Deel geredde paarden naar de slacht, PvdD richt fonds op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Deel geredde paarden naar de slacht, PvdD richt fonds op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:08

ik denk dat het nu een beetje offtopic gaat worden, want over het slachten van dieren zijn al tig topics.
komop, onze voorouders aten al vlees om te overleven, ze gebruikten de huiden als kleding en als tentzeil, en de botten werden ook gebruikt, toen er luxe artikelen kwamen werd alles anders,maar vlees bleef vlees, en ik houd van vlees.en met mij vele anderen.
doordat we in huizen wonen en niet meer in tenten, en we van een vleesfiletje houden en een kroketje, worden dieren op grote schaal gefokt en geslacht, en is een koe of varken niet genoeg voor een gezin voor een maand(oid)
dus zijn er slachtfabrieken, mede ook omdat nederland rijker wordt van alle export van huiden en vlees.

of deze paarden nu naar de slacht gaan of niet, maakt in principe niets uit, waar het mij om gaat is dat er mensen zomaar hun dieren op deze wijze kunnen houden en zo kunnen behandelen zonder dat ze ervoor gestraft worden, kijk dat vind ik een triest feit.
waarschijnlijk zijn veel van deze beestjes bij de slacht beter af dan in de eeuwige handel terecht komen, op akelige markten en steeds nieuwe eigenaars.
dus laten we niet gaan discussieren over hoe zielig de slacht wel niet is,
ik hoop dat er op een of andere manier de paarden van de man worden afgenomen,
en dat dan de bruikbare dieren op een veiling worden geveild, en de niet bruikbare dieren in nederland op diervriendelijke wijze worden geslacht.
de man boet genoeg als al zijn paarden in beslag worden genomen,en zijn gezicht bekend wordt gemaakt, zodat hij niet weer zoveel ;paarden kan inkopen.
imo is die discussie nutvoller dan het wel of niet zielig zijn van het slachten van deze dieren

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:11

Ik weet niet hoor.
Ik vind mijn familieleden altijd nog belangrijker dan mijn pony...

En we kunnen nog zo'n goede koe thuis hebben, zo'n lieve, zo'n mooie, maar een keer is voor die koe ook het leven afgelopen. Dat hoort erbij.

En je hoeft geen vegetariër te zijn om dierenliefhebber te zijn...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:12

newt schreef:
Ik wilde mij in eerste instantie niet bemoeien met dit.. maar toch kan ik het niet laten...

Mijn gedachten precies... Maar dan over jóuw post!

newt schreef:
Ik vind het klinklare onzin zoals de meesten reageren over hoe zielig het is en hoe erg het is en dat de paarden hebben gevoxhten voor hun leven... een paard kan zwemmen, die paarden waren uit zichzelf zel naar de kant gezwommen als er niemand zich er zo mee bemoeid had.. wat nou veel geld in gestoken.. dat is de overheid z'n eigen schuld.. wat nou levens gevaarlijke reddings actie.. zelf zeker nog nooit met een paard wezen zwemmen...

Ja, een paard kan zeer zeker zwemmen.
Loop met hem vanaf het stand het water in en hij zal vast en zeker weer terug naar land zwemmen.
En stonden deze paarden op het strand, was dat zéker ook geen prbleem geweest.
Maar het feit is dat deze paarden op een stukje land stonden, zonder enig drinkwater en voedsel tot hun beschikking.
Daar komt ook nog eens bij dat deze paarden, zover ik weet, niet écht dicht bij het land stonden en het dus een redelijk eind zwemmen was voor ze voordat ze weer vaste grond onder de voeten zouden hebben.
Plús het feit dat ze dus niet zómaar even hoefden te zwemmen voor ze aan de kant zouden zijn.
Hun redders hebben zorgvuldig een pad moeten afzetten, langs hekken en prikkeldraad(?) zodat ze zichzelf niet zouden bezeren.
Ook dat zou geen probleem zijn mits de leider van de paarden een TomTom zou hebben die hun langs deze obstakels zou navigeren.
Maar ík kon geen TomTom bekennen.. Jij wel?!?

