Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Nou ja om niet in herhaling te vallen.. het omgekeerde is ook waar. Kom niet aan iemands wedstrijden
En de argumenten die ik lees die voor wedstrijden pleiten zijn eigenlijk nog steeds voornamelijk voor de mens, niet perse voor het paard.
Overigens snap ik wel dat mensen die tegen wedstrijden zijn, geen wedstrijden rijden.. lijkt mij een soort van logisch wel toch?
Ook zonder wedstrijden kan je van een paard genieten .. naar mijn idee zijn wedstrijden voornamelijk toch voor de mens, zodat die zich kan meten met andere mensen en daar wat van kan vinden
Maar dat is ook meer mijn ervaring met wedstrijden, wedstrijd klieken, onjuiste jureringen, idolizing en alles wat erbij komt. Dus dat is niet perse representatief
Qua western heb ik al jaren commentaar op wedstrijden, bitten, stijlen, trainingen etc en wordt er al jaren recht gekletst wat ik vind dat krom is. Mij maakt t verder eigenlijk niet uit, bedenk ik me nu… ieder moet doen wat ie leuk vind maar ik kan me voorstellen dat omdat paardensport als enige dierensport (toch?) op tv is, dat het onder vuur ligt. En het verandert maar heel traag ..
Oh, interessant dat totilas genoemd wordt, als ergens de meningen over verdeelt zijn, is het die combinatie wel. Dus daar gaat niemand uitkomen denk ik? Ik persoonlijk vond t verre van mooi, maar ik heb ook geen verstand van dressuur
Oh, een miljoen aan prijzengeld? Dat zal de sport heel nobel maken denk..t gaat niet om t geld toch?
Cer schreef:Dat is een van de vreemdste quotes die ik de laatste tijd gelezen heb… maar wel tekenend voor mensen die niet tegen kritiek kunnen denk
Het zou stoer zijn als sommige dingen gewoon ge-owned worden, zodat er dingen verbetert kunnen worden (doen een aantal hier zeker) Maar dat blinde “je mag nergens commentaar op leveren want alles is super en als je het toch doet ben je een looser” is wel erg tunnel visie, vind ik.
Maar goed, daarom vind ik bv de western pleasure nog steeds een draak om te zien (en de laatste nrha 2023 open final run van Fappani ook, maar goed, ik vind het gewoon niet mooi, net zoals Totilas). Zoveel mensen zoveel meningen
Cer schreef:Het ligt er maar helemaal aan hoe dat dan gaat… maar het sarcasme werd even gemist zie ik(of de ironie, ik haal die altijd door elkaar
)
DuoPenotti schreef:@journee inderdaad je zou zeggen dat het best simpel moet kunnen.
Neusriem te strak.... zo makkelijk op te lossen.
Geef elke wedstrijdruiter zo'n meetding cadeau.
Meet bij het de ring in gaan of het past, zo niet uitgesloten.
Dan is die flauwekul zo klaar.
En zeg eens in de GP of zware tour, of desnoods alles vanaf ZZL.
Daar waar ruiters rijden met een berg ervaring, paarden die zover opgeleid zijn dat ze op finesse te rijden moeten zijn, rij daar met een teugeldrukmeter.
Dat direct in de proef verzonden word naar een computer en bij elke oranje meting 1 punt per onderdeel eraf en bij een rode 2 punten.
Ik noem even een zijstraat die te finetunen is, maar best moet kunnen tegenwoordig met de techniek.
Dan moet alles in de basis zich al gaan richten op licht op de hulpen rijden. Want daar kun je niet pas mee beginnen na de ZZL.
[ [url=m/0q0wDR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Cer schreef:“Ja maar vreemd terrein/wedstrijddruk/vlaggetjes/geluid op de tribune/vliegtuig etc etc”
Cer schreef:Iemand die enkel thuis rijdt… ? Ja geen idee wat die daarvan vinden..
Maar dan serieus.. ja dat zijn dingen die van invloed zijn, maar wat doe je dan met een teugeldruk meter? Alles hetzelfde beoordelen? Of uitzonderingen?
