

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik uiteraard voor ben. Maar als dit erdoor komt, moeten er dus meer weien komen. Nou gaat er ook een discussie dat al die weien en stallen het landschap vervuilen. Wat krijg je dus er moeten wel meer weien en grote stalcomplexen komen, maar deze moeten dan aan zulke hoge eisen voldoen om het landschap maar niet te vervuilen. Het wordt dan dus echt onbetaalbaar en ook niet meer leuk om een paard te houden.
Het is een lastige discussie, omdat natuurlijk het welzijn van het paard voorgaat, maar helaas wordt het ons dan wel weer door andere instanties moeilijk gemaakt.
Dus waar kies je dan uiteindelijk voor....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:17

kitbits schreef:
Toch ging dit zo maar dan spreek ik over een tijd van 60 jaar geleden. En alleen de echte wintermaanden wanneer er op het land geen werk was.

Snap ik, maar voor mijn paard zou dat niet bepaald een optie zijn (net als voor vele paarden, lijkt mij). Dat is toch geen leven . Ook niet voor 3 maanden winterperiode (die hier vaak langer duurt van ca. november tot ca. april is er vaak geen weidegang op vele plaatsen).

Ben blij dat die van mij lekker vrij is het hele jaar door. Zet hem 6 dagen in een stand en je hebt een gestoord paard, ja, dat weet ik heel zeker. Ja Verdrietig

Bovendien wil je toch niet meer terug naar hoe het ging 60 jaar geleden Verward ? Er zijn inmiddels zoveel onderzoeken gedaan en we weten zoveel meer over paarden (althans, als je er moeite voor doet, want helaas lopen er nog zoveel onwetenden rond in de paardenwereld).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:20

Elke87 schreef:
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik uiteraard voor ben. Maar als dit erdoor komt, moeten er dus meer weien komen. Nou gaat er ook een discussie dat al die weien en stallen het landschap vervuilen. Wat krijg je dus er moeten wel meer weien en grote stalcomplexen komen, maar deze moeten dan aan zulke hoge eisen voldoen om het landschap maar niet te vervuilen. Het wordt dan dus echt onbetaalbaar en ook niet meer leuk om een paard te houden.
Het is een lastige discussie, omdat natuurlijk het welzijn van het paard voorgaat, maar helaas wordt het ons dan wel weer door andere instanties moeilijk gemaakt.
Dus waar kies je dan uiteindelijk voor....

Dan zou ik dus kiezen voor meer betalen. Ik heb liever dat mijn paard gelukkig is, dan dat ik hem om egoistische redenen zou houden.

Het zal even een opoffering zijn voor de paarden die er dan teveel zijn, maar ik kijk dan liever naar de toekomst. Ik zie graag straks paarden die op een meer paardvriendelijke manier gehouden worden dan teveel paarden, die hun box amper uitkomen. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:21

kitbits schreef:

Dat was bij mijn moeder op de boerderij dus weer niet
Daar liep het paard dus altijd in de wei Lachen

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:23

Nee maar dit haakt in op het verhaal dat die paarden toch anders gefokt moeten zijn. Hoewel er wel eens een paard iet wat fris uit de stal kwam waren er geen andere problemen zeker niet stereotiep gedrag waar de gedragdeskundige op doelt.

Ik hou mijn paarden net als vele andere natuurlijk al lang niet meer op deze manier, maar dit zijn ook meer in het bloed staande paarden. Ze komen elke dag minimaal 4 en in de winter gauw zo'n 7 uur per dag buiten. Maar op een dag als vandaag zijn ze toch erg blij als ze weer in hun schone stalletje mogen... Cool

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:24

Zo'n 30 jaar geleden liepen er ook veel meer paarden buiten (dat was in de tijd dat ik begon met paardrijden en die paardjes stonden altijd buiten zonder dekens en met schuilstalletje) dan tegenwoordig. Ik wist niet beter dan dat dat ok was. Maar als ik die kleine meisjes van tegenwoordig moet geloven, heb ik maar een zielig paard. Clown
En dan nog maar te zwijgen over hun ouders, die mij gaan vragen 'heeft jouw paard het niet koud dan buiten?' Gestoord