newt schreef:
Veel mensen maken er zo'n ophef van.. denk je dat dit niet vaker gebeurd.. het zijn slacht paarden jammer.. maar helaas... zo zijn er zoveel meer dieren voor de slacht.. en geloof me die lopen niet op een groot stuk weideland waar ze kunnen eten wat ze willen... nee die staan opgehokt en worden tot dodens aan toe vol gevoerd met weet ik niet wat voor eten... dat is pas zielig...

Meer en deel van de bokkers vind het slachten van paarden ook geen probleem.
Ze hebben problemen met het slachten van déze paarden.
De paarden waar zoveel mensen hun best voor gedaan hebben, en waar 6 ruiters hun leven voor geriskeerd hebben!

newt schreef:
als de media er niet bij was geweest, waren de paarden niet vrijdag maar woensdag, diezelfde dag al naar vaste land gegaan...

De paarden waren inderdaad erg camera schuw.
Dat is vast de reden geweest dat ze niet dezelfde dag/avond terug naar de kant gezwommen zijn Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:14

newt schreef:
als de media er niet bij was geweest, waren de paarden niet vrijdag maar woensdag, diezelfde dag al naar vaste land gegaan...

Dat gebeurde ook..... als kadaver 16 stuks dus, daarom kwam de media erbij.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:14

het slachtverhaal kan ik nog inkomen,maar het feit dat deze familie niet op tijd de juiste maatregelen heeft genomen terwijl zij beter zouden moeten weten vindt ik wel een kwalijke zaak. Ikvraag me af of mensen die hun brood met dieren moeten verdienen het welzijn ook als eerste prioriteit kunnen stellen. Voor mij bevestigt deze situatie wel weer die gedachte. Let op voor de critici..ikzeg niet dat dit soort mensen slecht voorhun dieren zijn,maar andere belangen zoals geld wegen zwaarder. Ik ben enorm blij met een partij die dat ook eens aan de kaak stelt. Want geld staat helaas nog vaak aan de macht.Enne.... die zogenaamde zelfredzaamheid waarover werd gesproken vind ik hier helemaal niet realistisch. In de vrije natuur zouden deze paarden nooit in deze situatie zijn gekomen. De menselijke inmenging van het zetten achter de dijk op dit tijdstip moet dus ook menselijke consequenties hebben (dus je verantwoordelijkheid nemen).

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:15

Mwahaha, rare actie van de PVD. Mijn gedachten gaan uit naar alle dieren die niet zoveel aandacht van de media hebben gehad en nu richting Italie gaan om geslacht te worden.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:16

Ik weet niet hoeveel ze hebben waargeschuwd, maar vorig jaar hadden wij thuis met een halve meter sneeuw ook nog een koppel pinken buiten lopen. Dat hadden we helemaal niet verwacht, en ik denk dat hij gewoon het weer heeft onderschat. Kan gebeuren. Punt.

En als het nou koeien of schapen waren geweest? Was dan ook al deze ophef geweest?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:17

Sjoert schreef:
Leest iedereen nou over de post van newt heen?
Dat noem ik nou nog eens een nuchtere kijk op de zaak.
Newt, jij verwoordt precies mijn gedachte. Ja

Een quote zou handig zijn.......

Citaat:
Clementie? Clown
Een dier moet wel een dier blijven.

