Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:06

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:07

Hilli schreef:
Dat is niet helemaal waar. Het is de journalist die uiteindelijk het stuk schrijft. Het is ook aan welke media dan ook de keuze om een stuk wel of niet op te pikken voor bijv. een reportage, artikel of interview. Dat kan dus tegen je werken als wetenschapper, helaas.

Maar als ik me niet vergis, was zij het gisteren zelf die op TV kwam, niet de journalist van het stuk.

En als wetenschapper kun je toch zeker wel bezwaar aantekenen wanneer een journalist een stuk plaatst waar jij het niet mee eens bent, als het over jouw onderzoek gaat?

spekkiejnfu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:09

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:13

Ik heb de uitzending niet gezien gisteren, dus geef ik daar geen oordeel over.

Het is niet altijd zo dat je stukken ziet voordat ze geplaatst worden, het kan wel natuurlijk. Wat je toch houdt is dat het stuk geschikt moet zijn voor alle lezers of kijkers en dat het dus met name een overzicht zal zijn, of enkele algemeenheden. Ben je daar al bekend mee, dan is er dus niets nieuws - op het eerste gezicht. Als je je verder verdiept zal het misschien wel iets nieuws brengen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:15

wat waren jullie bezwaren van haar optreden dan?

ik zal het stuk morgen bekijken op een andere computer hier lukt het niet, ben wel benieuwd!

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:17

Wendy schreef:
Universiteiten leren je alleen maar hoe je onderzoek moet doen, maar secundaire dingen zoals mediabegeleiding, fatsoenlijk leren presenteren, een computercursus e.d. kun je op je buik schrijven.
Bij ons tenminste... tenzij je in dienst bent van een andere onderzoeksinstelling, dan krijg je vanuit die instelling zelf nog weleens wat aangeboden

Waar werk of studeer je?

Voor de media hebben we een persvoorlichter, alhoewel ik moet zeggen dat ik wel op een instituut en niet op een univ. werk.

Leren presenteren kan ik hier volgen en evt. via de onderzoeksschool waar we bij aangesloten zijn. Net als een computercursus, bijv. word, reference manager, enkele specifieke programma's... Er bestaan dus zeker wel algemene cursussen, dus misschien even zoeken! Kan echt heel erg handig zijn!

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:23

Hilli schreef:
Waar werk of studeer je?

Voor de media hebben we een persvoorlichter, alhoewel ik moet zeggen dat ik wel op een instituut en niet op een univ. werk.

Leren presenteren kan ik hier volgen en evt. via de onderzoeksschool waar we bij aangesloten zijn. Net als een computercursus, bijv. word, reference manager, enkele specifieke programma's... Er bestaan dus zeker wel algemene cursussen, dus misschien even zoeken! Kan echt heel erg handig zijn!

Wordt in Groningen ook gewoon aangeleerd.
Tenminste, op Psychologische, Pedagogische en Sociala Wetenschappen wel.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:26

Hilli schreef:
Waar werk of studeer je?

Ik ben aan het afstuderen aan de Universiteit Twente, mijn vriend doet daar promotieonderzoek, in dienst van een instituut in Delft.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:28

MissJ schreef:
Wordt in Groningen ook gewoon aangeleerd.
Tenminste, op Psychologische, Pedagogische en Sociala Wetenschappen wel.

Ik zie het al, ik had toch ergens anders heen gemoeten

Bij de technische studies krijgen ze hier trouwens wel begeleiding in meer dingen, maar als je een maatschappijwetenschappelijke studie doet kun je het schudden.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:32

Wendy schreef:

Bij de technische studies krijgen ze hier trouwens wel begeleiding in meer dingen, maar als je een maatschappijwetenschappelijke studie doet kun je het schudden.

Twente is sowieso meer technisch georienteerd toch?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:35

Arabesk schreef:
nee maar waarom zou je er niet mee op de voorgrond mogen treden?? eindelijk iemand die hardop durft te zeggen dat het eea schort aan de huidige manier van knollen huisvesten.

Dat is dus niet wat ze heeft gezegd en staat ook niet alszodanig in de conclusie die jij daarstraks neergezet hebt.

En dames, ik heb zelf gestudeerd, hetzelfde als MissJ. Maar als ik erachter probeer te komen waar dit onderzoek over ging, dan was het ineens een globaal observatie-onderzoek. Een onderzoek zonder vraag kan nooit data opleveren waar zinnige conclusies uit gevonden kunnen worden.

