Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 10:41

Citaat:
Paardenhoudster woedend na inval
Door Norbert Bökkerink

Vrijdag 25 augustus 2006, ULICOTEN - "Ach ja, het is weer bijna oktober. De vierde dag van die maand is het werelddierendag, dus moet de dierenbescherming nu wel weer even scoren." Af en toe vol van cynisme vertelt Wanda van Duin, eigenaresse van de Ulicotense paardenhouderij Pelgrims Park, haar verhaal. Het verhaal over 'de inval' van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming, waarbij afgelopen woensdag 12 van haar 46 Pinzgauer Noriker-paarden in beslag werden genomen.

Wanda van Duin bij enkele paarden in de wei. FOTO TON SCHLUTER
Deze foto is gisteren gemaakt:

Afbeelding

Wegens 'onthouding van medisch zorg en voeding', zoals Van Duin officieel te horen kregen. Een beschuldiging waar ze niets van snapt en die volgens haar ook nergens op kan worden gebaseerd. "Ik verzorg al jaren de rondritten per huifkar door Baarle. Onder andere in opdracht van Landgoed Scholingen. Dat alleen dat al levert vijf- tot zesduizend klanten per jaar op. Verder houden we dieren ten behoeve van de paardenmelkerij en verzorg we paardenvakantiekampen. Dat ga je toch allemaal niet op het spel zetten door je dieren slecht te verzorgen?"

Wand van Duin is een dag later de schrik, verbazing en verontwaardiging nog nauwelijks te boven. "Opeens, zonder enige aankondiging of waarschuwing stonden ze woensdagochtend met z'n tweeën op het erf", vertelt ze. "Of ze even mochten rondkijken, want de dierenbescherming was getipt dat ik mijn dieren verwaarloos. 'Ga uw gang', zei ik, 'ik heb niets te verbergen en ben verder even weg naar een afspraak. Toen ik om twee uur 's middag terug kwam, stond er opeens een hele delegatie van de dierenbescherming, compleet met veewagen, op het erf."

Want, zo kreeg Wanda te horen, de inspecteurs hadden inderdaad 'ernstig zieke en ondervoede' dieren gevonden. "En dat klopt in zoverre dat vier van mijn paarden inderdaad niet helemaal in orde zijn", erkent Wanda van Duin. "Maar als je 46 paarden hebt, zitten er natuurlijk altijd wel een paar zieke dieren tussen. Dat verhaal begint met een dier dat tijdens het noodweer van drie weken geleden een afgebroken tak van een dennenboom in zijn oog kreeg. Dat is daardoor ernstig ontstoken geraakt, maar het dier is onder behandeling van een dierenarts. Het tweede paard is herstellende van een acute leverontsteking. Het is natuurlijk logisch dat het als gevolg van die ziekte er inderdaad vermagerd uitzag. En de twee andere paarden hebben een aandoening aan de rug, a-tactisch geheten, die onder paarden wel vaker voorkomt. De dieren zijn hierdoor ongeschikt om een nog huifkar te trekken of als rijdier te gebruiken. Maar ik kan ze nog wel heel goed als 'knuffeldieren' gebruiken voor de zorgboerderij die ik hier wil beginnen."
Dat naast deze vier paarden nog eens acht andere dieren in de veewagen verdwenen is voor Wanda een raadsel. "Het gaat om zes volwassen dieren en twee jonge veulens, die natuurlijk niet niet alleen achter konden blijven. Ze zijn willekeurig uit het weiland gehaald, omdat ik er teveel dieren had lopen, zeiden ze. Terwijl ik hier zeveneneenhalve hectaren weiland bezit? Onbegrijpelijk."

