Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:996981 schreef:Daarom vroeg ik of het houden van dolfijnen in basins wel oké is/wordt als we maar lang genoeg doorfokken in gevangenschap?
Dat is toch wat we met anderen dieren ook gedaan hebben?
Paarden ,honden, runderen, worden al duizenden jaren doorgefokt en dat kon omdat ze in dezelfde leefomgeving als mensen verblijven. Maar dolfijnen horen in de zee en dat is een leefomgeving waar mensen niet inkunnen.
Knikmops57 schreef:PETA was ooit een serieuze organisatie die zich best wel vaak terecht inzette tegen dierenleed.
Of deze actie ervoor zorgt dat ze ooit nog serieus worden genomen valt te betwijfelen…
Loretta schreef:PETA is de meest radicale dierenrechten club. En daardoor misschien nog wel het minst gevaarlijk.
Ik maak me serieus meer zorgen over bijvoorbeeld: Animal Rights, Wakker dier en Dier & Recht. Hun campagnes gaan vaak vergezeld met kamervragen van de PVDD.
Die clubs werken veel venijniger. Het is niet voor niks dat dezen niet blij zijn met deze onbezonnen actie van Peta.
Century schreef:Er zit wel een verschil tussen gedomesticeerde dieren en wilde dieren. En ik bedoel echt gedomesticeerd en niet getemd. Sommige dieren zijn er heel geschikt voor en na inderdaad duizenden jaren krijg je honden, paarden, dromedarissen etc. Maar sommige dieren lukt dit niet (ik dacht dat zebra's bijv. niet gedomesticeerd konden worden ondanks pogingen, maar ik weet niet of dat waar is).
Ik denk ook niet dat dolfijnen in de categorie domesticatie vallen, maar ik heb daar geen bewijs voor ofzo. Ik wil in ieder geval wel aangeven dat er een verschil is. Ik zou dan ook niet zo bang zijn dat als dolfijnen uit dierentuinen verdwijnen, paarden niet meer als huisdier (boerderijdier) gehouden mogen worden.
996981 schreef:Volgens mij wil je het ook niet snappen. Zo moeilijk is het namelijk ook weer niet.anjali schreef:Maargoed het argument blijkt dus inderdaad dat het na duizenden jaren fokken in gevangenschap wel oké is om een van origine wild dier in gevangenschap te houden. Als dat het enige argument is ben ik bang dat huisdieren ook over niet al te lange tijd verboden gaan worden…Paarden ,honden, runderen, worden al duizenden jaren doorgefokt en dat kon omdat ze in dezelfde leefomgeving als mensen verblijven. Maar dolfijnen horen in de zee en dat is een leefomgeving waar mensen niet inkunnen.
Gevoelsmatig snap ik waarom het een wel en het ander niet oké is, maar rationeel kan ik het niet beargumenteren. Zelfde als waarom ze in bepaalde delen van de wervelend honden eten. Voor mij totaal ondenkbaar omdat ik met onze normen en waarden ben opgegroeid, maar wie zegt dat die oké zijn?
996981 schreef:Century schreef:Er zit wel een verschil tussen gedomesticeerde dieren en wilde dieren. En ik bedoel echt gedomesticeerd en niet getemd. Sommige dieren zijn er heel geschikt voor en na inderdaad duizenden jaren krijg je honden, paarden, dromedarissen etc. Maar sommige dieren lukt dit niet (ik dacht dat zebra's bijv. niet gedomesticeerd konden worden ondanks pogingen, maar ik weet niet of dat waar is).
Ik denk ook niet dat dolfijnen in de categorie domesticatie vallen, maar ik heb daar geen bewijs voor ofzo. Ik wil in ieder geval wel aangeven dat er een verschil is. Ik zou dan ook niet zo bang zijn dat als dolfijnen uit dierentuinen verdwijnen, paarden niet meer als huisdier (boerderijdier) gehouden mogen worden.
Is er een verschil of is er gevoelsmatig een verschil
soesita schreef:Maar om te weten of ik iets echt absurd vind, moet ik er over nagedacht hebben. Of heb jij nooit meegemaakt dat je moest toegeven dat je het zo nog niet bekeken had? En dat je het dan zo bekeken wel begreep? Sterker nog: ik vond de zwarte pieten discussie oorspronkelijk ook flauwekul, want IK had zwarte piet nooit als een vorm van racisme gezien. Maar door er over na te denken en me in de positie van anderen in te leven ben ik gaan begrijpen dat het niet is omdat het niet racistisch bedoeld is, dat het niet racistisch ervaren kan worden. En dan kan ik open staan voor verandering.
Hetzelfde met de carousselpaardjes. Heb ik een probleem met ze? Nee. Snap ik dat anderen er een probleem mee zouden kunnen hebben? Eventueel. Ben ik dan bereid om verandering te ondersteunen of te accepteren? Misschien.
Wie lijdt er uiteindelijk onder, mocht het veranderd worden en er in de caroussels niet meer op dieren of hoogstens nog op fantasiedieren gereden wordt?
Wintu schreef:Popstra schreef:Omdat we onze paardjes ook kunstjes leren en opsluiten. Ja ook op de wei
Ik vind de twee niet in verhouding staan eigenlijk. Omdat bij dolfijnen al het natuurlijk gedrag er uit is, omdat dat in een tank gewoon niet te realiseren valt, dat kan je bij een paard nog wel realiseren, of we het doen is een tweede, maar bij dolfijnen heb je die keus in eerste instantie al niet eens.