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:28

Ik ben absoluut voor goede en gezonde huisvesting van paarden. Weidegang in de maanden dat het mogelijk is moet gewoon. Maar ik denk dat dit niet haalbaar is op alle punten en zelfs ook niet wenselijk is in de voorgestelde vorm.
Iemand had het er eerder in dit topic over dat slachters het wel in hun portomonee zouden voelen als dit realiteit zou worden. Ik denk dat slachters het zelfs bijzonder druk zullen krijgen, net als de veeartsen. Er zullen zo veel mensen zijn die hun paard niet meer kunnen houden omdat het aanbod kleiner is dan de vraag naar deze vorm van stalling en waar gaan al die paarden heen? Waarscheinlijk uiteindelijk naar de slager of een spuitje en destructie omdat er een enorm overschot aan paarden komt. Letterlijk duizenden paardjes die nergens meer heen kunnen behalve dan naar de worstenfabriek? Ik denk dat die erg gelukkig zijn met hun box en af en toe los in de bak als dat het alternatief is. Of gaan we dan allemaal lekker in friesland/groningen etc wonen met onze paardjes omdat daar wel de ruimte is voor dit concept? Onee, dat kan niet want de meeste mensen moeten hard werken om hun paarden te onderhouden en daar waar de ruimte is, is helaas het werk niet.
Of als je op show gaat; je start meer onderdelen op een dag (trail, pleasure en halter bv.) dan huur je een plek in een groepsstal...tussen nog 10 wild vreemde paarden?
En dan het chipverhaal; jarenlang gilt half paardhoudend nederland dat het zo vreselijk slecht is, er worden zelfs stichtingen voor in het leven geroepen, mensen verzetten zich met hand en tand hiertegen,iedereen heeft er wel een mening over....en nu opeens zijn we het allemaal eens dat er maar een chip in moet om een deurtje open te laten gaan of je paard te voeren in het kader van betere (lees; meer natuurlijke) huisvesting?
Pfff, ik ben inmiddels echt 'regel moe' aan het worden, sorry maar het is echt waar. Dus mensen, verlaat uw huis en ga met een tentjes op de heuvelrug zitten want daar hoort u immers thuis en baar ieder jaar een kind, verlies al uw tanden voor uw 20e levensjaar want zo ging het immers 2000 jaar geleden ook voordat u gedomesticeerd werd.

En trouwens, dit is Nederland; er is voor alles wel een wet of regelgeving maar het naleven hiervan is vaak ver te zoeken behalve als ze er een anonieme tiplijn aan hangen waar je je buurman mee kan naa*en natuurlijk Knipoog

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:33

Nadya schreef:
Dan zou ik dus kiezen voor meer betalen. Ik heb liever dat mijn paard gelukkig is, dan dat ik hem om egoistische redenen zou houden.

Het zal even een opoffering zijn voor de paarden die er dan teveel zijn, maar ik kijk dan liever naar de toekomst. Ik zie graag straks paarden die op een meer paardvriendelijke manier gehouden worden dan teveel paarden, die hun box amper uitkomen. Ja

Ik denk dat het dan niet alleen een kwestie is van meer betalen, maar dat het door die regels straks gewoon bijna onmogelijk wordt gemaakt een paard te houden.
Maargoed zoals ik al zei ben ik ook voor het welzijn van het paard. Mijn paard staat wat dat betreft ook helemaal perfect. Lachen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:38

De dingen die die mevrouw aan- en afraadt vind ik allemaal prima, maar dit vind ik een beetje raar:

Cayenne schreef:
http://www.levendehave.nl
levendehave.nl

Slacht 'oplossing' voor gedragsproblemen

Tussen de tien en dertig procent van de paarden vertoont stereotiep gedrag. Dertig procent van de paarden die naar de slacht gaan, heeft gedragsproblemen. Die zijn vrijwel allemaal te herleiden tot gebrekkige huisvesting, te weinig beweging, onjuiste voeding en fouten in de opvoeding.

Ben ik de enige die het vreemd vindt dat een verder gezond paard omwille van zijn gedragsproblemen naar de slacht wordt gebracht? Als een paard extreem agressief is tegen mensen kan ik het me nog eeeenigszins voorstellen, maar een wever of luchtzuiger naar de slacht? Beetje raar, maar goed.

Overigens vind ik dat aangeboren negatieve karaktereigenschappen die te wijten zijn aan het fokbeleid, nogal vergeten worden in dit artikel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:40

Elke87 schreef:
Nadya schreef:

Ik denk dat het dan niet alleen een kwestie is van meer betalen, maar dat het door die regels straks gewoon bijna onmogelijk wordt gemaakt een paard te houden.
Maargoed zoals ik al zei ben ik ook voor het welzijn van het paard. Mijn paard staat wat dat betreft ook helemaal perfect. Lachen

De mijne ook gelukkig. Knipoog
Maar ik zou het fijn vinden als meer paarden wat meer vrijheid zouden hebben. Ik vind dat NL te ver doorgeslagen is in het houden van paarden. Er zijn er veel te veel (zie Marktplaats e.d.). Elke idioot kan een paard aanschaffen tegenwoordig. Ik ken zoveel mensen die maar een paard aanschaffen, maar geld uitgeven aan DA, tandarts, regelmatige hoefsmid, een goed passend zadel, ho maar. Ja, een paard houden is prijzig en als je het niet kan betalen, koop dan gewoon geen paard.

Al hoewel mijn weidegang (inclusief wat faciliteiten) lang niet zo duur is als de pensionstallingen in de buurt, maar goed Knipoog . Maar mijn paard krijgt wel alle zorg, wat ik met liefde betaal voor hem. Is wel eens meer dan ik plan, maar ja, dat hoort erbij.

Bovendien gaat het niet alleen om het hebben van weidegang. Paddocks kunnen ook een alternatief zijn. Ik ken in dit dorp al meer dan 10 stallingen (en dan heb ik het niet over buiten het dorp, want daar ken ik er nog veel meer) waar niet eens een paddock is. 's Winters staan ze gewoon binnen met hun uurtje training.