Dus minder dan een mens. Natuurlijk. Clown

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:20

ook met andere dieren, had ik er graag een ophef over gezien!!! en allerlei andere situaties zoals italie, etc. Gewoon wat meer respect voor de beesten.

doom

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:24

om deze rede ga ik dus ook stemmen op wilders!!

partij voor de dieren komt er toch niet en wilders heeft ook zeer goede straffen voor mishandeling van dieren etc ..!!!

stemmen op wilders zou ik dus zeggen!! Haha!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:25

Op zich kan ik het begrijpen dat er dieren van deze kudde alsnog geslacht gaan worden, daar waren ze in eerste instantie al voor bestemd. Maar toch vind ik het ergens zielig.
Eerst laten ze je bijna verzuipen en daarna onderwerpen ze je aan het meest gruwelijke van paardenslacht: de trip naar Italie.
Dat is het ergste voor mij persoonlijk. Slachten, oke als het moet maar die transporten zijn echt walgelijk.

Leuk van de PvdD, maar er zijn miljarden andere dieren die ook graag gered zouden worden. Beetje zinloze actie dus.

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:27

doom schreef:

partij voor de dieren komt er toch niet en wilders heeft ook zeer goede straffen voor mishandeling van dieren etc ..!!!

Rest van zijn programma al gelezen? Slapen

Topic loopt een beetje uit de hand geloof ik ....

moon2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:28

Dit bericht heb ik net naar de PvdD gemaild:

Prima actie wat jullie willen doen voor de paarden uit Friesland.
Willen jullie echt daadkrachtig optreden dan zouden jullie kunnen overwegen om al dan niet in samenspraak met de boer een veiling te organiseren om deze paarden te redden.
Jullie zouden tevens tijdens de veiling een loterij kunnen houden waarbij de prijzen bestaan uit privélessen van bekende ruiters zoals Anky van Grunsven, Coby van Balen, Tineke Bartels, Edward Gal, Jeroen Dubbeldam, Albert Voorn, Albert Zoer, etc. Mischien dat de lokale ruitersportwinkel ook nog iets leuks heeft liggen. Met de opbrengst van de veiling stellen jullie de boer schadeloos en kunnen jullie de paarden die niemand hebben wil, plaatsen in paardenpensions voor bejaarde en zieke paarden. Zo onstaat er een win-win situatie voor mens en dier. Gezien de media aandacht voor deze dieren de afgelopen dagen zou het niet moeilijk moeten zijn op dit te organiseren en denk ik dat de boer graag wil meewerken om ook zijn bedrijf veilig te stellen.

Feit blijft dat deze dieren een "gezicht" hebben gekregen. Dit maakt dat wij iets voor ze willen doen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:28

picobello schreef:
Op zich kan ik het begrijpen dat er dieren van deze kudde alsnog geslacht gaan worden, daar waren ze in eerste instantie al voor bestemd. Maar toch vind ik het ergens zielig.
Eerst laten ze je bijna verzuipen en daarna onderwerpen ze je aan het meest gruwelijke van paardenslacht: de trip naar Italie.
Dat is het ergste voor mij persoonlijk. Slachten, oke als het moet maar die transporten zijn echt walgelijk.

Leuk van de PvdD, maar er zijn miljarden andere dieren die ook graag gered zouden worden. Beetje zinloze actie dus.

Dat komt omdat er gewoon zó gigantisch veel dieren tegenwoordig zijn! dat je er bijna geen kijk mee op hebt! het zijn er gewoon te veel om allemaal te redden.
Maar als je er toch iets aan wilt doen, zul je toch ergens moeten beginnen! en een aantal mensen zullen heus wel aan het protesteren zijn tegen al die dieren die een slecht leven hebben, en daarna naar Italië gaan om geslacht te worden.. helaas wordt er gewoon te weinig aandacht aan gegeven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:31

Op Wilders stemmen??? Never nooit niet!!

Ik vind ook dat andere dieren die het slecht hebben geholpen moeten worden, absoluut.
En ja, ik vind dat als je niet vegetarisch bent of op zijn minst biologisch vlees eet, je wel eens mag nadenken over je dierenliefde. Zo ver durf ik wel te gaan.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:36

Ik vind het echt erg om te lezen dat sommigen hier dieren beneden de mens vinden staan.....

