Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:39

Maar over wat acceptabel / onacceptabel gedrag is, is niet altijd overeenstemming.. en dan is t cirkeltje weer rond :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:46

Is dat zo? Want ik heb bij springwedstrijden ook weleens wat wenkbrauwen opgetrokken.

Volgens mij zijn we allemaal het er wel over eens dat de rotte appels aangepakt moeten worden en dat die de sport verzieken.

De vraag is alleen, hoe? Dat lijkt me belangrijker dan steeds te herhalen hoe slecht sommige dingen zijn of steeds te wijzen naar anderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 01:07

Cer schreef:
Nou ja om niet in herhaling te vallen.. het omgekeerde is ook waar. Kom niet aan iemands wedstrijden :+
En de argumenten die ik lees die voor wedstrijden pleiten zijn eigenlijk nog steeds voornamelijk voor de mens, niet perse voor het paard.

Overigens snap ik wel dat mensen die tegen wedstrijden zijn, geen wedstrijden rijden.. lijkt mij een soort van logisch wel toch?

Ook zonder wedstrijden kan je van een paard genieten .. naar mijn idee zijn wedstrijden voornamelijk toch voor de mens, zodat die zich kan meten met andere mensen en daar wat van kan vinden :+
Maar dat is ook meer mijn ervaring met wedstrijden, wedstrijd klieken, onjuiste jureringen, idolizing en alles wat erbij komt. Dus dat is niet perse representatief :)

Qua western heb ik al jaren commentaar op wedstrijden, bitten, stijlen, trainingen etc en wordt er al jaren recht gekletst wat ik vind dat krom is. Mij maakt t verder eigenlijk niet uit, bedenk ik me nu… ieder moet doen wat ie leuk vind maar ik kan me voorstellen dat omdat paardensport als enige dierensport (toch?) op tv is, dat het onder vuur ligt. En het verandert maar heel traag ..

Oh, interessant dat totilas genoemd wordt, als ergens de meningen over verdeelt zijn, is het die combinatie wel. Dus daar gaat niemand uitkomen denk ik? Ik persoonlijk vond t verre van mooi, maar ik heb ook geen verstand van dressuur :)

Oh, een miljoen aan prijzengeld? Dat zal de sport heel nobel maken denk.. :D t gaat niet om t geld toch?

Ik rijd wedstrijd en offer dat met liefde op voor het paardenwelzijn als dat een potentiële uitkomst is.

Ik denk niet dat elke wedstrijd ruiter zo oppervlakkig is als jij hier stelt maar het valt niet te ontkennen dat ze er tussen lopen. Ook bij de bosruiters en zelfs de NH’ers maar die staan hier niet ter discussie. En hoe meer geld en vooral: hoe meer ego er mee speelt hoe erger het wordt en daarin heb je wél gelijk dat wedstrijden een broedplaats zijn voor dat probleem met de huidige mentaliteit dat het steeds extremer moet ipv harmonieuzer.

Iedereen denkt dat wat ie doet oké is. Anders deed men het niet. Als er een manier is om het welzijn te garanderen met wedstrijden dan graag maar op dit moment met de huidige belangen en prioriteiten die je hier ook leest van de voorstanders zie ik die niet.

Dus van mij mag het mijn laatste seizoen of zelfs mijn laatste wedstrijd zijn als men morgen besluit dat het mooi geweest is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:00

Dat meisjes hobbymatig western rijden Benzz is wat anders dan de mensen die er serieus met de sport bezig zijn hoor.
En omdat het jou niet ligt hoef je nog niet zo lelijk te blijven zagen er over. Doen wij tenslotte ook niet over andere disciplines.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:18

Wat eerder gezegd werd "Het gaat om de handhaving" is denk ik de spijker op zijn kop +:)+

Als er op wedstrijdterreinen een zero tolerance beleid zou zijn wat betreft het paardenwelzijn, en je eigenlijk alleen maar "happy athletes" zou zien, dan is de wedstrijdsport nog wel een poosje houdbaar denk ik. Want er zijn echt paarden die het oprecht heel leuk vinden om op wedstrijd te gaan :)

Maar als dat niet haalbaar is dan mag het van mij net zo lief afgeschaft worden.
Dan vervangen we het maar door dat maffe gehuppel met stokpaarden :=

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:01

In de sport is het net zo als overal:de goede moeten onder de kwade lijden. Wat ik wel bijzonder vind eigenlijk is dat veel mensen in veel disciplines over dezelfde punten vallen: onder andere bitten/ sporen/optoming (neusriem/sperriem) en het toezicht op misstanden op het losrijdt terrein. Deze dingen lijken me eigenlijk niet zo ingewikkeld op te lossen als de regels betreft toegestaane hulpmiddelen bij wedstrijden worden aangepast.