Wat mij stoort is dat paarden niet als paarden gezien worden maar als mensen op 4 benen. Paarden moeten voldoen aan mensenmaatstaven van gelukkig zijn en lekker in t vel zitten.

Duurzame energie, sja, dat is een vak op zich he.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:38

Citaat:
En denk je echt dat de rest (dus geen paardenhouders/-liefhebbers etc.) het ook maar een sikkepit kan interesseren?

het vreemde is dat ik dit totaal gemist had, ware het niet dat mensen die helemaal niets met paarden hebben mij erop wezen en mij de Volkskrant hebben doen toekomen.
Deze mensen waren stomverbaasd, de enige plek waar zij komen is met hun (klein)kinderen op maneges waar de paarden alleen in boxen staan, ze waren dan ook stomverbaasd toen ik zei dat mijn paard zonder dekens/ijzers buiten staat ja, in de modder) in een groep met andere paarden.
Maar goed, ik heb dan ook geen wedstrijdpaard, zelfs geen bospony, maar een paard dat volgens sommigen alleen geschikt is om worst van te maken......

Ik heb net de uitzending van 2vandaag gezien en ik vind dat Mw.van Dierendonck zich keurig heeft uitgedrukt, niet zo gelikt als iemand die mediatraining heeft gehad, maar ze verwoordde het in mijn ogen keurig.
Ik herkende ook de lokatie en ik zou ervoor tekenen als mijn paard zo gestald zou mogen staan!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:45

MissJ schreef:
Wendy schreef:

Twente is sowieso meer technisch georienteerd toch?

Dat is precies het beeld wat ze graag scheppen. 2000 van de 7000 studenten doen toch nog een niet-technische studie.
Het is inderdaad een minderheid, maar ondertussen zijn we behoorlijk offtopic

Anoniem

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:47

Zijn er paarden die in een kudde raar gedrag ontwikkelen, dus asociaal gedrag waardoor ze verstoten worden, ongelukkig worden en weideondeugden gaan ontwikkelen? Daar iets over bekend?

Stalondeugden is bekend hoe die ontstaan, dan is toch duidelijk als blijkbaar paarden een sociale eenheid vormen dat dat een normale dus gezondheidswaarborgende manier van houden is? Ik weet niet of een onderzoek dat nu moet gaan aantonen. Ben dus wel benieuwd of er gedragstyperingen zijn omschreven, dus de paardentaal wat verder uitgediept. Dat lijkt me wel interessant.

Het stukje in de volkskrant heb ik gelezen, leuk stukje, weinig info.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:57

Mijn schoonvader wees mij op de uitzending, maar die let erop omdat ik een paard heb en mijn vriend dus kurmuziek maakt. Verder heb ik er nog niemand, buiten Bokt om, over gehoord. En ik spreek toch best veel mensen die weten dat wij "paardenmensen" zijn.

Smurf, ieder zijn mening en dat jij dat wel een mooie/fijne plek vindt waar jij je paard graag zou willen stallen, is je goed recht. Ik betwijfel ook niet dat je paard daar heel gelukkig zou kunnen zijn.

Ik zeg alleen dat het mijn keuze niet zou zijn. En het jammere van o.a. dit topic maar ook andere topics op Bokt, is dat ik hierdoor aangevallen word en een dierenbeul genoemd word. Het respect wat ik toon voor de keuzes van anderen, wordt niet beantwoord. Zo ook het respect van sommige in discussies, die is dan ver te zoeken. En daar ageer ik dan op.

randalinpony

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:43

Fronton wrote
Citaat:
Wat mij stoort is dat paarden niet als paarden gezien worden maar als mensen op 4 benen. Paarden moeten voldoen aan mensenmaatstaven van gelukkig zijn en lekker in t vel zitten.

Door wie worden paarden als mensen op vier benen gezien, en waaruit blijkt dat?
En hoe moeten we paarden dan wel zien?

Nog een vraag:het ontstaan van gedrag dat in het spectrum kribbebijten, wandweven, hoofdknikken, tongzuigen, enz valt, zegt dat wel of niet iets over het welbevinden van het paard?

Russel wrote
Citaat:
Ben dus wel benieuwd of er gedragstyperingen zijn omschreven, dus de paardentaal wat verder uitgediept. Dat lijkt me wel interessant.

