Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:Ilse_123, de Arabofries is denk ik een goed voorbeeld van backcrossing, was niet zo'n succes helaas... En zeer wisselende uitkomsten... Dus ik kan me goed voorstellen dat het KFPS erg huiverig is voor zo'n aanpak.
Ilse_123 schreef:rensju schreef:Jelske, maar om deze zieke genen eruit te fokken heb je toch een test nodig? Verwantschap en inteelt omlaag brengen is natuurlijk altijd goed, maar zal niet direct zorgen voor minder slachtoffers van deze genetische ziekte.
Dat die test er morgen niet is snap ik, daarom zou ik dus niet fokken tot de test er is. Gentechnologie is ook niet te betalen lijkt mij, mocht het al mogelijk worden?
Een aantal van die genen zijn al bekend! Dan is het maken van een test goed haalbaar, is hetzelfde idee als die kleurtesten bijvoorbeeld.
Gentech als crispr Cas is haalbaar, maar dat is best een uitgebreide techniek waarbij de embryo sowieso eerst buiten de merrie moet worden opgekweekt, waarna er in een heel vroeg stadium al moet worden gesleuteld. En dat is duur. Maar dat kan in de loop van de jaren wel goedkoper worden natuurlijk en bij bepaalde waardevolle lijnen kan het misschien eens toepast worden. Maar op grote schaal lijkt me momenteel en in de nabije toekomst onrealistisch.
Ilse_123 schreef:Bij een backcross wil je eigenlijk gelijk blijven aan het oorspronkelijke ras, maar met enkele kleine (genetische) veranderingen. Bij de Arabofries hebben ze een heel ander ras gemaakt, net als de barockpinto. Dat zijn geen ‘echte’ Friezen, maar dat hoeven het ook niet te zijn want dat is niet het doel van het fokprogramma. Je zou ze wel kunnen gebruiken in een groter project, want de eerste paar generaties backcrossing zijn dan wel al gemaakt. Hoeveel generaties je verder moet is ook maar de vraag, bij planten kijk je naar het vrijwel volledige genoom, bij Friezen kijk je na een tijdje denk ik vooral naar het fenotype. En dan is het ras wat je in eerste instantie inmengt ook belangrijk. Op den duur fok je het er wel uit, maar dat duurt mogelijk langer als je inmengt met Shetlander dan als je inmengt met Orlov draver oid.
Eigenlijk doet een backcross hetzelfde als crispr Cas zou doen, maar dan natuurlijk en daarmee ook veel langzamer. Plus de mogelijkheid op onverwachte verrassingen (zowel positief als negatief).
Ik snap wel dat ze niet zomaar zitten te wachten op random kruisingen zoals dat ook bij labradoodles een tijd lang (nog steeds?) het geval was. Als je het dan hebt over 1+ 1 is geen 2, daar kwamen echt hele aparte creaties uit.
Jinthe2 schreef:Het kfps wil simpelweg eerst kijken of het binnen het gesloten stamboek toch nog opgelost kan worden. Dat kunnen ze alleen bekijken als alle uitslagen van het onderzoek bekend zijn. Dus ook de nu nog ontbrekende stukjes van de puzzel.
Pas als alles bekend is kan er een plan van aanpak worden gemaakt.
mce schreef:Jinthe2 schreef:Het kfps wil simpelweg eerst kijken of het binnen het gesloten stamboek toch nog opgelost kan worden. Dat kunnen ze alleen bekijken als alle uitslagen van het onderzoek bekend zijn. Dus ook de nu nog ontbrekende stukjes van de puzzel.
Pas als alles bekend is kan er een plan van aanpak worden gemaakt.
zijn er binnen het stamboek hengsten die erg weinig gebruikt zijn die nu mogelijk iets kunnen betekenen,
Kabayo schreef:Nee, een hengst moet nog wel goedgekeurd worden op afstammelingen. Als een hengst te weinig dekkingen of nakomelingen heeft komt hij "op wacht" totdat er genoeg nakomelingen zijn gekeurd. Als ze op wacht staan mag er niet mee gedekt worden.
