Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:06

Polar schreef:
Jij mag daar iets van vinden, en toch mag iedereen dat zelf beslissen. :)
Gezien er regels zijn, en je uitkering in sommige gevallen kan worden stopgezet én teruggevorderd als ze erachter komen dat je je er niet aan houd, zou ik toch het tegendeel beweren :+ .

En als mensen hun uitkeringen al kwijt raken om (in mijn ogen belachelijke) redenen als een moeder die je een tas boodschappen geeft. Dan denk ik dat je luxe paardenhobby ermee bekostigen toch echt wel een reden daarvoor kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 07-11-24 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Re: Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:07

Dan heb je het over specifieke uitkeringen waar dat misschien voor kan gelden, maar ik zie dat je idd je post hebt aangepast.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:12

Polar schreef:
Dan heb je het over specifieke uitkeringen waar dat misschien voor kan gelden, maar ik zie dat je idd je post hebt aangepast.
Omdat ik reageerde op:
Polar schreef:
Ik vind dat iedereen lekker met z'n geld moet doen en laten wat die zelf wil. :) Of dat nou geld van de overheid is of van een werkgever.
"Maar lekker doen wat je wil met overheidsgeld" zoals daarin in algemene zin geschreven vind ik wat van. Maar natuurlijk zijn er per specifieke zaak een hoop nuances en dat kun je die niet op 1 hoop gooien.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:00

Het leek me vanzelfsprekend dat dat binnen de kaders van de wet gebeurd, maar zal het voor je nuanceren.

Ik vind dat iedereen lekker met z'n geld moet doen en laten wat die zelf wil, binnen de kaders van de wet. :) Of dat nou geld van de overheid is of van een werkgever.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:31

Cambionn schreef:
Polar schreef:
Ik vind dat iedereen lekker met z'n geld moet doen en laten wat die zelf wil. :) Of dat nou geld van de overheid is of van een werkgever.
Nouja, dat je zelf mag beslissen waar je overheidsgeld aan uitgeeft ben ik het niet helemaal mee eens. En dat terwijl ik absoluut niet tegen uitkeringen ben, ik vind ze juist heel goed en de huidige regels te strikt (helaas word er de ene keer te weinig gehandhaafd en de andere keer te strak. Maar dat is een ander probleem). Ik heb eerste hand gezien hoe hoognodig ze kunnen zijn voor mensen. Maar heb ook van anderen gezien hoe ze door een groep misbruikt werden.

Ding is namelijk wel dat "geld van de overheid" belastinggeld is. Je weet wel, datgene wat iedereen betaald, en wat steeds omhoog gaat omdat er te korten van zijn. En mijn ervaring is dat de mensen die hun uitkering echt nodig zijn, die ook hard nodig zijn voor de rekeningen.

Als, puur hypothetisch gezien want dit is enorm gechargeerd, dat gebeurd omdat Pientje (een hypothetisch persoon, niemand persoonlijk) daar haar dure eigen paard mee betaald ipv haar rekeningen dat vind ik daar wat van. Dan betaalt de maatschappij voor haar dure hobby. Daar zijn (de meeste) uitkeringen niet voor. De meeste uitkeringen zijn een vangnet. Wil je luxe in tijde van onspoed, dan is dat iets waarvoor je verzekerd. Met dingen als een arbeidsongeschiktheidsverzekering bijvoorbeeld.

Belastinggeld hiervoor gebruiken is in die zin nog erger dan al die mensen die Go Fundme's opstarten voor kosten waar eerder over na had moeten denken. Anders dan belastingen kun je daar namelijk nog gewoon niet aan mee doen.

Dingen als WW en AOW, welke bestaan als tijdelijk opvangnet zodat je niet alles over boort hoeft te gooien zijn de uitzondering natuurlijk. Maar daar zitten met een reden vaak regels aan zoals X hoeveelheid/tijd uitkering voor Y tijd werk. Dat is meer een collectieve verzekering.

Helemaal mee eens

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:41

Amen Cambionn!

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:23

Polar schreef:
Het leek me vanzelfsprekend dat dat binnen de kaders van de wet gebeurd, maar zal het voor je nuanceren.

Ik vind dat iedereen lekker met z'n geld moet doen en laten wat die zelf wil, binnen de kaders van de wet. :) Of dat nou geld van de overheid is of van een werkgever.