Ik denk dat het onderzoek van Machteld van Dierendonck je wel meer kan leren, ik weet dat zij al ongeveer 15 jaar studies doet in verschillende kuddes. Jammer genoeg zijn er weinig publicaties over, iemand nog tips?
(Overigens vraag ik mij af hoevaak zij al media-aandacht gezocht heeft, en hoe vaak je dat moet doen om de titel 'mediageil' te verdienen )

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:53

Het feit dat bepaalde stereotiepe gedragingen voorkomen bij alle rassen over de hele wereld, betekent dat zulk gedrag in de paarden zit en dus van nature aanwezig is. Het is dus natuurlijk gedrag van een paard, veroorzaakt door factoren die ofwel natuurlijk of tegennatuurlijk kunnen zijn, van beiden zijn voorbeelden te vinden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:57

Citaat:
hoe vaak je dat moet doen om de titel 'mediageil' te verdienen

als je pech hebt is 1 keer is genoeg, een vriend van me werd een paar weken geleden overvallen door een journalist, kreeg een microfoon onder z'n neus geduwd en een camera op zich gericht, heeft in 2 minuten 2 vragen beantwoord en staat nu ook als mediageil te boek.....
als je maar mensen hebt die tegen je zijn, dan krijg je dat soort dingen

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:58

Fronton schreef:
Het feit dat bepaalde stereotiepe gedragingen voorkomen bij alle rassen over de hele wereld, betekent dat zulk gedrag in de paarden zit en dus van nature aanwezig is. Het is dus natuurlijk gedrag van een paard, veroorzaakt door factoren die ofwel natuurlijk of tegennatuurlijk kunnen zijn, van beiden zijn voorbeelden te vinden.

Wil je voorbeelden geven van wanneer dat gedrag uitgelokt wordt door natuurlijke, en onnatuurlijke omstandigheden?
Ik vind dit een iets te vaag en daardoor nietszeggend antwoord.

Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat er in begrazingsprojecten paarden zijn die gaan wandweven, om maar iets te noemen. Aangezien de aanwezigheid van wanden me een vereiste lijkt te zijn.

Overigens, is het niet erg juist, om te stellen, dat omdat het bij alle rassen voorkomt, het dús van nature aanwezig is. Daarvoor zul je toch eerst moeten kijken, in welke omstandigheden het precies ontstaat (Niet voorkomt, zoals jij zegt!)

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:58

Wat is wandweven eigenlijk, kennelijk een term die ik nog niet ken, dus wat wordt daarmee bedoeld?

Als een bepaalde stereotiepe gedraging bij alle soorten voorkomt, dan is er dus kennelijk iets in de aard van het paard wat ervoor zorgt dat dergelijk gedrag kan ontstaan. Zo is bijvoorbeeld neuspeuteren een natuurlijke gedraging, je ziet het bij alle mensen over de hele wereld voorkomen, in alle culturen, overal.

Kribbenbijten wordt verondersteld te ontstaan uit een natuurlijke neiging om mineralen te vinden en tot zich te nemen. Schrapen is een goede manier om gras te vinden onder zand of sneeuw. Je moet het zien als programma's die klaar staan en door bepaalde invloeden getriggerd worden. Een paard kan in de natuur ook gefrustreerd raken dat het zich stereotiep gedrag aanmeet, door de plaats in de kudde, de omgeving, verwonding, honger, van alles en nog wat.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:11

Er staat in het artikel uit de Volkskrant een heel eigenaardige stelling over vriendschappen tussen paarden. Daarnaast staan er volgens mij een aantal uitspraken tussen die gewoon helemaal niet juist zijn. Nog even afgezien van de kuddes die helemaal niet normaal blijken te zijn.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:12

Fronton schreef:
Er staat in het artikel uit de Volkskrant een heel eigenaardige stelling over vriendschappen tussen paarden. Daarnaast staan er volgens mij een aantal uitspraken tussen die gewoon helemaal niet juist zijn. Nog even afgezien van de kuddes die helemaal niet normaal blijken te zijn.

En welke zijn dat dan?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:20

Bijvoorbeeld dat paarden 20 minuten per etmaal slapen. In andere literatuur (geen pennyboekjes, maar echte boeken over bijv. biologie) lees je dat een paard toch wel enkele uren slaapt (2 a 3). Met slapen bedoel ik niet dat soezerige gedoe, maar echt verschil in hersengolven etc. De stelling van 20 minuten is dus in tegenspraak hiermee.

