Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Re: Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:49

dus dat ligt niet aan mij, heb een jaar op een (western) handelsstal gewoont met 70 paarden, er is nooit een halster gebroken daar Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:51

roest schreef:
dus dat ligt niet aan mij, heb een jaar op een (western) handelsstal gewoont met 70 paarden, er is nooit een halster gebroken daar Bloos

misschien allemaal heilige paardjes bij jullie, of supergoede trainers dan... nee serieus, ik vind het een dom product en de redenen die worden gegeven (o.a. hoe vaak/ snel een halster breekt), klinken een beetje verbogen ten gunste van de makers van het product.

maar ja, het is ook wel een fijn gevoel, om kennelijk zo'n goede neus voor kwaliteitshalsters te hebben dat ze allemaal heel blijven, hihi!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:54

merrieveulen schreef:
roest schreef:

misschien allemaal heilige paardjes bij jullie, of supergoede trainers dan... nee serieus, ik vind het een dom product en de redenen die worden gegeven (o.a. hoe vaak/ snel een halster breekt), klinken een beetje verbogen ten gunste van de makers van het product.

maar ja, het is ook wel een fijn gevoel, om kennelijk zo'n goede neus voor kwaliteitshalsters te hebben dat ze allemaal heel blijven, hihi!

ten eerste: yep, mijn ervaring is dat westernmensen anders om gaan met hun paarden, en nee, ook niet altijd positief, maar in dit opzicht wel.
ten tweede: gezien het risico op nekletstel vind ik het best een goede zaak dat dit ontworpen is, dus negatief was het niet bedoeld (behalve dan dat er op 1 stal zoveel halsters breken, dan is er toch iets mis), ik vind het gewoon jammer dat het nodig is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:02

mee eens. hoewel ik betwijfel of dit de kans op nekletsel vermindert.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:03

merrieveulen schreef:
mee eens. hoewel ik betwijfel of dit de kans op nekletsel vermindert.

nekletsel ontstaat bij de klap die ontstaat op het moment dat het halster knapt Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:05

hmm zo had ik het nog niet bekeken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:08

Liever neklestsel dan hetgeen het paard gebeurt is wat ik ken. Staat lekker in de wei te grazen, heeft jeuk achter zijn oor, hoefijzer hangt iets los, krabt met zijn hoef achter zijn oor, losse ijzer haakt door het halster. Hoppa, paard staat vast en heeft in zijn pogingen los te komen zijn hele hoofd opengehaald is doodgebloed en had hoogstwaarschijnlijk hoofdletsels. De eigenaren hebben hem die avond zo gevonden. Zal je gebeuren. Boos! (was een straat verderop bij mij gebeurt, niet zo lang geleden.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:10

er is een andere methode om het knappen van het halster te voorkomen bij een moeilijk paard, ik zal proberen om het uit te leggen:
je neemt een stevig touw, deze sla je dubbel en doe je van beneden naar boven door de ring van het gewonde halster onder de kin, de lus haal je over de neus heen en doe je achter de oren.
gelukkig heb ik dit maar 1x toe hoeven te passen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:10

VIPPIEKIPPIE schreef:
Liever neklestsel dan hetgeen het paard gebeurt is wat ik ken. Staat lekker in de wei te grazen, heeft jeuk achter zijn oor, hoefijzer hangt iets los, krabt met zijn hoef achter zijn oor, losse ijzer haakt door het halster. Hoppa, paard staat vast en heeft in zijn pogingen los te komen zijn hele hoofd opengehaald is doodgebloed en had hoogstwaarschijnlijk hoofdletsels. De eigenaren hebben hem die avond zo gevonden. Zal je gebeuren. Boos! (was een straat verderop bij mij gebeurt, niet zo lang geleden.

wat moet een paard met een halster op in de wei Blond

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:11

ik prefereer geen van beiden. ik gebruik bij jonge of onvervaren dieren altijd breekbaar spul, en hou deuren en hekken dicht mochten ze wel loskomen. gelukkig is het nog nooit nodig geweest. halsters omlaten in de wei of paddock of stal doe ik nooit.