Amen !! al vind ik de aanpassing ongewenst!!
Is iedereen nu echt zo een deugneus pff
Alsof je een debat leest hier. En de grootste schreeuwers daar NSC vallen ook al door de mand met giften of niet opgegeven gelden.

Zo als laat de eerste zonder zonder zonde opstaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:54

Popstra schreef:
Dorine92 schreef:
Tuurlijk kan dat wel. Het is maar net waar je hem stalt

Ben ik niet met jou eens. Als jou paard wat gaat mankeren en er een hoop hoge DA kosten bij komen kun je dat echt niet betalen zonder in de problemen te komen! Paard blijft niet eeuwig gezond.
Reken daar bij ook even de smid elke 7 weken, een tandarts 1 of 2x per jaar, de ontwormingen die ook duur geworden zijn..

Daar zijn verzekeringen voor die je ook met een bijstandsuitkering kunt betalen.
Niet iedereen heeft een smid nodig, zat mensen kunnen zelf bekappen.
Ontworming is maar 2 keer per jaar, is te overzien

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:01

Begin a.u.b. niet aan een dier als je al bij voorbaat alles op zijn goedkoopst moet gaan berekenen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:16

De meeste mensen die een uitkering hebben vanwege bijvoorbeeld een langdurige of chronische ziekte, hebben ook recht op allerlei toeslagen, zoals huur- en zorgtoeslag.
Als je dan goedkoop huurt en lage vaste lasten hebt en wat luxe opoffert, kun je daarnaast prima geld opzij zetten.
Als persoon A met zo'n uitkering besluit een paard te kopen, goedkoop te stallen en alle andere luxe te schrappen, is dat prima, zolang het paard er niet onder lijdt.
Als persoon B het geld liever uitgeeft aan bioscoopbezoekjes of af en toe uit eten gaan, dan is dat ook prima.

Of krijgen we nu weer de discussie over dat als iemand een paard kan houden van zo'n uitkering of uit eten/naar de bioscoop kan er van, dat de uitkeringen dan te hoog zijn, want mensen die al slachtoffer zijn van hun eigen falende lichaam, mogen absoluut geen leuke dingen in hun leven hebben. :+

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:19

Dorine92 schreef:
Daar zijn verzekeringen voor die je ook met een bijstandsuitkering kunt betalen.
De meeste mensen die echt van enkel een bijstanduitkering (en andere toeslagen waar ze met dat inkomen recht op hebben) moeten leven komen elke maand al te kort, zo komt elke keer naar boven wanneer er onderzoek naar wordt gedaan (en is ook mijn ervaring uit mijn jeugd). Daar even een extra verzekering bij doen, zelfs al is het relatief goedkoop, kan dus niet. Basis kosten voor een dier gaan overigens ook net zo goed ten kosten van eigen basisbehoeften (waar dus al niet genoeg voor is), en kunnen eigenlijk ook niet uit. Reageren dat zulke groepen het wel gewoon kunnen betalen geeft echt gevoel dat je geen idee hebt in hoe zwaar weer de armsten in ons land leven...

Ik gun echt iedereen een huisdier, begrijp me niet verkeerd. Maar ik gun ook elk dier een goed leven zonder tekortkomingen om medische kosten of kosten voor dagelijkse dingen als voer die niet betaald kunnen worden. Helaas is beide niet haalbaar voor de echte laagste inkomens, en ik vind die laatste dan toch net iets zwaarder wegen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:27

Dorine92 schreef:
Niet iedereen heeft een smid nodig, zat mensen kunnen zelf bekappen.
Ontworming is maar 2 keer per jaar, is te overzien

Serieus?

Natuurlijk kan het financieel enorm meevallen als je het eenvoudig houdt en niks tegen zit.

Verzekeringen niet duur? Ze dekken ook niet altijd alles en oudere paarden worden bij de meesten eruit gegooid. Dat is niet voor niks.......

Ik kan ook zelf bekappen, maar moet nog steeds wel af en toe goed gereedschap kopen, is niet goedkoop.

Alleen 2x ontwormen? Dan kan je een hoop missen. Mestonderzoek is tegenwoordig ook rond de 15-20 euro per paard. En die wormenspuiten zijn inmiddels het dubbele van een paar jaar geleden.

