Met afschuw heb ik dit topic eens op mn gemak doorgelezen.
Ik ben zelf fokker en zou er niet aan moeten denken als een van mijn veulens gestolen zou worden. Natuurlijk beweeg je dan hemel en aarde om zo'n dier terug te vinden.
Doch indien na 9 jaar blijkt dat het dier een liefdevol huis heeft gevonden bij mensen die ter goeder trouw zijn geweest, zou ik toch graag het gesprek met ze willen aangaan. Het is nutteloos zo'n dier weer terug te halen, zelf heb je er minder binding mee dan de huidige eigenaar. Bovendien het dier komt niets te kort. Ik zou in het geval dat het om zeldzaam fokmateriaal gaat, proberen te regelen dat je er toch nog mee kunt fokken. Niet meer dan fair zou zijn dat als het paard in kwestie om wat voor reden dan ook te koop zou komen, de betreffende fokker de eerste keus krijgt voor een laag bedrag.
Als fokker mag je je gelukkig prijzen als een van je fokprodukten zo goed terecht komt. Dát zou bovenaan moeten staan. In dit geval proef ik slechts centenwinst en geen enkel medeleven met het eigen fokprodukt.
Weet wel, mensen kunnen dan wel een schadeclaim indienen, maar je bent nog altijd gerechtigd een tegenclaim in te dienen. En een snelle rekensom leert dat aangezien het paard nu goed in de sport loopt en de jarenlange kosten van onderhoud, deze tegenclaim de eigenlijke claim al snel overschaduwd.
Ik vrees dat de "Duitsers in kwestie" geschrokken zijn van de hoge kosten van de rechtzaken tot nu toe en dat ze op deze wijze die kosten willen terug halen.
Een normaal en goed gesprek tussen beide partijen had veel van deze ellende kunnen voorkomen. Wat mij betreft had de fokker zich veel soepeler, menselijker en paardvriendelijker mogen opstellen. Ze vechten tegen de verkeerde vijand. Laat ze hun energie steken in de richting van de werkelijke dader.
Laatst bijgewerkt door pegassa op 15-12-04 15:36, in het totaal 5 keer bewerkt