Wanda van Duin heeft geen enkel idee aan wie of wat ze dit alles heeft te 'danken'. "Misschien een rancuneus iemand? Die kom je tenslotte wel vaker tegen in de paardenwereld. Verder kom ik van origine niet uit deze omgeving en heb ik hier in de loop der jaren natuurlijk ook wel eens met deze of gene problemen gehad. Het is trouwens ook niet de eerste keer dat ik dit meemaak. De Algemene Inspectiedienst en de Dierenbescherming zijn hier namelijk anderhalf jaar geleden ook al eens op bezoek geweest. Maar toen zijn ze tot de conclusie dat ze hier alleen maar hun tijd zaten te verdoen. Het vervelende is alleen, dat zoiets je altijd blijft achtervolgen."

Volgens woordvoerder Jelko de Ruijter van de Dierenbescherming is aan het besluit twaalf dieren af te voeren een gedegen afweging vooraf gegaan. "Dat doen de twee inspecteurs niet op eigen houtje. Ze worden hierin bijgestaan door een dierenarts, die ook de beslissing neemt."
De Ruijter wilde donderdag niet zeggen waar de in beslag genomen dieren zijn ondergebracht. Het Openbaar Ministerie moet nu beslissen of en zo ja hoeveel dieren eventueel teruggaan naar Ulicoten of dat ze naar een nieuwe eigenaar gaan.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:43

Hoeveel paarden stonden er?? Hoeveel paarden waren in slecht conditie? En als je kan aantonen dat er een da bij komt. En dat je echt je best doet om die beesten een dierwaarlijk bestaan te geven. Dat moet dan toch ook gezien geworden. Je ziet toch op zo,n erf hooi, bix ect liggen. Waarom word dat niet eerst uitgezocht. Met de vraag hoe en wat. Als er dan dingen zijn die niet kloppen of wat dan ook. Dan kan er toch altijd nog ingegrepen worden. En inplaats hier allemaal je mening te geven, van slecht, zielig, ik dit, ik dat, en jij zus en jij zo. Mens stap in je auto en ga kijken en helpen.
Tuurlijk zie ik foto,s waarvan ik denk, poepoe moet dit nou. Maar ik zie ook een vrolijk veulentje en wel een dik paard. Maar ik zie ook magere paarden die alleen mager zijn.
Moet je dan alle mensen die te dun zijn ook direct afvoeren. Mensen met een wond, gebroken been ook direct afvoeren. Ik vind sommige opmerkingen hier erg kortzichtig. Misschien denk ik wel te goed dat kan ook

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:43

Arabesk schreef:
Deze foto is gisteren gemaakt:

Afbeelding

Arabesk, nogmaals: niemand zegt dat ALLE paarden verwaarloosd zijn. Dus het heeft geen nut om foto's te plaatsen van de paarden die ze hebben laten staan, want daar gaat het in dit geval niet om. Het gaat om paarden met kapotte hoeven (oke, dit is nog te verhelpen), paarden die graatmager zijn (oke, als ze oud zijn gaat eten minder goed, maar een weldekend mens laat een ontstoken kies trekken) en om een paard met een oog dat er half uit hangt. Ik vind het eNg dat je dit allemaal goedkeurt. Je hoort mij btw niet roepen dat het met NH te maken heeft, maar ik vind het wel erg kortzichtig dat je het voor de eigenaresse blijft opnemen in deze gevallen. Dat oogverhaal is NIET goed te praten, als heeft ze er 3x per dag een DA bij laten komen. Er is niet gebeurd wat er had moeten gebeuren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:45