Ander raar ding is de bewering dat paarden bij het aangaan van vriendschappen endorfinen aanmaken in de hersenen. Lijkt mij eigenaardig en ik zou daar wel nader onderzoek naar willen zien, maar dat is weer onmogelijk omdat je dat weer niet zo goed kunt meten. Mede daarom vraag ik me af waarom zo'n bewering gedaan wordt. Er vallen wat gaten omdat je zo'n bewering op een bepaalde manier moet bewijzen en dat gaat niet als je uitgaat van kromme aannames (over vriendschap, paarden zijn geen mensen). Bovendien hoe ga je onderzoeken welke neurotransmitters waar voor verantwoordelijk zijn en kloppen al die dingen wel met elkaar 'van nature' of moeten we zo'n uitslag gaan sturen? Of staat het er om de boel een beetje wetenschappelijk op te leuken? Wat weer niet zo handig is, eigenlijk.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:17

Hoe kan ze de endorfinegehalten in het bloed en de hersenen meten dmv het observeren van een natuurlijke kudde dan?

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:37

Fronton schreef:
Wat is wandweven eigenlijk, kennelijk een term die ik nog niet ken, dus wat wordt daarmee bedoeld?

Als een bepaalde stereotiepe gedraging bij alle soorten voorkomt, dan is er dus kennelijk iets in de aard van het paard wat ervoor zorgt dat dergelijk gedrag kan ontstaan. Zo is bijvoorbeeld neuspeuteren een natuurlijke gedraging, je ziet het bij alle mensen over de hele wereld voorkomen, in alle culturen, overal.

Kribbenbijten wordt verondersteld te ontstaan uit een natuurlijke neiging om mineralen te vinden en tot zich te nemen. Schrapen is een goede manier om gras te vinden onder zand of sneeuw. Je moet het zien als programma's die klaar staan en door bepaalde invloeden getriggerd worden. Een paard kan in de natuur ook gefrustreerd raken dat het zich stereotiep gedrag aanmeet, door de plaats in de kudde, de omgeving, verwonding, honger, van alles en nog wat.

wandweven: Het heen en weer 'ijsberen' langs een wand van de stal, waarbij het paard telkens op de achterbenen heen en weer draait en daarbij met zijn voorbenen heen en weer loopt.
Geloof me dat het er niet leuk uitziet en errug slecht is voor de benen van het paard. (Heb ooit zon paard gehad.Paard kon niet tegen alleen zijn.)

Verder haal je wat dingen door elkaar hier.
Aan de hand van wandweven:
Als een paard van soortgenoten gescheiden wordt, ervaart hij stress. Sommige dieren zoveel, dat ze uit alle macht naar de soortgenoot toewillen. Een dier kán dan bewegingen in de stal gaan maken, onrustig heen en weer lopen, langs het voorfront met het hoofd van links naar rechts bewegen.
Het dier wordt echter gefrustreerd door de wand. Wanneer het dier niet kalmeert, maar heen en weer blijft lopen, treed een nieuw verschijnsel op: het dier maakt door de herhaling van zijn bewegingen een lichaamseigen stof aan, die hem een prettig gevoel bezorgt. Wanneer hij in een situatie is die vaak stress geeft, (verveling is ook stress!) kan de gedraging een verslavend karakter krijgen, het dier gaat het gedrag ook op andere momenten vertonen, dus zonder de oorspronkelijke aanleiding.
Dít is nu wat we stereotyp gedrag noemen.
Het herhalen van een beweging,waardoor er een rustgevende stof vrijkomt.

In de natuur is de kans op voornoemde herhaling vrij klein. Ja, een paard kan achter een barriere komen waardoor hij van zijn soortgenoten gescheiden wordt, en heen en weer gaan lopen. Maar in de natuur zal dat gedrag plaats maken voor ander gedrag, waardoor het verslavende karakter niet ontdekt wordt.

Het neuspeuteren in jouw voorbeeld, is een natuurlijke gedraging zolang het bedoeld is om snot uit de neus te werken. Wanneer een persoon onvrede voelt, bij herhaaldelijk neuspeuteren een prettig gevoel ervaart, en dit gedrag over langere tijd telkens blijft herhalen, wordt het tot stereotyp gedrag.

Overigens zijn van stereotyp gedrag veel voorbeelden te vinden bij zoogdieren, en ook vogels.(En bij mensen! psychiatrische patienten bv) Volgens mij is nog niet veel bekend over waarom bijvoorbeeld het ene individu wel zulk gedrag gaat vertonen, en onder dezelfde omstandigheden een ander niet.
Wie weet er toevallig van onderzoek waarbij de genetische aanleg voor stereotype gedragingen gemeten zijn? Zal er vast wel zijn.

Overigens, Fronton, ken jij beschrijvingen van stereotyp gedrag in natuurlijke omstandigheden? Daar vroeg ik eigenlijk (ook) om.