***-UPDATE-*** Paard verstrikt en sterft door prikkeldraad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Paard verstrikt en sterft door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:14

atilla schreef:
Omdat ik het net als jullie verschrikkelijk vind hoe het paard daar ligt te vechten voor zijn leven,
heb ik Blid een mailtje gestuurd:

Hallo medewerkers van blid,

ik zag vandaag het filmpje van het paard dat vast zat in het prikkeldraad in de modder.
Ik ben hier erg van geschrokken.
Omdat de media alles opblaast, wou ik graag wat vragen bij jullie.

* Waarom staan de mensen naar het paard te kijken? terwijl het vecht voor zijn leven?
* Had niemand het hoofd van het paard omhoog uit de modder kunnen houden zodat hij de laatste minuten van zijn leven niet stikt in de modder?
* Was het paard echt al zo ver heen dat het dier niet meer gered kon worden? Het dier is wel degelijk aan het vechten voor zijn leven op het filmpje!

groeten

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het antwoord van Blid:

De mensen stonden te kijken in afwachting dat er stro werd aanvoert om zen hoofd op te leggen. En ook hulp van de brandweer was nodig. De plaats waar het paard lag was zeer afgelegen en is toevallig gevonden.
Het paard is niet gestikt. We hebben het paard er nog levend uitgehaald.
Tijdens het uitgraven van het paard was ook de dierenarts aanwezig. Als het paard op het droge was heeft de dierenarts het onderzocht. Het was volledig onderkoeld en in coma. Het had ook veel bloed verloren door de wonden aan het oog van de prikkeldraad, de dierenarts kon niet anders. Hoe lang het paard daar al lag weet niemand.
De modderpoel is door het paard zelf ontstaan, het was verstrikt met zen manen in de prikkeldraad, door onder de draad te gaan grazen. Het paard zal in paniek zijn geraakt en vandaar de modderpoel door op de zelfde plaats te bewegen en niet weg te geraken.

Iedereen heeft hier enorm zijn best gedaan, ik zelf heb gefilmd, tijdens het wachten op verdere hulp, amper 15 min. Daarna samen met de brandweer graven en nog eens graven en met mankracht het paard eruit getrokken.

Mvg,

D. Blanchart - voorzitter

Kijk, dit is nou heldere info die de kijk op de zaak volledig veranderd.
Misschien een idee om dit op de eerste pagina erbij te zetten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:15

oke kijk, dat evranderd nu direct mijn mening Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:16

Jolliegirl schreef:
jemig!
Nog lekker blijven filmen ook he!! terwijl ik zie op het filmpje dat het beest maar 1 neusgat boven de modderplas heeft!
jemig!

Misschien moet je eerst even een eerder post op deze pagina lezen voordat je deze reactie plaatst...???

Wat betreft de situatie van het paard: daar heb ik geen woorden voor. Of wel: gruwelijk, afschuwelijk, verschrikkelijk, walgelijk, en ga zo maar door. Jammer dat het beestje het niet heeft gehaald, al denk ik wel als ik die beelden zie: verlos dat dier uit z'n lijden. Het is de eigenaar die het zo ver heeft laten komen (waarom??), niet degenen die daar ter plekke hebben geprobeerd te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:18

Dus wachternd op stro kun je de handen in je zakken steken en niks doen...oke duidelijk...

Doe dat Ná dat de stro er is....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:18

idd!
hou dat hoofd boven.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:19

Ik had er in elk geval een paar jassen ed onder gegooid. Vind t een beetje een zwak excuus..
Niet dat t paard er nog iets aan heeft. Maar geloof niet dat ik daar had gaan staan filmen zonder enige vorm van actie te ondernemn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:20

Inderdaad, ik weet natuurlijk niet hoe de situatie precies in elkaar stak, maar als je moet wachten op het stro kan je ondertussen toch nog steeds het dier op zijn minst aandacht geven (en liever nog ondertussen iets anders eronder leggen of helpen het hoofd zelf omhoog te houden tot er stro komt) ipv het te filmen Verward