De mensen die zware oogkleppen op hebben nodig ik uit om eens een kijkje te nemen bij het bedrijf.Achter ligt een bos, kun je langs de weiden lopen waar de norikers staan.
Als zogenaamd alle slechte, zieke oude paarden weg zijn, veklaarr mij waarom bv de 2 spikkels die er staan van 3 en 4 als ik het goed heb er ook bij staan als gratenpakhuis.Ook de andere jonge dieren staan er zo bij.
Zo ook de andere weide, leeg gezogen merrie met veulen en nee geen veulen van een paar maanden oud maar eerder een paar dagen a weken, het veulen ziet er goed uit, over de merrie wil ik liever zwijgen.Ze is vel over been.
Om over de hoefverzorging maar niet te spreken want nee, gister (dus recent) waren deze paarden dus echt niet bekapt.
Ze staan in een wei, een hele kale met een handje hooi op de grond, waar de merries onderling voor vechten omdat het gewoon te weinig is.Van de verdere paarden die binnen staan kan ik niets zeggen, maar ik vind het echt verwaarlosing en nee ik ben niet anoniem en heb geen schaduwaccount geplaatst.
Wil desnoods nog weleens terug gaan hoor om recente foto's te plaatsen (maar liever niet).Ik heb genoeg gezien om mijn oordeel te vellen.
Arabesk, ik hoop dat je recente foto's wilt plaatsen, ik kan het niet begrijpen hoe goed je ook met de eigenaar over weg kan dat je niet ziet dat het hier gaat om verwaarlozing van paarden.En dan heb ik het niet over de kneusjes en de zieke dieren.
Je kunt niet alles op het wisselen gooien,dan zou ieder paard daar aan het wisselen moeten zijn.
Nee laat de rechter maar eens uitspraak doen en de eigenaresse hulp krijgen.

IK heb geen persoonlijke vete met de eigenaar, helemaal niet, maar het gaat hier om het welzijn van deze paarden en dat staat bij mij voorop!
Laatst bijgewerkt door timokyana op 25-08-06 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:47

Over t algemeen komt de DB niet echt bepaald snel in actie hier in Nederland. Dus ik ga er dan ook vanuit dat ze gegronde redenen hadden om in beslag te nemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 10:48

ik zit op dit moment niet in Baarle

de foto's die ik heb zijn van 8 juli, en 28 mei
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-08-06 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:49

janderegelaa schreef:
Tja, Arabesk komt niet met foto's van gezonde paarden...

die ga ik jullie dan straks even geven, want ja ik heb toevallig 3 weken geleden ALLE paarden op het bedrijf op de foto gezet! Ik ga nu even naar de melkerij, we hebben namelijk bezoek van 60 man (en nee die gaan dus echt niet uitgenodigd worden als het werkelijk zo slecht is!!!)

De dierenarts is doorslaggevend geweest, die heeft gezegd: wanda je hebt te veel paarden en wat moet je met zo'n kneus en gaf die jaarling een flinke duw..... die dierenarts is notabene hier de deur gewezen in het verleden en die kwam nu even de paarden keuren! Ze zagen het goed dat die 6 paarden mager (nou ja 2 niet maar atactisch)waren (1 leveraandoening, 2 oude trekpaarden, oogontsteking/been), maar het verhaal erachter interesseerde ze totaal niet...als ze maar konden scoren! Ik vind de manier waarop afschuwelijk en ik hoop dat anderen mensen niet hetzelfde lot hebben.

idd kom gewoon lekker hier kijken en oordeel zelf! IK zou een moord doen om mijn paarden te kunnen mogen houden als hier, lekker buiten in de groep...ik woon dus helaas in de randstad en dat gaat daar niet.... die foto in de krant is gisteren gemaakt, de pers en fotograaf zijn om eigen initiatief gekomen en hebben deze foto gekozen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:49

Moeilijke discussie, hoor. Aan de ene kant wordt de DB aangevallen omdat ze daar zijn geweest, aan de andere kant roepen we met ons allen hoe erg het niet is als de DB ergens niet of te laat naar toe gaat. Tja, ik heb wat ervaring met de DB inmiddels en met de AID en mijn ervaring is dat er toch behoorlijk wat moet zijn voor die actie ondernemen. Maar aan de andere kant KAn het pech zijn, alhoewel het natuurlijk wel vreemd is dat één persoon zoveel paarden heeft waar toevallig iets mee aan de hand is (tenzij je dergelijke paarden opvangt, als dat zo is, is me dat even ontgaan).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:50

