Citaat:
Zou ik niet goed kunnen omschrijven. Het waren ook alleen maar mensen uit mijn kringen dus vergelijkbare demografie. In dezelfde kringen hoor ik ook mensen zeggen dat ze weldegelijk het gevaar inzien. De personen waar ik de beste tips van heb gekregen waren biologen overigens die ik ken via mijn werk. Ze waren er aardig standvastig in: niet opzoeken, met rust laten om gedonder in de toekomst te voorkomen. Zij adviseerden bear spray. En anders een paar stenen te gooien. Bear spray is illegaal, maar toch stonden zij er wel zo in, dat dat hun voorkeur heeft. En dat als ik er aan kon komen, ik het niet zou moeten laten.
Bear spray is idd illegaal, dus daar kunnen we niet zoveel mee, stenen gooien evenmin of je moet standaard met een zak stenen er op uit gaan. Verder zijn wolven er maar weinig van onder de indruk, dus ik vind dat eigenlijk al een loos advies. Wolven zijn in Nederland niet bijster onder de indruk van de mens, ze worden praktisch met de geur van de mens in de neus geboren en krijgen van vaders en moeders al gauw mee, dat dat tweebenige dier niet iets is om bang van te zijn, echter dat verhaal hoor je nergens.
Citaat:
Ik vind het logisch dat dierhouders een wat andere gedachte erop nahouden. Uiteindelijk moeten we met elkaar het land delen (mensen dit keer) en snap de variatie aan meningen wel.
Ik weet niet of het nu perse de schuld is van de groenen is. In Nederland algemeen is er veel sprake van nimby. We hebben daarom veel procedures en controles ingebouwd. Zie je nu ook weer met het afschieten van Bram. Zaken duren lang, maar dat is systeem wat we hebben gebouwd. Dat een groep daar gebruik van maakt, is niet zo zeer de schuld van 1 groep belanghebbenden. En dat zal ook niet snel veranderen dus voor nu is het goed om voorzorgsmaatregelen te nemen die risico op ongelukken verminderen. Wellicht kan er goed gekeken worden naar legaliseren van middelen om de wolf te weren, goed informeren van burgers over wat wel en niet oke is. Het beheer zal de komende jaren ook niet gebeuren denk ik zo. Maar wellicht kan de omgeving en andere dieren anders beheerd worden waardoor de wolf wat minder naar ons trekt. Hrt zijn kleine dingen, maar je moet wat. En dit lijkt me realistisch. Maar ik zit zelf minder in beheer van "dieren/levende zaken". Ik werk alleen soms met mensen die dat wel doen. Ik zit meer in niet levende zaken en raakvlak tussen mens en fysieke omgeving.
Met groenen bedoel ik de natuurbeheerders, de dierenwelzijnsorganisaties, die zo enorm pro wolf zijn, dat ze juist schadelijk zijn voor de wolf en wiens schuld het is dat bijvoorbeeld wolven nu moeten worden afgeschoten, verder neemt de landelijke politiek het onderwerp wolf ook niet bijster serieus.
Een wolf weren, misschien moeten ze ook eens gaan uitleggen hoe je een roedel wolven weert, ook daar hoor je niets over. Het antwoord is simpel, dat kun je niet, als wolven de angst voor jou als mens verliezen of zonder angst zijn geboren, dan ben je als mens gewoon helemaal nergens, maar ook dat wordt niet verteld.
Een wolf is een wolfwerend hek te slim af, de hang naar prooi zal altijd groter zijn dan de pijnprikkel. Verder is dat ook geen klein ding, als je naar de kosten van die hekken kijkt. Is het geen klein ding om onze dieren zo te managen dat het de wolf uitkomt, maar aan de stoelpoten van het welzijn van gehouden dieren zaagt. Om nog maar niet over de rest van het wild te spreken die hier de dupe van is, want er moeten vanzelf nog wel begrazingsgebieden in de natuur worden afgerasterd, waar de ree soms maar een uitweg in moet zien te vinden, op sommige plekken lijkt het inmiddels wel op een dierentun.
Citaat:
Weet overigens niet waar dat teruggeven aan de natuur nu vandaan komt. Dat is nergens gezegd. En daarnaast, je hoeft argumenten niet te snappen. Begrip voor een mening legitimeert niet het recht van bestaan van de mening van een ander. Ik heb een andere visie op de functie van natuur tav de mens. Ik vind de visie die een ander heeft niet minder belangrijk. Ik denk dat het waardevolle informatie is om uiteindelijk een goede oplossing te vinden. Er wordt Al zoveel gepolariseerd en meningen in een hokje gedrukt.
Nou waar komt dat vandaan, overal eigenlijk, het is toch geen geheim dat natuurbeheerders graag aan rewilden doen. Terug naar de basics, met herintroductie van hier vroeger voorkomende diersoorten enz enz, minder recreatie in de gebieden, dit zoveel mogelijk naar de randen verplaatsen. Maar ondertussen plempen ze die zelfde 'wilde' gebieden wel vol met hekwerk voor hun begrazingsdieren en moet er ook loslopend vee naartoe, want grofwild is niet overal toegestaan. Dus de boel moet rewilden, maar wel met hekwerk wat een uitkomt. Totaal hypocriet.