Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Woensdag 15 maart 2006 - Verplicht een rijbewijs halen voor ruiters en menners die ook op de openbare weg willen. Het plan klinkt logisch. Jaarlijks zijn er ‘veel te veel’ ongevallen, erkent de voorzitter van de Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter. Een goede zaak, maar andere weggebruikers mogen hun verkeerskennis ook weleens opfrissen, vinden betrokkenen uit de paardenwereld.
Klik: 'Paardrijder moet rijbewijs hebben'
De Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRSR) tekende maandag een convenant met het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen(CBR), dat examens afneemt voor onder meer personenauto’s, motoren en vrachtwagens. Samen gaan ze een theoretisch en praktijkexamen voor ruiters en menners maken en afnemen.
De 30.000 hippische sporters en 400.000 recreatieve ruiters en menners in Nederland kampen jaarlijks met 75.000 blessures. Hiervan moeten er 9200 in het ziekenhuis behandeld worden. Tien procent is het gevolg van een ongeval op de openbare weg.
Minister Karla Peijs van Verkeer heeft al eens gezegd dat voor iedere vorm van mobiliteit een examen afgelegd moet worden via het CBR.
De SSR loopt hierop vooruit, door voor te stellen om wettelijk vast te laten leggen dat iedereen een rijbewijs moet gaan halen die met paard of koets op de openbare weg komt.
Jaarlijks gaan nu ongeveer 7000 ruiters en koetsiers vrijwillig op voor het ruiterbewijs.
,,We willen een kwaliteitsslag maken“, zegt SRR-voorzitter Toon Hulshof. „Wij vinden ook dat het onverantwoord is wanneer een jongen van 8 jaar met een vierspan de weg op gaat. Het gaat al best goed. De SRR heeft in dertig jaar tijd al honderdduizend examens afgenomen, maar dat was altijd op vrijwillige basis. Wanneer iemand slaagt krijgt hij een ruiterbewijs en een WA-verzekering.“
Hulshof ziet de samenwerking niet als een dwang. „Ieder weldenkend mens ziet het nut van een verplicht rijbewijs voor auto of brommer. Waarom dan niet voor menner of ruiter? Wij willen het CBR nabootsen“, stelt Hulshof.
Natasja Uytendaal van Manege Breda in Breda vindt een verplicht rijbewijs voor recreatiesporters op zich ‘hartstikke goed’. „Maar wij als manege hebben er niet zo veel mee te maken. Wij rijden met de groepen niet over de weg. Wij rijden alleen in de manege of in het bos. Hooguit gaat over het een stukje langs de weg naar het bos toe“, vertelt ze. Uytendaal denkt dat de meeste maneges ook niet of nauwelijks op de openbare weg komen met de groepen“, aldus Uytendaal.
Toon Jochems uit Etten-Leur staat bekend als een ‘echte paardenman’. Hij is actief in de hoogste landelijke klasse van de mensport, waar hij met zijn tweespan meedoet in de top tien. Jochems geeft tevens cursussen in praktijk en theorie voor het ruiterrijbewijs en neemt examens af.
Veiligheid begint voor Jochems niet op de weg. „De eerste winst is veilig leren omgaan met je paard. Het poetsen en optuigen dient in de juiste volgorde te gebeuren. Die vaardigheid willen we bij het examen terugzien.“
De volgende stap is het leren rijden in dressuur, aangespannen rijden et cetera en een bepaalde proef laten zien“, licht Jochems toe.
Dan komt hij bij het zeer belangrijke element: de deelname aan het verkeer. „Maar“, benadrukt de rij-instructeur „dat geldt voor alle verkeersdeelnemers.“
De Etten-Leurenaar wil maar zeggen dat overige weggebruikers soms ook wel eens een opfriscursus kunnen gebruiken hoe ze op ruiters en koetsjes in het verkeer moeten reageren.
„Een menner moet, net als bij een auto, bij rechts afslaan over de schouder kijken en de arm uitsteken. Over de schouder kijken is erg belangrijk, omdat je niet een fietser in het gezicht wil slaan. De zweep, die in de rechterhand wordt gehouden, moet dan even in de linkerhand worden genomen.“
Veel weggebruikers weten volgens Jochems niet hoe een koetsier aangeeft dat hij links wil afslaan. „In dat geval kijkt de menner over de linkerschouder, houdt de rechterarm omhoog en wijst met de zweep boven het hoofd horizontaal naar links.“
Uit ervaring weet Jochems dat veel mensen geen idee hebben wat dit betekent. „Daarom begrijp ik ook niet dat het niet is opgenomen in de theorie voor het rijbewijs.“
Een bijzondere uitdaging is de rotonde, die de laatste jaren steeds meer in het straatbeeld opduikt. „Wij zijn natuurlijk de zwakke en langzame schakel in het verkeer. Dus moeten we goed vooruitkijken als we een rotonde naderen. Je kunt het tempo even aanpassen om zo tussen twee auto’s te komen zonder stil te hoeven staan. Maar zoals voor elke verkeersdeelnemer geldt, je moet voorrang krijgen, nooit nemen. Overigens is aangeven van richting op de rotonde een kunst apart, omdat je met één hand moet kunnen rijden. Daarbij moet je officieel zo veel mogelijk rechts blijven, maar het veiligst is om in het midden te rijden. Er zijn te veel mensen die je anders even links voorbijschieten.“
Ergerlijk is het om als chauffeur lange tijd achter een koetsje te moeten blijven. Jochems heeft er geen moeite mee om ruimte te maken door tegen de berm van de weg te gaan rijden. „Maar als je een rotonde nadert, moet je op tijd terug naar het midden van de rijstrook, anders word je gesneden. Ik heb meegemaakt dat ze me links over de rotonde inhaalden. Levensgevaarlijk, want een paard blijft een levend beest. Het kan schrikken, hoe goed je ook bent.“
Vervelend is ook dat automobilisten wel eens in verwarring raken als een koets van links komt. „Regelmatig zie je dat ze dan blijven staan, terwijl ze voorrang hebben. Ik zeg bij mijn lessen altijd dat de menner twee keer moet aangeven dat de ander voorrang heeft. Bij de derde keer moet je langzaam gaan rijden, want je weet het maar nooit.“
Jochems denkt dat het een goede zaak is ruiters en menners te verplichten een rijbewijs te halen. ,,Alleen al omdat steeds meer mensen ‘een mooi paardje’, nemen. Toen ik twaalf jaar geleden begon met lesgeven, kwamen er vooral mensen met ervaring met paarden. Die kun je in een halfjaar veel bijbrengen. Als je eerder geen ervaring hebt, dan red je het niet. Verplicht een rijbewijs, een goede zaak.“