Alleen maar omdat onze diersoort (want ja, mensen zijn ook een diersoort) verder ontwikkeld is? De arrogantie om jezelf dan boven een ander te plaatsen vind ik echt absurd!

Alle dieren zijn gelijk!

Doet me wel gelijk denken aan Animal Farm: All animals are equal - but some animals are more equal than other animals.....

hoe waar Verdrietig

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:37

Dus ik ben geen dierliefhebber als ik midden in de nacht bij een koe ga kijken hoe het gaat met het afkalven? Of dat ik een ziek kalfje alles probeer te geven, maar dat toch dood ging aan de gevolgen van diarree? Of dat wij de koeien bij 30 graden en brandende zon binnen laten omdat ze anders zélf gaan lijden (En ja, we hebben bomen bij de wei, maar daar gaan ze dan allemaal bij liggen en wanneer ze opstaan scheiten ze alles onder, en ze gaan dan in elkaars mest liggen wat weer kan leiden tot uierontsteking etc.) Of dat we keidruk zijn met het voeren, schoonmaken van de ligboxen, zorgen voor zieke koeien? Nou... Ik voel me dus echt geen dierliefhebber hoor...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:40

Ik vind het echt super triest, maar de slacht was ook al voor dit drama hun bestemming.
Ik hoop dat de PvdD ( en misschien wij) iets oor ze kunnen betekenen, zodat ze niet in nog meer ellende terecht komen. ( Ookal betwijfel ik of het de paarden baat om bij die Lootsma te blijven Nagelbijten / Gniffelen )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:40

Barmat schreef:
Ik vind het echt erg om te lezen dat sommigen hier dieren beneden de mens vinden staan.....

Alleen maar omdat onze diersoort (want ja, mensen zijn ook een diersoort) verder ontwikkeld is? De arrogantie om jezelf dan boven een ander te plaatsen vind ik echt absurd!

Alle dieren zijn gelijk!

Doet me wel gelijk denken aan Animal Farm: All animals are equal - but some animals are more equal than other animals.....

hoe waar Verdrietig

Precies, Barmat. Ik vind het heel erg om te lezen dat sommige zogenaamde 'dierenliefhebbers' hier blijkbaar zo denken. Zegt weer genoeg.......

selnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:41

Persoonlijk heb ik er wel moeite mee om paarden te fokken om ze te laten slachten maar ik weet dat dat puur emotie is. We doen immers hetzelfde met bv koeien, kippen, varkens etc. etc. Ik heb wel grote problemen tegen het feit dat ze eerst op transport naar Italie moeten omdat daar het vlees meer opbrengt. De verzorging tijdens het transport is vaak barbaars en paarden worden onder zeer slechte omstandigheden vervoerd! En daar moest nu eens iets aangedaan worden.

Ik vind de situatie wel idioot, een paar super meiden die hun leven riskeren voor die paarden en waardoor (achteraf) de zakken van die boer gevuld kunnen worden. Daar komt het nu op neer. En ja, ik weet wel dat de drachtige merrie's niet geslacht worden, maar hun nakomelingen dan wel over een jaar of twee waarschijnlijk!!

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:44

doom schreef:

Ik geef je gelijk ik stem ook wilders Haha!;)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:45

Ik ga CDA stemmen. Die zijn tenminste iets realistischer voor de landbouw ...

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:46

Wat me nog het meest steekt is dat deze man ondanks zijn wangedrag toch nog geld gaat verdienen aan deze dieren.
Het feit dat ze bestemd waren voor de slacht is natuurlijk iets waar je in dit geval niet omheen kunt. Die bestemming hadden ze ook al voordat ze in deze situatie terecht kwamen.
Het feit blijft dat het triest is dat ze op transport naar Italie gaan.
Ik denk alleen dat het niet reeel is dat de eigenaar hier het geld van opstrijkt. Dat is wel het laatste wat ie verdient heeft.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:47

We kunnen wel eentopic maken:Pom te vragen wat iedereen gaat stemmen:P
we dwalen een beetje af nu geloof ik haha Tong uitsteken