Nu zijn er ook al regels over voorgeschreven kledij en tuigage bij de verschillende niveaus en disciplines. Dat er iemand bij de ingang van de bak dit even controleert voor iemand zijn wedstrijd mag rijden lijkt me ook niet zo ingewikkeld. De grootste hobbel is in mijn optiek dat je de regels wereldwijd geaccepteerd zult moeten krijgen, voordat er verandering optreed. Dit is er waarschijnlijk ook de reden van dat het vaak lang duurt voor dingen veranderen.

Toch denk ik dat het wel mogelijk als men collectief dit soort dingen aan de kaak stelt, en dan vooral bij de organisaties die alles op 'hoger' niveau regelen. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij de dressuurhoed die grotendeels vervangen is door de cap. Dat heeft ook een tijd geduurd, eer dit algemeen als 'normaal' werd beschouwd. Maar welzijn en veilig is voor een paard net zo belangrijk als voor de ruiter. Als men dat voor ogen houdt moet verandering/ verbetering toch mogelijk zijn.

Of je een combinatie wel of niet 'mooi' /ontspannen vind, dat is aan de jury. Maar ook daar zie je zeker verandering in komen. Veel duidelijker bij de hondensport/shows waar wereldwijd ook steeds meer de nadruk wordt gelegd op het feit dat de rasstandaard vooral een gezonde hond moet opleveren. Waardoor de gecoupeerde oren en staarten, de extreem aflopende ruggen, platte neuzen en uitpuilende ogen die voorheen goed gekeurd werden, tegenwoordig juist worden uitgesloten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:11

Dat is een van de vreemdste quotes die ik de laatste tijd gelezen heb… maar wel tekenend voor mensen die niet tegen kritiek kunnen denk :j

Het zou stoer zijn als sommige dingen gewoon ge-owned worden, zodat er dingen verbetert kunnen worden (doen een aantal hier zeker) Maar dat blinde “je mag nergens commentaar op leveren want alles is super en als je het toch doet ben je een looser” is wel erg tunnel visie, vind ik.
Maar goed, daarom vind ik bv de western pleasure nog steeds een draak om te zien (en de laatste nrha 2023 open final run van Fappani ook, maar goed, ik vind het gewoon niet mooi, net zoals Totilas). Zoveel mensen zoveel meningen :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:18

@journee inderdaad je zou zeggen dat het best simpel moet kunnen.

Neusriem te strak.... zo makkelijk op te lossen.
Geef elke wedstrijdruiter zo'n meetding cadeau.
Meet bij het de ring in gaan of het past, zo niet uitgesloten.
Dan is die flauwekul zo klaar.

En zeg eens in de GP of zware tour, of desnoods alles vanaf ZZL.
Daar waar ruiters rijden met een berg ervaring, paarden die zover opgeleid zijn dat ze op finesse te rijden moeten zijn, rij daar met een teugeldrukmeter.
Dat direct in de proef verzonden word naar een computer en bij elke oranje meting 1 punt per onderdeel eraf en bij een rode 2 punten.

Ik noem even een zijstraat die te finetunen is, maar best moet kunnen tegenwoordig met de techniek.

Dan moet alles in de basis zich al gaan richten op licht op de hulpen rijden. Want daar kun je niet pas mee beginnen na de ZZL.

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:22

“Ja maar vreemd terrein/wedstrijddruk/vlaggetjes/geluid op de tribune/vliegtuig etc etc” :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:24

Cer schreef:
“Ja maar vreemd terrein/wedstrijddruk/vlaggetjes/geluid op de tribune/vliegtuig etc etc” :')

Dat zijn inderdaad factoren die mee kunnen spelen ja. Het zijn en blijven (vlucht) dieren. Geen robots die je kunt programmeren altijd hetzelfde te doen en hetzelfde te reageren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:26

Het ligt er maar helemaal aan hoe dat dan gaat… maar het sarcasme werd even gemist zie ik :+ (of de ironie, ik haal die altijd door elkaar :D )

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:27

Cer schreef:
Dat is een van de vreemdste quotes die ik de laatste tijd gelezen heb… maar wel tekenend voor mensen die niet tegen kritiek kunnen denk :j

Het zou stoer zijn als sommige dingen gewoon ge-owned worden, zodat er dingen verbetert kunnen worden (doen een aantal hier zeker) Maar dat blinde “je mag nergens commentaar op leveren want alles is super en als je het toch doet ben je een looser” is wel erg tunnel visie, vind ik.
Maar goed, daarom vind ik bv de western pleasure nog steeds een draak om te zien (en de laatste nrha 2023 open final run van Fappani ook, maar goed, ik vind het gewoon niet mooi, net zoals Totilas). Zoveel mensen zoveel meningen :j