ik zet even een berichtje dat ik het terug kan vinden

4PonyTale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:52

Ben net nieuw op bokt en wat een verhaal zeg!
Wat een verschrikkelijke situatie. Of het inderdaad dierenmishandeling betreft vind ik moeilijk te bepalen hier aan de andere kant van het land. Op de foto's vind ik niks slecht staan. Call me a Natural, maar ik vind het inderdaad ook niet dat je je paard alleen goed verzorgd wanneer je je driedubbele dekens op doet, 's avonds op stal zet en preventief voert met allerlei suplementen. Maar goed het gaat hier voornamelijk om de dierenwelzijn. En hoe ik het zie, vind ik het (in deze situatie) erg stressvol voor de beesten om hals over kop meegevoerd te worden om ergens anders in een stal te gaan staan tot dat hun lot besloten wordt. De situatie was blijkbaar niet alarmerend genoeg om alle paarden weg te halen.
Wat me wel opvalt, is dat de dierenbescherming geen informatieve taak heeft??!! Ik vind het vreemd dat ze vorig jaar geweest zijn en niks te melden hadden en nu meteen een aantal paarden meeneemd. Hoort er geen periode aan vooraf te gaan wanneer de eigenaar zich kan bewijzen? Het is wat anders als de paarden in een levensbedreigende situatie verkeren... maar ach wat ik al zei; Het is lastig te beoordelen achter je pc
Ik ga ervan uit dat de eigenaren dit niet hun paarden moedwillig hebben aangedaan en ik wens ze veel sterkte toe.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 10:53

Quellian schreef:
Arabesk, nogmaals: niemand zegt dat ALLE paarden verwaarloosd zijn. Dus het heeft geen nut om foto's te plaatsen van de paarden die ze hebben laten staan, want daar gaat het in dit geval niet om. Het gaat om paarden met kapotte hoeven (oke, dit is nog te verhelpen), paarden die graatmager zijn (oke, als ze oud zijn gaat eten minder goed, maar een weldekend mens laat een ontstoken kies trekken) en om een paard met een oog dat er half uit hangt. Ik vind het eNg dat je dit allemaal goedkeurt. Je hoort mij btw niet roepen dat het met NH te maken heeft, maar ik vind het wel erg kortzichtig dat je het voor de eigenaresse blijft opnemen in deze gevallen. Dat oogverhaal is NIET goed te praten, als heeft ze er 3x per dag een DA bij laten komen. Er is niet gebeurd wat er had moeten gebeuren.

Ik heb foto's geplaatst van de dieren die afgenomen zijn EN de dieren die er nog staan.
Ga zelf maar even terug lezen.

Hier is er nog eentje:

Robinson en Tarkha
Dit zijn twee paarden die in beslag zijn genomen:
Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:53

brechje ik heb ook in het andere topic gereageerd en wil de mensen aanraden in de achterste wei te kijken bij de merries met veulens, en de hengsten groep met ruinen.Zeg mij maar of ze niet vel over been zijn en geen groeiachterstand hebben.Je kent de spikkels, zijn vel over been en veel te mager voor hun leeftijd.Ik hoop dat er echt mensen gaan kijken en eerlijk hun mening geven.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:55

http://www.mijnalbum.nl/Album=ILUHIIHJ
hier mijn foto's.....je kunt er precies uitvissen welke de 6 zieke/oude paarden zijn! het paard met het oog is de eerste twee foto's en ja ik vind het ook vreselijk hoe ze eruit ziet (haar eigenaresse ook) en daar werd ook heel hard aan gewerkt en die operatie was al gepland!
Maar zeg nou zelf over de rest? werkelijk tekenen van verwaarlozing??? ze staan op het gras, krijgen mais en veel hooi bijgevoerd (en brok voor de magere paarden en merries met veulen)....