Mensen met een uitkering die bewuste keuzes maken kunnen rondkomen omdat ze vaak ook toeslagen krijgen.
Maar er zit wel degelijk een groot verschil in wat voor uitkering en waarom iemand die nodig heeft of hoe iemand daarin belandt is. Je mag niet (voor) oordelen, maar dat zie en hoor je toch echt wel.

Als je dan net ietsjes meer verdient, maar geen toeslagen hebt, kan je misschien zelfs moeilijker rondkomen. Dat maakt het voor mensen zo wrang.

En ik denk dat niemand iets zegt als een paard er netjes bij staat en de eigenaar niet klaagt. Maar als mensen zien dat er dingen mis gaan of ontbreken in de verzorging, of mensen klagen over te dure stal, voer etc, maar gaan wel op verre vakanties, komen met dure auto en steeds nieuwe setjes, dan kan je niet echt meer op sympathie rekenen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:29

In se mag iedereen een paard houden die het kan betalen. Waar dat geld vandaan komt, maakt minder uit. Wat wel uitmaakt, is dat je het ruim kan betalen. En niet dat het net aan kan als je alles op het minimale berekent. Want dan kan het helaas gewoon niet.
Een paard is geen product of dienst met een vast tarief.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:32

Maar het punt is dat wij niet op de bankrekening van die mensen kunnen kijken, dus wij weten niet of zij het 'net aan' kunnen betalen of dat ze een fijn buffertje hebben voor onverwachte kosten.

En dat het wrang is dat iemand met zo'n uitkering aan het eind meer overhoudt dan iemand die daar net buiten valt, snap ik prima, maar dat zou de keuzes van die eerste groep niet moeten beïnvloeden.
Het is namelijk niet hun schuld of keuze dat die tweede groep net buiten de boot valt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:36

Klopt, we kunnen niet op de bankrekening van die mensen kijken, maar ik denk dat velen aannemen (ik ook hoor) dat je nu eenmaal geen uitkeringen krijgt omdat je er financieel lekker warm bij zit. Maar dat kan dus een foutieve aanname zijn.

Maar als een uitkeringsgerechtigde een paard gewoon goed kan houden zonder voortdurend te beknibbelen in zorg en daarnaast nog een fijn buffertje heeft, dan ga ik persoonlijk niet klagen. Waar het geld vandaan komt vind ik minder belangrijk, als het er maar is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:37

Mee eens. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:39

Maar dan kom je wel terug op het oorspronkelijke bericht. Is het of wordt het alleen voor rijken. Bij veel mensen leeft wel altijd dat paarden voor rijken is.

Waar mensen met een uitkering soms nog enig begrip krijgen dat ze wel hun hond(en) en of kat (ten) willen houden, roken en drinken, vind men een paard opeens een luxe artikel.
Terwijl de honden hier misschien duurder zijn qua voer, dan de paarden. Puur alleen het voer dan.

Met een uitkering en huisdieren kan je ook al bij de voedselbank aankloppen en zelfs dierenartsen hebben soms speciale uren of acties voor minima. Daar hoef je echt niet met paarden aan te komen.

Ik heb weleens naar straatarm en steenrijk gekeken en was verbaasd hoeveel de minima nog pw hadden en hoe weinig ze daarmee konden. 70-80 euro is geen vetpot en je kan niet winkelen of paarden houden, maar men kon niet eens fatsoenlijk boodschappen doen voor een week.
Daarom kan je in principe niet oordelen wie het wel of niet kunnen betalen, maar iets als een bijstand is eigenlijk een noodmaatregel en zou ook zo gezien moeten worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:42

Gini schreef:
In se mag iedereen een paard houden die het kan betalen. Waar dat geld vandaan komt, maakt minder uit. Wat wel uitmaakt, is dat je het ruim kan betalen. En niet dat het net aan kan als je alles op het minimale berekent. Want dan kan het helaas gewoon niet.

Niet iedereen die in de bijstand zit, heeft altijd in de bijstand gezeten. De voorbeelden die hier in het topic worden genoemd, hoeven dus niet van toepassing te zijn.
Als je al je hele leven je paarden zelf bekapt, heb je de spullen er al voor.
Als je gunstig woont, zijn je maandlasten laag.
Niet iedereen in de bijstand bijt op een houtje

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:42

Gini schreef:
Klopt, we kunnen niet op de bankrekening van die mensen kijken, maar ik denk dat velen aannemen (ik ook hoor) dat je nu eenmaal geen uitkeringen krijgt omdat je er financieel lekker warm bij zit. Maar dat kan dus een foutieve aanname zijn.