Wat iemand van Totilas vind, mag iedereen zelf weten. De reden waarom ik hem aanhaalde was puur om te onderstrepen dat paardensport een teamsport is en een paard geen gebruiksartikel wat je zomaar om kunt wisselen en dan dezelfde resultaten verwachten. Persoonlijk vond ik Totilas een machtig paard met enorm veel potentie. Wat men van de ruiter of de combinatie vind, is weer een ander verhaal. Best kans dat de combinatie op dit moment onder een nieuwe jury minder hoge ogen zou gooien. Dat neemt naar mijn idee de kwaliteit van het paard ansicht echter niet weg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:29

Cer schreef:
Het ligt er maar helemaal aan hoe dat dan gaat… maar het sarcasme werd even gemist zie ik :+ (of de ironie, ik haal die altijd door elkaar :D )

Nee hoor. Ik haalde er prima uit dat dat je bedoeling was. Punt is dat je een grap probeert te maken over iets dat gewoon echt van invloed is.

Juist daarom is het voor iemand die enkel thuis rijdt makkelijk om te oordelen.

Ik heb ze thuis ook voor elkaar. Anders ging ik echt niet op concours. Toch loopt het op concours soms anders dan thuis. Daar kun je ironisch over doen, maar ik vraag me af wat je daarmee wilt bereiken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:33

Iemand die enkel thuis rijdt… ? Ja geen idee wat die daarvan vinden..

Maar dan serieus.. ja dat zijn dingen die van invloed zijn, maar wat doe je dan met een teugeldruk meter? Alles hetzelfde beoordelen? Of uitzonderingen?
Of, nou ja, maakt mij verder niet uit, ik heb er weinig meer aan toe te voegen :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 04-06-24 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:36

DuoPenotti schreef:

Daar waar ruiters rijden met een berg ervaring, paarden die zover opgeleid zijn dat ze op finesse te rijden moeten zijn, rij daar met een teugeldrukmeter.
Dat direct in de proef verzonden word naar een computer en bij elke oranje meting 1 punt per onderdeel eraf en bij een rode 2 punten.

Ik noem even een zijstraat die te finetunen is, maar best moet kunnen tegenwoordig met de techniek.

Dan moet alles in de basis zich al gaan richten op licht op de hulpen rijden. Want daar kun je niet pas mee beginnen na de ZZL.

[ [url=m/0q0wDR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mee eens! Vaak heb ik de indruk dat veel mensen zowiezo geen idee hebben hoe los of strak een riempje of tuig behoort te zitten, zowel bij paarden als bij honden. En dan is zo'n hebbending zeker handig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:39

Cer schreef:

Ja dat speelt inderdaad mee.
Maar dat maakt de competitie alleen maar groter.
Wie daar zijn paard het beste op heeft voorbereid heeft ook kans beter te scoren.

Misschien dat er dan ook weer eens op normaal karakter gefokt word, win win...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:43

Cer schreef:
Iemand die enkel thuis rijdt… ? Ja geen idee wat die daarvan vinden..

Maar dan serieus.. ja dat zijn dingen die van invloed zijn, maar wat doe je dan met een teugeldruk meter? Alles hetzelfde beoordelen? Of uitzonderingen?
Of, nou ja, maakt mij verder niet uit, ik heb er weinig meer aan toe te voegen :)

Daar zit precies de crux met dit soort oplossingen. Want welke druk ga je als maatstaf nemen en waarom? Op basis waarvan? Los-vast is onprettiger voor paarden dan een gelijkmatige druk. Hoe hoog de druk is, is afhankelijk van veel meer factoren dan enkel de rijkunst van de ruiter. (O.a. bouw, africhtingsgraad, ontwikkelde draagkracht, zwaarte hoofd-halsverbinding en ja; ook eventuele omgevingsspanning).

Daarnaast is de vraag hoe vriendelijk getraind gaat worden als er een Max aan de druk zit die gemeten mag worden. Paarden die van nature voorkeur hebben voor een druk die daarboven zit zullen wellicht op kunstmatige wijze alsnog proberen onder de toegestane druk te komen. Is dat dan diervriendelijker?

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:49

oh echt... ik word zo moe van dat gezeur. ja er zijn dingen die beter kunnen en ja daar wordt ook al heel veel aan gedaan... hopelijk mogen we nog lang genieten van de paardensport op het hoogste niveau, van de amateur die voor het eerst op een paard stapt en alles daar tussenin. Het hoeft niet zwartwit, het kan ook grijs.

Al dat drastische geroeptoeter... ik hoop met mijn paard ook hoog te mogen gaan rijden in de toekomst, want dat is toch je doel uiteindelijk. MAAR ook dat is niet zwartwit. Als mijn paard het niet leuk meer vindt of het niet aankan, dan houdt het natuurlijk op.