@ roest, jouw methode werd hier door iemand gebruikt bij onstuimige hengsten. deze had hij keurig opgevoed, was puur om in te zetten in geval van nood. de extra lus deed hij zo'n 20 cm lager aan de hals.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:14

roest schreef:
VIPPIEKIPPIE schreef:

wat moet een paard met een halster op in de wei Blond

Daarover heeft iedereen zijn mening, mijn paard gaat zonder halster de wei niet op, geen enkel paard hier op stal overigens.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:14

bij mij breekt altijd de clip van me touw Vork nooit me halster Dromen zal ik wel weer hebben haha Dromen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:21

merrieveulen schreef:
ik prefereer geen van beiden. ik gebruik bij jonge of onvervaren dieren altijd breekbaar spul, en hou deuren en hekken dicht mochten ze wel loskomen. gelukkig is het nog nooit nodig geweest. halsters omlaten in de wei of paddock of stal doe ik nooit.

@ roest, jouw methode werd hier door iemand gebruikt bij onstuimige hengsten. deze had hij keurig opgevoed, was puur om in te zetten in geval van nood. de extra lus deed hij zo'n 20 cm lager aan de hals.

in mijn opzicht is het ook een noodmiddel (gezien de gevaren van het breken), maar ben er geen fan van omdat ik de nadelen er niet van weet

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:30

ik zelf ook niet... ik waag me er ook niet aan. ik heb het ook nooit nodig gehad gelukkig... het scheelt al veel als je richt op het boogje in het touw, het doorhangen. met meerdere paarden meegemaakt, krijg je te horen 'ja, doe maar een slag om de neus want ze rent zo weg!'. ik ga ervóór lopen (desnoods schuin) en elke keer als het paard erlangs wil zet ik het terug, net zolang tot het touwtje losblijft. de spanning is weg, en daarmee in veel gevallen ook de rennerigheid.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:37

Ik ben het geheel met je eens, maar ik heb ook andere gevallen meegemaakt, uiteindelijk kies je toch voor de veiligheid van de mens en stel je daarmee de grens voor het paard.
We hebben het dus 1x toegepast omdat het paard dusdanig door het lint ging (ze had geleerd dat ze met paniekgedrag met rust gelaten zou worden), dat ze zowel mens als zichzelf in gevaar bracht.
Daarna was ze ook superbraaf omdat ze wist dat ze er niet mee weg kon komen.
Maar dan kom je toch weer terug op het stukje opvoeding en kennis van het gedrag van een paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:38

inderdaad. ze heeft het eerst al aangeleerd immers... goede basisopvoeding is zó belangrijk...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 02:20

VIPPIEKIPPIE schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Lees hier het hele bericht.

leer een paard opvoeding.
Gaat hij vaak hangen, zorg dat je dat paard niet vastzet, of met een longeerlijn die die zelf vasthoud aan einde of met 2en bent.

Dit is gewoon toegeven en het paard zijn zin geven, niet mijn manier van opvoeding, maar goed.

Als echt niet anders kan, zoals bij sommige paarden geval is, ga ik liever voor die oplossing dan voor halster was losbreekt. ik zie nog steeds geen verschil in een normaal halster en dit halster
Bij normaal halster breekt 9 van 10 keer het touw bij de haak, paard klap ik nek, touw vliegt terug ( zo heb ik dus mijn duim en wijsvinger flink verwond gehad, nagel helemaal kapot, flinke wond en scheur in bot)
paard staat los met het halster nog om.
Bij dit halser breekt ipv het touw de onderkant, welke je achteraf weer kan maken met een nieuwe bout. paard klap in nek, staat los met halster om
wat is het verschil?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:27

ja daarmee zit ik dus ook even in dubio...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:45