Citaat:Een goede zaak, maar andere weggebruikers mogen hun verkeerskennis ook weleens opfrissen, vinden betrokkenen uit de paardenwereld.
Klik: 'Paardrijder moet rijbewijs hebben'
De 30.000 hippische sporters en 400.000 recreatieve ruiters en menners in Nederland kampen jaarlijks met 75.000 blessures. Hiervan moeten er 9200 in het ziekenhuis behandeld worden. Tien procent is het gevolg van een ongeval op de openbare weg.
Citaat:Minister Karla Peijs van Verkeer heeft al eens gezegd dat voor iedere vorm van mobiliteit een examen afgelegd moet worden via het CBR.
Citaat:Jaarlijks gaan nu ongeveer 7000 ruiters en koetsiers vrijwillig op voor het ruiterbewijs.
Citaat:,,We willen een kwaliteitsslag maken“, zegt SRR-voorzitter Toon Hulshof. „Wij vinden ook dat het onverantwoord is wanneer een jongen van 8 jaar met een vierspan de weg op gaat. Het gaat al best goed. De SRR heeft in dertig jaar tijd al honderdduizend examens afgenomen, maar dat was altijd op vrijwillige basis. Wanneer iemand slaagt krijgt hij een ruiterbewijs en een WA-verzekering.“
Citaat:Natasja Uytendaal van Manege Breda in Breda vindt een verplicht rijbewijs voor recreatiesporters op zich ‘hartstikke goed’.
Toon Jochems uit Etten-Leur staat bekend als een ‘echte paardenman’. Hij is actief in de hoogste landelijke klasse van de mensport, waar hij met zijn tweespan meedoet in de top tien. Jochems geeft tevens cursussen in praktijk en theorie voor het ruiterrijbewijs en neemt examens af.


runningkawa schreef:Als ik het goed heb, mag je het huidige ruiterbewijs halen vanaf dat je 12 bent.
WTF heeft dan deze 8 jarige in dat verhaaltje te maken?

Citaat:Toegegeven, de rest van het ruiterbewijs is vrij nutteloos en daar heb je verder ook geen bal aan. Het is ook geen bewijs dat je goed rijdt, maar je kent in ieder geval de regels in het verkeer en dat is al heel wat.
Desiree schreef:Zolang mensen intolerant blijven naar elkaar en geen rekening met elkaar wensen te houden, heeft een ruiterbewijs absoluut geen zin.
Verkeer komt altijd namelijk van TWEE kanten, en niet van een!
runningkawa schreef:Juist ja, zo pak ik dat dus ook op.
Dus tot de 12 mag dan al niemand meer buitenrijden?
runningkawa schreef:Maar fietsen mag wel weer elke kleuter?
En op welke fiets maakt ook niets uit
Desiree schreef:Zolang mensen intolerant blijven naar elkaar en geen rekening met elkaar wensen te houden, heeft een ruiterbewijs absoluut geen zin.
Verkeer komt altijd namelijk van TWEE kanten, en niet van een!
Vrachtwagens die vlak naast mij even de remmen moesten ontluchten (zo heet dat toch?
). Scooters die het grappig vonden om expres voor mijn neus keihard weg te scheuren. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen maar voor hetzelfde geld gaat het fout en ja een paard blijft een vluchtdier. Ik vind dat ze dan in het theorie examen voor automobilisten enzo verplicht het onderdeel 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' moeten opnemen!Alane schreef:en dus omdat een kleuter mag fietsen op iedere fiets die die kleuter wenst, zou mijn 9 jarige met een vrachtwagencombi mogen rondrijden....
Ik weet niet hoeveel kleuters alleen over straat, povinciale weg, door de stad mogen met hun fietsje.....
behalve wettelije verplichtingen/regels ed heb je ook nog de verantwoordelijkheid van de ouders/voogden.