Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
roest schreef:dus dat ligt niet aan mij, heb een jaar op een (western) handelsstal gewoont met 70 paarden, er is nooit een halster gebroken daar
merrieveulen schreef:roest schreef:dus dat ligt niet aan mij, heb een jaar op een (western) handelsstal gewoont met 70 paarden, er is nooit een halster gebroken daar
misschien allemaal heilige paardjes bij jullie, of supergoede trainers dan... nee serieus, ik vind het een dom product en de redenen die worden gegeven (o.a. hoe vaak/ snel een halster breekt), klinken een beetje verbogen ten gunste van de makers van het product.
maar ja, het is ook wel een fijn gevoel, om kennelijk zo'n goede neus voor kwaliteitshalsters te hebben dat ze allemaal heel blijven, hihi!
merrieveulen schreef:mee eens. hoewel ik betwijfel of dit de kans op nekletsel vermindert.
VIPPIEKIPPIE schreef:Liever neklestsel dan hetgeen het paard gebeurt is wat ik ken. Staat lekker in de wei te grazen, heeft jeuk achter zijn oor, hoefijzer hangt iets los, krabt met zijn hoef achter zijn oor, losse ijzer haakt door het halster. Hoppa, paard staat vast en heeft in zijn pogingen los te komen zijn hele hoofd opengehaald is doodgebloed en had hoogstwaarschijnlijk hoofdletsels. De eigenaren hebben hem die avond zo gevonden. Zal je gebeuren.(was een straat verderop bij mij gebeurt, niet zo lang geleden.
roest schreef:VIPPIEKIPPIE schreef:Liever neklestsel dan hetgeen het paard gebeurt is wat ik ken. Staat lekker in de wei te grazen, heeft jeuk achter zijn oor, hoefijzer hangt iets los, krabt met zijn hoef achter zijn oor, losse ijzer haakt door het halster. Hoppa, paard staat vast en heeft in zijn pogingen los te komen zijn hele hoofd opengehaald is doodgebloed en had hoogstwaarschijnlijk hoofdletsels. De eigenaren hebben hem die avond zo gevonden. Zal je gebeuren.(was een straat verderop bij mij gebeurt, niet zo lang geleden.
wat moet een paard met een halster op in de wei
merrieveulen schreef:ik prefereer geen van beiden. ik gebruik bij jonge of onvervaren dieren altijd breekbaar spul, en hou deuren en hekken dicht mochten ze wel loskomen. gelukkig is het nog nooit nodig geweest. halsters omlaten in de wei of paddock of stal doe ik nooit.
@ roest, jouw methode werd hier door iemand gebruikt bij onstuimige hengsten. deze had hij keurig opgevoed, was puur om in te zetten in geval van nood. de extra lus deed hij zo'n 20 cm lager aan de hals.
VIPPIEKIPPIE schreef:Lynn_Nikita schreef:Lees hier het hele bericht.
leer een paard opvoeding.
Gaat hij vaak hangen, zorg dat je dat paard niet vastzet, of met een longeerlijn die die zelf vasthoud aan einde of met 2en bent.
Dit is gewoon toegeven en het paard zijn zin geven, niet mijn manier van opvoeding, maar goed.