Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneve schreef:Ja, er staat dus zelfs dat breed meer invloed heeft dan stalfactoren. Zullen we dit artikel naar LNV sturen? Dan kunnen ze het rapport van Machteld in de prullebak gooien.
anneve schreef:Toch beweert Machteld heel duidelijk dat het paard niet veranderd is, laat je een hedendaags paard los, dan gedraagt het zich hetzelfde als 50 jaar geleden.
Verder beweert ze dat de meerderheid van onze 400.000 paarden de hele dag op stal staan. En dat geloof ik dus pertinent niet.
Wie heeft hier zijn paard de hele dag op stal? In dit topic niemand geloof ik.
kitbits schreef:Ik ben het wel eens met Tiessie, mijn moeder komt van een boerderij en als het winter was stonden de werkpaarden 6 dagen per week op stal in stands, op zondag mochten ze er uit om voor de mooie wagen naar de kerk te gaan en zo deed iedere boer dit. De paarden hadden geen stalondeugden of wat dan ook. Er was wel altijd iemand aanwezig en ook ruwvoer was er in overvloed.
Nadya schreef:kitbits schreef:Ik ben het wel eens met Tiessie, mijn moeder komt van een boerderij en als het winter was stonden de werkpaarden 6 dagen per week op stal in stands, op zondag mochten ze er uit om voor de mooie wagen naar de kerk te gaan en zo deed iedere boer dit. De paarden hadden geen stalondeugden of wat dan ook. Er was wel altijd iemand aanwezig en ook ruwvoer was er in overvloed.
Nou, als mijn paard zo gehouden werd, zou 'ie zo kierewiet zijn als wat.![]()
6 dagen in stands, op zondag naar de kerk voor de wagen en dat was het?
Kom op, zeg.....
kitbits schreef:Toch ging dit zo maar dan spreek ik over een tijd van 60 jaar geleden. En alleen de echte wintermaanden wanneer er op het land geen werk was.
Elke87 schreef:Ten eerste wil ik even zeggen dat ik uiteraard voor ben. Maar als dit erdoor komt, moeten er dus meer weien komen. Nou gaat er ook een discussie dat al die weien en stallen het landschap vervuilen. Wat krijg je dus er moeten wel meer weien en grote stalcomplexen komen, maar deze moeten dan aan zulke hoge eisen voldoen om het landschap maar niet te vervuilen. Het wordt dan dus echt onbetaalbaar en ook niet meer leuk om een paard te houden.
Het is een lastige discussie, omdat natuurlijk het welzijn van het paard voorgaat, maar helaas wordt het ons dan wel weer door andere instanties moeilijk gemaakt.
Dus waar kies je dan uiteindelijk voor....
kitbits schreef:Ik ben het wel eens met Tiessie, mijn moeder komt van een boerderij en als het winter was stonden de werkpaarden 6 dagen per week op stal in stands, op zondag mochten ze er uit om voor de mooie wagen naar de kerk te gaan en zo deed iedere boer dit. De paarden hadden geen stalondeugden of wat dan ook. Er was wel altijd iemand aanwezig en ook ruwvoer was er in overvloed.
Nadya schreef:Dan zou ik dus kiezen voor meer betalen. Ik heb liever dat mijn paard gelukkig is, dan dat ik hem om egoistische redenen zou houden.
Het zal even een opoffering zijn voor de paarden die er dan teveel zijn, maar ik kijk dan liever naar de toekomst. Ik zie graag straks paarden die op een meer paardvriendelijke manier gehouden worden dan teveel paarden, die hun box amper uitkomen.
Cayenne schreef:http://www.levendehave.nl
levendehave.nl
Slacht 'oplossing' voor gedragsproblemen
Tussen de tien en dertig procent van de paarden vertoont stereotiep gedrag. Dertig procent van de paarden die naar de slacht gaan, heeft gedragsproblemen. Die zijn vrijwel allemaal te herleiden tot gebrekkige huisvesting, te weinig beweging, onjuiste voeding en fouten in de opvoeding.
Elke87 schreef:Nadya schreef:Dan zou ik dus kiezen voor meer betalen. Ik heb liever dat mijn paard gelukkig is, dan dat ik hem om egoistische redenen zou houden.
Het zal even een opoffering zijn voor de paarden die er dan teveel zijn, maar ik kijk dan liever naar de toekomst. Ik zie graag straks paarden die op een meer paardvriendelijke manier gehouden worden dan teveel paarden, die hun box amper uitkomen.
Ik denk dat het dan niet alleen een kwestie is van meer betalen, maar dat het door die regels straks gewoon bijna onmogelijk wordt gemaakt een paard te houden.
Maargoed zoals ik al zei ben ik ook voor het welzijn van het paard. Mijn paard staat wat dat betreft ook helemaal perfect.