Polar schreef:Ik vind dat iedereen lekker met z'n geld moet doen en laten wat die zelf wil.

Of dat nou geld van de overheid is of van een werkgever.
Nouja, dat je zelf mag beslissen waar je overheidsgeld aan uitgeeft ben ik het niet helemaal mee eens. En dat terwijl ik absoluut niet tegen uitkeringen ben, ik vind ze juist heel goed en de huidige regels te strikt (helaas word er de ene keer te weinig gehandhaafd en de andere keer te strak. Maar dat is een ander probleem). Ik heb eerste hand gezien hoe hoognodig ze kunnen zijn voor mensen. Maar heb ook van anderen gezien hoe ze door een groep misbruikt werden.
Ding is namelijk wel dat "geld van de overheid" belastinggeld is. Je weet wel, datgene wat iedereen betaald, en wat steeds omhoog gaat omdat er te korten van zijn. En mijn ervaring is dat de mensen die hun uitkering echt nodig zijn, die ook hard nodig zijn voor de rekeningen.
Als, puur hypothetisch gezien want dit is enorm gechargeerd, dat gebeurd omdat Pientje (een hypothetisch persoon, niemand persoonlijk) daar haar dure eigen paard mee betaald ipv haar rekeningen dat vind ik daar wat van. Dan betaalt de maatschappij voor haar dure hobby. Daar zijn (de meeste) uitkeringen niet voor. De meeste uitkeringen zijn een vangnet. Wil je luxe in tijde van onspoed, dan is dat iets waarvoor je verzekerd. Met dingen als een arbeidsongeschiktheidsverzekering bijvoorbeeld.
Belastinggeld hiervoor gebruiken is in die zin nog erger dan al die mensen die Go Fundme's opstarten voor kosten waar eerder over na had moeten denken. Anders dan belastingen kun je daar namelijk nog gewoon niet aan mee doen.
Dingen als WW en AOW, welke bestaan als tijdelijk opvangnet zodat je niet alles over boort hoeft te gooien zijn de uitzondering natuurlijk. Maar daar zitten met een reden vaak regels aan zoals X hoeveelheid/tijd uitkering voor Y tijd werk. Dat is meer een collectieve verzekering.