Maar als een uitkeringsgerechtigde een paard gewoon goed kan houden zonder voortdurend te beknibbelen in zorg en daarnaast nog een fijn buffertje heeft, dan ga ik persoonlijk niet klagen. Waar het geld vandaan komt vind ik minder belangrijk, als het er maar is.

Dus dit

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:44

Polar schreef:
Maar het punt is dat wij niet op de bankrekening van die mensen kunnen kijken, dus wij weten niet of zij het 'net aan' kunnen betalen of dat ze een fijn buffertje hebben voor onverwachte kosten.

En dat het wrang is dat iemand met zo'n uitkering aan het eind meer overhoudt dan iemand die daar net buiten valt, snap ik prima, maar dat zou de keuzes van die eerste groep niet moeten beïnvloeden.
Het is namelijk niet hun schuld of keuze dat die tweede groep net buiten de boot valt.

Je mag niet bij elke uitkering een groot bedrag op de bank hebben staan, dus je kan niet oneindig sparen officieel.

Het gaat er ook niet om of iemand er wat aan kan doen. Het gaat erom dat mensen klagen over prijsstijgingen.

Als een pensionhouder amper omhoog durft te gaan omdat mensen gaan lopen klagen, terwijl ze zelf voor veel te weinig hard lopen te werken. Maar de klanten vervolgens wel van alles kopen, zoals setjes, uitgaan, op vakantie etc, mag je daar niks van vinden, maar dat gebeurt wel.

Ik heb het echt meegemaakt op een stal dat iemand halverwege de maand nog geen stalling had betaald, maar wel lekker op vakantie was gegaan. Was al geen betrouwbare betaler, maar dat voel echt heel slecht voor de pensionhouder.

Dat vergeten mensen ook; het achter mensen hun reet aanlopen om het geld te mogen krijgen is vaak ook nog een dagtaak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:48

Dorine92 schreef:
Gini schreef:

Niet iedereen die in de bijstand zit, heeft altijd in de bijstand gezeten. De voorbeelden die hier in het topic worden genoemd, hoeven dus niet van toepassing te zijn.
Als je al je hele leven je paarden zelf bekapt, heb je de spullen er al voor.
Als je gunstig woont, zijn je maandlasten laag.
Niet iedereen in de bijstand bijt op een houtje

Er zijn al genoeg voorbeelden genoemd dat mensen niks aan een nieuwe situatie kunnen doen soms en dat dieren er dan al zijn.

Als je zelf bekapt moet je echt wel af en toe nieuwe spullen kopen. Een rasp gaat niet eeuwig mee hoor, net als mesjes. Je slijpt ze netjes, onderhoud je materialen, maar op een gegeven moment zijn ze op en moet je wel nieuwe. Dat is toch wel met enige regelmaat als je goed wil kunnen bekappen.

Het gaat vooral om het klagen over stijgende prijzen en wie dat doen. Als mensen niet klagen en netjes hun dieren verzorgen en betalen, hoor je vast niemand.

Maar iedereen weet ook dat mensen die hard werken, flink balen als mensen met een uitkering 100x roepen dat ze niet kunnen werken, maar wel dagen bij de paarden van alles doen en op vakantie kunnen etc.
En nee, dan mag je niks vinden, want je weet het allemaal niet. Maar mensen vinden daar gewoon vaak wel iets van. Of ze dat nou uitspreken of niet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:48

superpony schreef:
Ik heb weleens naar straatarm en steenrijk gekeken en was verbaasd hoeveel de minima nog pw hadden en hoe weinig ze daarmee konden. 70-80 euro is geen vetpot en je kan niet winkelen of paarden houden, maar men kon niet eens fatsoenlijk boodschappen doen voor een week.
9 van de 10 keer hadden die mensen grote schulden die ze aan het afbetalen waren.
Er zaten veel slachtoffers van de toeslagen affaire tussen, maar ook mensen die in het verleden minder slimme keuzes hadden gemaakt.
Die kun je niet vergelijken met mensen die bijvoorbeeld ziek zijn geworden of geboren en daarvoor een uitkering krijgen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:57

Polar schreef:

Aan zich mee eens. Maar wel een kanttekening: Voor veel uitkeringen zijn er regels omtrent wat je mag verdienen en hoeveel reserves je zelf mag hebben alvorens je het krijgt. Het feit dat je ze krijgt, zegt in die gevallen dus wel degelijk iets over wat er op de bankrekening staat en wat daar op binnen komt. Namelijk dat het niet hoger kan zijn dan X (of dat je de uitkering onterecht ontvangt). Daardoor kun je wel degelijk zeggen dat mensen met bepaalde uitkeringen bepaalde dure dingen niet kunnen betalen.