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:21

ze zeggen dat het een buitenliggende omgeving was?
Bij de laatste foto, de takelfoto zie ik toch echt een woonwijk Scheve mond

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:21

Is het officieel verboden op prikkeldraad langs een weide te hebben waar paarden inlopen? En wordt dit gezien als ernstige mishandeling? of gaat het hier in het nieuwsbericht om het ongeluk? Het staat namelijk wat onhandig: (....) geconfronteerd met een ongeluk en met een zware mishandeling (..... )en dan gaat het verhaal verder op één ding en wordt er niet bij verteld of dit geval nu het ongeluk was (dat lijkt mij) of de zware mishandeling.

Dat heb ik namelijk nog nooit gehoord. Wel dat het niet zo handig is natuurlijk Koe

Jeetje mina dan heb je toch ook spijt als haren op je hoofd dat je niet ff een rol schriklint heb gekocht i.p.v. dat ellendige prikkeldraad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:22

Buiten een woonwijk dus.

Anoniem

CarpeDiem schreef:
Ik had er in elk geval een paar jassen ed onder gegooid. Vind t een beetje een zwak excuus..
Niet dat t paard er nog iets aan heeft. Maar geloof niet dat ik daar had gaan staan filmen zonder enige vorm van actie te ondernemn..

Idd, ook een goed idee Ja
Dan was dat filmen qua hulp heel anders over gekomen, maar de boodschap naar de mensen toe dat zoiets niet ver van het bed gebeurd ook wel begrepen.

cruesli

hoe kan iemand nou zomaar erbij staan en het filmen? het arme paardje ligt gewoon te vechten nog en dan gewoon toe blijven kijken??? ik kan er met mn hoofd echt niet bij, bah bah wat een mensen Boos! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:24

SharirBobby schreef:
Is het officieel verboden op prikkeldraad langs een weide te hebben waar paarden inlopen? En wordt dit gezien als ernstige mishandeling? of gaat het hier in het nieuwsbericht om het ongeluk? Het staat namelijk wat onhandig: (....) geconfronteerd met een ongeluk en met een zware mishandeling (..... )en dan gaat het verhaal verder op één ding en wordt er niet bij verteld of dit geval nu het ongeluk was (dat lijkt mij) of de zware mishandeling.

Dat heb ik namelijk nog nooit gehoord. Wel dat het niet zo handig is natuurlijk Koe

Jeetje mina dan heb je toch ook spijt als haren op je hoofd dat je niet ff een rol schriklint heb gekocht i.p.v. dat ellendige prikkeldraad.

Citaat:
Onlangs werd BLID vzw, de Belgische Landelijke Inspectiedienst voor Dierenwelzijn, geconfronteerd met een ongeval en een ernstige mishandeling van een paard. Op een weide in Aspelare was een paard verstrikt geraakt in de prikkeldraad. Het paard liep op een weide waarop geen enkel sprietje gras stond. Daarom was het dier onder de prikkeldraad gaan grazen en met zijn manen verstrikt geraakt in de draad.

Ik denk dat dit dus inderdaad de "zware mishandeling" moet zijn waar ze van spreken, anders zou ik het ook niet weten? Er staat inderdaad verder niets over bij.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:34

ai ai als hij zo diep in de modder zit en die modderpoel door het paard zelf ontstaan is dan wil ik niet weten hoe lang hij daar al heeft gelegen. Arm dier Verdrietig Verdrietig

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:36

Jeetje zeg, heb het filmpje bekeken, hij is echt helemaal uitgeput, dat hoofdje onder de modder, manen onder het bloed(?). Wat vreselijk, dat arme beest, echt, zo erg.. Verdrietig
Gelukkig is het dier nu uit zijn lijden verlost, maar dat dit heeft moeten gebeuren..
Dus een rede waarom ik geen prikkeldraad omheining wil..

