Grote zorgen over welzijn dierenartsen vanwege agressieve klanten -
https://nos.nl/l/2552217Dit gaat dan zeker ook alleen maar over bokkers die in dit topic reageren?
Ik werk niet in de GD praktijk, niet in de paarden of LHD praktijk, maar al mijn voorbeelden zijn van diverse oud medestudenten of van huidige collega's die de praktijk uitgevlucht zijn, die ook nog eens stuk voor stuk niet op bokt komen.
Gezien mijn beroep én mijn werk ken ik heel veel dierenartsen, en ja, gelukkig zijn er nog genoeg die van ons mooie vak houden en het gedrag van de klanten nog steeds voor lief nemen.
Maar bagatelliseer nu niet wat er in de gehele maatschappij aan de hand is, waar o.a. dierenartsen last van hebben.
En daarbij, toen ik me 26 jaar geleden inschreef voor de studie, was de wereld van de diergeneeskunde nog een stukje anders dan nu.
Maar kennelijk moet je op je 18e al een glazen bol hebben en weten hoe de rest van je leven eruit blijft zien en dat dat is wat je je ervan voorstelt als je nog aan je studie beginnen moet...
Ik heb in een eerdere post ook al aangegeven dat ik de oplossing van de ketens en het uitmelken van patiënten niet de oplossing vind.
En ik denk, wat ik zo om mij heen hoor, met dierenartsen die vertrekken nadat ze een tijdje voor een Evidensia praktijk gewerkt hebben en weer voor zichzelf beginnen in dezelfde regio (lees hier over Winsum, ken in mijn regio al meerdere paardenartsen die eruit gestapt zijn, onlangs weer 2 paardendierenartsen die per 1 januari samen hun eigen toko (zonder kliniek, dus alles op visite basis) draaien nadat ze hun door Evidensia overgenomen praktijk vaarwel gezegd hebben.
Dus als ik het zo van de zijlijn bezie, lijkt het er wel op dat er weer meer vrijgevestigde praktijken ontstaan. O.a. dus vanwege het soort bonus-acties waar dit topic mee begon.
En ja, als mensen erachter komen dat het vak hun toch niet zo goed past als dat ze dachten, of letterlijk opgebrand raken, zoals de partner van VogeltjeM, dan is er maar 1 verstandig ding wat ze kunnen doen: voor zichzelf kiezen en dus bepaalde taken niet meer doen, of een andere baan zoeken.
En dat is echt niet omdat mensen op voorhand niet hadden bedacht dat ze liever een 9-5 baan zouden willen en zich niet goed genoeg hebben ingelezen in wat het vak dierenarts inhoudt, maar een opeenstapeling van factoren, waarbij diensten 1 factor is, die als je die uitbesteed/afstoot, je de rest van de tijd nog wel een goede dierenarts voor je patiënten kunt zijn.
Anderen stompen zo af dat ze er helemaal mee stoppen.
Anderen gaan fysiek stuk, goede paardenarts die ik ken moest met haar vak stoppen vanwege meerdere hernia's, kon ze ook niet voorspellen toen ze aan de studie begon, maar met een kapotte rug paarden gebitten en kreupelheid onderzoeken uitvoeren is niet iets dat je nog heel lang volhoudt.
Had ook maar niet aan de studie moeten beginnen zeker?