Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:16

Ochja die vergrijzing..hoelang horen we dat al? Komt toch ook omdat ze qua economie alleen maar..meer, meer en meer willen. Slimmer bouwen ben ik sowieso een voorstander van..helaas bouwen ze hier echt alles vol met hele woonwijken waar dus vroeger natuur was.

Mee eens Loretta.

Wintu, dat is ook zo..verplaatsen van het probleem gaat het probleem niet oplossen helaas. Ben wel voor biologische landbouw met vooral ook minder gebruik van pesticiden, want dat is ongemerkt een heel groot probleem aan het worden. En alles gewoon eens wat minder ipv meer, minder vlees eten, minder consumptiemaatschappij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:22

Elisa2 schreef:
Ochja die vergrijzing..hoelang horen we dat al? Komt toch ook omdat ze qua economie alleen maar..meer, meer en meer willen. Slimmer bouwen ben ik sowieso een voorstander van..helaas bouwen ze hier echt alles vol met hele woonwijken waar dus vroeger natuur was.

Mee eens Loretta.

Wintu, dat is ook zo..verplaatsen van het probleem gaat het probleem niet oplossen helaas. Ben wel voor biologische landbouw met vooral ook minder gebruik van pesticiden, want dat is ongemerkt een heel groot probleem aan het worden. En alles gewoon eens wat minder ipv meer, minder vlees eten, minder consumptiemaatschappij.

Vergrijzing is een feit, en Ja dat zag iedereen al aankomen.
Er worden veel minder kinderen geboren in vergelijking met vroeger en mensen worden ouder.

Geen overconsumptie is goed voor alles!

boeflover

Re: Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 09:00

Zie dit nu pas. Wat sneu voor Harold en zijn gezin. Lijkt me echt ontzettend eng als iemand op je eigen terrein komt ‘s nachts, hoe haal je het in je hoofd als actiegroep..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 09:23

8nnemiek schreef:
Cer schreef:
Nou ja XR is toch ook van het gooien van stinkend spul in een winkel?

Want zoals ik het soms lees lijkt het net alsof XR alleen heel onschuldig rustig zit af en toe. En dat is natuurlijk ook niet helemaal waar.. dus ik denk nog steeds dat beide kanten net zo beoordeeld worden

Er zijn toch ook boeren gearresteerd? En als boeren vaker de weg hadden geblokkeerd of op niet aangewezen plekken hadden gedemonstreerd was het ingrijpen wellicht ook weer anders.
Hoe vaak lees je op de socials dat boeren moordenaars zijn?
Het is echt denk wel een beetje wat je leest en waar je op let …

En dat is toch een gevoelsding vermoed ik..
Je zou dan echt feitelijk moeten blijven en bijvoorbeeld ook argument van politie / handhaving moeten lezen en dat ook naast elkaar zetten

Het gooien van stinkend spul heb ik nog niet gehoord. Ze hebben hier in de buurt wel eens met een milieuvriendelijke groene kleurstof de maas bij Roermond groen gekleurd om aandacht te vragen voor de DSM die chemische troep in de Maas loost. Dat zijn toch geweldige acties?
Dat er ook wel eens slechte acties tussen zitten, dat kan natuurlijk. Het blijven ook maar mensen.

Maar ik vind het wel erg opvallend dat de politie juist veel harder ingrijpt bij deze vreedzame demonstraties dan bv bij de boeren. Laatst las ik nog dat de politie bij meerdere mensen een arm heeft gebroken terwijl ze zich niet eens verzetten. Dat moet toch niet kunnen?!

Ook vrij logisch als ze gillen wanneer een politieagent je arm breekt. Dat lijkt me niet iets om te lachen -O-

Ik geloof dat dit wel iets genuanceerder ligt. Bij mijn weten zijn demonstranten van XR nog niet beschoten, wat bij boeren protest wel is gebeurd.

https://nos.nl/l/2497282

Daarnaast kiest XR er regelmatig voor om te demonstreren op plekken waar dat om veiligheidsredenen expliciet verboden is. Dat is gewoon niet verstandig en dat wordt, heel logisch, ook gelijk aangepakt.

https://www.parool.nl/amsterdam/honderden-activisten-van-xr-voor-de-tweede-keer-op-de-a10-het-gaat-hier-een-stuk-vlotter-dan-in-den-haag~b468ce4f/

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 09:57

Elisa2 schreef:

Zekers! Overconsumptie is een probleem, men vind overal maar recht op te hebben tegenwoordig. Wij eten bijvoorbeeld heel bewust, ik heb een moestuintje, maak dingen in, droog veel kruiden, eten een paar maal per week vlees, maar nooit meer dan 100gr pp. En dat haal ik bij de lokale boer, hetzelfde met alle zuivel die ik consumeer. Groente eten we per seizoen, kliekjes paar maal per week en eieren komen van de eigen kippen, brood bak ik zelf. Varkensvlees eet ik enkel als ik weet waar het is opgegroeid en waar geslacht, maw ik mijd vlees dat grote slachthuizen komt. De consument kan heel veel, maar de meesten nemen de moeite helaas niet, dat moet alleen maar meer, respect voor eten is verdwenen, we zijn verwend en ondankbaar tegenwoordig. Het moet altijd maar meer.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:06

Lieser schreef:
Sunnda schreef:
Dat krijg je met dat gepamper van extreme linkse clubjes die niet aangepakt worden. Terreur gaat steeds verder.