Of, nou ja, maakt mij verder niet uit, ik heb er weinig meer aan toe te voegen
journee schreef:Cer schreef:Dat is een van de vreemdste quotes die ik de laatste tijd gelezen heb… maar wel tekenend voor mensen die niet tegen kritiek kunnen denk
Het zou stoer zijn als sommige dingen gewoon ge-owned worden, zodat er dingen verbetert kunnen worden (doen een aantal hier zeker) Maar dat blinde “je mag nergens commentaar op leveren want alles is super en als je het toch doet ben je een looser” is wel erg tunnel visie, vind ik.
Maar goed, daarom vind ik bv de western pleasure nog steeds een draak om te zien (en de laatste nrha 2023 open final run van Fappani ook, maar goed, ik vind het gewoon niet mooi, net zoals Totilas). Zoveel mensen zoveel meningen
Wat iemand van Totilas vind, mag iedereen zelf weten. De reden waarom ik hem aanhaalde was puur om te onderstrepen dat paardensport een teamsport is en een paard geen gebruiksartikel wat je zomaar om kunt wisselen en dan dezelfde resultaten verwachten. Persoonlijk vond ik Totilas een machtig paard met enorm veel potentie. Wat men van de ruiter of de combinatie vind, is weer een ander verhaal. Best kans dat de combinatie op dit moment onder een nieuwe jury minder hoge ogen zou gooien. Dat neemt naar mijn idee de kwaliteit van het paard ansicht echter niet weg.
Fika schreef:Ik word eigenlijk best wel verdrietig van dit topic en alle vooroordelen die rondvliegen...![]()
Zou het allerbelangrijkste in de algehele paardenhouderij niet moeten zijn dat elke keuze in het voordeel van het paard gemaakt wordt?
Dat zowel aan de fysieke als psychische behoeftes van een paard voldaan wordt?
DuoPenotti schreef:@journee inderdaad je zou zeggen dat het best simpel moet kunnen.
Neusriem te strak.... zo makkelijk op te lossen.
Geef elke wedstrijdruiter zo'n meetding cadeau.
Meet bij het de ring in gaan of het past, zo niet uitgesloten.
Dan is die flauwekul zo klaar.
En zeg eens in de GP of zware tour, of desnoods alles vanaf ZZL.
Daar waar ruiters rijden met een berg ervaring, paarden die zover opgeleid zijn dat ze op finesse te rijden moeten zijn, rij daar met een teugeldrukmeter.
Dat direct in de proef verzonden word naar een computer en bij elke oranje meting 1 punt per onderdeel eraf en bij een rode 2 punten.
Ik noem even een zijstraat die te finetunen is, maar best moet kunnen tegenwoordig met de techniek.
Dan moet alles in de basis zich al gaan richten op licht op de hulpen rijden. Want daar kun je niet pas mee beginnen na de ZZL.
[ [url=m/0q0wDR.jpg]Afbeelding[/url] ]
996981 schreef:Naar mijn idee wordt er zowel in de recreatiesport als in de topsport vaak niet naar de fysieke en psychische behoeftes van een paard gekeken en naar mijn mening is dat in de topsport nog een stuk extremer.Fika schreef:Ik word eigenlijk best wel verdrietig van dit topic en alle vooroordelen die rondvliegen...![]()
Zou het allerbelangrijkste in de algehele paardenhouderij niet moeten zijn dat elke keuze in het voordeel van het paard gemaakt wordt?
Dat zowel aan de fysieke als psychische behoeftes van een paard voldaan wordt?
Wat maakt je droevig dan? Wie pleit er tegen de fysieke en psychische behoeftes van het paard waardoor je verdrietig wordt?
Fika schreef:996981 schreef:Naar mijn idee wordt er zowel in de recreatiesport als in de topsport vaak niet naar de fysieke en psychische behoeftes van een paard gekeken en naar mijn mening is dat in de topsport nog een stuk extremer.
Wat maakt je droevig dan? Wie pleit er tegen de fysieke en psychische behoeftes van het paard waardoor je verdrietig wordt?
Uitzonderingen zijn er gelukkig altijd, maar dan heb ik het voornamelijk over sociaal contact (paarden die echt bij elkaar staan) en minimaal de helft van de dag buiten in een grote paddock of wei.
In ieder geval een ruimte waarin ze echt vrij kunnen bewegen en een sprintje kunnen trekken.
Als je aan die basisbehoeftes al niet kunt voldoen, hoor je wat mij betreft niet in de topsport thuis.