Maar het ligt idd wel aan de precieze situatie, daarom ook dat ik mijn reacties hypothetisch probeer te houden. Er is voor alles wel een uitzondering te bedenken, als je die allemaal moet noemen voordat je een punt maakt kun je nooit normaal discussiëren. Elke case is anders. Niet elke uitkering gelden dezelfde regels voor, en er zijn ook situaties waar je een uitkering krijgt waarmee je het wel kan betalen terwijl je niks "fout" doet. En die dus ook gewoon hun buffer hebben voor verhogingen en hoge onverwachte kosten. idd, daar klaagt ook (vrijwel) niemand over denk ik. Ik niet iig.

Ik durf ook te stellen dat het uiten van onvrede over de verhoogde kosten aan zich, zoals over de BTW verhoging, ook niet iets is waar men over klaagt. Niemand vind het leuk meer te betalen voor hetzelfde. Pension houders niet, klanten niet. En dat snapt iedereen ook. Maar waar men wel wat van kan vinden is hoe je je daar precies over uit. Wordt je boos op de pensionhouder omdat de prijzen oplopen, of leg je je erbij neer omdat die er ook niks aan kan doen en richt je de irritatie op overheid en de economie (incl marktwerking)? Dat is wel een groot verschil. Maar als er dan mensen zijn die oprecht hierdoor het dier niet meer kunnen betalen, dan kom je idd ook wel op het punt waar de vraag komt: als je de verhoging niet kan betalen, had je dan wel genoeg geld om een dier te houden incl de nodige buffer, of kon je net de vaste kosten betalen? En kun je het echt niet betalen, of maak je andere keuzes? Aan zich logische vragen. Het antwoord daarop is, weer net zoals mijn vorige punt, erg case-to-case specifiek. Dus we kunnen enkel in een hypothetische algemeenheid praten waarvan we weten at er uitzonderingen zijn, of een hele specifieke case bediscussiëren. Daartussen kan bijna niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:58

Polar schreef:
superpony schreef:
9 van de 10 keer hadden die mensen grote schulden die ze aan het afbetalen waren.
Er zaten veel slachtoffers van de toeslagen affaire tussen, maar ook mensen die in het verleden minder slimme keuzes hadden gemaakt.
Die kun je niet vergelijken met mensen die bijvoorbeeld ziek zijn geworden of geboren en daarvoor een uitkering krijgen.

Het bedrag is wat ze over hielden per week als alles eraf was.

Als ze in de schuldsanering zaten, was dit waar ze boodschappen van konden doen.

Als je grote schulden zelf kan afbetalen kom je niet in de sanering, maar zal er ongeveer evenveel overblijven als het officiële schulden zijn.

Het programma bestaat al even en was er ook voor de toeslagen affaire volgens mij. De keren dat ik het heb gezien, was dat niet het geval.

Het waren juist vaak mensen die arbeidsongeschikt waren geworden en volgens hun zeggen niet terug aan het werk konden.

Een enkeling was weer wat aan het opbouwen.

Het beeld dat je kreeg van de problemen en de uitgave was wel vaak vergelijkbaar, dus dat is gewoon opvallend.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:02

Ik heb zonder te overdrijven elke aflevering van elk seizoen gezien van dat programma, omdat ik het zo'n bizar en tegelijkertijd interessant programma vind.
De meeste mensen zaten echt in de schuldsanering, echt 9 van de 10 deelnemers.
En het klopt dat dat was wat ze overhielden na alle vaste lasten, dat was vaak tussen de 50 en 75/80 euro.
Maar daar moesten ze ook kleding van kopen en katten/hondenvoer en met de inflatie van de afgelopen jaren is dat geld echt zo op.
Daar haal je echt de basis van de basis boodschappen van.