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:01

Nou heb ook het hele topic doorgelezen. En ik vind het ontstoken oog er echt vreselijk uit zien.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat daar een DA bij is geweest.. Vind de hoeven er ook erg slecht uitzien. Het lijkt me sterk dat de DB zomaar ineens bij een bedrijf binnenvalt, en zomaar ineens 12 paarden in beslag neemt. Er zal vst wel het nodige aan vooraf zijn gegaan. Het verhaal heeft duidelijk twee kanten, en ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit, wat ik er van vindt...

Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt. Ook voor de eigenaresse van de stal, maar ik vind nav de foto's dat de paarden er niet goed uit zien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:03

Ik piep vooral over het oog Ja

Zoals ik al zei: hoeven en zichtbare ribben kunnen opgelost worden.

Waarom is ze dan niet slim geweest en heeft die pony z.s.m. naar de kliniek gebracht? Dan had ze deze ellende buiten de deur kunnen houden...

Ik ga zo ff je pics kijken, maar hij opent hier niet...

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:05

Wil ook ff mijn mening kwijt...
Het paard met het oog vind ik persoonlijk echt niet kunnen, het mag dan al in behandeling geweest zijn, maar er is duidelijk te lang mee gewacht naar mijn mening, maar het valt misschien wel te begrijpen dat als je zoveel paarden hebt in kudde dat je niet elke dag elk dier goed onder toezicht hebt, en na enkele dagen zo'n resultaat hebt.
De paarden van de foto's zijn echt mager, maar niet alle paarden van het bedrijf zijn in dezelfde toestand, dus denk ik niet dat we kunnen zeggen dat de eigenaresse systematisch te weinig voerde. Wij hebben ook 1 staan die echt mager is (wel niet zo mager als dit), een twenter met het ene probleem na het andere (maagzweer etc etc) waar de veearts om de haverklap bij is, ook geen mooi zicht...
Die hoeven vindt ik niet zo schokkend en vind niet dat onbekapte hoeven dierenmishandeling zijn als paarden constant in weiland lopen, maar dat is mijn mening.
Ik persoonlijk zou mijn paarden anders verzorgen,maar dit wil niet zeggen dat ik jou manier afkeur. Je houdt je paarden in kudde in zo'n natuurlijk mogelijke omgeving en geeft ook zwakkere een kans, dit kan ik alleen maar toejuichen. Spreek mij niet uit over of de DB nu terecht of onterecht heeft gehandeld, maar geef je in elk geval het voordeel van de twijfel, ik heb al andere gevallen gezien in elk geval...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:06

Quellian schreef:

Waarom is ze dan niet slim geweest en heeft die pony z.s.m. naar de kliniek gebracht? Dan had ze deze ellende buiten de deur kunnen houden...

wacht maar totdat jouw paard zoiets overkomt
Cool

de behandelend VA vond het kennelijk niet nodig om het paard af te voeren naar een kliniek.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:07

Inderdaad, het oog daar heb ik echt de meeste problemen mee..
De foto's van brechje zien er idd netjes uit, niets schokkends op te zien, wel een hoop schrale paardjes.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:08

Arabesk schreef:
Quellian schreef:

Cool

de behandelend VA vond het kennelijk niet nodig om het paard af te voeren naar een kliniek.

De mijne had hetzelfde uur nog op de Faculteit gestaan Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:10

De mijne inderdaad ook. Liever te snel dan te langzaam.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:14

Arabesk schreef:
Quellian schreef:

Cool

Dat heb ik mee gemaakt.
Op wedstrijd! (niet mijn paard)
Dat was dit jaar nog.
Een half uurtje na de klap op het oog is het paard afgevoerd naar de kliniek in Utrecht (zelfde kliniek dus)

2 uur later is hij al behandeld. (operatie)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:15

Idd, op dat moment ga ik het hogerop zoeken...en ook als de DA met niet wil doorverwijzen, paard inladen en naar een kliniek toe.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:15

Om het centraal te houden.
-> Nieuwsbericht VN.