Janneke2 schreef:996981 schreef:(...) dat je niet ingaat waar het echt om ging. Het grote verschil voor en achter zit hem in het spronggewricht vs voorknie.
... ik snap dat een voorbeen totaal anders is dan een achterbeen.
Maar dat geldt vooral "bovenaan".
In de pijnbenen zit ook nog wel verschil (qua lengte en 'bandenapparaat')
maar qua kogels bij mijn weten niet.
Dus een correct verzamelend paard dat verder 'doorveert' in de achterkogels is logisch;
zie je een dier verder doorveren in de voorste kogels 'dan ruik je lont'.
Daar ging het mij om.
Citaat:
Daarnaast komt je niet terug op je bewering dat in verzameling het achterbeen verder naar voren zou moeten komen.
?
Taal kan tricky zijn.
Ik had het over een stuwende achterhand die niet ondertreedt, en een correct verzamelend paard dat de achterbenen onder het zwaartepunt plaatst.
(En 'terugkomen op' kan nadere uitleg zijn, of woorden terugnemen...)
Citaat:
Een stuwende achterhand is (kort, bot en grof gezegd) achter de massa (dwz niet onder het zwaartepunt)
en een dragende achterhand komt wel onder de massa / het zwaartepunt.
(Zo ontsporen discussies uiteraard snel....)
Je zegt letterlijk: een stuwend achterbeen is achter de massa/het zwaartepunt.
Een dragend achterbeen is onder de massa/het zwaartepunt.
Je bewering dat een stuwend achterbeen achter de massa is klopt gewoon niet. Een correct stuwend achterbeen (stuwen is geen vies woord. Stuwen is nódig om vooruit te komen) komt even ver onder het zwaartepunt als erachter. Dat zie je ook in een correcte arbeidsdraf. Juist dan reikt het achterbeen ver naar voren.
Bij een paard dat meer verzameld verplaatst het zwaartepunt meer naar achter. Het paard hoeft het achterbeen dus minder naar voren te brengen om toch richting zwaartepunt te gaan en gaat het achterbeen meer heffen.
Je kunt het letterlijk zien op mijn foto’s…. Daar komt je niet op terug noch door verduidelijking, noch doormiddel van nadere uitleg. De moeite om met jou in discussie te gaan, foto’s erbij te zoeken en tekst en uitleg te geven is het dus gewoon niet waard.
Laatste poging. De FEI standaard voor de draf;
Citaat:
The trot, always with free, active and regular steps, should be moved into without hesitation or haste.
The following trot tempi are recognised: Collected trot, Working trot, Lengthening of steps, Medium trot, and Extended trot.
Collected trot.
The Horse, remaining “on the bit”, moves forward with the neck raised and arched. The hocks, being well-engaged and flexed, must maintain an energetic impulsion, enabling the shoulders to move with greater mobility, thus demonstrating complete self- carriage and elevation. Although the Horse’s steps are shorter than in the other trots, rhythm, elasticity and cadence are not lessened.
(Letterlijk: de passen zijn korter. Hoe meer verzameld er wordt, hoe korter de passen).
Working trot. This is a pace between the collected and the medium trot, in which the training of the Horse is not yet developed enough and ready for collected movements. The Horse shows proper balance and, remaining "on the bit", goes forward with even, elastic steps, well-
activated hind legs, good hock action and a supple, swinging back.
The expression “good hock action” underlines the importance of an impulsion originating from the activity of the hindquarters.