Belachelijke actie.

Dit heeft niks met gepamper van linkse (of rechtse) clubjes te maken. Deze daders zijn persoonlijk aansprakelijk voor hun strafbare gedrag, dat staat los van clubjes. Jij doet met je stemmingmakerij hetzelfde als de mensen die Harold Zoet een wolvenhater noemen.

Het is wel een 'clubje' in ieder geval:Animal Liberation Front (ALF) heeft de verantwoordelijkheid opgeëist van deze actie

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:35

Wintu schreef:
De consument kan heel veel, maar de meesten nemen de moeite helaas niet, dat moet alleen maar meer, respect voor eten is verdwenen, we zijn verwend en ondankbaar tegenwoordig. Het moet altijd maar meer.

Maar dat wordt ook gestimuleerd. Mensen moeten blijven kopen, want de economie moet groeien.
Meer kleding, meer reizen, leuke gadgets, bijzonder eten etc etc

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:42

journee schreef:
Ik geloof dat dit wel iets genuanceerder ligt. Bij mijn weten zijn demonstranten van XR nog niet beschoten, wat bij boeren protest wel is gebeurd.

De agent is daarvoor ook berecht.
Wel met anoniem want als de identiteit van de agent bekend zou worden zal die zeker bedreigd worden...

Boze boeren met groot materieel zijn natuurlijk intimiderender dan de mensen van XR.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:48

Ninx schreef:
Goede vraag.
Zelfs melkvee komt nog maar weinig buiten. Kwalijke ontwikkeling al voor de komst van de wolf.

complete onzin. Percentage weidegang ligt boven de 75%
Daar kan de gemiddelde pensionstal nog wat van leren

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:01

Wintu schreef:
fransje23 schreef:
Hun doel maakt oncomfortabel waardoor minder draagvlak en mensen die zich er niet in verdiepen.

Hoe bedoel je dit precies, hoe zou het doel van XR me oncomfortabel maken?

De manier waarop XR actie voert is zo dom dat ze juist minder draagvlak krijgen. Blijkbaar is dat bij hun strategen nog niet door gedrongen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:05

Voor mij geldt dat in ieder geval CharleyT, ik heb alle sympathie voor die club verloren. Ik sta achter het doel, maar niet achter de acties, en ik hoor zat mensen die door de acties juist een hekel aan het doel hebben gekregen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:07

Kinke schreef:
Ninx schreef:
Goede vraag.
Zelfs melkvee komt nog maar weinig buiten. Kwalijke ontwikkeling al voor de komst van de wolf.

complete onzin. Percentage weidegang ligt boven de 75%
Daar kan de gemiddelde pensionstal nog wat van leren

"Koeien liepen in 2023 minder in de wei, zowel gangbaar als biologisch. Het aantal dagen en uren weidegang daalde, net als het aantal dag en nacht buiten staande dieren.

Koeien hebben vorig jaar minder in de wei gelopen dan een jaar eerder. Dit geldt zowel voor gangbaar gehouden melkvee als voor biologisch melkvee. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Zowel het aantal uren als het aantal dagen weidegang is afgenomen. Ook is er een daling in het aantal dieren dat dag en nacht buiten loopt.

Het aandeel bedrijven dat het melkvee het hele jaar binnenhoudt, is licht gestegen van 17% naar 18%. Van alle melkkoeien komt 27% niet in de wei; dat was een jaar eerder nog 25%. "

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:08

De manier van actievoeren vind ik ook niet kunnen.
Wegen blokkeren is sowieso een verschrikkelijk middel om actie te voeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:10

fransje23 schreef:

Blijkbaar een probaat middel... boeren deden immers hetzelfde.

Welke andere manier/ locatie zou ervoor zorgen dat de urgentie helder wordt?
Als het nergens wrijft, dan gaat het niet glanzen.

Mensen geven nu al geen ruk om de toekomst en maken er een puinhoop van. Wanneer men dan ook nog gaat demonstreren op een lekkere rustige wenselijke plek gaat er nergens meer een lampje branden in al die slapende breinen ben ik bang.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:14

Ninx schreef:
fransje23 schreef:

Mensen geven nu al geen ruk om de toekomst en maken er een puinhoop van. Wanneer men dan ook nog gaat demonstreren op een lekkere rustige wenselijke plek gaat er nergens meer een lampje branden in al die slapende breinen ben ik bang.

Welke andere locatie? Daar waar de machthebbers zetelen, daar moet je zijn! Niet op een weg waar burgers die de regels niet maken gehinderd worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:21

Bij boeren werd er ook over geklaagd.
Zeker op het laatst.