En wat ik nu het belangrijkste vind is dat die beesten het goed moeten hebben
die boer zen straf krijgt
en een veiling vind ik een goed idee
en voor moon2 die een brief naar pvdd heeft gedaan vind ik ook goed !super
hopen dat ze er wat mee doen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:48

Ylana schreef:
Meer en deel van de bokkers vind het slachten van paarden ook geen probleem.
Ze hebben problemen met het slachten van déze paarden.
De paarden waar zoveel mensen hun best voor gedaan hebben, en waar 6 ruiters hun leven voor geriskeerd hebben!

Wat er gebeurt is is vreselijk. En dat transport naar Italie is ook vreselijk. Dat staat als een paal boven water. Maar wat moet je als particulier met dit soort paarden? Nooit in handen geweest, niet selectief mee gefokt, ze kunnen niks en ze hebben weinig potentie. Ze hebben geen enkele marktwaarde. Ga jij daar als particulier je geld insteken? Want een waardeloos paard waar je niks mee kan kost in onderhoud net zo veel als een paard waar je wel wat mee kan. Als slachtdier hebben ze verder gewoon een beregoed leven gehad (op de overstroming na). Hoeveel procent van de slachtdieren als varkens, kippen en koeien denk jij dat sterft onder erbarmelijke omstandigheden voordat ze uberhaupt bij de slacht aankomen?

Eigenlijk is het voor die boer wel handig dat dit hele gebeuren zo in de media is gekomen. Ineens willen nu wel allerlei particulieren deze paarden hebben omdat ze iets ergs mee hebben gemaakt. Dan vangt hij er altijd nog meer voor als dat ze naar de slacht gaan... Dan kopen ze zo'n paard uit emotie, gaan ermee klungelen, dan wordt het uiteindelijk toch niks en dan beland zo'n paard uiteindelijk alsnog bij de slacht. De particulier wacht een grote teleurstelling, is een hoop geld, tijd en energie kwijt en voor het paard is het gewoon een stressvol uitstel van executie.

Misschien dat dit hele gebeuren mensen aan het denken zet dat je niet zomaar lukraak een veulen moet fokken omdat je toevallig een merrie hebt waar je niks mee kan of omdat de ongekeurde hengst van de buurman zo goedkoop is. Deze manier van fokken levert doorgaans nu eenmaal paarden op zonder potentie die niemand uiteindelijk wil hebben. Dus belanden dit soort paarden bij dergelijke boeren en uiteindelijk dus bij de slacht.

Ik zie zo vaak van die kansloze kruizingen voorbij komen (friesxdraver, kwpn-er xtinker draverxandalusier etc) Dan denk ik altijd: wat bezielt mensen om zo'n waardeloos veulen te fokken? Als je een veulen fokt, fok dan selectief met goedgekeurde/goed presterende ouders. Dan heeft het veulen in ieder geval een grotere kans op een leven als iemands sport/recreatie/men etc. paard.

Door dit soort dieren op te vangen, hou je het hele gebeuren alleen maar in stand. Als je echt wat wil doen, wees dan bewust van wat je fokt/koopt. Zorg dat je paard/fokproduct marktwaarde behoudt en geschikt is en blijft voor sport/recreatie. Koop geen jong paard als je geen ervaring hebt met het opleiden van paarden; een verpest/slecht opgeleid/opgevoed paard heeft geen marktwaarde (zeker niet als hij al wat ouder is). Zoveel brengt een slachtpaard nu ook weer niet op, een fijn sport/recreatiepaard levert meer op. Wees dan selectief met wat je koopt, koop dus geen paard uit medelijden, maar koop een paard omdat hij geschikt is voor hetgeen jij ermee wil. Dan dwing je handelaren/boeren en fokkers indirect dus ook om met kwalitatief betere paarden te komen. En kwalitatief betere paarden belanden doorgaans niet zo snel bij de slacht.