Raineri schreef:Ik moest even zoeken maar een tijdje terug eens een aardige podcast geluisterd over het nut en effectiviteit van activisme. Daar gaan ze dus vooral in op extreme acties zoals verf op schilderijen gooien. In het kort: het doel van extreme acties is niet dat het sympathie opwekt. De extreme acties halen het nieuws en openen discussie Het onderwerp wordt hierdoor meer genormaliseerd met als doel dat de maatschappelijke norm wordt aangepast. En extreme acties halen sneller het nieuws dan de lieve zachte acties. De tien pagina’s aan discussie is exact wat ze willen bereiken.
Er wordt een onderzoek genoemd, maar die staat niet in de tekst en ik wil de podcast niet weer luisteren sorry![]()
https://omny.fm/shows/ondertussen-in-de ... ht#sharing
anjali schreef:Raineri schreef:Ik moest even zoeken maar een tijdje terug eens een aardige podcast geluisterd over het nut en effectiviteit van activisme. Daar gaan ze dus vooral in op extreme acties zoals verf op schilderijen gooien. In het kort: het doel van extreme acties is niet dat het sympathie opwekt. De extreme acties halen het nieuws en openen discussie Het onderwerp wordt hierdoor meer genormaliseerd met als doel dat de maatschappelijke norm wordt aangepast. En extreme acties halen sneller het nieuws dan de lieve zachte acties. De tien pagina’s aan discussie is exact wat ze willen bereiken.
Er wordt een onderzoek genoemd, maar die staat niet in de tekst en ik wil de podcast niet weer luisteren sorry![]()
Nee, al degenen die met idiote en schadelijke acties komen die ga ik nooit meer steunen, niet aan doneren etc. Er zijn nog genoeg goede-doelen-verenigingen die wel op beschaafde manieren aandacht vragen.
996981 schreef:anjali schreef:Nou, de luxe gefokte dressuurpaarden en de schattige gezelschapshondjes zij echt zo ver doorgefokt al duizenden jaren lang dat die niet meer in de natuur kunnen overleven. Dat weten jullie best, een beetje zinloos om daarover te discussieren. Qua vissen,ik vermoed dat doorgefokte goudvissen ook niet meer in het wilt kunnen. Ja ik weet dat dolfijnen geen vissen zijn maar zoogdieren en die horen toch eerder vrij in de zee, ik hoorde over dolfinaria niet veel goeds.Als ze er al heel lang inzitten kunnen ze misschien ook niet meer terug, dat weet ik niet.
Daarom vroeg ik of het houden van dolfijnen in basins wel oké is/wordt als we maar lang genoeg doorfokken in gevangenschap?
Dat is toch wat we met anderen dieren ook gedaan hebben?
996981 schreef:Uh, wij mensen komen ook al duizenden jaren in de zee.
Maargoed het argument blijkt dus inderdaad dat het na duizenden jaren fokken in gevangenschap wel oké is om een van origine wild dier in gevangenschap te houden. Als dat het enige argument is ben ik bang dat huisdieren ook over niet al te lange tijd verboden gaan worden…
Gevoelsmatig snap ik waarom het een wel en het ander niet oké is, maar rationeel kan ik het niet beargumenteren. Zelfde als waarom ze in bepaalde delen van de wervelend honden eten. Voor mij totaal ondenkbaar omdat ik met onze normen en waarden ben opgegroeid, maar wie zegt dat die oké zijn?
Raineri schreef:Ik moest even zoeken maar een tijdje terug eens een aardige podcast geluisterd over het nut en effectiviteit van activisme. Daar gaan ze dus vooral in op extreme acties zoals verf op schilderijen gooien. In het kort: het doel van extreme acties is niet dat het sympathie opwekt. De extreme acties halen het nieuws en openen discussie Het onderwerp wordt hierdoor meer genormaliseerd met als doel dat de maatschappelijke norm wordt aangepast. En extreme acties halen sneller het nieuws dan de lieve zachte acties. De tien pagina’s aan discussie is exact wat ze willen bereiken.
journee schreef:Gewoon al die caroussel paardjes paars schilderen, probleem opgelost.
996981 schreef:Dat ligt er dus helemaal wat je onder welzijn verstaat. Daar verstaat een organisatie als PETA iets anders onder dan wij. Ook als het over huisdieren en landbouwdieren gaat![]()
Dat is m’n punt een beetje. Wij vinden dat we aan de welzijnseisen van paarden en honden etc voldoen. Maar is dat wel zo? Dat is afhankelijk van wie je het vraagt.
996981 schreef:Dat valt wel mee. Denk dat de meeste het hier hebben over wettenschappelijk erkende basisbehoefte. Niet over dingen als "is een wei wel ok of moet het eigenlijk een paddock paradise zijn". Maar gewoon dingen die we met wetenschappelijke methodes vast hebben gesteld. En of een dier fysiek gezond is (opnieuw feitelijk te checken) en mentaal gezond (dat wil zeggen, geen stress-signalen en wel gemaksuitingen en natuurlijke reacties. Zo feitelijk checkbaar als mogelijk dus). En dat gezet tegenover "extremistische partij vind wat anders".Dat ligt er dus helemaal wat je onder welzijn verstaat. Daar verstaat een organisatie als PETA iets anders onder dan wij. Ook als het over huisdieren en landbouwdieren gaat![]()
Dat is m’n punt een beetje. Wij vinden dat we aan de welzijnseisen van paarden en honden etc voldoen. Maar is dat wel zo? Dat is afhankelijk van wie je het vraagt.
denisesilver schreef:Ach ja, voordeel is dat PETA in ieder geval steeds ongeloofwaardiger wordt. Al zijn er nog steeds mensen die nog nooit een schaap in het echt hebben gezien, die denken dat die beesten geslacht moeten worden of de huid eraf wordt gesneden voor hun wol. Tja, simpele zielen blijf je houden