Als ze goedgekeurd zijn op de nakomelingen zijn ze inderdaad voor het leven goedgekeurd
mce schreef:Zolang het KFPS de laagverwante hengsten niet de kans geeft op de keuring…[/quotejanderegelaa]
ken het systeem van dekken niet maar eenmaal een goedgekeurde hengt mag toch blijven dekken,
of geeft dat problemen bij de registratie van het veulen als de hengst laagverwant is,
als je binnen een geslotenstamboek hengsten hebt die laagverwant zijn moet dat toch belangrijker zijn dan inteelt
dan denk ik als ik het bericht lees van is het net als in de politiek eigenbelang boven landsbelang
Kabayo schreef:Nee, een hengst moet nog wel goedgekeurd worden op afstammelingen. Als een hengst te weinig dekkingen of nakomelingen heeft komt hij "op wacht" totdat er genoeg nakomelingen zijn gekeurd. Als ze op wacht staan mag er niet mee gedekt worden.
Als ze goedgekeurd zijn op de nakomelingen zijn ze inderdaad voor het leven goedgekeurd
FriesWytske schreef:Kabayo schreef:Nee, een hengst moet nog wel goedgekeurd worden op afstammelingen. Als een hengst te weinig dekkingen of nakomelingen heeft komt hij "op wacht" totdat er genoeg nakomelingen zijn gekeurd. Als ze op wacht staan mag er niet mee gedekt worden.
Fout. Een hengst wordt tegenwoordig niet meer afgekeurd op afstammelingen. Wordt als hij nog niet genoeg nakomelingen in de testen of op keuringen heeft laten zien wel op wacht gezet, totdat het aantal bereikt is.
janderegelaa schreef:FriesWytske schreef:
Fout. Een hengst wordt tegenwoordig niet meer afgekeurd op afstammelingen. Wordt als hij nog niet genoeg nakomelingen in de testen of op keuringen heeft laten zien wel op wacht gezet, totdat het aantal bereikt is.
Wat is de functie van het op wacht zetten dan als je de hengst toch niet afkeurd of definitief goedkeurd op basis van zijn nakomelingen?
janderegelaa schreef:mce schreef:Zolang het KFPS de laagverwante hengsten niet de kans geeft op de keuring…[/quotejanderegelaa]
ken het systeem van dekken niet maar eenmaal een goedgekeurde hengt mag toch blijven dekken,
of geeft dat problemen bij de registratie van het veulen als de hengst laagverwant is,
als je binnen een geslotenstamboek hengsten hebt die laagverwant zijn moet dat toch belangrijker zijn dan inteelt
dan denk ik als ik het bericht lees van Wim Back is het net als in de politiek eigenbelang boven landsbelang
Ik dacht dat het afgelopen keuring was, toen liep er een heel laag verwante hengst mee die niet gekeurd werd. Ok, misschien niet de beste van allemaal maar wel heel erg nodig binnen de populatie. En dan nog heb je het probleem dat veel fokkers de populairste hengst pakken. Net als bij alle andere stamboeken overigens. Een echt commitment om genetisch te verbeteren moet je bijna afdwingen.
FriesWytske schreef:Ze moeten een aantal nakomelingen laten zien om een goed beeld van de hengst te krijgen. En als dit bv maar 10 in de testen en 10 op de keuringen is. Kan je natuurlijk geen goed beeld van zo'n hengst krijgen. Want 9 van de 10 keer zijn de paarden in de testen en op de keuringen dezelfde paarden.
FriesWytske schreef:Kabayo schreef:Nee, een hengst moet nog wel goedgekeurd worden op afstammelingen. Als een hengst te weinig dekkingen of nakomelingen heeft komt hij "op wacht" totdat er genoeg nakomelingen zijn gekeurd. Als ze op wacht staan mag er niet mee gedekt worden.
Jinthe2 schreef:Het bestuur wil het volledige onderzoek afwachten om tot een plan te kunnen komen. Je start ook niet voor niets een onderzoek natuurlijk. Op voorhand was duidelijk dat dit een lange weg zou worden en de leden hebben daarmee ingestemd. De aanleiding is ook bekend, namelijk de gezondheidsproblemen. Ik denk dat vele mensen elkaar napraten maar ze zouden ook blij kunnen zijn met de (tussentijdse) informatie die nu beschikbaar is. Uiteindelijk is een groot stuk van een belangrijke puzzel die gelegd moet worden om tot een plan te komen.
Al jaar en dag worden er laagverwante hengsten goedgekeurd. Dus dat is ook niet iets van de afgelopen paar jaar. Ze werden alleen nauwelijks gebruikt. Omdat het nu bijna een hot item is gaan mensen ze wel gebruiken.