Als er goed gehandhaaft wordt en mensen elkaar en hun paarden een mooie sportieve prestatie gunnen, dan moet paardensport gewoon mogelijk blijven wat mij betreft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:46

journee schreef:
Cer schreef:

Wat iemand van Totilas vind, mag iedereen zelf weten. De reden waarom ik hem aanhaalde was puur om te onderstrepen dat paardensport een teamsport is en een paard geen gebruiksartikel wat je zomaar om kunt wisselen en dan dezelfde resultaten verwachten. Persoonlijk vond ik Totilas een machtig paard met enorm veel potentie. Wat men van de ruiter of de combinatie vind, is weer een ander verhaal. Best kans dat de combinatie op dit moment onder een nieuwe jury minder hoge ogen zou gooien. Dat neemt naar mijn idee de kwaliteit van het paard ansicht echter niet weg.

Ik vond Totilas wel mooi (lopen). Smaken mogen verschillen natuurlijk.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:10

Ik word eigenlijk best wel verdrietig van dit topic en alle vooroordelen die rondvliegen... -O-
Zou het allerbelangrijkste in de algehele paardenhouderij niet moeten zijn dat elke keuze in het voordeel van het paard gemaakt wordt?
Dat zowel aan de fysieke als psychische behoeftes van een paard voldaan wordt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:15

Fika schreef:
Ik word eigenlijk best wel verdrietig van dit topic en alle vooroordelen die rondvliegen... -O-
Zou het allerbelangrijkste in de algehele paardenhouderij niet moeten zijn dat elke keuze in het voordeel van het paard gemaakt wordt?

Wat maakt je droevig dan? Wie pleit er tegen de fysieke en psychische behoeftes van het paard waardoor je verdrietig wordt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:41

DuoPenotti schreef:

[ [url=m/0q0wDR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou dit echt toejuichen, en neusriem, bit en mond controle op iedere wedstrijd, ieder niveau en iedere combinatie. En het liefst ook in iedere discipline.

Blijft alleen wel de vraag hoe je er voor kan zorgen dat mensen thuis die nooit op wedstrijd gaan het goed/ beter gaan of blijven doen.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:43

996981 schreef:
Fika schreef:

Wat maakt je droevig dan? Wie pleit er tegen de fysieke en psychische behoeftes van het paard waardoor je verdrietig wordt?
Naar mijn idee wordt er zowel in de recreatiesport als in de topsport vaak niet naar de fysieke en psychische behoeftes van een paard gekeken en naar mijn mening is dat in de topsport nog een stuk extremer.
Uitzonderingen zijn er gelukkig altijd, maar dan heb ik het voornamelijk over sociaal contact (paarden die echt bij elkaar staan) en minimaal de helft van de dag buiten in een grote paddock of wei.
In ieder geval een ruimte waarin ze echt vrij kunnen bewegen en een sprintje kunnen trekken.
Als je aan die basisbehoeftes al niet kunt voldoen, hoor je wat mij betreft niet in de topsport thuis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:45

Bij ons is een hele periode elke wedstrijd bit en mondcontrole geweest, ook het mutsje moest afgenomen worden bij de official, ook neusriem en sporen. Maar als er vervolgens geen consequenties aanhangen tja…. :)
Als bepaalde namen dan genoeg van hun **** maakte werd het een waarschuwing en dat een heel seizoen.

Dit jaar heb ik eigenlijk nog geen controle gehad nu ik er bij nadenk. Anyhow. Er veranderde in praktijk niks eigenlijk. Alleen dat je tijd kwijt was na de proef.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:47

Fika schreef:
996981 schreef:

Naar mijn idee wordt er zowel in de recreatiesport als in de topsport vaak niet naar de fysieke en psychische behoeftes van een paard gekeken en naar mijn mening is dat in de topsport nog een stuk extremer.
Uitzonderingen zijn er gelukkig altijd, maar dan heb ik het voornamelijk over sociaal contact (paarden die echt bij elkaar staan) en minimaal de helft van de dag buiten in een grote paddock of wei.
In ieder geval een ruimte waarin ze echt vrij kunnen bewegen en een sprintje kunnen trekken.
Als je aan die basisbehoeftes al niet kunt voldoen, hoor je wat mij betreft niet in de topsport thuis.

Maar waarom maakt specifiek dit topic je verdrietig dan? Zover ik hier lees zie ik niemand die vindt dat dit anders is dan jij stelt?

Je doet het overkomen alsof de posters in dit topic niet het beste met paarden voor hebben, terwijl ik dat zonder uitzondering juist wel lees..