Paardenhoudster woedend na inval
Door Norbert Bökkerink
Vrijdag 25 augustus 2006, ULICOTEN - "Ach ja, het is weer bijna oktober. De vierde dag van die maand is het werelddierendag, dus moet de dierenbescherming nu wel weer even scoren." Af en toe vol van cynisme vertelt Wanda van Duin, eigenaresse van de Ulicotense paardenhouderij Pelgrims Park, haar verhaal. Het verhaal over 'de inval' van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming, waarbij afgelopen woensdag 12 van haar 46 Pinzgauer Noriker-paarden in beslag werden genomen. Wanda van Duin bij enkele paarden in de wei. FOTO TON SCHLUTER
Deze foto is gisteren gemaakt:

Wegens 'onthouding van medisch zorg en voeding', zoals Van Duin officieel te horen kregen. Een beschuldiging waar ze niets van snapt en die volgens haar ook nergens op kan worden gebaseerd. "Ik verzorg al jaren de rondritten per huifkar door Baarle. Onder andere in opdracht van Landgoed Scholingen. Dat alleen dat al levert vijf- tot zesduizend klanten per jaar op. Verder houden we dieren ten behoeve van de paardenmelkerij en verzorg we paardenvakantiekampen. Dat ga je toch allemaal niet op het spel zetten door je dieren slecht te verzorgen?"
Wand van Duin is een dag later de schrik, verbazing en verontwaardiging nog nauwelijks te boven. "Opeens, zonder enige aankondiging of waarschuwing stonden ze woensdagochtend met z'n tweeën op het erf", vertelt ze. "Of ze even mochten rondkijken, want de dierenbescherming was getipt dat ik mijn dieren verwaarloos. 'Ga uw gang', zei ik, 'ik heb niets te verbergen en ben verder even weg naar een afspraak. Toen ik om twee uur 's middag terug kwam, stond er opeens een hele delegatie van de dierenbescherming, compleet met veewagen, op het erf."
Want, zo kreeg Wanda te horen, de inspecteurs hadden inderdaad 'ernstig zieke en ondervoede' dieren gevonden. "En dat klopt in zoverre dat vier van mijn paarden inderdaad niet helemaal in orde zijn", erkent Wanda van Duin. "Maar als je 46 paarden hebt, zitten er natuurlijk altijd wel een paar zieke dieren tussen. Dat verhaal begint met een dier dat tijdens het noodweer van drie weken geleden een afgebroken tak van een dennenboom in zijn oog kreeg. Dat is daardoor ernstig ontstoken geraakt, maar het dier is onder behandeling van een dierenarts. Het tweede paard is herstellende van een acute leverontsteking. Het is natuurlijk logisch dat het als gevolg van die ziekte er inderdaad vermagerd uitzag. En de twee andere paarden hebben een aandoening aan de rug, a-tactisch geheten, die onder paarden wel vaker voorkomt. De dieren zijn hierdoor ongeschikt om een nog huifkar te trekken of als rijdier te gebruiken. Maar ik kan ze nog wel heel goed als 'knuffeldieren' gebruiken voor de zorgboerderij die ik hier wil beginnen."
Dat naast deze vier paarden nog eens acht andere dieren in de veewagen verdwenen is voor Wanda een raadsel. "Het gaat om zes volwassen dieren en twee jonge veulens, die natuurlijk niet niet alleen achter konden blijven. Ze zijn willekeurig uit het weiland gehaald, omdat ik er teveel dieren had lopen, zeiden ze. Terwijl ik hier zeveneneenhalve hectaren weiland bezit? Onbegrijpelijk."
Wanda van Duin heeft geen enkel idee aan wie of wat ze dit alles heeft te 'danken'. "Misschien een rancuneus iemand? Die kom je tenslotte wel vaker tegen in de paardenwereld. Verder kom ik van origine niet uit deze omgeving en heb ik hier in de loop der jaren natuurlijk ook wel eens met deze of gene problemen gehad. Het is trouwens ook niet de eerste keer dat ik dit meemaak. De Algemene Inspectiedienst en de Dierenbescherming zijn hier namelijk anderhalf jaar geleden ook al eens op bezoek geweest. Maar toen zijn ze tot de conclusie dat ze hier alleen maar hun tijd zaten te verdoen. Het vervelende is alleen, dat zoiets je altijd blijft achtervolgen."
Volgens woordvoerder Jelko de Ruijter van de Dierenbescherming is aan het besluit twaalf dieren af te voeren een gedegen afweging vooraf gegaan. "Dat doen de twee inspecteurs niet op eigen houtje. Ze worden hierin bijgestaan door een dierenarts, die ook de beslissing neemt."
De Ruijter wilde donderdag niet zeggen waar de in beslag genomen dieren zijn ondergebracht. Het Openbaar Ministerie moet nu beslissen of en zo ja hoeveel dieren eventueel teruggaan naar Ulicoten of dat ze naar een nieuwe eigenaar gaan.