Vippiekippie, over opvoeding gesproken. Ik heb toevallig een vrij jong paard wat je (nog) niet kan vast zetten. Ik voed hem prima op, hij is een zeer vriendelijk paard en hangen doet hij inmiddels niet meer, maar echt vast staan is wel zijn 'issue'. Hij is nog jong en daarbij heeft hij een nare ervaring in de trailer gehad toen hij vast stond. Aangezien ik mijn paard in alle rust en met geduld beleer, en daarbij met een touwhalster werk (vastzetten mag niet met zo'n halster, levensgevaarlijk!), vind jij dat ik mijn paard dan zijn zin geef? Denk je echt dat mijn paard mij uittest op zo'n moment met de wetenschap dat hij ooit een trauma opgelopen heeft? Ja, ik weet dat er mensen zijn die dat denken, ook in mijn omgeving, maar ik zie dat ietsje anders. En ik zie en voel dat mijn paard me dankbaar is, dat ik dat anders benader.

Ik werk vanuit het paard, niet alleen van uit mijzelf. Ik begrijp zijn issue m.b.t. het vast staan en ik wil niets forceren, omdat het 'moet'. Snap je? Het is zijn issue niet om mij dwars te zitten, het is ontstaan uit angst.

Verder zal ik zo'n onbreekbaar halster niet kopen. Want:
- Ik zie er het nut niet van in. Mijn paard breekt geen halsters, hij heeft 2x een halstertouw stuk getrokken lang geleden, toen hij nog veel 'hing'.
- Het lijkt mij heel erg onveilig, een onbreekbaar halster, waar je je paard aan vast zet.
- Ik wil met een halster goed communiceren met mijn paard en dat doe ik veel beter met een touwhalster.
- Ik vind de gewone stalhalsters niet mooi.
- Ik vind ze veel te prijzig.
- Ik zie er de toegevoegde waarde in het geval van mijn paard en mij niet in.

En ik vrees dat er ooit mensen zullen zijn die zo'n halster omlaten bij paarden in de wei of op stal. Want mensen maken domme fouten. Ik moet er niet aan denken wat zo'n halster dan kan aanrichten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:09

aangezien dat nu ook al het geval is met nylon halsters, die in mijn ervaring ook onbreekbaar zijn (meerdere gevallen van ophaning tot de dood bekend, en reken maar dat een paard in zo'n situatie kracht zet), hoop ik toch niet dat er mensen zijn die zo dom zijn om dit halster, of een andere onbeveiligde, om te laten op stal of op het land.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:16

Ik hoop het ook niet, merrieveulen, maar de geschiedenis laat zien hoe dom mensen kunnen zijn. Ik heb niet zo'n vertrouwen in de mensheid, helaas........

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:23

is nieta llen uit dommigheid, vaak weten mensen niet dat af moet op stal, of mag het niet op sommige stallen
als dan niks aan het halster kotm te hangen, dat niet p stal en op wei ommag, vrees ik dat er veel ongelukken gebeuren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:31

Domheid of onwetendheid ligt in dit geval bij mij niet ver uit elkaar. Sorry.
Maar als je paarden hebt, behoor je de gevaren van halsters omlaten gewoon te weten.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:34

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:17

Ik heb al eens eerder gereageerd maar ik vraag me nog steeds iets af. Waarom een 'ónbreekbaar halster' kopen terwijl een normaal halster hetzelfde effect heeft. Ik leg het even uit. Ik heb bijvoorbeeld gewoon een halster van 10 euro. Als ik mijn paard vast zet, dan zet ik hem meestal tussen twee halstertouwen in( dus touwen aan de zijkant). Maar aan deze halstertouwen zit een PANIEKHAAK. Als hij dus gaat hangen dan schiet de haak van touwen zeg maar open. Zelfde effect. Paard heeft halster nog om en de touwen zijn niet kapot( zijn alleen maar open geschoten kan je gewoon weer dichtdoen en weer gebruiken) Touwen kosten ongeveer 5 euro ofzo.
Veel goedkoper dus en heeft hetzelfde effect!!

Afbeelding