Ook ik had toen, jongens is sta nog achter jullie doel, maar kap ermee. Je merkt dat het draagvlak minder word.

Gelukkig hebben die dat ook ingezien.
Of niet meer genoeg mensen die alweer in willen vallen op het werk ivm drukte.
Want het moet toch door draaien.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:27

Ninx schreef:
fransje23 schreef:

Ik vind dit aanmatigend, en misplaatst. De mensen die je hindert, daarvan weet jij helemaal niet hoe milieubewust zij leven. En de overlast kan naast hinderlijk zelfs gevaarlijk zijn op wegen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:52

Ninx schreef:
fransje23 schreef:

Het hebt wel draagvlak nodig, anders helpt het de zaak niet maar werkt het tegen je.

De doelen zijn niet verkeerd, het middel wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:53

Ninx schreef:
"Koeien liepen in 2023 minder in de wei, zowel gangbaar als biologisch. Het aantal dagen en uren weidegang daalde, net als het aantal dag en nacht buiten staande dieren.

ja, en? misschien afhankelijk van temperatuur/hoeveelheid gras/droogte/te nat?

Ninx schreef:
Koeien hebben vorig jaar minder in de wei gelopen dan een jaar eerder. Dit geldt zowel voor gangbaar gehouden melkvee als voor biologisch melkvee. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Zowel het aantal uren als het aantal dagen weidegang is afgenomen. Ook is er een daling in het aantal dieren dat dag en nacht buiten loopt.

ook bij biologisch dus. Zal er misschien een goede reden voor zijn? Aangezien er regels zijn voor de minimale hoeveelheid weidegang.

Ninx schreef:
Het aandeel bedrijven dat het melkvee het hele jaar binnenhoudt, is licht gestegen van 17% naar 18%. Van alle melkkoeien komt 27% niet in de wei; dat was een jaar eerder nog 25%. "

Jep, goede score dus. Zoals gezegd kan de paardenhouderij daar nog wat van leren. Om maar niet te spreken over de hoeveelheid ruimte die een koe heeft als ze wel op stal staat. Geen 3x3 te bekennen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:55

Wanneer hebben de boeren voor t laatst een snelweg geblokkeerd? Ik begrijp niet waarom die vergelijking nog steeds gemaakt wordt :?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:58

Cer schreef:
Wanneer hebben de boeren voor t laatst een snelweg geblokkeerd? Ik begrijp niet waarom die vergelijking nog steeds gemaakt wordt :?

In 2022, en bij de grensgebieden in 2024, en op dusdanige schaal dat het m.i. wel relevant is.
We hebben het niet over 2O jaar geleden ofzo.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:58

fransje23 schreef:
Wintu schreef:
De consument kan heel veel, maar de meesten nemen de moeite helaas niet, dat moet alleen maar meer, respect voor eten is verdwenen, we zijn verwend en ondankbaar tegenwoordig. Het moet altijd maar meer.

Maar dat wordt ook gestimuleerd. Mensen moeten blijven kopen, want de economie moet groeien.
Meer kleding, meer reizen, leuke gadgets, bijzonder eten etc etc

Daar ben je toch zelf baas over, je hebt toch zelf verantwoording over wat je doet? Kan men wel gaan vingerwijzen, maar niemand die wordt gedwongen hoor.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:02

Ninx schreef:

Logisch toch? Hier loopt het jongvee amper nog buiten, tot een paar jaar terug liepen ze er dag en nacht, maar dat kan niet meer. Vee is uit de weides verdwenen met de wolf. Overdag lopen de koeien veelal buiten, maar dag en nacht rond, nee, dat gaat niet meer, schapen lopen er al bijna helemaal niet meer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:05

Ninx schreef:
fransje23 schreef:

Vertel eens hoe het helpt nu dan? Hoe helpt het om mensen die nergens wat mee van doen hebben te duperen, om de schepen in de Rotterdamse haven op te houden enz enz. Het enige wat ze kweken is enorme irritatie, draagvlak kweken ze niet, dus het helpt eigenlijk niks. Dat ze dat zelf niet inzien ook. Boerenprotesten op de snelweg zijn al tijden over, maar ik snap dat het gemakkelijk is om naar een ander te wijzen om je punt te verdedigen. Doen ze op de kleuterschool ook, maar zullie doen het ook.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 30-06-25 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:06

Wintu schreef:
Daar ben je toch zelf baas over, je hebt toch zelf verantwoording over wat je doet? Kan men wel gaan vingerwijzen, maar niemand die wordt gedwongen hoor.

Ja en nee, je wordt wel degelijk op allerlei manieren beïnvloed om vooral te kopen.
Waardoor er een vraag wordt gecreëerd.

Ik leef deels onder een steen en ben op een leeftijd dat ik mij misschien minder laat beïnvloeden maar dat doet/kan niet iedereen.

Veel dingen worden ook zo gemaakt dat het niet lang mee gaat of slecht te repareren valt.

De economie van het leveren van producten en diensten drijft daarop.