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:40

randalinpony schreef:
Kijk, dit is nou heldere info die de kijk op de zaak volledig veranderd.
Misschien een idee om dit op de eerste pagina erbij te zetten?

Blijf bij mijn mening.

Vind het nog erg frapant dat mensen er gewoon stonden te wachten totdat de brandweer er kwam.

Kom dan met dekens ofzo.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:53

sorrie hoor maar ook ik blijf er bij dat men in afwachting van stro echt wel even een poging had kunnen doen om de neusgaten boven de modder te houden
dat lukt menig een in ijskoud water ook..

daarbij , eigenaar krijgt op zijn sodemieter voor dit paard
ER WORD GEEN WOORD GEREPT OVER HET ANDERE PAARD WAT BIJ DIT PAARD IN DE WEI STOND ...
was die dan niet mager ? dus was er met dit paard meer aan de hand ??? of moet dat andere ook eerst vast komen te zitten oid ???

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:30

Ik stel me ook serieuze vragen bij dat andere paard, in welke conditie moet die niet zijn?

Ik had persoonlijk ook toch jassen en pulls nog onder zijn hoofd gelegd tijdens dat kwartier, zodat hij misschien nog een laatste beetje liefde en aandacht kreeg. Heel erg droevig dit...
En de belgische wet kennende, zal de man geen zware straf krijgen, hoogstens een kleine geldboete wegens nalatenschap van verzorging van zijn dier, en een toevallig ongeluk erbij roepend...

Laats zag ik inde krant een pony met verklitte vacht en lange hoeven, en er is niets aan gedaan, omdat het gewoon al een oud beest was volgens de rechter.... tja

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:30

Ik heb ook zitten kijken, máár hou wel voor ogen dat ze, door dit filmpje aan de authoriteiten te laten zien, ze er mogelijk iets aan kunnen doen.
Ze kunnen zo wel laten wát er aan de hand was, en hoe ernstig de situatie was. Ze hebben nu wel keihard bewijsmateriaal, op film dus, in handen, en kunnen ze laten zien hoe ernstig de mishandeling was.
Val dus niet degene aan die aan het filmen was, maar de eigenaar ( esse ) van het paard, die is degene die het het paard aangedaan heeft.

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:33

Ik heb het filmpje gezien ! Wat erg ! Wat ligt hij daar zielig !! Heb echt vet veel medelijden met dat Paard !

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:34

Het is idd de eigenaar die de schuld treft, maar ik weet van mezelf dat ik dit niet zo lang had kunnen filmen, dus das wel knap van die man Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:39

nou dan mogen ze mij ook wel aanklagen want ook al zet ik deze 2 in een vette wei en zijn ze alles behalve mager ,toch eten ze graag aan de andere kant en met name 1tje trekt zich echt niks aan van stroom en die heeft ook al een keer in de draaad vast gezeten, stroomdraad wel te verstaan (zat vast aan een stroomdraad houder aan het hek..) want tja die gras spriet aan de andere kant is uiteraard veel lekkerder

punt is dat ze m moeten aanklagen voor geen eten geven
niet bijvoeren , als dat het dus was aangezien er niks word gerept
over het andere paard, of dus uitblijven van medishe zorg

we nemen nu allemaal aan dat het paard er langer dan een dag lag
maar paarden geven snel op ..
dus ik vermoed dat dat niet het geval is

en misschien , als beestje 15 minder lang had hoeven te knokken ipv nog meer modder in zjin longen en in de modder dekens had gekregen , misschien had die het dan wel gered ..

komt die eiegnaar idd aantal dagen niet ..of kwam die wel elke dag bijvoeren ?
niks daarvan word gemeld ..

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:51

HOE KAN JE DIT DOEN??

Sorry je werkt bij de dierenbescherming en je helpt niet eens.... maar zit dom te kijken.. Boos! je werkst niks voor niks bij de dierenberscherming ben je wel bij je hoofd??
Ik hoop dat de mensen dit lezen!

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:52

^^ van de dierenbescherming

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:55

k lees net dat van hierboven, nu verandert het ook